SL uppmärksamar 8 mars

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

SL uppmärksamar 8 mars

Inlägg av LÅ1 »

I dag, 8 mars, är det den internationella kvinnodagen. Det uppmärksammar SL gnom att skriva om hur kvinnorna tog sig inpå den tidigare totalt mansdominerade arbetsmarknaden för kollektivtrafikpersonal.
"80 år sedan kvinnor började arbeta i SL-trafiken".
"Historiska kvinnor i kollektivtrafiken – pionjärer på spårvagnen, bussen och tunnelbanan".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL uppmärksamar 8 mars

Inlägg av daniel_s »

Jaha så städerskorna m fl som fanns långt tidigare räknas inte? Håhåjaja, livet går vidare…

Men ”konduktös”?!? Hallå, konduktris ska det väl vara.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL uppmärksamar 8 mars

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: tisdag 08 mars 2022 22:45 Jaha så städerskorna m fl som fanns långt tidigare räknas inte? Håhåjaja, livet går vidare…

Men ”konduktös”?!? Hallå, konduktris ska det väl vara.
Jag funderade på om den benämningen var officiell på något vis, eller om det var vad man sa på stan. Tror på det senare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL uppmärksamar 8 mars

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: tisdag 08 mars 2022 17:03 I dag, 8 mars, är det den internationella kvinnodagen. Det uppmärksammar SL gnom att skriva om hur kvinnorna tog sig inpå den tidigare totalt mansdominerade arbetsmarknaden för kollektivtrafikpersonal.
"80 år sedan kvinnor började arbeta i SL-trafiken".
"Historiska kvinnor i kollektivtrafiken – pionjärer på spårvagnen, bussen och tunnelbanan".
Först i världen som kvinnlig busschaufför låter lite överdrivet, var det verkligen möjligt att överblicka en sådan sak i hela världen.
I länder som USA och Storbritannien gick också kvinnor under kriget in i många yrkesroller.
Och mamma var bekant med en kvinna från hennes hembyggd som var busskonduktör och avancerade till Halmstads första kvinnliga busschaufför och jag tror det var före 1958 !
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SL uppmärksamar 8 mars

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev: tisdag 08 mars 2022 23:04
daniel_s skrev: tisdag 08 mars 2022 22:45 Jaha så städerskorna m fl som fanns långt tidigare räknas inte? Håhåjaja, livet går vidare…

Men ”konduktös”?!? Hallå, konduktris ska det väl vara.
Jag funderade på om den benämningen var officiell på något vis, eller om det var vad man sa på stan. Tror på det senare.
Inte det senare heller. Det är nog något som Spårvägsmuseet har hittat på. Jag har aldrig hört det. Om man inte sa "konduktör", så sa man "konduktris".
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: SL uppmärksamar 8 mars

Inlägg av 643 »

Harald skrev: onsdag 09 mars 2022 8:34
LÅ1 skrev: tisdag 08 mars 2022 23:04
daniel_s skrev: tisdag 08 mars 2022 22:45 Jaha så städerskorna m fl som fanns långt tidigare räknas inte? Håhåjaja, livet går vidare…

Men ”konduktös”?!? Hallå, konduktris ska det väl vara.
Jag funderade på om den benämningen var officiell på något vis, eller om det var vad man sa på stan. Tror på det senare.
Inte det senare heller. Det är nog något som Spårvägsmuseet har hittat på. Jag har aldrig hört det. Om man inte sa "konduktör", så sa man "konduktris".
Googlade de två benämningarna - fick 2700 svar på "konduktris" och 5 (!) på "konduktös" vilket säger en del. Säkert har ordet "konduktant" uttalats någon enstaka gång av någon skämtsam företrädare för folkhumorn... Ytterligt oseriöst av Spårvägsmuséet att använda hittepå-ord när man inte orkar ta reda på välkända sanningar :(
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Skriv svar