Min dröm: Bli Lokförare

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av Qus »

Hej. Jag har en stor dröm om att bli Lokförare men det är sinnessjukt tufft att faktiskt lyckas. Jag har gjort dessa första personlighetstester inkl en massa annat hos Aon och som jag tyvärr inte anses ha rätt personlighet för yrket. Det sägs att 90% sållas bort i dessa tester och jag är en av dom.

Jag har helt sjukligt fastnat för att bli Lokförare och det var även min barndomsdröm som jag vill uppfylla. Finns det någon annan väg för att lyckas uppfylla min stora dröm än att klara dessa tester? Plugga utomlands? Eller gå en omväg eller så för att till slut nå dit?

Jag är villig att ge precis allt för att lyckas.
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av daniel_s »

Jag tror inte att det finns något land där det är lättare att bli lokförare än i Sverige, om du så talar alla EU:s språk...

Om jag minns rätt så gick du igenom testerna för att bli spårvagnsförare och sådana behövs det ju fortfarande. Vem vet, om du jobbar där ett tag så har du kanske den efterfrågade personligheten sedan ;-)
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av Qus »

daniel_s skrev: söndag 06 mars 2022 18:43 Jag tror inte att det finns något land där det är lättare att bli lokförare än i Sverige, om du så talar alla EU:s språk...

Om jag minns rätt så gick du igenom testerna för att bli spårvagnsförare och sådana behövs det ju fortfarande. Vem vet, om du jobbar där ett tag så har du kanske den efterfrågade personligheten sedan ;-)
Jag misstänkte väl det. Klarade testerna för spårvagnsförare men däremot var det många andra som också gjorde det så jag inte fick jobbet tyvärr.
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av Persson »

En möjlighet kan vara att söka andra jobb i branschen, t.ex. som konduktör, tågvärd eller stationsvärd, för att sedan vid tillfälle söka förartjänster när/om det rekryteras internt. Den vägen gick jag på Roslagsbanan, där jag först arbetade ett par år som konduktör innan jag lyckades komma in på en förarkurs. Det är definitivt en fördel att ha lärt sig verksamheten ”inifrån” om man vill satsa på att bli förare. Sedan ger ju inte förarutbildningen på lokalbanor behörighet att köra på Trafikverkets spår, men att ha kört någon form av spårtrafik kan ändå vara en merit om man sedan ska söka sig vidare till de stora järnvägarna.
Lennart Petersen
Inlägg: 3097
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av Lennart Petersen »

Qus skrev: söndag 06 mars 2022 20:52
daniel_s skrev: söndag 06 mars 2022 18:43 Jag tror inte att det finns något land där det är lättare att bli lokförare än i Sverige, om du så talar alla EU:s språk...

Om jag minns rätt så gick du igenom testerna för att bli spårvagnsförare och sådana behövs det ju fortfarande. Vem vet, om du jobbar där ett tag så har du kanske den efterfrågade personligheten sedan ;-)
Jag misstänkte väl det. Klarade testerna för spårvagnsförare men däremot var det många andra som också gjorde det så jag inte fick jobbet tyvärr.
Att göra om provet och hoppas på bättre resultat är nog det enda.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 11_60k.pdf
https://www.mtrnordic.se/verksamheter/y ... lokforare/
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av Hechtwagen »

Vänta och gör om provet, sök om möjligt till en utbildning som använder en annan testfirma.

Så svårt är det inte, jag och mina kollegor har ju klarat testerna och vi är en brokig skara människor!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av leifd »

Hechtwagen skrev: måndag 07 mars 2022 0:02 Vänta och gör om provet, sök om möjligt till en utbildning som använder en annan testfirma.

Så svårt är det inte, jag och mina kollegor har ju klarat testerna och vi är en brokig skara människor!
Det är nog ända sättet. Själv var jag 52 år när jag klarade testet på försöket.
Viktigt är också att inte stressa upp sig, för klarar man inte stress, då är man nog inget bra lokförarämne heller.
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av Majkey »

Finns folk som går andra vägar också. Man kan börja på infrasidan som maskinist där man sen blir vidareutbildad till förare.
Green Cargo har även tagit in folk och utbildat som växlare och som sedan fått påbyggnadsutbildning till lokförare.
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av Qus »

Hechtwagen skrev: måndag 07 mars 2022 0:02 Vänta och gör om provet, sök om möjligt till en utbildning som använder en annan testfirma.

Så svårt är det inte, jag och mina kollegor har ju klarat testerna och vi är en brokig skara människor!
Jag söker till alla utbildningar som finns och hoppas på det bästa. Men det är inte helt enkelt att göra rätt, eftersom den mäter personlighet så lär ju inte tester vilja att jag har alla rätt heller.
leifd skrev: måndag 07 mars 2022 14:09Det är nog ända sättet. Själv var jag 52 år när jag klarade testet på försöket.
Viktigt är också att inte stressa upp sig, för klarar man inte stress, då är man nog inget bra lokförarämne heller.
Att inte stressa upp sig förstår jag är viktigt. Men måste man vara ett geni och felfri på dessa test?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av Odd »

Om jag minns rätt så är inte dessa tester primärt om att "få alla rätt". De är väl för att utvärdera olika personliga egenskaper typ stresstålighet, noggrannhet osv. Bättre långsamt och rätt än fort och fel...

Jag har gjort testet tre gånger vid olika steg i min numera avslutade kollektivtrafikkarriär och vid tredje gången kan jag i varje fall säga att jag hade "knäckt" testet. Jag tror de flesta gör det om de gör testet tillräckligt många gånger.

Jag klarade för övrigt testet alla gångerna över förväntan.
Genius on call
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av Qus »

Odd skrev: onsdag 09 mars 2022 20:58 Om jag minns rätt så är inte dessa tester primärt om att "få alla rätt". De är väl för att utvärdera olika personliga egenskaper typ stresstålighet, noggrannhet osv. Bättre långsamt och rätt än fort och fel...

Jag har gjort testet tre gånger vid olika steg i min numera avslutade kollektivtrafikkarriär och vid tredje gången kan jag i varje fall säga att jag hade "knäckt" testet. Jag tror de flesta gör det om de gör testet tillräckligt många gånger.

Jag klarade för övrigt testet alla gångerna över förväntan.
Ja det förstår jag. Men sedan finns det ju "IQ-Tester" och liknande också. Det är flertalet tester.

Jag klarar ju testerna för Tvärbanan och Tunnelbanan men inte Lokförare. Borde ju vara hyffsat lika?
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av X12 »

Jag gjorde lokförartesten för ett par år sen. Det är ju dels formella tester vid dator där det handlar om att prestera bra. Som jag minns det fick man omdömet: "under medel", "medel" eller "över medel" på respektive deltest. Klarar man inte dessa tester går det ju alltid att söka igen nästa gång och försöka på nytt.

Jag klarade dessa test och gick då vidare till personlighetsbedömningen där man fick träffa en psykolog för samtal. Psykologen gör väl en mer eller mindre subjektiv bedömning av ens lämplighet. Bedöms man som olämplig av psykologen, som jag blev, är det svårt att försöka på nytt då det inte handlade om bristande prestation utan om någon annans bedömning av en. Som jag minns det rapporterar psykologen sin bedömning till Transportstyrelsen och man spärras från att söka på nytt under en viss period.
Joakim W
Inlägg: 471
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av Joakim W »

X12 skrev: onsdag 09 mars 2022 22:59 Jag gjorde lokförartesten för ett par år sen. Det är ju dels formella tester vid dator där det handlar om att prestera bra. Som jag minns det fick man omdömet: "under medel", "medel" eller "över medel" på respektive deltest. Klarar man inte dessa tester går det ju alltid att söka igen nästa gång och försöka på nytt.

Jag klarade dessa test och gick då vidare till personlighetsbedömningen där man fick träffa en psykolog för samtal. Psykologen gör väl en mer eller mindre subjektiv bedömning av ens lämplighet. Bedöms man som olämplig av psykologen, som jag blev, är det svårt att försöka på nytt då det inte handlade om bristande prestation utan om någon annans bedömning av en. Som jag minns det rapporterar psykologen sin bedömning till Transportstyrelsen och man spärras från att söka på nytt under en viss period.
Var det inga tester mellan de man gör på datorn, och psykologen? Minns att jag först fick göra tester på datorn hemma, sedan ett språktest på plats, sedan ett simulationskapacitetstest på plats och därefter skulle jag ha träffat en psykolog? Men det kanske är olika hos olika utförare? En hel del test, var det iaf! Men detta är några år sedan nu.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av daniel_s »

Jodå Joakim, de tester man gör på plats består av flera delar där i regel både maskiner, frågeformulär m m kommer till användning. Den sammanfattande psykologbedömningen är det många som hakar upp sig på (eftersom det är där de dåliga nyheterna meddelas?) men den är inte så utslagsgivande som man kanske kan tro. Vi har ju aldrig hört någon säga ”uppkörningen gick bra, det var bara resultatet som visade sig vara underkänt”.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av X12 »

Joakim W skrev: torsdag 10 mars 2022 4:53

Var det inga tester mellan de man gör på datorn, och psykologen? Minns att jag först fick göra tester på datorn hemma, sedan ett språktest på plats, sedan ett simulationskapacitetstest på plats och därefter skulle jag ha träffat en psykolog? Men det kanske är olika hos olika utförare? En hel del test, var det iaf! Men detta är några år sedan nu.
Steg 1 var datortest hemma. Steg 2 var datortest på plats (samma tester igen plus några nya). Steg 3 var psykologsamtal. Steg 4 läkarundersökning.

Jag har också hört att det går olika till hos olika utförare. Jag gjorde testet hos Protrain i Mjölby.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av leifd »

Qus skrev: onsdag 09 mars 2022 20:12
leifd skrev: måndag 07 mars 2022 14:09Det är nog ända sättet. Själv var jag 52 år när jag klarade testet på försöket.
Viktigt är också att inte stressa upp sig, för klarar man inte stress, då är man nog inget bra lokförarämne heller.
Att inte stressa upp sig förstår jag är viktigt. Men måste man vara ett geni och felfri på dessa test?
Nej geni eller felfri är nog väldigt få som är, så det lär inte krävas.
Däremot, i simultakapacitetstestet, så får man en massa uppgifter hällt över sig över tid. Då gäller det att sålla bort oviktigt för att hinna med att klara det viktiga rätt. Alltså både sålla och göra rätt...
Då jag gjorde testet, så var denna del 18 min lång. Det var ungefär som att sitta på SJ:s trafikkontor i Linköping, en dag med kaos i trafiken.
Eftersom jag jobbat med just det där i Linköping, så tyckte jag inte det var så svårt, 18 min, där på Trafikkontoret kunde det ju vara sådär hela dagaran ibland, rätt ofta t o m.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av Hechtwagen »

Qus skrev: onsdag 09 mars 2022 20:12
Hechtwagen skrev: måndag 07 mars 2022 0:02 Vänta och gör om provet, sök om möjligt till en utbildning som använder en annan testfirma.

Så svårt är det inte, jag och mina kollegor har ju klarat testerna och vi är en brokig skara människor!
Jag söker till alla utbildningar som finns och hoppas på det bästa. Men det är inte helt enkelt att göra rätt, eftersom den mäter personlighet så lär ju inte tester vilja att jag har alla rätt heller.
leifd skrev: måndag 07 mars 2022 14:09Det är nog ända sättet. Själv var jag 52 år när jag klarade testet på försöket.
Viktigt är också att inte stressa upp sig, för klarar man inte stress, då är man nog inget bra lokförarämne heller.
Att inte stressa upp sig förstår jag är viktigt. Men måste man vara ett geni och felfri på dessa test?
Nej det är sannerligen inga svåra krav som ska uppfyllas! Jag är smart, trevlig och rolig men ändå en helt vanlig person!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av LÅ1 »

I senaste numret (2-2022) av MfSS (sid 22) finns en artikel om en kvinna som blev spårvagnsförare. Hon försökt först bli lokförare och tunnelbaneförare, men hade problem med mystiska lämplighetstester. Då blev hon spårvagnsförare på Lidingöbanan i stället.

Hon konstaterar bl.a att det mest tekniskt komplicerade med spårvagnskörning är att ställa in förarstolen! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Min dröm: Bli Lokförare

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: lördag 09 april 2022 17:50 I senaste numret (2-2022) av MfSS (sid 22) finns en artikel om en kvinna som blev spårvagnsförare. Hon försökt först bli lokförare och tunnelbaneförare, men hade problem med mystiska lämplighetstester. Då blev hon spårvagnsförare på Lidingöbanan i stället.

Hon konstaterar bl.a att det mest tekniskt komplicerade med spårvagnskörning är att ställa in förarstolen! :D
Det beror ju på att det är en väldigt märklig konstruktion på förarplatsen på A35/A36. Förarstolen har monterats på en liten vagn som kan skjutas i längsled samtidigt som även stolen är skjutbar i längsled på denna vagn. Även fotstödet och det lilla sidobordet där körkontrollern sitter är inställbara (men självklart utan att det går tillräckligt långt ändå, så man får ändå en konstig körställning). Men nu var det inte förarplatser som var ämnet i denna tråd men det är onekligen värt att överväga tanken med förartester även för att lära sig ställa in en Caf-vagn ;-)
Skriv svar