Sida 6 av 7

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: onsdag 13 juli 2022 23:48
av gek
För linje 7 kanske man återigen kan hyra in "A34"-vagnar från Norrköping - såvida man i Norrköping går med på att använda sina gamla Düwag-vagnar i ökad omfattning. Men Region Stockholm hävdade ju att A34 var jättedåliga och måste bort snarast. Som trafikant uppskattade man dock att de var bekväma och nästan alltid fungerade.

CAF kanske kan få hyra in övertaliga vagnar (CAF Urbos 3) från Edinburgh - den enda spårväg jag direkt kommer på som har normalspåriga tvåriktnings låggolvsvagnar att avvara, eftersom man köpte in vagnar innan beslutet om att begränsa utbyggnaden av spårvägen. Edinburgh har 27 vagnar och för nuvarande trafik behövs endast 17. Men nästa år öppnar en linjeförlängning i Edinburgh, så någon långsiktig lösning blir det inte. Och även Tvärbanan och Lidingöbanan behöver bättre fungerande vagnar än CAF AXL.

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: torsdag 14 juli 2022 0:38
av M224
Det är ju synd att Rostocks Düwag-vagnar från mitten på 90-talet är enkelriktade. De ska byta ut dem inom kort.

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: torsdag 14 juli 2022 8:14
av daniel_s
Först måste man ju läsa kontraktet ordentligt och se vilka möjligheter detta erbjuder. Därefter utöva dem. Låter lite konstigt om man inte har gjort det redan, inte sant. Men det krävs ju ett visst engagemang förstås.

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: torsdag 14 juli 2022 12:59
av Odd
Kanske kan dom låna några av Göteborgs nya tvåriktningsvagnar?
Vilken prestigevinst Göteborg skulle göra!
De skulle ju kunna vara reklamfolierade för Göteborg.

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: torsdag 14 juli 2022 15:42
av Stefan Widén
Ja alla vill vibha en lösning så vi får fungerande vagnar, det är TF Som äger vagnarna och har bollen. Och som alltid i avtal finns det faktorer att ta hänsyn till och va dessa är vet vi inte.

Tills dess kämpar alla så gott det går....

Stefan

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: torsdag 14 juli 2022 20:50
av Hechtwagen
Bild
Jag var på plats i Edinburg igår för att kolla in vagnarnas lämplighet och jag anser att de är väl lämpade att trafikera 7:an i Stockholm! :D

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: torsdag 14 juli 2022 21:35
av leifd
gek skrev: onsdag 13 juli 2022 23:48 För linje 7 kanske man återigen kan hyra in "A34"-vagnar från Norrköping - såvida man i Norrköping går med på att använda sina gamla Düwag-vagnar i ökad omfattning. Men Region Stockholm hävdade ju att A34 var jättedåliga och måste bort snarast. Som trafikant uppskattade man dock att de var bekväma och nästan alltid fungerade.
Den möjligheten kan vi nog direkt glömma, för vagnarna behövs i Norrköping. Dessutom är 5 av 6 fortfarande avställda, då ju dessa vagnar gått ca 2 år på övertid för den F8-service som ska göras efter 8 år. Att inte fler vagnar ännu är igång, beror på att det är svårigheter att få fram upparbetade komponenter från Tyskland. Men grejer till två vagnar till kommer i slutet av augusti.
vad gäller Düwag-vagnarna så används 8 av de 9 som finns hela tiden, utom just nu under sommartidtabellen. Den nionde är rostig och har elfel och kommer inte att repareras.
Region Stockholm har ju en rätt märklig syn på vad som är bra eller inte, så dom ska vi nog inte hoppas allt för mycket på. Det räcker väl bara att se hur himla bra Mälartåg blev när man släppte den trafiken till okunniga.

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: lördag 16 juli 2022 16:14
av BSB101
M224 skrev: torsdag 14 juli 2022 0:38 Det är ju synd att Rostocks Düwag-vagnar från mitten på 90-talet är enkelriktade. De ska byta ut dem inom kort.
Vad är anledningen till att man kommer byta ut dessa vagnar? ~25 år på en spårvagn är ingen ålder så det låter som man inte är helt nöjda med dessa vagnar.

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: lördag 16 juli 2022 16:34
av leifd
BSB101 skrev: lördag 16 juli 2022 16:14
M224 skrev: torsdag 14 juli 2022 0:38 Det är ju synd att Rostocks Düwag-vagnar från mitten på 90-talet är enkelriktade. De ska byta ut dem inom kort.
Vad är anledningen till att man kommer byta ut dessa vagnar? ~25 år på en spårvagn är ingen ålder så det låter som man inte är helt nöjda med dessa vagnar.
Gissningsvis för att det är dax för nästa stora service på dom snart och man tycker väl att det är bättre lägga pengarna på nya vagnar än att kosta på den relativt stora kostnad som som det tunga underhållet innebär.
Man köper nytt och får lite betalt för de gamla från nån köpare i länder där det inte måste göras service vart 8:e år.

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: lördag 16 juli 2022 16:35
av M224
BSB101 skrev: lördag 16 juli 2022 16:14
M224 skrev: torsdag 14 juli 2022 0:38 Det är ju synd att Rostocks Düwag-vagnar från mitten på 90-talet är enkelriktade. De ska byta ut dem inom kort.
Vad är anledningen till att man kommer byta ut dessa vagnar? ~25 år på en spårvagn är ingen ålder så det låter som man inte är helt nöjda med dessa vagnar.
Det står inget mer än att vagnarna kommer fasas ut vartefter de nya Stadler-vagnarna tas i bruk. De nya vagnarna kommer att börja leverereas från 2025 och då är Düwag-vagnarna 30 år.

https://www.urban-transport-magazine.co ... r-rostock/

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: torsdag 28 juli 2022 20:11
av /jes
När jag var på stan idag vimlade det av A35, inga bussar!?

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: torsdag 28 juli 2022 22:37
av C12C3C3C12
BSB101 skrev: lördag 16 juli 2022 16:14
M224 skrev: torsdag 14 juli 2022 0:38 Det är ju synd att Rostocks Düwag-vagnar från mitten på 90-talet är enkelriktade. De ska byta ut dem inom kort.
Vad är anledningen till att man kommer byta ut dessa vagnar? ~25 år på en spårvagn är ingen ålder så det låter som man inte är helt nöjda med dessa vagnar.
En liten detalj är också att Rostock har meterspår...

Edinburgh har normalspår, sedan kostar det ett gäng stålar att frakta dom hit samt tillbaka.

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: fredag 29 juli 2022 11:31
av gek
C12C3C3C12 skrev: torsdag 28 juli 2022 22:37 En liten detalj är också att Rostock har meterspår...

Edinburgh har normalspår, sedan kostar det ett gäng stålar att frakta dom hit samt tillbaka.
Rostock har normalspår. Fram tills 1970-talet uppgavs spårvidden till 1440 mm, vilket i och för sig knappast hindrade användning av normalspåriga vagnar. Under 1970-talet skall spårvidden successivt ha justerats till 1435 mm.

Men om A35 nu börjat vimla och ersättningsbussarna blivit överflödiga, finns ännu mindre anledning att tillfälligt hyra in vagnar från andra trafikföretag. Att detta inte är ogenomförbart visas dock av Norrköpings användning av Tatra-vagnar från Berlin som tillfällig förstärkning för drygt tio år sedan.

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: fredag 29 juli 2022 11:42
av daniel_s
Hur många kilometer blev det egentligen kört i trafik med de där tatravagnarna i Norrköping? Såvitt jag minns fungerade det inte alls bra utan det blev omedelbart stora problem med dem då de var okompatibla med någon annan vagntyp - den ena sände ut elskräp i kontaktledningen som fick den andra att sluta fungera.

För övrigt var väl enda anledningen till att de var där egentligen att Bombardier tillhandahöll dem som ersättning för de vagnar som de tillfälligt hyrde tillbaka för att hyra ut till SL i Stockholm, rätta mig gärna!

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: fredag 29 juli 2022 14:13
av C12C3C3C12
gek skrev: fredag 29 juli 2022 11:31
C12C3C3C12 skrev: torsdag 28 juli 2022 22:37 En liten detalj är också att Rostock har meterspår...

Edinburgh har normalspår, sedan kostar det ett gäng stålar att frakta dom hit samt tillbaka.
Rostock har normalspår. Fram tills 1970-talet uppgavs spårvidden till 1440 mm, vilket i och för sig knappast hindrade användning av normalspåriga vagnar. Under 1970-talet skall spårvidden successivt ha justerats till 1435 mm.
Sorry my bad, blandade ihop den med någon annan stad. Har ju varit där och härjat några gånger :(

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: fredag 29 juli 2022 14:35
av leifd
daniel_s skrev: fredag 29 juli 2022 11:42 Hur många kilometer blev det egentligen kört i trafik med de där tatravagnarna i Norrköping? Såvitt jag minns fungerade det inte alls bra utan det blev omedelbart stora problem med dem då de var okompatibla med någon annan vagntyp - den ena sände ut elskräp i kontaktledningen som fick den andra att sluta fungera.

För övrigt var väl enda anledningen till att de var där egentligen att Bombardier tillhandahöll dem som ersättning för de vagnar som de tillfälligt hyrde tillbaka för att hyra ut till SL i Stockholm, rätta mig gärna!
Nu ska vi rätta lite här...
Tatra T6A2M kom till Norrköping iofs för att Norrköping (och Frankfurt) hyrt ut vagnar till Stockholm.
Men den egentliga orsaken var ju att leveranserna från Bombardier i Bautzen försenats upp till ett år, orsakat av stora översvämningar i fabriken.

Sen så var det INTE så att dessa Tatra-vagnar sände ut elskräp alls. Det var istället så att vissa M97 och även M98:orna (om de händelsevis fungerade) sände ut allt för höga spänningar då de återmatade till kontaktledningen (upp till 1100 VDC). Detta tog knäcken på Tatrorna som var byggda 660 VDC. När sedan spänningen på nätet höjdes till 750 VDC, så slutade man använda Tatrorna helt.
Att Berlintaror, dvs moderniserade Tatror (KT4DtM och T6A2M) är kännsliga för höga spänningar, visar ju även det faktum, att BVG i Berlin först nu då inga Tatror mer finns i trafik börjar höja spänningen till 750 VDC på nätet och byggt om sina BVG/Cegelec GT6U, BVG GT6Zo och BVG GTNO för högre spänning.

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: fredag 29 juli 2022 15:18
av daniel_s
Tack! Ja jag visste att jag inte kom ihåg vilken vagntyp det var som sabbade vilken. Men resultatet blev ju inte bra iaf!

”Om de händelsevis fungerade”, haha ja det är ju ofta lite så det är med A35 också…

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: fredag 29 juli 2022 17:12
av leifd
daniel_s skrev: fredag 29 juli 2022 15:18 Tack! Ja jag visste att jag inte kom ihåg vilken vagntyp det var som sabbade vilken. Men resultatet blev ju inte bra iaf!

”Om de händelsevis fungerade”, haha ja det är ju ofta lite så det är med A35 också…
Nej bra blev de inte, sen ville ju inte BVG hjälpa till nått vidare heller vad jag förstått.
M98 var ju ändå fyra gamla prototyper, i princip fyra rätt olika individer, medan A35 ju sägs vara serietillverkade.

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: onsdag 03 augusti 2022 0:34
av Nils Carl Aspenberg
Rostocks vogner fra 1990-tallet tilhører 1. generasjon lavgulvvogner. Disse forsvinner over hele Europa. Oslo, Paris, Bremen, Bonn, Berlin, Bochum, Kassel og en rekke andre steder har bestilt erstatning. Helsingfors, Rouen, Sydney og Birmingham har allerede for flere år siden sendt bort sine vogner av første generasjon. Helsingfors har i flere år forsøkt å selge vognene. Rouen sendte sine til Tyrkia. De to siste sendte vognene til skrot. Lavgulvvogner fra 1990-tallet har med tiden fått mange tekniske problemer og blir dermed erstattet av nye fordi trafikkselskapene finner det bedre enn å bruke penger på oppgradering eller revisjoner. Stockholm kan jo overta Oslos SL95. De har god driftsstabilitet med 28-29 av 31 vogner i trafikk, men de har høye vedlikeholdskostnader fordi de er komplisert bygd.

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Postat: lördag 06 augusti 2022 13:03
av Hechtwagen
Det måste väl ändå vara enklare att fixa de trasiga vagnarna än att släpa dit andra vagnar?
Är det inte så, så är det nog dags att köpa nya tyska ledvagnar från.....M.A.N.