ADDE skrev: ↑lördag 19 mars 2022 14:00
https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-sls ... 7wTUhXZKIQ
Regionen vill ha mer tunnelbana. Nu borstar man av ett par planer om tunnelbanans utbyggnad, som legat i malpåse.
Det handlar om Hagsätra-Älvsjö, Hjulsta-Barkarby och Skarpnäck-Sköndal som diskuteras. Gamla och kloka förslag som har lagts fram.
Förslagen är vettiga, men behöver sättas i ett större sammanhang. Problemet med tidigare förhandlingar är ju att just detta inte har gjorts.
Vilken framtid har den södra delen av gröna linjen? Denna fråga måste besvaras för att fatta välgrundade beslut. Två grenar med jämnstor belastning är antagligen det optimala upplägget för tunnelbanelinjer. Då är det nödvändigt att betrakta det framtida resandeunderlaget. Det finns planer för många bostäder i Sköndal. Området är dock endast en stadsdel, till skillnad från Tyresö som är en hel kommun.
För närvarande har Farstagrenen en något högre belastning än Skarpnäcksgrenen. En förlängning av Skarpnäcksgrenen till Sköndal skulle följaktligen utjämna belastningen mellan grenarna utan att tippa över åt andra hållet. Vid behov kan belastningen utjämnas ytterligare med en vidare förlängning till Farsta, speciellt om Farstagrenen någon gång förlängs till Ågesta (vilket alltså inte omöjliggörs).
Älta och Tyresö har ett så stort resandeunderlag att det blir omöjligt att utjämna belastningen mellan grenarna. En möjlig förlängning av Farstagrenen till Ågesta gör ingen väsentlig skillnad. Således är det osannolikt att en förlängning till Tyresö kan ge ett optimalt upplägg. Men det behövs också en plan för Tyresö. I det här fallet fungerar en förlängning av Roslagsbanan, vilket måste finnas med i planeringen.
Samma planering behövs för den norra delen av blå linjen. I nuläget är grenarna jämnstora. Detta ändras dock med Akallagrenens förlängning till Barkarby, vilket inte är optimalt. En förlängning av Hjulstagrenen till Barkarby utjämnar belastningen mellan grenarna. Vilka möjliga förlängningar finns det annars? Viksjö har diskuterats. Dit borde Hjulstagrenen gå. Akallagrenen får väl ändå fel vinkel.
En tvärförbindelse till Vällingby via Skälby och Hässelby villastad har också diskuterats. Det är en rimlig förlängning sett till resandeunderlaget. På grund av Akallagrenens något längre restid till T-Centralen är det troligt att linjen främst används som en tvärförbindelse mellan Vällingby, Barkarby, Kista och Solna. Detta innebär att grenarna kan få jämnstor belastning, åtminstone om pendeltåget från Barkarby är tillräckligt attraktivt (turtäthet, trängsel och tidhållning).
Att förlänga Hagsätragrenen till Älvsjö borde vara fördelaktigt i de flesta scenarier, men det är fortfarande viktigt att ha en långsiktig plan. En bytespunkt mellan tunnelbana och pendeltåg i Högdalen skulle minska nyttan med en sådan förlängning medan en avgrening i Rågsved till Huddinge skulle öka nyttan (i så fall kan Hagsätra-Rågsved tas över av den nya tunnelbanan). Möjligheten att köra genomgående tåg i Älvsjö påverkar också.