Sida 1 av 1

Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Postat: söndag 13 mars 2022 16:37
av LÅ1
"Filen en framgång på Hornsgatan".
Man har tydligen provat med ett par nya bussfiler.
Artikelns ingress:
Bussfilen på Hornsgatan blir permanent. Däremot fick den på Odengatan bussen att bara gå en sekund snabbare – och slopas därför. Prislappen för projektet landade på 1,9 miljoner.
Man har alltså inte mottot Varje sekund räknas. :D

Man har försökt snabba upp tiderna tidigare. (Länkarna inne i trådarna är nog i många fall inte användbara längre.)
2013: Snabbare på SL:s stombuss L4
2014: 4:an ska fram
2014: 4:an skall fram snabbare (SL)
2015: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
2016: Förbättring av framkomligheten för blåbusslinje 2 o 3 (SL)
2020: Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Troligtvis gjorde man försök 2017 - 2019 också. Men jag hittade inget om det i forumet. Kanske fel sökord?

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Postat: söndag 13 mars 2022 19:28
av daniel_s
Ja men det är egentligen logiskt eftersom bussen blir långsammare och långsammare, alltså kan man i all evighet vidta åtgärder!

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Postat: söndag 13 mars 2022 20:07
av Odd
daniel_s skrev: söndag 13 mars 2022 19:28 Ja men det är egentligen logiskt eftersom bussen blir långsammare och långsammare, alltså kan man i all evighet vidta åtgärder!
Då kommer bussarna så småningom, oundvikligt, att börja gå baklänges, och det allt snabbare.

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Postat: måndag 14 mars 2022 9:50
av Kantorn
Odd skrev: söndag 13 mars 2022 20:07
daniel_s skrev: söndag 13 mars 2022 19:28 Ja men det är egentligen logiskt eftersom bussen blir långsammare och långsammare, alltså kan man i all evighet vidta åtgärder!
Då kommer bussarna så småningom, oundvikligt, att börja gå baklänges, och det allt snabbare.
Hastighet är aldrig negativ...

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Postat: måndag 14 mars 2022 18:37
av daniel_s
Kantorn skrev: måndag 14 mars 2022 9:50 Hastighet är aldrig negativ...
Det var en konstig kommentar. För det första har ingen av oss använt uttrycket hastighet. Den storhet som vi skojar om här, nämligen hur mycket närmare ändhållplatsen bussen kommer per tidsenhet, kan mycket väl vara negativ.

För det andra så går det väl även i matematiska begrepp alldeles utmärkt att låta hastigheten vara negativ (i vissa ekvationer måste man kanske låta de ingående talen vara komplexa, jag orkar inte fundera på det nu) så jag tycker inte riktigt att det finns någon grund för ditt påstående.

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Postat: tisdag 15 mars 2022 11:45
av Kantorn
daniel_s skrev: måndag 14 mars 2022 18:37
Kantorn skrev: måndag 14 mars 2022 9:50 Hastighet är aldrig negativ...
Det var en konstig kommentar. För det första har ingen av oss använt uttrycket hastighet. Den storhet som vi skojar om här, nämligen hur mycket närmare ändhållplatsen bussen kommer per tidsenhet, kan mycket väl vara negativ.

För det andra så går det väl även i matematiska begrepp alldeles utmärkt att låta hastigheten vara negativ (i vissa ekvationer måste man kanske låta de ingående talen vara komplexa, jag orkar inte fundera på det nu) så jag tycker inte riktigt att det finns någon grund för ditt påstående.
Nä jag förstår. Men min onödiga kommentar är att bara för att det går långsammare och långsammare åt ena hållet så slår det inte över till att backa... Ungefär som den ofantligt roliga historien om grabben som gick hem i blåsten:
- För varje steg jag tog framåt blåste vinden mig två steg bakåt.
- Hur kom du hem då?
- Jag gick åt andra hållet...

Det fungerar helt enkelt inte så.

/Glädjedödaren

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Postat: tisdag 15 mars 2022 11:55
av LÅ1
daniel_s skrev: söndag 13 mars 2022 19:28 Ja men det är egentligen logiskt eftersom bussen blir långsammare och långsammare, alltså kan man i all evighet vidta åtgärder!
Undra när åtgärden blir att lägga ut spårvägsspår?

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Postat: torsdag 21 april 2022 8:58
av LÅ1
Nu är det dags igen: "Påstigning bak testas på buss 4".
Påstigning genom alla dörrar har ju testat en gång tidigare. Då i kombination med konduktör. Och på stora hållplatser har man ju hållplatsvärdar, eller vad man kallar dem, som blippar biljetterna utanför bakdörrarna för att minska tiden som bussen behöver stå vid hållplatsen.

När framdörrarna hölls stängda under pandemin så var det ju mer eller mindre omöjligt att ha fler biljettläsare i bussarna. Nu ska det tydligen gå bra.