Det handlar om Hagsätra-Älvsjö, Hjulsta-Barkarby och Skarpnäck-Sköndal som diskuteras. Gamla och kloka förslag som har lagts fram.Regionen vill ha mer tunnelbana. Nu borstar man av ett par planer om tunnelbanans utbyggnad, som legat i malpåse.
Mitti: Här är SL:s nästa tunnelbanesatsning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mitti: Här är SL:s nästa tunnelbanesatsning
https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-sls ... 7wTUhXZKIQ
Re: Mitti: Här är SL:s nästa tunnelbanesatsning
Förslagen är vettiga, men behöver sättas i ett större sammanhang. Problemet med tidigare förhandlingar är ju att just detta inte har gjorts.ADDE skrev: ↑lördag 19 mars 2022 14:00 https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-sls ... 7wTUhXZKIQ
Det handlar om Hagsätra-Älvsjö, Hjulsta-Barkarby och Skarpnäck-Sköndal som diskuteras. Gamla och kloka förslag som har lagts fram.Regionen vill ha mer tunnelbana. Nu borstar man av ett par planer om tunnelbanans utbyggnad, som legat i malpåse.
Vilken framtid har den södra delen av gröna linjen? Denna fråga måste besvaras för att fatta välgrundade beslut. Två grenar med jämnstor belastning är antagligen det optimala upplägget för tunnelbanelinjer. Då är det nödvändigt att betrakta det framtida resandeunderlaget. Det finns planer för många bostäder i Sköndal. Området är dock endast en stadsdel, till skillnad från Tyresö som är en hel kommun.
För närvarande har Farstagrenen en något högre belastning än Skarpnäcksgrenen. En förlängning av Skarpnäcksgrenen till Sköndal skulle följaktligen utjämna belastningen mellan grenarna utan att tippa över åt andra hållet. Vid behov kan belastningen utjämnas ytterligare med en vidare förlängning till Farsta, speciellt om Farstagrenen någon gång förlängs till Ågesta (vilket alltså inte omöjliggörs).
Älta och Tyresö har ett så stort resandeunderlag att det blir omöjligt att utjämna belastningen mellan grenarna. En möjlig förlängning av Farstagrenen till Ågesta gör ingen väsentlig skillnad. Således är det osannolikt att en förlängning till Tyresö kan ge ett optimalt upplägg. Men det behövs också en plan för Tyresö. I det här fallet fungerar en förlängning av Roslagsbanan, vilket måste finnas med i planeringen.
Samma planering behövs för den norra delen av blå linjen. I nuläget är grenarna jämnstora. Detta ändras dock med Akallagrenens förlängning till Barkarby, vilket inte är optimalt. En förlängning av Hjulstagrenen till Barkarby utjämnar belastningen mellan grenarna. Vilka möjliga förlängningar finns det annars? Viksjö har diskuterats. Dit borde Hjulstagrenen gå. Akallagrenen får väl ändå fel vinkel.
En tvärförbindelse till Vällingby via Skälby och Hässelby villastad har också diskuterats. Det är en rimlig förlängning sett till resandeunderlaget. På grund av Akallagrenens något längre restid till T-Centralen är det troligt att linjen främst används som en tvärförbindelse mellan Vällingby, Barkarby, Kista och Solna. Detta innebär att grenarna kan få jämnstor belastning, åtminstone om pendeltåget från Barkarby är tillräckligt attraktivt (turtäthet, trängsel och tidhållning).
Att förlänga Hagsätragrenen till Älvsjö borde vara fördelaktigt i de flesta scenarier, men det är fortfarande viktigt att ha en långsiktig plan. En bytespunkt mellan tunnelbana och pendeltåg i Högdalen skulle minska nyttan med en sådan förlängning medan en avgrening i Rågsved till Huddinge skulle öka nyttan (i så fall kan Hagsätra-Rågsved tas över av den nya tunnelbanan). Möjligheten att köra genomgående tåg i Älvsjö påverkar också.
Re: Mitti: Här är SL:s nästa tunnelbanesatsning
Hur skulle det se ut i Barkarby då? Förlängningen från Akalla svänger ju runt söderut så att man lätt kan binda ihop banorna. Finns det några större fördelar med en sån loop?
Re: Mitti: Här är SL:s nästa tunnelbanesatsning
Fördelarna är genomgående trafikering och lägre kostnader. Nackdelen är att vidare förlängningar omöjliggörs (exempelvis till Viksjö och Hässelby villastad).
Re: Mitti: Här är SL:s nästa tunnelbanesatsning
Det skulle passa bra med spårtrafik till Sköndal med tanke på hur mycket nya bostäder som planeras, och hur proppfulla bussarna i rusningstrafik är där redan idag med femminuterstrafik. Däremot vill ju inte Sköndalsborna ha tunnelbana för att man inte villa ha ghettostämpel. Var stora protester bara för att man byggda ett Systembolag.
Re: Mitti: Här är SL:s nästa tunnelbanesatsning
Kommer Sköndalsborna vara så entusiastiska till tunnelbanan när direktbussar till Gullmarsplan kommer gå snabbare? Även om det vore bättre med tunnelbana än den massiva mängden bussar som går nu.
Angående Hagsätra - Älvsjö har jag läst en del att det är Fridhemsplans tunnelbanan som ska förlängas och bytespunkten blir i Hagsätra vilket vore katastrofalt dåligt men kan ha missuppfattat detta.
Annars är jag för samtliga utbyggnader. Små korta förlängningar som ger mycket nytta och som redan borde funnits på plats.
Angående Hagsätra - Älvsjö har jag läst en del att det är Fridhemsplans tunnelbanan som ska förlängas och bytespunkten blir i Hagsätra vilket vore katastrofalt dåligt men kan ha missuppfattat detta.
Annars är jag för samtliga utbyggnader. Små korta förlängningar som ger mycket nytta och som redan borde funnits på plats.
Re: Mitti: Här är SL:s nästa tunnelbanesatsning
Tunnelbana via Skarpnäck och direktbuss till Gullmarsplan tar ungefär lika lång tid (beror på hållplats och tid på dygnet). Tunnelbana har dock två avgörande fördelar:Majkey skrev: ↑fredag 25 mars 2022 13:45 Kommer Sköndalsborna vara så entusiastiska till tunnelbanan när direktbussar till Gullmarsplan kommer gå snabbare? Även om det vore bättre med tunnelbana än den massiva mängden bussar som går nu.
Angående Hagsätra - Älvsjö har jag läst en del att det är Fridhemsplans tunnelbanan som ska förlängas och bytespunkten blir i Hagsätra vilket vore katastrofalt dåligt men kan ha missuppfattat detta.
Annars är jag för samtliga utbyggnader. Små korta förlängningar som ger mycket nytta och som redan borde funnits på plats.
1. Bättre trafikutbud. Linje 188 har 30-minuterstrafik på söndagar. Tunnelbanans minimiutbud är 10-minuterstrafik.
2. Färre byten. Tunnelbanan går direkt till Skanstull, Medborgarplatsen, Slussen, T-Centralen, Odenplan och Fridhemsplan.
En förlängning av den nya tunnelbanan till Hagsätra skulle inte vara så dum om gröna linjen avgrenas i Rågsved mot Huddinge. Det måste förstås finnas en plan innan beslut fattas.