Tre ersättningsbussar på linje 7

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Hechtwagen »

Så när slutar bussarna trafikera 7:an på daglig basis?
Man skulle ju kunna köra buss i samtliga omlopp och spara gissningsvis 30 miljoner kronor om året.
Vad motiverar spårvagnstrafik när det ändå tydligen går "lika bra" att köra buss?

Eller hade det lika gärna kunnat vara buss 69 som var ersatt med spårvagn sträckan Djurgåtdsbron - T-Centralen pga krånglande bussar? Nä skulle inte tro det!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av LÅ1 »

Hur reagerar trafikanterna på att få åka buss på en spårvägslinje?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

Stefan B skrev: onsdag 23 mars 2022 11:34 Hade hoppats på ett trovärdigt besked att problemen kommer vara lösta inom närmaste tiden, men jag får snarare känslan att ingen förstår hur detta tekniskt skall lösas, och hellre hänvisar till behov av era pengar att läggas ovanpå de dåliga? Är läget verkligen så bedrövligt?
Nej, det är det inte, men det finns antagligen väldigt mycket att lära sig här. Till exempel att tänka som en leverantör. Leverantörer är angelägna att få kontrakten och lovar gärna för mycket. En vanlig uppfattning är att SL genom en överdriven kravspecifikation har fått en onödigt dyr, energikrävande och ganska besynnerligt konstruerad vagn. Det är i och för sig sant, men det är ju ingen ursäkt för att den ska fungera sämre. Och som exemplet från Lund visar, så kan man få problem även med vagnar som är exakt likadana som någon annanstans. I en del fall undrar man hur uppmärksamma tidigare kunder egentligen varit. Sen läser de nog inte alltid så noga i specarna när de lägger anbud heller. Ett otal ändringar har fått göras på A35 för att de ska fungera någotsånär enligt vad som faktiskt var specat.

Sen får man ju inse ett bistert faktum om hur marknaden fungerar numera. Firmorna inser naturligtvis att det huvudsakligen är tack vare upphandlingslagstiftningen som de vinner sina kontrakt och inte genom att vara onödigt tillmötesgående mot kunder de redan har. De senare är i själva verket mest en riskfaktor, som man bör hålla så stort avstånd till som möjligt. Undantaget kan möjligen vara om man tecknar ett långvarigt serviceavtal där man betalar för ett par heltidsarbetskrafter oavsett om man använder dem eller inte. :cheesygrin:
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av /jes »

Problemen med A35B tycks ha eskalerat - rätt eller fel?
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av gek »

Stefan B skrev: tisdag 22 mars 2022 16:25En annan fråga: CAF-vagnar rullar ju på många håll i Europa? Hur är erfarenheterna där? Har någon frågat de som ansvarar dem? Står halva vagnparken avställd för reparation där också?
I Birmingham (England) och Sydney (Australien) har alla eller nästan alla CAF-vagnar sedan hösten 2021 stått avställda på grund av sprickor. Enligt senaste Tramways and Urban Transit har man i Birmingham nu fått ordning på så många vagnar att begränsad spårvagnstrafik kan bedrivas på nästan hela nätet. I Sydney har man dirigerat om Alstomvagnar från två linjer för att kunna köra viss spårtrafik på den linje som innan sprickbildningarna trafikerades av CAF-vagnar. Trafikföretaget i Sydney ger 30 % rabatt på biljettpriserna som kompensation för den försämrade trafiken.

Dessa CAF-vagnar är av liknande typ som vagnarna i Lund, och vagnar av den typen finns också på många andra ställen, där de dock inte tycks vara lika sprickbenägna.

Det kan nämnas att sprickor i Siemens Combino-vagnar för snart tjugo år sedan medförde att ett stort antal vagnar måste ställas av och åtgärdas av Siemens. Dessa sprickor kunde hänföras till ett konstruktionsfel; vagnarna slets så småningom sönder av de krafter som uppstod vid körning.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Bussmicke »

Märkligt att SL inte kan välja färdiga och beprövade produkter som funkar utmärkt i andra länder..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

Bussmicke skrev: onsdag 23 mars 2022 21:27 Märkligt att SL inte kan välja färdiga och beprövade produkter som funkar utmärkt i andra länder..
Som tråden visar är det inte så lätt att få det man vill alla gånger…
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Stefan Widén skrev: måndag 21 mars 2022 10:27
daniel_s skrev: måndag 21 mars 2022 7:40 Man borde väl bland annat ersätta nuvarande skräpvagnar med vagnar som går att använda…
Här har Daniel träffat helt rätt i sin analys. Det är beklagligt för alla när det blir så här.
Och självklart pågår en dialog hur man långsiktigt skall hitta lösningar. Inte minst till sommaren då trycket på Djurgården förväntas bli väldigt stort.
Bla kommer en ny "Scen" att gå igång vid Rosendal. Hur det påverkar är ännu inte klart.

Stefan
Citerar mig själv från ett tidigare inlägg i samma tråd.......

Vi vet i stora drag vad som är felet i det hela (vilket jag inte kan nämna här), och som jag skrev så pågår det en ständig dialog. Utfallet avgör hur snabbt det går att få vagnarna att rulla ordentligt.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av /jes »

Inte en fråga till Stefan utan mera allmän: Har Trafikförvaltningen i Region Stockholm egen fordonskompetens eller var (eller är) helt beroende av konsulter? Dessa kommer och går och har som bekant inget formellt ansvar.

Trafikförvaltningen i Region Stockholm - jag skriver så här för att forumet inte ska vara så stockholmsfixerat och att alla förkortningar är självklarheter men inte för utomstående. Exkluderande säger man numera. :D
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Sven Blomberg »

Bussmicke skrev: onsdag 23 mars 2022 21:27 Märkligt att SL inte kan välja färdiga och beprövade produkter som funkar utmärkt i andra länder..
Eller andra städer, Norrköping till exempel
Medlem nr 266
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

Sven Blomberg skrev: fredag 25 mars 2022 10:57
Bussmicke skrev: onsdag 23 mars 2022 21:27 Märkligt att SL inte kan välja färdiga och beprövade produkter som funkar utmärkt i andra länder..
Eller andra städer, Norrköping till exempel
Norrköping är inte något vidare föregångsexempel. M06 som finns där nu är ju visserligen en riktigt bra fordonstyp, men det kan man egentligen inte säga om någon annan vagntyp de nyanskaffat de senaste 70 åren där.

Vet inte hur många gånger följande ska behöva sägas: Man kan inte välja vilken vagntyp eller från vilken leverantör man vill köpa! Det faller ut automatiskt från de kriterier man har satt upp (som ska vara rättvisa) och de anbud som kommer in.

Det är en svår konst att göra en bra upphandling och för att vara lite frank så är inte dryga spårvagnsentusiaster till någon hjälp när de bara väljer ut nån stad där det råkat bli bra och ifrågasätter varför inte alla kan göra likadant. (Den som sa’t, han va’t!)
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av gek »

daniel_s skrev: fredag 25 mars 2022 11:13 Norrköping är inte något vidare föregångsexempel. M06 som finns där nu är ju visserligen en riktigt bra fordonstyp, men det kan man egentligen inte säga om någon annan vagntyp de nyanskaffat de senaste 70 åren där.
ja, Norrköping är ett riktigt dåligt exempel när det gäller tiden från 75 år tillbaka fram till anskaffningarna av begagnade ledvagnar på 1990-talet och nyanskaffning av M06.

De tvåaxliga mustangerna i slutet av 1940-talet verkar ha varit ett exempel på principen "snålheten bedrar visheten"; köp långa tvåaxliga vagnar med stort överhäng eftersom det är billigare än boggievagnar. När vagnarna (ej oväntat) visade sig ha dåliga gångegenskaper köpte man ytterligare 20 mustanger av samma typ. Ungefär som i Göteborg med M32 ett antal decennier senare. Och de små mustangerna visade sig dessutom snart vara alltför små när resandet och förarlönerna ökade.

Inför nästa vagninköp hade Norrköpings spårvägar uppenbarligen gjort ett bra förarbete, och sände ut anbudsinfordran på en treaxlig vagn - i princip en lång tvåaxlig vagn där de bärande och drivande axlarna är vridbara och styrs av en tredje axel mitt under vagnen. Därmed blev överhänget mindre. Det fanns goda erfarenheter av sådana vagnar bl a i Tyskland. Men en leverantör lämnade istället anbud på en boggievagn av maximum-tractiontyp - ett förlegat koncept - som skulle utvecklas speciellt för Norrköping. Enbart detta borde fått larmklockorna att ringa hos upphandlarna. Men troligen var priset för denna vagntyp lägre än för treaxliga vagnar av beprövad konstruktion, och så drabbades Norrköping av de extremt problematiska M58-vagnarna.

Inför högertrafikomläggningen 1967 gjorde man väl ändå en någorlunda bra upphandling i Norrköping, och köpte en förminskad och förenklad variant av Göteborgs M28. Men M28 var nog den sämsta av de tre PCC-liknande vagntyperna i Göteborg, med låg driftsäkerhet och ryckighet vid start och stopp. Norrköpings M67 var knappast bättre, men upprätthöll ändå trafiken under flera decennier.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Hechtwagen »

Det går inte att låna en eller två A32 till 7:an?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: onsdag 30 mars 2022 16:49 Det går inte att låna en eller två A32 till 7:an?
Nej de kan nog inte ens framföras där. I så fall är det givetvis A35:or som kommer i fråga för sådan ”utlåning”.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

A32 GÅR inte på SpvC. De tar i varandra vid bla Djurgårdsbron.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av M224 »

Underbart att A32 inte kan framföras på Spårväg City med tanke på deras idiotiska lösning med antal dörrar per vagnssida. A35 har för få dörrar men de sitter iaf med bättre mellanrum.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: onsdag 30 mars 2022 23:21 Underbart att A32 inte kan framföras på Spårväg City med tanke på deras idiotiska lösning med antal dörrar per vagnssida. A35 har för få dörrar men de sitter iaf med bättre mellanrum.
A35 må ha dörrarna mer symmetriskt placerade, men det gör inte hållplatsuppehållen snabbare. Snarare tar de längre tid med A35 då de har smalare dörröppningar och sämre planlösning inuti.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev: onsdag 30 mars 2022 20:55 A32 GÅR inte på SpvC. De tar i varandra vid bla Djurgårdsbron.

Stefan
Om man lånar bara en A32 då? Då kan de inte ta i varandra!
Nä det borde lånas valfria vagnar till detta är löst.
Busslösningen är rent pinsam att beskåda.

Hur många miljoner om året skulle "SL" spara om spårvägen avvecklades och alla sju omloppen kördes med buss av samna bolag som kör 67:an?
20 miljoner om året?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Utan att ha kollat så är det nog så illa att att en A32 och en A35a som möts tar i varandra. Men allt blir ju hypotetiskt. Vi vet att man planerar för A37 till Spv syd och då är det väl bättre att man ser till att den vagnen funkar på alla spårvägar inkl har dörrar som täcker behoven.

Ska man ta upp något nu för att prova så är det M33 som kan stå som förebild för A37, om man inte tar det vagntypen rakt av. Förmodligen det billigaste.

Hela Spv C kalkyl bygger på att banorna byggs samman och trafiken till Frihamnen inkluderas. Då räcker inte buss till. I högtrafik dvs på sommaren är underlaget så stort att det behövs spårvagn på befintliga spår. Och i lågtrafik har vi sett att, när vi öppnade till Tce, har antalet resenärer ökat. Vi får se nu efter pandemin har utvecklingen blir framöver.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev: onsdag 30 mars 2022 20:55 A32 GÅR inte på SpvC. De tar i varandra vid bla Djurgårdsbron.
Då kan man fråga sig om spåren ligger för nära varandra eller om A32 är för breda, eller mer korrekt, har för stora svepytor i kurvorna. För på raksträckorna finns väl inte problemet?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar