"Vridmöjligheter" i Stockholms spårsystem
Postat: lördag 05 mars 2022 17:03
Jag har funderat lite om det jag kallar för vridmöjligheter (kanske finns någon riktig term för det). Inte vändmöjligheter alltså, utan där man kan - genom att passera några växlar - ta sig tillbaka till utgångsplatsen så att tågets ändar har bytt plats. Antingen genom att ta sig genom en slinga eller ett triangelspår. Dessa är de som jag kommer på:
Spårväg city:
Norrmalmstorg slinga
Alkärret triangel
Allmänna gränd triangel
Liljevalchs slinga
Skansen slinga
Skansen triangel
Oakhill slinga
Gröna linjen:
Högdalsdepån slinga
Högdalsdepån triangel
Vällingbydepån slinga
Röda linjen:
Nybodadepån slinga
Nyboda triangel
Lidingöbanan:
Agadepån slinga
Agadepån triangel
Tvärbanan:
Ulvsundadepån möjligtvis slinga?
(Brommadepån slinga)
Nockebybanan:
Brommadepån slinga
Pendeltåg:
(Värtabanan triangel)
Blåa linjen:
-
Roslagsbanan:
-
Saltsjöbanan:
-
(paranteser betyder att de inte riktigt tillhör banans spår)
Jag vet inte hur det ser ut med spåren inomhus i Ulvsunda, så det kanske eller kanske inte finns en slinga där. Kommer ni på fler?
Spårväg city:
Norrmalmstorg slinga
Alkärret triangel
Allmänna gränd triangel
Liljevalchs slinga
Skansen slinga
Skansen triangel
Oakhill slinga
Gröna linjen:
Högdalsdepån slinga
Högdalsdepån triangel
Vällingbydepån slinga
Röda linjen:
Nybodadepån slinga
Nyboda triangel
Lidingöbanan:
Agadepån slinga
Agadepån triangel
Tvärbanan:
Ulvsundadepån möjligtvis slinga?
(Brommadepån slinga)
Nockebybanan:
Brommadepån slinga
Pendeltåg:
(Värtabanan triangel)
Blåa linjen:
-
Roslagsbanan:
-
Saltsjöbanan:
-
(paranteser betyder att de inte riktigt tillhör banans spår)
Jag vet inte hur det ser ut med spåren inomhus i Ulvsunda, så det kanske eller kanske inte finns en slinga där. Kommer ni på fler?