Tre ersättningsbussar på linje 7

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Ja jag tror också på att laga vagnarna så de funkar. och just nu är statusen ganska bra. Men är ju en bräcklig lina så bara ett par fel så går den av.

Sen får vi på lång sikt hur allt löser sig. Bara för att man fått ut dem, innebär det inte att alla fel är borta.

Så vi kämpar vidare.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev: måndag 08 augusti 2022 9:33 Ja jag tror också på att laga vagnarna så de funkar. och just nu är statusen ganska bra. Men är ju en bräcklig lina så bara ett par fel så går den av.

Sen får vi på lång sikt hur allt löser sig. Bara för att man fått ut dem, innebär det inte att alla fel är borta.

Så vi kämpar vidare.

Stefan
Trevligt att de är ute igen! Uppenbarligen är de bakomliggande orsakerna med juridik och organisation större än vagnarnas tekniska fel för i grunden ska det ju gå fortare att reparera befintliga vagnar än att bygga nya!
Pling! Pling!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

Magnituden av de tekniska felen bör i och för sig inte underskattas. I flera fall rör det sig om rena konstruktionsfel som man efter snart 10 år ännu inte ens börjat åtgärda. Det är inte bara för att viljan fattas utan också för att det faktiskt är rätt svårt att få ordning på något som utformades helt fel från början.

Sen kan man ju ha synpunkter på det här lågintensiva angreppssättet som är baserat på ingenjörsmässiga kontakter, man kan tycka att man borde ställa till med ett rejält gräl mellan cheferna inför pressen i stället så att det blir något gjort någon gång. Dock är det ju meningslöst att bråka på arbetstid med folk som tar arbetsdagen med en klackspark vad som än händer…
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: torsdag 11 augusti 2022 12:16 Magnituden av de tekniska felen bör i och för sig inte underskattas. I flera fall rör det sig om rena konstruktionsfel som man efter snart 10 år ännu inte ens börjat åtgärda. Det är inte bara för att viljan fattas utan också för att det faktiskt är rätt svårt att få ordning på något som utformades helt fel från början.

Sen kan man ju ha synpunkter på det här lågintensiva angreppssättet som är baserat på ingenjörsmässiga kontakter, man kan tycka att man borde ställa till med ett rejält gräl mellan cheferna inför pressen i stället så att det blir något gjort någon gång. Dock är det ju meningslöst att bråka på arbetstid med folk som tar arbetsdagen med en klackspark vad som än händer…
Fast alla A35 och A36 är ju av samma konstruktion så vatför var inte alla vagnarna avställda samtidigt?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

Att ett fel är systematiskt betyder inte nödvändigtvis att det blir omedelbart körförbud på hela flottan, men det kan bli epidemier ändå om det t ex tar slut på delar som ska bytas ut hela tiden som provisorisk lösning.

Sen finns det ju osystematiska fel också som kan ge långa stillestånd. A35 på Djurgården är väl fortfarande garantivagnar vilket A36 (med något undantag) inte är vilket också kan förklara något.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev: torsdag 11 augusti 2022 12:16 Magnituden av de tekniska felen bör i och för sig inte underskattas. I flera fall rör det sig om rena konstruktionsfel som man efter snart 10 år ännu inte ens börjat åtgärda. Det är inte bara för att viljan fattas utan också för att det faktiskt är rätt svårt att få ordning på något som utformades helt fel från början.

Sen kan man ju ha synpunkter på det här lågintensiva angreppssättet som är baserat på ingenjörsmässiga kontakter, man kan tycka att man borde ställa till med ett rejält gräl mellan cheferna inför pressen i stället så att det blir något gjort någon gång. Dock är det ju meningslöst att bråka på arbetstid med folk som tar arbetsdagen med en klackspark vad som än händer…
Funkade rejält gräl mellan cheferna inför pressen i Göteborg (M32) ..? Inte direkt va...
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan B »

Så vad är alternativet för att få denna fars/tragedi att upphöra? Mer än att sitta tysta och se detta fortsätta?
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av /jes »

daniel_s skrev: torsdag 11 augusti 2022 12:16 Magnituden av de tekniska felen bör i och för sig inte underskattas. I flera fall rör det sig om rena konstruktionsfel som man efter snart 10 år ännu inte ens börjat åtgärda. Det är inte bara för att viljan fattas utan också för att det faktiskt är rätt svårt att få ordning på något som utformades helt fel från början.

Sen kan man ju ha synpunkter på det här lågintensiva angreppssättet som är baserat på ingenjörsmässiga kontakter, man kan tycka att man borde ställa till med ett rejält gräl mellan cheferna inför pressen i stället så att det blir något gjort någon gång. Dock är det ju meningslöst att bråka på arbetstid med folk som tar arbetsdagen med en klackspark vad som än händer…
Möte öga mot öga och lite temperament är bättre. Jag har arbetat med IT-projekt i Spanien och då måste det till ¡Caramba! emellanåt. Mailkonversation är bekvämt men löser inga problem.

Ett annat tips är att prata med spanske chefens älskarinna. Hon är ett måste i den kulturen annars är chefen ingen riktig karl. Frun vet alltid. Skicka inte trafikregionrådet till Spanien utan något mera macho que habla español. Kanske kan vi få några bonusvagnar (hellre i byggsats??) som plåster på såren! 😀
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Ja det är ju ett sätt. Eller kör man på gbgkonceptet och kastar ut leverantören och låter entreprenören lösa felen. De känner ju sina vagnar rätt väl.

Osvsett måstecdet till en läsning. Sen är det bra att känna till att A35 serie A dvs de första vagnarna till tvären har sina fel.A36 har sina liksom A35B sina. Rörigt? Japp det är därför det inte runkar i vissa lägen.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: fredag 19 augusti 2022 23:11 Ja det är ju ett sätt. Eller kör man på gbgkonceptet och kastar ut leverantören och låter entreprenören lösa felen. De känner ju sina vagnar rätt väl.

Osvsett måstecdet till en läsning. Sen är det bra att känna till att A35 serie A dvs de första vagnarna till tvären har sina fel.A36 har sina liksom A35B sina. Rörigt? Japp det är därför det inte runkar i vissa lägen.

Stefan
Min bäste kamrat Widén!

"Funkar" ska det väl ändå vara?! Nog för att R och F sitter intill varandra på ett qwerty-tangentbord, men ändå............ :? :?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2227
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Thomas Lange »

För att få perspektiv:
Antalet "vilande fel", dvs som inte kunnat åtgärdas i den del av vagnparken som AB SS ansvarar för. kan räknas i fyrsiffrigt tal.

VR torde ha motsvarande för sina A35, men detta har jag ingen insyn i.
Ju förr dess bättre.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av gek »

Det verkar som att Tvärbanan numera använder A35 minimalt, kanske för att undvika problem med vagnar som blir stående? Eller är det bara jag som haft "otur" och inte sett eller åkt med några A35 senaste veckan?
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av daniel_s »

A35 har alltid använts minimalt på Tvärbanan. Som väl har framgått i den här tråden så behöver de en hel del underhåll.

I onsdags var dock hela 9 stycken i trafik samtidigt.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av M224 »

Ja det var ju jag misstänkte. Vad bra när man äntligen får en vagn som inte är som en bastu sommartid (A32).

I övrigt gillar jag det mesta mer på A32. Stolarna i A35/A36 är vidriga. Mkt bättre ergonomi på de som sitter i A32. A35 luktar dessutom illa invändigt. Skulle A32 ha fyra dörrpar skulle de vara bättre än A35 på alla punkter utom just värmen.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 20 augusti 2022 9:41
Stefan Widén skrev: fredag 19 augusti 2022 23:11 Ja det är ju ett sätt. Eller kör man på gbgkonceptet och kastar ut leverantören och låter entreprenören lösa felen. De känner ju sina vagnar rätt väl.

Osvsett måstecdet till en läsning. Sen är det bra att känna till att A35 serie A dvs de första vagnarna till tvären har sina fel.A36 har sina liksom A35B sina. Rörigt? Japp det är därför det inte runkar i vissa lägen.

Stefan
Min bäste kamrat Widén!

"Funkar" ska det väl ändå vara?! Nog för att R och F sitter intill varandra på ett qwerty-tangentbord, men ändå............ :? :?
Bästa doktorn! Eftersom Ni nu väljer att kommentera måste jag lägga fram följande;

Nja vet inte om det är så fel... runka är ju ett gammal begrepp för att föra något fram och tillbaka. "Sumprunkarna" gungade sumpen för att hålla fisken friskare. Och då kan vi konstatera att om vagnarna runkats så hade de vart friskare dvs fungerat.

Solklart? :D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av leifd »

Stefan Widén skrev: söndag 21 augusti 2022 22:43
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 20 augusti 2022 9:41
Stefan Widén skrev: fredag 19 augusti 2022 23:11 Ja det är ju ett sätt. Eller kör man på gbgkonceptet och kastar ut leverantören och låter entreprenören lösa felen. De känner ju sina vagnar rätt väl.

Osvsett måstecdet till en läsning. Sen är det bra att känna till att A35 serie A dvs de första vagnarna till tvären har sina fel.A36 har sina liksom A35B sina. Rörigt? Japp det är därför det inte runkar i vissa lägen.

Stefan
Min bäste kamrat Widén!

"Funkar" ska det väl ändå vara?! Nog för att R och F sitter intill varandra på ett qwerty-tangentbord, men ändå............ :? :?
Bästa doktorn! Eftersom Ni nu väljer att kommentera måste jag lägga fram följande;

Nja vet inte om det är så fel... runka är ju ett gammal begrepp för att föra något fram och tillbaka. "Sumprunkarna" gungade sumpen för att hålla fisken friskare. Och då kan vi konstatera att om vagnarna runkats så hade de vart friskare dvs fungerat.

Solklart? :D
Vi kan ju bara konstatera att kunskapsbristerna kan vara nog så bedövande på de mest oväntade håll, eller så är det vissa fantasier som tar överhand.
Går vi sen till ämnet för tråden, så kan man ju bara konstatera att vagntypen inte är speciellt lyckad och att man nog hamnat i samma träsk som Göteborg gjorde en gång i tiden. Vad som är den bästa lösningen återstår säkert att se, men Göteborg har ju allafall fått liv i sina vagnar (utom en), med hjälp av egna kunskaper och Tjeckiska specialister. Att man måste leva med M32 ett bra tag har man nog insett och det kommer ju bli så även med A35/36 i Stockholm.
Vi kan väl hoppas att SL även ser bortom detta mörka moln och funderar på nästa generation (men fan trot).
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

leifd skrev: måndag 22 augusti 2022 12:37
Vi kan ju bara konstatera att kunskapsbristerna kan vara nog så bedövande på de mest oväntade håll, eller så är det vissa fantasier som tar överhand.
Går vi sen till ämnet för tråden, så kan man ju bara konstatera att vagntypen inte är speciellt lyckad och att man nog hamnat i samma träsk som Göteborg gjorde en gång i tiden. Vad som är den bästa lösningen återstår säkert att se, men Göteborg har ju allafall fått liv i sina vagnar (utom en), med hjälp av egna kunskaper och Tjeckiska specialister. Att man måste leva med M32 ett bra tag har man nog insett och det kommer ju bli så även med A35/36 i Stockholm.
Vi kan väl hoppas att SL även ser bortom detta mörka moln och funderar på nästa generation (men fan trot).
Käre vän, jag tycker inte du ska ägna dig så mycket åt andras föregivna kunskapsbrister, utan i förekommande fall mera åt dina egna. Samma sak gäller fantasierna. Sedan tycker jag väl att uttrycka sig i vi-form här är väl förmätet.

Du har i själva verket inte den bittersta aning om vad jag vet eller inte vet. Jag har skrivit åtskilligt om ex.vis A35 genom åren, men efter pandemin och sedan jag själv köpte skoter så har jag fullständigt tappat intresset för kollektivtrafik (utom när det gäller att hålla efter kamrat Widén, alltså :D :D ).
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 22 augusti 2022 17:34, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: söndag 21 augusti 2022 22:43
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 20 augusti 2022 9:41
Stefan Widén skrev: fredag 19 augusti 2022 23:11 Ja det är ju ett sätt. Eller kör man på gbgkonceptet och kastar ut leverantören och låter entreprenören lösa felen. De känner ju sina vagnar rätt väl.

Osvsett måstecdet till en läsning. Sen är det bra att känna till att A35 serie A dvs de första vagnarna till tvären har sina fel.A36 har sina liksom A35B sina. Rörigt? Japp det är därför det inte runkar i vissa lägen.

Stefan
Min bäste kamrat Widén!

"Funkar" ska det väl ändå vara?! Nog för att R och F sitter intill varandra på ett qwerty-tangentbord, men ändå............ :? :?
Bästa doktorn! Eftersom Ni nu väljer att kommentera måste jag lägga fram följande;

Nja vet inte om det är så fel... runka är ju ett gammal begrepp för att föra något fram och tillbaka. "Sumprunkarna" gungade sumpen för att hålla fisken friskare. Och då kan vi konstatera att om vagnarna runkats så hade de vart friskare dvs fungerat.

Solklart? :D
Bäste kamrat Widén, jag känner väl till sumprunkarnas hedervärda, men numera helt utdöda skrå. Det gör alla som läst Fogelströms Stockholmssvit.

Beträffande påståendet i den sista meningen är väl orsakssambandet snarare det omvända, om de hade varit friska hade de kunnat föras fram och tillbaka (mellan Sergels Torg/Klarabergsgatan och Waldemarsudde, alltså)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av leifd »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 22 augusti 2022 17:22
leifd skrev: måndag 22 augusti 2022 12:37
Vi kan ju bara konstatera att kunskapsbristerna kan vara nog så bedövande på de mest oväntade håll, eller så är det vissa fantasier som tar överhand.
Går vi sen till ämnet för tråden, så kan man ju bara konstatera att vagntypen inte är speciellt lyckad och att man nog hamnat i samma träsk som Göteborg gjorde en gång i tiden. Vad som är den bästa lösningen återstår säkert att se, men Göteborg har ju allafall fått liv i sina vagnar (utom en), med hjälp av egna kunskaper och Tjeckiska specialister. Att man måste leva med M32 ett bra tag har man nog insett och det kommer ju bli så även med A35/36 i Stockholm.
Vi kan väl hoppas att SL även ser bortom detta mörka moln och funderar på nästa generation (men fan trot).
Käre vän, jag tycker inte du ska ägna dig så mycket åt andras föregivna kunskapsbrister, utan i förekommande fall mera åt dina egna. Samma sak gäller fantasierna. Sedan tycker jag väl att uttrycka sig i vi-form här är väl förmätet.

Du har i själva verket inte den bittersta aning om vad jag vet eller inte vet. Jag har skrivit åtskilligt om ex.vis A35 genom åren, men efter pandemin och sedan jag själv köpte skoter så har jag fullständigt tappat intresset för kollektivtrafik (utom när det gäller att hålla efter kamrat Widén, alltså :D :D ).
Välkommen i filtret "ignorerade användare"
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tre ersättningsbussar på linje 7

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

leifd skrev: tisdag 23 augusti 2022 11:15
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 22 augusti 2022 17:22
leifd skrev: måndag 22 augusti 2022 12:37
Vi kan ju bara konstatera att kunskapsbristerna kan vara nog så bedövande på de mest oväntade håll, eller så är det vissa fantasier som tar överhand.
Går vi sen till ämnet för tråden, så kan man ju bara konstatera att vagntypen inte är speciellt lyckad och att man nog hamnat i samma träsk som Göteborg gjorde en gång i tiden. Vad som är den bästa lösningen återstår säkert att se, men Göteborg har ju allafall fått liv i sina vagnar (utom en), med hjälp av egna kunskaper och Tjeckiska specialister. Att man måste leva med M32 ett bra tag har man nog insett och det kommer ju bli så även med A35/36 i Stockholm.
Vi kan väl hoppas att SL även ser bortom detta mörka moln och funderar på nästa generation (men fan trot).
Käre vän, jag tycker inte du ska ägna dig så mycket åt andras föregivna kunskapsbrister, utan i förekommande fall mera åt dina egna. Samma sak gäller fantasierna. Sedan tycker jag väl att uttrycka sig i vi-form här är väl förmätet.

Du har i själva verket inte den bittersta aning om vad jag vet eller inte vet. Jag har skrivit åtskilligt om ex.vis A35 genom åren, men efter pandemin och sedan jag själv köpte skoter så har jag fullständigt tappat intresset för kollektivtrafik (utom när det gäller att hålla efter kamrat Widén, alltså :D :D ).
Välkommen i filtret "ignorerade användare"
Ja, för den som har problem med självkänslan så finns ju alltid den metoden att ta till. Själv ägnar jag mig inte åt sådana barnsligheter. F.ö. är det helt frivilligt att läsa mina inlägg, jag vet inte hur många gånger jag framhållit det. Men att försöka sparka mig på smalbenet fungerar rätt så dåligt!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar