Preppning, beredskap eller bunkring?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Preppning, beredskap eller bunkring?

Inlägg av Odd »

Med tanke på den rådande situationen så finns det några som tar det säkra före det osäkra och bunkrar gigantiska mängder av märkliga nödvändigheter såsom pasta, toalettpapper, lysfotogen och bensindunkar. Sådana panikreaktioner har vi sett tidigare, exempelvis i början på epidemin.

Det är sedan skillnad på att ha något i beredskap och att bunkra järnet. Hemma har jag dammat av mitt Triangakök och faktiskt köpt en ny brännare eftersom den gamla hade råkat ut för en liten olycka som hade gjort den bucklig, men jag skulle knappast ha köpt ett komplett nytt kök i denna situation. Jag har även bytt vattnet i vattendunken vilket man ändå skall göra en gång i halvåret men det beror ju mest på att en vattenläcka kan inträffa när som helst. Man kan ju inte släpa på en dunk med 10 liter vatten om man måste bege sig iväg.

Däremot har jag sett till att jag har lite kontanter, risken för it-attacker mot betalsystemen är ju rätt hög nu, och att bilen är fulltankad. Ris, pasta och lite grejer i frysen så jag klarar mig i kanske 3-4 dagar anser jag vara tillräckligt om det otänkbara skulle hända, mer skulle jag ändå inte kunna släpa med mig.

Hur ser era tankar ut när det gäller bunkring, prepping och krisförberedelse.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Preppning, beredskap eller bunkring?

Inlägg av LÅ1 »

Tänker väl ungefär som Odd, men jag saknar kokmöjlighet om elen går. Något man borde fixa.
Mat hemma kan ju också vara bra att ha om man blir sjuk.

Vid något som kallades veterandag på Gärdet fick jag en vattenbehållare av kraftig men mjuk plast. Den förvarar jag i frysen. Fylld med vatten förstås. Räknar med att vattnet håller sig längre utan att jag behöver byta så ofta då.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Preppning, beredskap eller bunkring?

Inlägg av Odd »

En portabel vedspis kommer ju fungera överallt där man har tillgång till kvistar och pinnar.
portabel vedspis
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Preppning, beredskap eller bunkring?

Inlägg av Stefan Widén »

Va på bolaget i fredags så nu har jag medicin så jag klarar mig ett par dagar.

När de gäller vatten och el så lär det inte bli kris så länge vi inte blir angripna och risken för det är som regeringen säger inte så stor.

Kan hålla med om att kontanter kan vara bra att ha men det gäller ju alltid, Sen att många butiker och banker klarar av kontanter i omfattningen att vi inte kan använda en elektronisk betalning är väl ett större problem.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Preppning, beredskap eller bunkring?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hahaha, Riksbanken har i alla fall gjort en del inköp: https://www.expressen.se/nyheter/har-ar ... h-makrill/
Det framgår dock inte hur all denna mat ska värmas.

Burkravioli kan man - enligt ingenjör Ohlsson - tvinga i sig om man tillsätter en klyfta vitlök, lite chili och, i mån av tillgång, en deciliter rödvin vid tillagningen. Men undvik för h-lv-te Bullens varmkorv/pilsnerkorv! Välj Sibyllas istället: https://www.martinserverarestaurangbuti ... r-36x55-g/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Preppning, beredskap eller bunkring?

Inlägg av Odd »

Jag skulle inte vilja vistas i den bunkern efter att bunkerkamrater har ätit just den bunkrade maten. Man får hoppas att gasfiltren är intakta...
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Preppning, beredskap eller bunkring?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Preppning, beredskap eller bunkring?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Eller som (när nu tråden urartat) Ali Baba Lindeman, turkisk badare, säger
Bild
i bastun:

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar