Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Inlägg av LÅ1 »

"Filen en framgång på Hornsgatan".
Man har tydligen provat med ett par nya bussfiler.
Artikelns ingress:
Bussfilen på Hornsgatan blir permanent. Däremot fick den på Odengatan bussen att bara gå en sekund snabbare – och slopas därför. Prislappen för projektet landade på 1,9 miljoner.
Man har alltså inte mottot Varje sekund räknas. :D

Man har försökt snabba upp tiderna tidigare. (Länkarna inne i trådarna är nog i många fall inte användbara längre.)
2013: Snabbare på SL:s stombuss L4
2014: 4:an ska fram
2014: 4:an skall fram snabbare (SL)
2015: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
2016: Förbättring av framkomligheten för blåbusslinje 2 o 3 (SL)
2020: Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Troligtvis gjorde man försök 2017 - 2019 också. Men jag hittade inget om det i forumet. Kanske fel sökord?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Inlägg av daniel_s »

Ja men det är egentligen logiskt eftersom bussen blir långsammare och långsammare, alltså kan man i all evighet vidta åtgärder!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev: söndag 13 mars 2022 19:28 Ja men det är egentligen logiskt eftersom bussen blir långsammare och långsammare, alltså kan man i all evighet vidta åtgärder!
Då kommer bussarna så småningom, oundvikligt, att börja gå baklänges, och det allt snabbare.
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev: söndag 13 mars 2022 20:07
daniel_s skrev: söndag 13 mars 2022 19:28 Ja men det är egentligen logiskt eftersom bussen blir långsammare och långsammare, alltså kan man i all evighet vidta åtgärder!
Då kommer bussarna så småningom, oundvikligt, att börja gå baklänges, och det allt snabbare.
Hastighet är aldrig negativ...
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev: måndag 14 mars 2022 9:50 Hastighet är aldrig negativ...
Det var en konstig kommentar. För det första har ingen av oss använt uttrycket hastighet. Den storhet som vi skojar om här, nämligen hur mycket närmare ändhållplatsen bussen kommer per tidsenhet, kan mycket väl vara negativ.

För det andra så går det väl även i matematiska begrepp alldeles utmärkt att låta hastigheten vara negativ (i vissa ekvationer måste man kanske låta de ingående talen vara komplexa, jag orkar inte fundera på det nu) så jag tycker inte riktigt att det finns någon grund för ditt påstående.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev: måndag 14 mars 2022 18:37
Kantorn skrev: måndag 14 mars 2022 9:50 Hastighet är aldrig negativ...
Det var en konstig kommentar. För det första har ingen av oss använt uttrycket hastighet. Den storhet som vi skojar om här, nämligen hur mycket närmare ändhållplatsen bussen kommer per tidsenhet, kan mycket väl vara negativ.

För det andra så går det väl även i matematiska begrepp alldeles utmärkt att låta hastigheten vara negativ (i vissa ekvationer måste man kanske låta de ingående talen vara komplexa, jag orkar inte fundera på det nu) så jag tycker inte riktigt att det finns någon grund för ditt påstående.
Nä jag förstår. Men min onödiga kommentar är att bara för att det går långsammare och långsammare åt ena hållet så slår det inte över till att backa... Ungefär som den ofantligt roliga historien om grabben som gick hem i blåsten:
- För varje steg jag tog framåt blåste vinden mig två steg bakåt.
- Hur kom du hem då?
- Jag gick åt andra hållet...

Det fungerar helt enkelt inte så.

/Glädjedödaren
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: söndag 13 mars 2022 19:28 Ja men det är egentligen logiskt eftersom bussen blir långsammare och långsammare, alltså kan man i all evighet vidta åtgärder!
Undra när åtgärden blir att lägga ut spårvägsspår?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Snabbare resa med SL:s blåbussar, igen

Inlägg av LÅ1 »

Nu är det dags igen: "Påstigning bak testas på buss 4".
Påstigning genom alla dörrar har ju testat en gång tidigare. Då i kombination med konduktör. Och på stora hållplatser har man ju hållplatsvärdar, eller vad man kallar dem, som blippar biljetterna utanför bakdörrarna för att minska tiden som bussen behöver stå vid hållplatsen.

När framdörrarna hölls stängda under pandemin så var det ju mer eller mindre omöjligt att ha fler biljettläsare i bussarna. Nu ska det tydligen gå bra.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar