Tre ersättningsbussar på linje 7

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av C12C3C3C12 »

gek skrev: fredag 25 mars 2022 16:58
daniel_s skrev: fredag 25 mars 2022 11:13 Norrköping är inte något vidare föregångsexempel. M06 som finns där nu är ju visserligen en riktigt bra fordonstyp, men det kan man egentligen inte säga om någon annan vagntyp de nyanskaffat de senaste 70 åren där.
ja, Norrköping är ett riktigt dåligt exempel när det gäller tiden från 75 år tillbaka fram till anskaffningarna av begagnade ledvagnar på 1990-talet och nyanskaffning av M06.

De tvåaxliga mustangerna i slutet av 1940-talet verkar ha varit ett exempel på principen "snålheten bedrar visheten"; köp långa tvåaxliga vagnar med stort överhäng eftersom det är billigare än boggievagnar. När vagnarna (ej oväntat) visade sig ha dåliga gångegenskaper köpte man ytterligare 20 mustanger av samma typ. Ungefär som i Göteborg med M32 ett antal decennier senare. Och de små mustangerna visade sig dessutom snart vara alltför små när resandet och förarlönerna ökade.

Inför nästa vagninköp hade Norrköpings spårvägar uppenbarligen gjort ett bra förarbete, och sände ut anbudsinfordran på en treaxlig vagn - i princip en lång tvåaxlig vagn där de bärande och drivande axlarna är vridbara och styrs av en tredje axel mitt under vagnen. Därmed blev överhänget mindre. Det fanns goda erfarenheter av sådana vagnar bl a i Tyskland. Men en leverantör lämnade istället anbud på en boggievagn av maximum-tractiontyp - ett förlegat koncept - som skulle utvecklas speciellt för Norrköping. Enbart detta borde fått larmklockorna att ringa hos upphandlarna. Men troligen var priset för denna vagntyp lägre än för treaxliga vagnar av beprövad konstruktion, och så drabbades Norrköping av de extremt problematiska M58-vagnarna.

Inför högertrafikomläggningen 1967 gjorde man väl ändå en någorlunda bra upphandling i Norrköping, och köpte en förminskad och förenklad variant av Göteborgs M28. Men M28 var nog den sämsta av de tre PCC-liknande vagntyperna i Göteborg, med låg driftsäkerhet och ryckighet vid start och stopp. Norrköpings M67 var knappast bättre, men upprätthöll ändå trafiken under flera decennier.
Dom 2-axliga mustangerna var byggda för att ha en släpvagn, då hade dom fått betydligt bättre gångegenskaper. Då när jag åkte dom i Norrköping 1966 upplevde jag att dom pinnade på rätt bra, upplevde inte att dom var slängiga i gången. München hade dom 3-axliga vagnarna, förmodligen har jag åkt dom på 70-talet där. Tror att Amsterdam hade den typen också, har en bild på dom om jag kommer ihåg rätt.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev: lördag 02 april 2022 14:13
Stefan Widén skrev: onsdag 30 mars 2022 20:55 A32 GÅR inte på SpvC. De tar i varandra vid bla Djurgårdsbron.
Då kan man fråga sig om spåren ligger för nära varandra eller om A32 är för breda, eller mer korrekt, har för stora svepytor i kurvorna. För på raksträckorna finns väl inte problemet?
Felet med A32 är att de i sin konstruktion har svepytor i kurvor som inte liknar någon annan vagn. Hade de haft en längre mitteendel så hade det funkat bättre. A32 är 2.65 samma som A35 så det är inte bredden som felas. Tvärbanans spår byggdes för A32 så där funkar det och man har tagit till för svepet.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av /jes »

C12C3C3C12 skrev: lördag 02 april 2022 15:54
gek skrev: fredag 25 mars 2022 16:58
daniel_s skrev: fredag 25 mars 2022 11:13 Norrköping är inte något vidare föregångsexempel. M06 som finns där nu är ju visserligen en riktigt bra fordonstyp, men det kan man egentligen inte säga om någon annan vagntyp de nyanskaffat de senaste 70 åren där.
ja, Norrköping är ett riktigt dåligt exempel när det gäller tiden från 75 år tillbaka fram till anskaffningarna av begagnade ledvagnar på 1990-talet och nyanskaffning av M06.

De tvåaxliga mustangerna i slutet av 1940-talet verkar ha varit ett exempel på principen "snålheten bedrar visheten"; köp långa tvåaxliga vagnar med stort överhäng eftersom det är billigare än boggievagnar. När vagnarna (ej oväntat) visade sig ha dåliga gångegenskaper köpte man ytterligare 20 mustanger av samma typ. Ungefär som i Göteborg med M32 ett antal decennier senare. Och de små mustangerna visade sig dessutom snart vara alltför små när resandet och förarlönerna ökade.

Inför nästa vagninköp hade Norrköpings spårvägar uppenbarligen gjort ett bra förarbete, och sände ut anbudsinfordran på en treaxlig vagn - i princip en lång tvåaxlig vagn där de bärande och drivande axlarna är vridbara och styrs av en tredje axel mitt under vagnen. Därmed blev överhänget mindre. Det fanns goda erfarenheter av sådana vagnar bl a i Tyskland. Men en leverantör lämnade istället anbud på en boggievagn av maximum-tractiontyp - ett förlegat koncept - som skulle utvecklas speciellt för Norrköping. Enbart detta borde fått larmklockorna att ringa hos upphandlarna. Men troligen var priset för denna vagntyp lägre än för treaxliga vagnar av beprövad konstruktion, och så drabbades Norrköping av de extremt problematiska M58-vagnarna.

Inför högertrafikomläggningen 1967 gjorde man väl ändå en någorlunda bra upphandling i Norrköping, och köpte en förminskad och förenklad variant av Göteborgs M28. Men M28 var nog den sämsta av de tre PCC-liknande vagntyperna i Göteborg, med låg driftsäkerhet och ryckighet vid start och stopp. Norrköpings M67 var knappast bättre, men upprätthöll ändå trafiken under flera decennier.
Dom 2-axliga mustangerna var byggda för att ha en släpvagn, då hade dom fått betydligt bättre gångegenskaper. Då när jag åkte dom i Norrköping 1966 upplevde jag att dom pinnade på rätt bra, upplevde inte att dom var slängiga i gången. München hade dom 3-axliga vagnarna, förmodligen har jag åkt dom på 70-talet där. Tror att Amsterdam hade den typen också, har en bild på dom om jag kommer ihåg rätt.
Mustangerna i Helsingborg gick betydligt bättre i spåret med släpvagn.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av gek »

C12C3C3C12 skrev: lördag 02 april 2022 15:54 Dom 2-axliga mustangerna var byggda för att ha en släpvagn, då hade dom fått betydligt bättre gångegenskaper.
Släpvagn hade väl i vilket fall bara kommit till användning i begränsad omfattning, ungefär som i Helsingborg, så problemen med dålig gång hade till största delen kvarstått.
C12C3C3C12 skrev: lördag 02 april 2022 15:54 München hade dom 3-axliga vagnarna, förmodligen har jag åkt dom på 70-talet där. Tror att Amsterdam hade den typen också, har en bild på dom om jag kommer ihåg rätt.
ja, München var största användaren, och i Amsterdam och Köln fanns också många treaxliga vagnar. Därtill i mindre antal hos många andra trafikföretag, t ex Tram BVB i schweiziska Bex:
Bild
Ovan bild från 1989. 2014 användes vagnen i viss utsträckning i lokaltrafik kring Villars, längre upp på BVB-banan:
Bild
BVB anskaffade 1948 två vagnar av denna typ, och hade även en äldre treaxlig motorvagn. Typbeteckningen Be 2/3, som syns på den nedre bilden, antyder att vagnen är elektrisk och har drivning på att två av tre axlar.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Alltså vad har småstadsmustanger med trådens namn att göra? köper att man diskuterar moderna vagnar på L7 men inte gamla småstadsmustanger. Bilda en ny tråd för detta

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av gek »

Stefan Widén skrev: lördag 02 april 2022 23:54 Alltså vad har småstadsmustanger med trådens namn att göra? köper att man diskuterar moderna vagnar på L7 men inte gamla småstadsmustanger. Bilda en ny tråd för detta

Stefan
Om du läser hela tråden ser du att det handlar om att det ofta verkar vara en dålig politik att köpa vagnar utvecklade speciellt för det egna spårvägssystemet. Detta tenderar att ge vagnar med låg tillgänglighet. Stockholms A35 tycks vara ett exempel på detta. Standardvagnen A34 hade högre tillgänglighet. Andra exempel är Norrköpings anskaffning av särskilt för Norrköping utvecklade maximum-tractionvagnar istället för treaxliga vagnar man hade begärt anbud på. Exempel från senare tid är de specialutvecklade låggolvsledvagnarna ULF för Wien och Cobra för Zürich. Inte helt lyckade, och på senare tid har båda spårvägssystemen istället köpt beprövade standardkonstruktioner.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

gek skrev: söndag 03 april 2022 10:24
Stefan Widén skrev: lördag 02 april 2022 23:54 Alltså vad har småstadsmustanger med trådens namn att göra? köper att man diskuterar moderna vagnar på L7 men inte gamla småstadsmustanger. Bilda en ny tråd för detta

Stefan
Om du läser hela tråden ser du att det handlar om att det ofta verkar vara en dålig politik att köpa vagnar utvecklade speciellt för det egna spårvägssystemet. Detta tenderar att ge vagnar med låg tillgänglighet. Stockholms A35 tycks vara ett exempel på detta. Standardvagnen A34 hade högre tillgänglighet. Andra exempel är Norrköpings anskaffning av särskilt för Norrköping utvecklade maximum-tractionvagnar istället för treaxliga vagnar man hade begärt anbud på. Exempel från senare tid är de specialutvecklade låggolvsledvagnarna ULF för Wien och Cobra för Zürich. Inte helt lyckade, och på senare tid har båda spårvägssystemen istället köpt beprövade standardkonstruktioner.
Jo förvisso är dåliga vagnar grunden för rubriken så
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Diripsi »

Hechtwagen skrev: onsdag 23 mars 2022 18:47 Så när slutar bussarna trafikera 7:an på daglig basis?
Man skulle ju kunna köra buss i samtliga omlopp och spara gissningsvis 30 miljoner kronor om året.
Vad motiverar spårvagnstrafik när det ändå tydligen går "lika bra" att köra buss?
Det skulle nog fungera utmärkt.

Anledningen till att gamla 47:an inte fungerade var för att man körde kortbussar och genomgående trafik t/fr Tomteboda.

Den stora förbättringen 2010 var inte spårvagnarna utan att man fick en dedikerad linje enbart för Djurgårdstrafiken och att man slapp kortbussarna. Det skulle antagligen fungera lika bra med ledbussar som med spårvagnar. Ledbussar har inte samma kapacitet som spårvagnar så räkna med att 4-minuterstrafik behövs på sommaren nu när resandet kommer återgå till nivåerna före pandemin.

Spontant känns det som ett dumt slöseri att inte använda spåren nu när de finns men det är en annan fråga.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Diripsi skrev: söndag 10 april 2022 7:27
Hechtwagen skrev: onsdag 23 mars 2022 18:47 Så när slutar bussarna trafikera 7:an på daglig basis?
Man skulle ju kunna köra buss i samtliga omlopp och spara gissningsvis 30 miljoner kronor om året.
Vad motiverar spårvagnstrafik när det ändå tydligen går "lika bra" att köra buss?
Det skulle nog fungera utmärkt.

Anledningen till att gamla 47:an inte fungerade var för att man körde kortbussar och genomgående trafik t/fr Tomteboda.

Den stora förbättringen 2010 var inte spårvagnarna utan att man fick en dedikerad linje enbart för Djurgårdstrafiken och att man slapp kortbussarna. Det skulle antagligen fungera lika bra med ledbussar som med spårvagnar. Ledbussar har inte samma kapacitet som spårvagnar så räkna med att 4-minuterstrafik behövs på sommaren nu när resandet kommer återgå till nivåerna före pandemin.

Spontant känns det som ett dumt slöseri att inte använda spåren nu när de finns men det är en annan fråga.
Som jag sagt tidigare, så vill nog alla att det går spårvagnar som det är tänkt. Samma saka att banorna knyts ihop. Det skulle ge den extra marginal som krävs nu när vi fått vagnar med Spanska sjukan....Dvs om 50% av vagnarna är avställda pga fel så blir det så här. Och självklart kämpas det på alla håll för att hitta lösningar men det är inte lätt.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av /jes »

A36 558 och 559 är väl byggda på samma fabrik som A35B? Vagn 558 tycker jag mig se ofta i trafik, 559 kanske inte lika mycket?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av M224 »

Idag åkte jag 5005 för första gången. Den bussen är iaf betydligt mer lämpad för trafiken än 5000-5004. Men konduktör på en buss känns som ett dåligt skämt.

Vare sig A35, A35B eller A36 är lämpad för tvärbanan eller spårväg city. Så även om systemen knyts ihop så är en helt annan typ av vagn att önska. En vagn där det inte 10 meter mellan dörrarna.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

M224 skrev: söndag 10 april 2022 16:23 Idag åkte jag 5005 för första gången. Den bussen är iaf betydligt mer lämpad för trafiken än 5000-5004. Men konduktör på en buss känns som ett dåligt skämt.

Vare sig A35, A35B eller A36 är lämpad för tvärbanan eller spårväg city. Så även om systemen knyts ihop så är en helt annan typ av vagn att önska. En vagn där det inte 10 meter mellan dörrarna.
Att det är konduktör förstår ju alla att de blir så när den vagn som de skulle köra inte fungerar och får ersättas med buss. Istället för att kondisen sitter och fikar är det bättre den är ute på bussen.

Och det torde vara väldigt klart vid det här laget att CAF vagnarna inte är den optimala innerstadsvagnen. A36 funkar på LB då den liknar den typ av bana som vagnen är lämpad för. Dvs en stor bytespunkt där alla stiger på och sen avstigande längs linjen eller tvärt om. Och faktiskt fungerar SpvC på samma sätt. Så då är det tvärbanan den passar sämre på i så fall. Den linjen har ju fler ställen där det är lika många av och påstigande. Gullmars Liljeholmen och Alvik. Och då behövs det fler dörrar. Det är väl den största bristen med A32.... ex.

Så alla hoppas på att nästa vagn är mer anpassad efter de faktiska behoven som finns.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Diripsi »

M33 hade passat bra på Spårväg City om man hade bytt plats på dörrarna så att det hade blivit 2+1+2 dörrar på båda sidorna. Västtrafiks lösning med tre dörrar på högra sidan i främre delen är helt idiotisk.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Hechtwagen »

M224 skrev: söndag 10 april 2022 16:23 Idag åkte jag 5005 för första gången. Den bussen är iaf betydligt mer lämpad för trafiken än 5000-5004. Men konduktör på en buss känns som ett dåligt skämt.

Vare sig A35, A35B eller A36 är lämpad för tvärbanan eller spårväg city. Så även om systemen knyts ihop så är en helt annan typ av vagn att önska. En vagn där det inte 10 meter mellan dörrarna.

Hur långt är det mellan mitten på dörröppningarna om du mäter en gång till? -8m.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Hechtwagen »

Det fattas väl tre vagnar, börjar misstäna att vagnbristen är kronisk, det vill säga att det skulle saknas tre vagnar till trafiken även om det fanns tre vagnar fler än idag att tillgå.

Det är inte vagnarna det är fel på, det är SS det är fel på
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Hechtwagen skrev: onsdag 13 april 2022 8:17 Det fattas väl tre vagnar, börjar misstäna att vagnbristen är kronisk, det vill säga att det skulle saknas tre vagnar till trafiken även om det fanns tre vagnar fler än idag att tillgå.

Det är inte vagnarna det är fel på, det är SS det är fel på
Skulle uppskatta att du läser tråden där det tydligt förklaras varför det är vagnbrist. Idag var 50% på sjuklistan, och felen ligger inte på SS att åtgärda. Och då är det fel att påstå att det är SS fel.

Förutsätter att vi för sakliga diskussioner här i allvarliga ämnen som detta. Hade du satt en glad smilie efter, hade alla förstått att det var ironi. Nu vart det ett påhopp.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan B »

Först: Stort tack till dig Stefan W för att du deltar i diskussionen. Det är folk med inside info som behövs här, inte endast tvärsäkra tyckare.

Men eftersom jag startade tråden och tydligen fortfarande 50% av (den spårburna) vagnparken på linje 7 är avställd pga allvarliga fel återstår fortfarande vissa frågor att besvara för oss intresserade som inte har inside. Jag citerar dig Stefan W från tidigare i tråden:

”Vi vet i stora drag vad som är felet i det hela (vilket jag inte kan nämna här), och som jag skrev så pågår det en ständig dialog. Utfallet avgör hur snabbt det går att få vagnarna att rulla ordentligt.”

1. Varför kan inte de avgörande felen på vagnarna nämnas? Vem är det som skall skyddas från den kunskapen och varför? Vore det inte bättre att göra allmänt känt varför vagnarna står stilla? Tystnaden gynnar ju i varje fall inte spårvägens och AB SS image.

2. Den ständiga dialog som uppenbarligen pågår, mellan vilka parter pågår den och varför är det rimligt att den inte leder till snabbare lösning? Jag antar att det som antyds är att den upphandlade trafikoperatören och ”ansiktet utåt”
för spårvägslinje 7, dvs SS, inte har ansvar för det inträffade eller för att det finns spårfordon tillgängliga för den upphandlade trafiken. Men vem är det då som är dialogpartnern som inte levererar? Jag talar inte då om svepande hänvisning till ”politikerna” eller ”dålig upphandling”, utan om den part som enligt träffade avtal har detta ansvar? Kunskap om detta borde underlätta en snabb lösning, inte minst om SS som spårvägsförespråkare gick ut medialt med denna för oss övriga obegripliga ”långbänk”?

Hälsningar Stefan B
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Stefan B skrev: torsdag 14 april 2022 9:20 Först: Stort tack till dig Stefan W för att du deltar i diskussionen. Det är folk med inside info som behövs här, inte endast tvärsäkra tyckare.

Men eftersom jag startade tråden och tydligen fortfarande 50% av (den spårburna) vagnparken på linje 7 är avställd pga allvarliga fel återstår fortfarande vissa frågor att besvara för oss intresserade som inte har inside. Jag citerar dig Stefan W från tidigare i tråden:

”Vi vet i stora drag vad som är felet i det hela (vilket jag inte kan nämna här), och som jag skrev så pågår det en ständig dialog. Utfallet avgör hur snabbt det går att få vagnarna att rulla ordentligt.”

1. Varför kan inte de avgörande felen på vagnarna nämnas? Vem är det som skall skyddas från den kunskapen och varför? Vore det inte bättre att göra allmänt känt varför vagnarna står stilla? Tystnaden gynnar ju i varje fall inte spårvägens och AB SS image.

2. Den ständiga dialog som uppenbarligen pågår, mellan vilka parter pågår den och varför är det rimligt att den inte leder till snabbare lösning? Jag antar att det som antyds är att den upphandlade trafikoperatören och ”ansiktet utåt”
för spårvägslinje 7, dvs SS, inte har ansvar för det inträffade eller för att det finns spårfordon tillgängliga för den upphandlade trafiken. Men vem är det då som är dialogpartnern som inte levererar? Jag talar inte då om svepande hänvisning till ”politikerna” eller ”dålig upphandling”, utan om den part som enligt träffade avtal har detta ansvar? Kunskap om detta borde underlätta en snabb lösning, inte minst om SS som spårvägsförespråkare gick ut medialt med denna för oss övriga obegripliga ”långbänk”?

Hälsningar Stefan B

Här kommer lite svar.

1 Grunden är att SS har ett avtal med TF. I Det finns vissa skrivelser som gör att man inte kan nämna allt man vet här, och det är som alla förstår en svår avvägning. Det jag nämner är sådan som de med lite teknisk insikt själva kan räkna ut, och för de som saknar den får då detta serverat.

TF har köpt vagnar som SS ska förvalta enligt avtalet, det är ingen hemlighet. Däremot när det uppstår fel av det slag som nu är och får sådan påverkar så kanske man inte kan gå ut med vad som exakt felas. och det är därför jag går ut och försöker beskriva detta. Hade SS haft full mandat och att åtgärda allt, är jag övertygad om att man fått ut fler vagnar.

2 Även här är det ingen hemlighet att det är TF, SS och vagnsleverantören som är parterna. Som jag skrev så pågår en ständig dialog och SS gör allt vad man kan för att hitta lösningar, men det är inte enkla frågor.

När det gäller hur man handlat upp kan man alltid ha åsikter om det, och om vi vänder oss västerut så kan vi se ett exempel på hur det går när man inte har tillräcklig hög kompetens att göra upphandling. När man sen tar in det jag då får man ett mycket bra resultat.

Den viktigaste felkällan, förutom att vagnarna fungerar när det kommer, är att se igenom offerterna om den totala kostnaden på ex 30 år verkligen håller i verkligheten. Dvs det är inte alltid det som har den billigaste prislappen som är bäst på lång sikt. Jämfört med Buss som håller ca 10 år max så blir driftkostnaderna mer kännbara.

Även Lund har sina problem som vi alla vet.

Hoppas det vart lite mer tydligt.


Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av M224 »

Att en buss håller 10 år stämmer ju inte. Åkte senast idag med Keolis 3916 som är mer än 16 år. Det rullar massa bussar i Stockholm Sydväst som är över 16 år gamla. Sen att bussar byts ut ofta är en annan sak.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Per Lind »

M224 skrev: torsdag 14 april 2022 16:56 Att en buss håller 10 år stämmer ju inte. Åkte senast idag med Keolis 3916 som är mer än 16 år. Det rullar massa bussar i Stockholm Sydväst som är över 16 år gamla. Sen att bussar byts ut ofta är en annan sak.
Nja, oftast finns ett villkor i upphandlingen som anger att max 8-10 år är det som gäller. Sedan kan väl trafikutövaren fuska och sätta in äldre bussar om det krisar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Skriv svar