Tre ersättningsbussar på linje 7

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev: torsdag 14 april 2022 17:38
M224 skrev: torsdag 14 april 2022 16:56 Att en buss håller 10 år stämmer ju inte. Åkte senast idag med Keolis 3916 som är mer än 16 år. Det rullar massa bussar i Stockholm Sydväst som är över 16 år gamla. Sen att bussar byts ut ofta är en annan sak.
Nja, oftast finns ett villkor i upphandlingen som anger att max 8-10 år är det som gäller. Sedan kan väl trafikutövaren fuska och sätta in äldre bussar om det krisar.
-Per
Nu blandar du nog ihop medelålder och maxålder. Det brukar finnas krav på både och i avtalen (vad det nu ska vara bra för - medelålder borde räcka) och det brukar synnerligen sällan brytas mot detta.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av M224 »

Per Lind skrev: torsdag 14 april 2022 17:38
M224 skrev: torsdag 14 april 2022 16:56 Att en buss håller 10 år stämmer ju inte. Åkte senast idag med Keolis 3916 som är mer än 16 år. Det rullar massa bussar i Stockholm Sydväst som är över 16 år gamla. Sen att bussar byts ut ofta är en annan sak.
Nja, oftast finns ett villkor i upphandlingen som anger att max 8-10 år är det som gäller. Sedan kan väl trafikutövaren fuska och sätta in äldre bussar om det krisar.
-Per
8-10 år beror knappast på att en buss inte håller längre utan det är en siffra man satt. Slit o släng är det som gäller. Sen kan du kalla det att fuska att runt 100 bussar rullar i Söderort som fyllt 16 år. Det är inte bussar man satt in. Det är bussar som rullat där sedan de varit nya och som är i trafik året om. 43 st är Scania OmniLink från 2006.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Per Lind »

M224 skrev: torsdag 14 april 2022 17:46
Per Lind skrev: torsdag 14 april 2022 17:38
M224 skrev: torsdag 14 april 2022 16:56 Att en buss håller 10 år stämmer ju inte. Åkte senast idag med Keolis 3916 som är mer än 16 år. Det rullar massa bussar i Stockholm Sydväst som är över 16 år gamla. Sen att bussar byts ut ofta är en annan sak.
Nja, oftast finns ett villkor i upphandlingen som anger att max 8-10 år är det som gäller. Sedan kan väl trafikutövaren fuska och sätta in äldre bussar om det krisar.
-Per
8-10 år beror knappast på att en buss inte håller längre utan det är en siffra man satt. Slit o släng är det som gäller. Sen kan du kalla det att fuska att runt 100 bussar rullar i Söderort som fyllt 16 år. Det är inte bussar man satt in. Det är bussar som rullat där sedan de varit nya och som är i trafik året om. 43 st är Scania OmniLink från 2006.
Att bussar inte håller längre än 8-10 år har jag aldrig sagt, och siffran som sätts i upphandlingarna är, som Du skriver, bara en siffra någon satt. Alla landsting/län har olika åldersgränser och de kan ändras över åren så vad exakt som gäller i SL-land vet jag inte men skandal är det att man sätter en så låg ålder. Sedan skeppas bussarna över Östersjön och där får dom köra.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Joakim W »

M224 skrev: torsdag 14 april 2022 16:56 Att en buss håller 10 år stämmer ju inte. Åkte senast idag med Keolis 3916 som är mer än 16 år. Det rullar massa bussar i Stockholm Sydväst som är över 16 år gamla. Sen att bussar byts ut ofta är en annan sak.
Och vad kostar inte den där spårvagnen när den inte rullar då? Den "rullar" i 30 år, men hur många år totalt står en CAF still? Och rullar dagens moderna spårvagnar i 30 år? Tycker idag att det verkar som om många spårvagnar rullar 20-25 år bara, och sedan skrotas eller säljs vidare.

Jag älskar spårvägar, men Spårväg City börjar tyvärr kännas som ett misslyckande nu med alla dessa bussersättningar. Hur många procent av turerna är ersatta av buss senaste månaderna?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Hechtwagen »

Joakim W skrev: torsdag 14 april 2022 21:36
M224 skrev: torsdag 14 april 2022 16:56 Att en buss håller 10 år stämmer ju inte. Åkte senast idag med Keolis 3916 som är mer än 16 år. Det rullar massa bussar i Stockholm Sydväst som är över 16 år gamla. Sen att bussar byts ut ofta är en annan sak.
Och vad kostar inte den där spårvagnen när den inte rullar då? Den "rullar" i 30 år, men hur många år totalt står en CAF still? Och rullar dagens moderna spårvagnar i 30 år? Tycker idag att det verkar som om många spårvagnar rullar 20-25 år bara, och sedan skrotas eller säljs vidare.

Jag älskar spårvägar, men Spårväg City börjar tyvärr kännas som ett misslyckande nu med alla dessa bussersättningar. Hur många procent av turerna är ersatta av buss senaste månaderna?
Spårvagnen "rullar" ju även om den säljs, dess livslängd är inte avhängig av vem som äger vagnen.

Hoppas SS har förmåga att styra upp trafikförvaltningen och CAF i denna fråga! Trafikförvaltningen säger att de är utan skuld och det säger sig CAF också vara får vi anta.
Och vagnarna står...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Hechtwagen »

Spårvagnslinje 10 i Stockholm ersattes helt med bussar från maj 1967 till 2-3 september 1967.
Ansågs det ändå vara en spårvagnslinje?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: fredag 22 april 2022 19:50 Spårvagnslinje 10 i Stockholm ersattes helt med bussar från maj 1967 till 2-3 september 1967.
Ansågs det ändå vara en spårvagnslinje?
Nej men en spårvägslinje! Eller kanske snarare lokaltrafiklinje? ;-)
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: fredag 22 april 2022 21:27
Hechtwagen skrev: fredag 22 april 2022 19:50 Spårvagnslinje 10 i Stockholm ersattes helt med bussar från maj 1967 till 2-3 september 1967.
Ansågs det ändå vara en spårvagnslinje?
Nej men en spårvägslinje! Eller kanske snarare lokaltrafiklinje? ;-)
Det var som du antyder inte spårvägen som körde linje 10 när spårvagnarna ersattes med/av bussar.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Bussmicke »

Per Lind skrev: torsdag 14 april 2022 17:57 Att bussar inte håller längre än 8-10 år har jag aldrig sagt, och siffran som sätts i upphandlingarna är, som Du skriver, bara en siffra någon satt. Alla landsting/län har olika åldersgränser och de kan ändras över åren så vad exakt som gäller i SL-land vet jag inte men skandal är det att man sätter en så låg ålder. Sedan skeppas bussarna över Östersjön och där får dom köra.
-Per
Man kanske har satt denna siffra 8-10 år, sen skall bussen bytas ut, för att man kanske tänkt6e att det är bättre att ha denna ålder innan utbyte för att kunna sälja den vidare och fortfarande få något för den?
En buss som är 16 år lär ju gå till skrot istf. att krängas vidare utomlands.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev: fredag 22 april 2022 19:50 Spårvagnslinje 10 i Stockholm ersattes helt med bussar från maj 1967 till 2-3 september 1967.
Ansågs det ändå vara en spårvagnslinje?
Jawol das war SEV...
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av M224 »

Kul att de ropar ut "Avstigning sker på vänster sida i vagnens färdriktning" vid Styrmansgatan när man åker bussarna...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Hechtwagen »

M224 skrev: söndag 24 april 2022 19:09 Kul att de ropar ut "Avstigning sker på vänster sida i vagnens färdriktning" vid Styrmansgatan när man åker bussarna...
Att ha utrop är stort, att ha RÄTT utrop är större!
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av gek »

Även Lidingöbanan har vagnbrist trots att vagnparken utökats; på sl.se annonserades i dag om inställda turer på grund av att man var "tre vagnar kort". Vilket förstås inte behöver bero på några systematiska problem med CAF-vagnarna utan kan ha andra orsaker.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Ja det är alltså våra fina CAF vagnar som sturlar även på LB.

Exakt vad som felas har jag inte koll på med resultatet är att de inte fungerar.

Även Tvb har haft problem med sina vagnar

Och självklart så har stulet vd CAF vagnarna spridit sig uppåt i TF organisationen.

Återstå att se vad som blir resultatet, men som alltid så avtal är ibland inte enkla i sin konstruktion.

/Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5906
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: fredag 29 april 2022 15:04 Ja det är alltså våra fina CAF vagnar som sturlar även på LB.

Exakt vad som felas har jag inte koll på med resultatet är att de inte fungerar.

Även Tvb har haft problem med sina vagnar

Och självklart så har stulet vd CAF vagnarna spridit sig uppåt i TF organisationen.

Återstå att se vad som blir resultatet, men som alltid så avtal är ibland inte enkla i sin konstruktion.

/Stefan
Alltså, detta är ju fullkomligt lysande.Kamrat Widén är inte bara kunnig i mekaniska saker utan även en stor humorist (vilket jag hävdat tidigare). Här har sagde kamrat använt det gamla svenska verbet "sturla". Svenska Akademiens Ordbok, allt vetandes källa: https://svenska.se/saob/?id=S_13117-0250.1u36&pz=7
SAOB skrev: STURLA, v. -ade. vbalsbst. -AN.
stoja l. bråka l. bullra l. larma. Här (i dryckeslaget) sätter an hwar opå sin man, här sturlas, och stormas. Stiernhielm Herc. 229 (1658, 1668). Du höör medh sturlan och ållan (dvs. larm), / Helffvete sparra vidt upp sin gaap och glödiga käftar. UHiärne Vitt. 83 (1664). Laxen strider emoot strijd Strömm och måste dock winnas, / Stören sturlar och fnyys til thes han af Fiskare finnes. Spegel GW 21 (1685).
Stefan Widén skrev:Och självklart så har stulet vd CAF vagnarna spridit sig ....
Ja, stulet var ordet, sa Bull. Här haglar det freudianska! Hela leveransen av CAF A35/A36-vagnarna är en enda stor stöld från Region Stockholms skattebetalare!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev: lördag 23 april 2022 4:17
daniel_s skrev: fredag 22 april 2022 21:27
Hechtwagen skrev: fredag 22 april 2022 19:50 Spårvagnslinje 10 i Stockholm ersattes helt med bussar från maj 1967 till 2-3 september 1967.
Ansågs det ändå vara en spårvagnslinje?
Nej men en spårvägslinje! Eller kanske snarare lokaltrafiklinje? ;-)
Det var som du antyder inte spårvägen som körde linje 10 när spårvagnarna ersattes med/av bussar.
Jomenvisst var det spårvägen som körde Metropolare skyltade L10 som ersättningstrafik.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 29 april 2022 15:56
Stefan Widén skrev: fredag 29 april 2022 15:04 Ja det är alltså våra fina CAF vagnar som sturlar även på LB.

Exakt vad som felas har jag inte koll på med resultatet är att de inte fungerar.

Även Tvb har haft problem med sina vagnar

Och självklart så har stulet vd CAF vagnarna spridit sig uppåt i TF organisationen.

Återstå att se vad som blir resultatet, men som alltid så avtal är ibland inte enkla i sin konstruktion.

/Stefan
Alltså, detta är ju fullkomligt lysande.Kamrat Widén är inte bara kunnig i mekaniska saker utan även en stor humorist (vilket jag hävdat tidigare). Här har sagde kamrat använt det gamla svenska verbet "sturla". Svenska Akademiens Ordbok, allt vetandes källa: https://svenska.se/saob/?id=S_13117-0250.1u36&pz=7
SAOB skrev: STURLA, v. -ade. vbalsbst. -AN.
stoja l. bråka l. bullra l. larma. Här (i dryckeslaget) sätter an hwar opå sin man, här sturlas, och stormas. Stiernhielm Herc. 229 (1658, 1668). Du höör medh sturlan och ållan (dvs. larm), / Helffvete sparra vidt upp sin gaap och glödiga käftar. UHiärne Vitt. 83 (1664). Laxen strider emoot strijd Strömm och måste dock winnas, / Stören sturlar och fnyys til thes han af Fiskare finnes. Spegel GW 21 (1685).
Stefan Widén skrev:Och självklart så har stulet vd CAF vagnarna spridit sig ....
Ja, stulet var ordet, sa Bull. Här haglar det freudianska! Hela leveransen av CAF A35/A36-vagnarna är en enda stor stöld från Region Stockholms skattebetalare!
Är glad att kunna sprida någon glädje i denna svåra stund. :D även jag ibland borde rättstava mig själv lite bättre :?

Vi står inför en säsong som troligen kommer att resultera i rekordmånga besökare till Djurgården och vi har inte fungerande vagnar för att ens täcka den planerade utsättningen. Nu kommer vi troligen att få en sommarvagn som förhoppningsvis kan hjälpa till. Men som alla förstår så är läget inte kul för några parter. Jag hoppas att CAF får igång de sista och att de fungerar som de ska. Då kan vi få en härlig sommar.

För njutningen är att ha resurser med vagnar och personal och möta efterfrågan. När hela Tce är fullpackad och man bara man mata på vagnar och hålla undan så är det härligt. Då känner man att spårvägen verkligen är rätt och gör den nytta som det är tänkt.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av leifd »

Stefan Widén skrev: lördag 30 april 2022 9:30
Är glad att kunna sprida någon glädje i denna svåra stund. :D även jag ibland borde rättstava mig själv lite bättre :?

Vi står inför en säsong som troligen kommer att resultera i rekordmånga besökare till Djurgården och vi har inte fungerande vagnar för att ens täcka den planerade utsättningen. Nu kommer vi troligen att få en sommarvagn som förhoppningsvis kan hjälpa till. Men som alla förstår så är läget inte kul för några parter. Jag hoppas att CAF får igång de sista och att de fungerar som de ska. Då kan vi få en härlig sommar.

För njutningen är att ha resurser med vagnar och personal och möta efterfrågan. När hela Tce är fullpackad och man bara man mata på vagnar och hålla undan så är det härligt. Då känner man att spårvägen verkligen är rätt och gör den nytta som det är tänkt.
Kul att du kan glädja en del med felstavningar av misstag, men mej stör inte sånt.
Däremot irriterar det mej väldigt mycket att man i detta forum envisas med att skriva platsförkortningar.
Tce ? vad är det ? jag kan förvisso gissa men tycker inte man ska behöva det.
Känns som om detta forum mer och mer blir en klubb för inbördes beundran.
Och detta är inte skrivet som ett påpekande till dej Stefan, utan alla, men då främsta alla er "Stockholmare" för det är där detta florerar värst.

Ska vi säga nått om Vagnarna, så är det ju märkligt att man levererar saker som inte funkar.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

leifd skrev: lördag 30 april 2022 20:04
Stefan Widén skrev: lördag 30 april 2022 9:30
Är glad att kunna sprida någon glädje i denna svåra stund. :D även jag ibland borde rättstava mig själv lite bättre :?

Vi står inför en säsong som troligen kommer att resultera i rekordmånga besökare till Djurgården och vi har inte fungerande vagnar för att ens täcka den planerade utsättningen. Nu kommer vi troligen att få en sommarvagn som förhoppningsvis kan hjälpa till. Men som alla förstår så är läget inte kul för några parter. Jag hoppas att CAF får igång de sista och att de fungerar som de ska. Då kan vi få en härlig sommar.

För njutningen är att ha resurser med vagnar och personal och möta efterfrågan. När hela Tce är fullpackad och man bara man mata på vagnar och hålla undan så är det härligt. Då känner man att spårvägen verkligen är rätt och gör den nytta som det är tänkt.
Kul att du kan glädja en del med felstavningar av misstag, men mej stör inte sånt.
Däremot irriterar det mej väldigt mycket att man i detta forum envisas med att skriva platsförkortningar.
Tce ? vad är det ? jag kan förvisso gissa men tycker inte man ska behöva det.
Känns som om detta forum mer och mer blir en klubb för inbördes beundran.
Och detta är inte skrivet som ett påpekande till dej Stefan, utan alla, men då främsta alla er "Stockholmare" för det är där detta florerar värst.

Ska vi säga nått om Vagnarna, så är det ju märkligt att man levererar saker som inte funkar.
Ja förkortningarna tillkom väl för att förenkla skrivandet då allt utfördes analogt. Liljevalchs/Gröna lund är mycket enklare att skriva Lgl! å då blir det lättare att stava rätt :D
Vi får väl uppvakta ärade webmästaren att vi vill ha en förkortningstabell eller ännu hellre att skriver man en förkortning så skrivs hela namnet ut.

Eller så är det en lysande affärsidé att ta fram en sådan funktion....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av leifd »

Stefan Widén skrev: lördag 30 april 2022 21:55
leifd skrev: lördag 30 april 2022 20:04
Stefan Widén skrev: lördag 30 april 2022 9:30
Är glad att kunna sprida någon glädje i denna svåra stund. :D även jag ibland borde rättstava mig själv lite bättre :?

Vi står inför en säsong som troligen kommer att resultera i rekordmånga besökare till Djurgården och vi har inte fungerande vagnar för att ens täcka den planerade utsättningen. Nu kommer vi troligen att få en sommarvagn som förhoppningsvis kan hjälpa till. Men som alla förstår så är läget inte kul för några parter. Jag hoppas att CAF får igång de sista och att de fungerar som de ska. Då kan vi få en härlig sommar.

För njutningen är att ha resurser med vagnar och personal och möta efterfrågan. När hela Tce är fullpackad och man bara man mata på vagnar och hålla undan så är det härligt. Då känner man att spårvägen verkligen är rätt och gör den nytta som det är tänkt.
Kul att du kan glädja en del med felstavningar av misstag, men mej stör inte sånt.
Däremot irriterar det mej väldigt mycket att man i detta forum envisas med att skriva platsförkortningar.
Tce ? vad är det ? jag kan förvisso gissa men tycker inte man ska behöva det.
Känns som om detta forum mer och mer blir en klubb för inbördes beundran.
Och detta är inte skrivet som ett påpekande till dej Stefan, utan alla, men då främsta alla er "Stockholmare" för det är där detta florerar värst.

Ska vi säga nått om Vagnarna, så är det ju märkligt att man levererar saker som inte funkar.
Ja förkortningarna tillkom väl för att förenkla skrivandet då allt utfördes analogt. Liljevalchs/Gröna lund är mycket enklare att skriva Lgl! å då blir det lättare att stava rätt :D
Vi får väl uppvakta ärade webmästaren att vi vill ha en förkortningstabell eller ännu hellre att skriver man en förkortning så skrivs hela namnet ut.

Eller så är det en lysande affärsidé att ta fram en sådan funktion....

Stefan
Allra enklast är ju att skriva ut det man menar, det går i andra fora, så varför går det inte här..?
Skriv svar