Tre ersättningsbussar på linje 7

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev: lördag 30 april 2022 23:42Allra enklast är ju att skriva ut det man menar, det går i andra fora, så varför går det inte här..?
I de mest uppenbara fallen slarvas det ju även i andra fora, t ex ”Cst” är ju vanligt i Postvagnen och Buss-snack ska vi inte tala om. I detta forum tycker jag att det är förhållandevis ovanligt.

Har lite svårt att förstå problemet egentligen, är det något man någon enstaka gång inte förstår så kan man ju fråga!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev: söndag 01 maj 2022 9:02
leifd skrev: lördag 30 april 2022 23:42Allra enklast är ju att skriva ut det man menar, det går i andra fora, så varför går det inte här..?
I de mest uppenbara fallen slarvas det ju även i andra fora, t ex ”Cst” är ju vanligt i Postvagnen och Buss-snack ska vi inte tala om. I detta forum tycker jag att det är förhållandevis ovanligt.

Har lite svårt att förstå problemet egentligen, är det något man någon enstaka gång inte förstår så kan man ju fråga!
Rätt så, men i Postvagnen så påpekas sånt också tämligen ofta, så det finns en minskade trend där.
Här tycker i vart fall jag att det snarare är tilltagande, vilket jag även vet skrämmer bort nya intresserade, då de inte får chansen att lära sånt som vi gamla rävar tar för givet.

Men nog om detta nu, men vi måste alla hjälpas åt att göra vårt intresse tillgängligt för nya.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Diripsi »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 29 april 2022 15:56 Ja, stulet var ordet, sa Bull. Här haglar det freudianska! Hela leveransen av CAF A35/A36-vagnarna är en enda stor stöld från Region Stockholms skattebetalare!
Det är en stöld från resenärerna.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av /jes »

Jag såg övningsvagn med spårvagnsföraraspiranter ute och köra på linje 7 i eftermiddag men inga bussar vad jag kunde se.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Joakim W »

/jes skrev: onsdag 04 maj 2022 19:54 Jag såg övningsvagn med spårvagnsföraraspiranter ute och köra på linje 7 i eftermiddag men inga bussar vad jag kunde se.
Själv satt jag och fikade på Espresso House vid 18-tiden vid Övre hallen på centralen, och då kom en B9S från Sergels Torg passerande utanför. Men det kanske inte var SS's buss? Men bra att man utbildar fler förare! :D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av gek »

Problemen med CAF-vagnarna fortsätter dessvärre; även i dag inställda turer på grund av vagnbrist. Samtidigt skriver dn.se om besöksrekord på Skansen, trist att en del av dessa besökare tvingas åka buss.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Ja det är verkligen beklagligt när hela säsongen berörs av de felande vagnarna och till viss del smittar det av sig på bemanningen då det är svårt att matcha upp med besättning, Blir det buss eller spårvagn? .. avgörs i en del fall på natten,

Vi får hoppas att det kommer en lösning snart.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av M224 »

Förra helgen var fem bussar ute, 5005, 5006, 5007, 5009 och 5010.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan B »

Säger fortfarande: varför publiceras inte denna skandal i tidningarna? Detta har pågått alldeles för länge. Kanske kunde en sådan publicering få de verkligt ansvariga (som väl inte är SS) att sätta till resurser nog för att lösa problemet. Det är ju fortfarande inte bara Stockholm som har spårvagnar och CAF rullar på många håll!
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av /jes »

CAF vill ha betalt och Trafikförvaltningen vill inte betala?
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av gek »

Stefan B skrev: måndag 11 juli 2022 20:44 ... Det är ju fortfarande inte bara Stockholm som har spårvagnar och CAF rullar på många håll!
En faktor av betydelse kan möjligen vara att Stockholms A35 och A36 är en specialkonstruktion som i övrigt endast finns i Tallinn. Jag känner inte till driftserfarenheterna från Tallinn.

Andra CAF-spårvagnar tycks oftast fungera bra, men CAF-vagnarna i bl a Birmingham (England) och Sydney (Australien) har på senare år drabbats av sprickor, vilket medför inställd spårvagnstrafik.
/Gunnar Ekeving
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Diripsi »

Stefan B skrev: måndag 11 juli 2022 20:44 Säger fortfarande: varför publiceras inte denna skandal i tidningarna? Detta har pågått alldeles för länge. Kanske kunde en sådan publicering få de verkligt ansvariga (som väl inte är SS) att sätta till resurser nog för att lösa problemet. Det är ju fortfarande inte bara Stockholm som har spårvagnar och CAF rullar på många håll!
Tittade lite på SL:s facebooksida och där hittar man mängder av klagomål för ersättningstrafiken för Roslagsbanan och Tvärbanan som inte alls har fungerat som den ska och jag hittar även en tidningsartikel om detta. Däremot lyckas jag inte hitta några klagomål alls över ersättningstrafiken för Spårväg City. Sanningen är väl helt enkelt att vanliga resenärer utanför detta forum inte bryr sig så mycket om man får åka buss eller spårvagn så länge man kommer fram i tid utan strul. Vilket man uppenbarligen gör med ersättningsbussarna på linje 7.

Så, ni får väl helt enkelt se till att det blir lite mer störningar i ersättningstrafiken :wink:
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan B »

Om linje 7 hade fler arbetsresande och gick längre sträcka hade nog klagomålen kommit. Men detta är oavsett en konstig diskussion. Om skattebetalarna har investerat i en modern spårväg är det ju givet att den skall fungera! Om inte är det ett problem att uppmärksamma för andra än här på Forum. Har t ex leverantörerna av vagnarna fått betalt för en produkt som inte fungerar? Finns inga avtal om hur länge fel kan accepteras utan att inköpet hävs?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av leifd »

gek skrev: måndag 11 juli 2022 23:49 En faktor av betydelse kan möjligen vara att Stockholms A35 och A36 är en specialkonstruktion som i övrigt endast finns i Tallinn. Jag känner inte till driftserfarenheterna från Tallinn.
Rätta mig om jag har fel, mer inte Tallinn beställt en stor mängd PESA..?
Jo så var det... https://news.err.ee/1608562303/tallinn- ... nufacturer
Borde ju finnas en orsak till att man väljer något annat, kan man tycka.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av M224 »

Skicka A35 o A36 till skroten o köp dessa fina från Stadler? :lol:

https://www.urban-transport-magazine.co ... r-rostock/
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av gek »

leifd skrev: tisdag 12 juli 2022 11:19 Rätta mig om jag har fel, mer inte Tallinn beställt en stor mängd PESA..?
ja, och man kan undra varför Tallinn överhuvudtaget beställde Stockholmsvagnen A35 (dock i enriktningsutförande och med 1067 mm spårvidd) , istället för att köpa en standardvagn. Utöver problem med driftsäkerheten har "A35" en dålig passagerarmiljö, med smal mittgång, många trappsteg och lutande plan, dessutom är de flesta sittplatserna placerade på podestrar. Men det bör påpekas att "normala" CAF-vagnar inte har dessa dåliga egenskaper - de finns endast på AXL-vagnarna i Tallinn och Stockholm.

Kanske är Tallinns AXL något mer passagerarvänliga än A35 eftersom de är enriktningsvagnar:

Bild

Bild
/Gunnar Ekeving
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av BSB101 »

Stefan B skrev: tisdag 12 juli 2022 9:34 Om linje 7 hade fler arbetsresande och gick längre sträcka hade nog klagomålen kommit. Men detta är oavsett en konstig diskussion. Om skattebetalarna har investerat i en modern spårväg är det ju givet att den skall fungera! Om inte är det ett problem att uppmärksamma för andra än här på Forum. Har t ex leverantörerna av vagnarna fått betalt för en produkt som inte fungerar? Finns inga avtal om hur länge fel kan accepteras utan att inköpet hävs?
Vad skulle man vinna på att häva köpet? Ännu mer busskörning då inköp av nya vagnar tar ett tag?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av M224 »

Tja man kan då beställa en hyllprodukt som är specad för stadstrafik istället för skogarna ute på Värmdö...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av leifd »

M224 skrev: onsdag 13 juli 2022 18:16 Tja man kan då beställa en hyllprodukt som är specad för stadstrafik istället för skogarna ute på Värmdö...
Förvisso, men man hade ju såna och de dög ju uppenbarligen inte.
Men i vilket fall som helst, så är det flera års leveranstid även på vagnar för stadstrafik. Några lagervaror finns ju inte.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan B »

Så vad är herrarnas alternativ? Vi har ju redan fått vänta i åratal på en lösning på denna soppa utan tidsplan? Häva köpet och få pengar att skaffa alternativa vagnar kanske inte är så dumt som alternativ till dagens evighetsreparationer? Eller låta leverantören bekosta inlån av vagnar från annat håll tills (om) de får ordning på sin leverans?
Skriv svar