Tre ersättningsbussar på linje 7

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan B »

På den S.k. Spårvägslinje 7 till Waldemarsudde går det idag TRE ersättningsbussar… Hur länge skall detta fortsätta? Om det var ett bussbolag som körde linjen kunde jag möjligen förstå, men Stockholms Spårvägar trodde jag hade lite mer stolthet över spårtrafiken? Hur länge kan man skylla på personalbrist och/eller vagnproblem? Hyra in förare från Norrköping kanske?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av C12C3C3C12 »

Vad jag förstår är alla spårvagnsförare på L7 precis som i Lund och Norrköping utbildade både på buss & spårvagn.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev: söndag 20 mars 2022 16:09 Vad jag förstår är alla spårvagnsförare på L7 precis som i Lund och Norrköping utbildade både på buss & spårvagn.
Nej.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av roggek »

Kanske dag att ändra på det då?
Buss på spårväg är lite kontraproduktivt...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

Man borde väl bland annat ersätta nuvarande skräpvagnar med vagnar som går att använda…
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev: måndag 21 mars 2022 7:40 Man borde väl bland annat ersätta nuvarande skräpvagnar med vagnar som går att använda…
Här har Daniel träffat helt rätt i sin analys. Det är beklagligt för alla när det blir så här.
Och självklart pågår en dialog hur man långsiktigt skall hitta lösningar. Inte minst till sommaren då trycket på Djurgården förväntas bli väldigt stort.
Bla kommer en ny "Scen" att gå igång vid Rosendal. Hur det påverkar är ännu inte klart.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av /jes »

Mera utmanande att underhålla vagnarna i Alkärshallen än om man haft direkt anslutning till Lidingödepån?

Hur är driftstatus för A35-vagnarna på Tvärbanan? Lika illa eller är det stadstrafikmiljön som är en del av problemet?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

/jes skrev: måndag 21 mars 2022 11:05 Mera utmanande att underhålla vagnarna i Alkärshallen än om man haft direkt anslutning till Lidingödepån?

Hur är driftstatus för A35-vagnarna på Tvärbanan? Lika illa eller är det stadstrafikmiljön som är en del av problemet?
Allt underhåll kan inte göras i Akh. Vagnarna körs över för vissa större underhåll. Och självklar hade det vart bättre med en ihopkoppling, vi hade även fått en större gemensam vagnpark. Ex kunna köra ut en A36 till Djurgården efter morgonsrusningen då trycket på Djurgården ökar samt på helger och under sommaren. Detta har vi haft uppe tidigare.

A35B som finns på Djurgården, kom som en egen leverans och har då andra utmaningar än de först levererade A35orna. Trafikmiljön är inte det största problemet.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av gek »

Stefan Widén skrev: måndag 21 mars 2022 11:31 A35B som finns på Djurgården, kom som en egen leverans och har då andra utmaningar än de först levererade A35orna. Trafikmiljön är inte det största problemet.
Innebär "andra utmaningar" även "större utmaningar"? Har leverantören i samband med A35B försökt lösa de problem som fanns/finns med Tvärbanans A35, och därvid råkat införa ett antal nya dåligheter som gör att vagnarna fortfarande har extremt låg tillgänglighet?

Det hade antagligen varit bättre om Trafikförvaltningen köpt en beprövad standardvagn istället för att kräva utveckling av ett helt nytt fantastiskt spårvagnskoncept i form av A35 och A36.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

gek skrev: måndag 21 mars 2022 19:29
Stefan Widén skrev: måndag 21 mars 2022 11:31 A35B som finns på Djurgården, kom som en egen leverans och har då andra utmaningar än de först levererade A35orna. Trafikmiljön är inte det största problemet.
Innebär "andra utmaningar" även "större utmaningar"? Har leverantören i samband med A35B försökt lösa de problem som fanns/finns med Tvärbanans A35, och därvid råkat införa ett antal nya dåligheter som gör att vagnarna fortfarande har extremt låg tillgänglighet?

Det hade antagligen varit bättre om Trafikförvaltningen köpt en beprövad standardvagn istället för att kräva utveckling av ett helt nytt fantastiskt spårvagnskoncept i form av A35 och A36.
Ja vi kan i alla fall vara glada för att nu blir det inte fler Cafvagna av detta konsept. För spv Syd är det A37 som gäller dvs en ny vagntyp.

Och man kan alltid gräva i historien om varför det vart som det vart och det är ju inte så svårt att se orsakerna. Men man hoppas att man i Shlm nu gör som i GBG och låter kvalificerade tekniker hålla i att ta fram kravspecifikationen.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Odd »

På Djurgårdslinjen finns det ju en chans för SL att jämföra äpplen med äpplen. Vad kostar A34 resp A35 egentligen per sittplatskilometer i underhåll?
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Odd skrev: måndag 21 mars 2022 22:05 På Djurgårdslinjen finns det ju en chans för SL att jämföra äpplen med äpplen. Vad kostar A34 resp A35 egentligen per sittplatskilometer i underhåll?
Jag har inte de uppgifterna men man måste ju på tiden, ska man gå på vagnens förväntade livslängd eller en fast tid ex 25 år?

Man man räkna det på så många olika sätt. M31 är et bra ex där man genom totalbytet av traktionen mm troligen ökat på vagnens livslängd osv.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av roggek »

Jag vet att det har med handikappanpassning och massa annat byråkratiskt tjafs, men kan man t ex inte låna upp A30/B30 303 och 604 från Malmköping och satta in på linje 7?
Den största missen RS och SL gjorde var nog att göra sig av med alla Ängbyvagnar från Lidingö...
Och framförallt att inte koppla ihop spårväg City med Lidingöbanan...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

roggek skrev: måndag 21 mars 2022 23:12 Jag vet att det har med handikappanpassning och massa annat byråkratiskt tjafs, men kan man t ex inte låna upp A30/B30 303 och 604 från Malmköping och satta in på linje 7?
Den största missen RS och SL gjorde var nog att göra sig av med alla Ängbyvagnar från Lidingö...
Och framförallt att inte koppla ihop spårväg City med Lidingöbanan...
Tillgängligheten är en fråga vi haft uppe förut och det är kalla handen att inte ha anpassade fordon (viket är egentligen rätt). Hade verkligen vart bättre att låna vagnar från en stad i väster. Det skulle vara intressantare. Men nu har ju även de vagnbrist så det är nog bara att drömma om.

Det som gäller akut nu är att få igång bef vagnar och det pågår ständigt aktiviteter för det. Och självklart är TF väl medvetna om situationen och gör vad de kan för att pressa på. Och som alla förstår så i grunden är det ju inte vagnar som kinkar man beställt, och exakt hur avtalet ser med CAF är inget vi har insikt i.

Det vi kan göra nu är att som medborgare ställa krav på våra politiker, att se till att alla de brister som finns åtgärdas. Tyvärr så, i vår region, är den listan lång men man måste ju börja.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av /jes »

Spårväg City hade ju en ambitiös projektorganisation inte minst när det gällde den kommunikativa delen. Jag var på flera informationsmöten i Lidingö stadshus och måste säga att jag kände visst tvivel redan då när två relativt unga konsulter, säkert civilingenjörer som inte hunnit bli riktigt torra bakom öronen, pratade om Lidingöbanans nya vagnar. Och visst hade de varit i Zaragoza och besökt tillverkaren. :)
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan B »

”Det är kalla handen att inte använda anpassade fordon” (=låggolv?). Men ersättning med gummihjulsfordon utan lågt insteg går tydligen bra? Två av bussarna i söndags hade höga insteg…
En annan fråga: CAF-vagnar rullar ju på många håll i Europa? Hur är erfarenheterna där? Har någon frågat de som ansvarar dem? Står halva vagnparken avställd för reparation där också? Eller är det ett svenskt problem och i så fall varför? Bristande utbildning/rutiner? Skylla på politikerna tycker jag låter lite tunt. Det är väl upphandlarna som definierat kraven?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Stefan B skrev: tisdag 22 mars 2022 16:25 ”Det är kalla handen att inte använda anpassade fordon” (=låggolv?). Men ersättning med gummihjulsfordon utan lågt insteg går tydligen bra? Två av bussarna i söndags hade höga insteg…
En annan fråga: CAF-vagnar rullar ju på många håll i Europa? Hur är erfarenheterna där? Har någon frågat de som ansvarar dem? Står halva vagnparken avställd för reparation där också? Eller är det ett svenskt problem och i så fall varför? Bristande utbildning/rutiner? Skylla på politikerna tycker jag låter lite tunt. Det är väl upphandlarna som definierat kraven?
B9s är låggolv vid mittendörren och det räcker, I Lund har de problem och nu väntar vi med spänning hur det går i Oslo. I övriga ständer har jag ingen klar bild men det är väl troligen lite blandat. Vissa av typerna fingerar jättebra i rätt förhållanden.

Visst är et upphandlarna som sätter kravspecifikationen och även här har vi dragit det i någon gammal tråd men snabbreprisen är att vagnarna är specade på 90 km/h och då går man utanför den standard på spårväg om finns på 70km/h. Därmed så vart det i många fall en ny konstruktion enkom för sthlm. Obeprövad konstruktion=utmaningar. Köper man vagn vill man ju helst ha goda referenser.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

Stefan B skrev: tisdag 22 mars 2022 16:25 En annan fråga: CAF-vagnar rullar ju på många håll i Europa? Hur är erfarenheterna där? Har någon frågat de som ansvarar dem? Står halva vagnparken avställd för reparation där också? Eller är det ett svenskt problem och i så fall varför? Bristande utbildning/rutiner?
Menar du hos tillverkaren då eller? Tja, kanske det...
Stefan B skrev: tisdag 22 mars 2022 16:25 Skylla på politikerna tycker jag låter lite tunt. Det är väl upphandlarna som definierat kraven?
Just A35-upphandlingen tror jag råkar vara en av dem där det var AB SL:s upphandlare som ställde kraven men den politiska organisationen SLL som orkestrerade utvärderingen. Men hur som helst är det bara på politikerna som man som medborgare kan ställa krav, dock tycker ju alla regionpolitiker här likadant i upphandlingsfrågorna så det blir nog ingen skillnad oavsett hur man röstar.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan B »

Svaren och bedömningarna ovan är tråkiga att höra. Spårväg som en av framtidens huvudredskap för effektiv, miljövänlig kapacitetsstark stadskollektivtrafik har verkligen fått sig en törn i Sverige. BRT-förespråkarna kan bara applådera… ”Utan bussen stannar spårvägen”, typ… Hade hoppats på ett trovärdigt besked att problemen kommer vara lösta inom närmaste tiden, men jag får snarare känslan att ingen förstår hur detta tekniskt skall lösas, och hellre hänvisar till behov av era pengar att läggas ovanpå de dåliga? Är läget verkligen så bedrövligt?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Roten är LOU lagen, där är priset viktigare än kvaliteten generellt. Och har man skrivit ett dåligt underlag så blir offerten därefter. Och det är svårt att rädda sig i utvärderingen genom att ställa kvalitetsfrågor eller annat tillkommande.

Om ett privatbolag gör en upphandling och får tre offerter kan man alltid förhandla fritt om dess innehåll och ändra och lägga till innan beställningen/avtalet skrivs.

När det gäller buss så är det ju numer entreprenörerna som köper bussar och och eftersom avtalen brukar vara på samma längd som livslängden på bussar blir det ganska effektivt.

Om TF väljer att handla upp trafikentreprenören för spårvagn på samma tid som livslängden är på en spårvagn kan entreprenören handla vagnar på samma sätt som en privat firma. tänk va bra det blir då.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar