Sida 1 av 1
Infosystemet i C20F
Postat: fredag 04 mars 2022 7:26
av Stefan B
Någon som vet nåt om vad som hänt med skyltar och utrop i de upprustade C20-tågen? Senaste veckorna har det varit ständigt strul, tom så SL annonserar ”felaktiga utrop kan förekomma” i SL-appen. Jag har nu upplevt 1) tåg utan destinationsangivelse alls utanpå och innanpå, 2) ett tåg i högtrafik som anländer till Gamla Stan när skyltsystemet anger ”Skarpnäck slutstation, vg lämna tåget”, 3) utrop och kontinuerlig skyltning av fel kommande station tom i fel riktning! Etc. Nu har man fått ersatta de digitala utropen med enkla bandinspelade utrop som verkar indpelade ”i en burk”. I vissa tåg kör man båda utropen samtidigt, så att det digitala avbyts mitt i stationsnamnet av det ”burkiga”. Vad är detta? Hur kan ett nytt skyltsystem vara så felbenäget och svårt att justera? Och hur kan man tillåta att ren desinformation till trafikanterna fortsätter i veckor innan man började motverka? Kan inte föraren kontrollera att systemet visar rätt innan avgång, och om inte stänga av de felvisande skyltarna och utropen? Är desinformation numera acceptabelt i SL-trafiken?
Re: Infosystemet i C20F
Postat: fredag 04 mars 2022 8:44
av Odd
Även det gamla infosystemet på C20 hade sina knasigheter men det var enklare så dom märktes väl inte så ofta.
Exempelvis kunde kommunikationen brytas mellan vagnarna varefter en eller två vagnar efter ledarvagnen kunde börja leva sitt eget liv och oftast, som jag upplevde det, börja ropa destinationerna i andra riktningen. Eftersom föraren inte märkte av det då det ropades korrekt i ledarvagnen så var det endast efter externt påpekande som detta korrigerades.
Kanske är det så att samma felkälla finns kvar fast manifesteras lite annorlunda nu?
Re: Infosystemet i C20F
Postat: fredag 04 mars 2022 11:31
av 1
Stefan B skrev: ↑fredag 04 mars 2022 7:26
Någon som vet nåt om vad som hänt med skyltar och utrop i de upprustade C20-tågen?
Tack Stefan för inlägget!
I onsdags 2/3 vid 17-tiden åkte jag i en C20F och blev en aning förvirrad när jag noterade att "klockan" i vagnen gick två timmar "efter". Tydligen var det ett känt faktum, eftersom föraren (
på ett alldeles utmärkt sätt) gjorde manuella utrop.
Rätt kul när vi kom till T-Centralen och han efter dörröppning meddelade:
"Bry Er inte om vad som skyltas i detta tåg - vårt tåg går till Alvik - till Alvik och ingen annanstans ... !"
Nu förstår jag att detta tydligen inte var någon enskild incident.
Hälsar / Lena
Re: Infosystemet i C20U
Postat: fredag 04 mars 2022 12:30
av daniel_s
C20U menar ni nog!
Det finns nog någon svag länk som har brustit i systemet. Det funkade väl bra första tiden men nu verkar det vara fel på samtliga vagnar.
Jag åberopar som vanligt xkcd 2347:

Re: Infosystemet i C20F
Postat: fredag 04 mars 2022 12:56
av Fyrgeit
Eller C25. Inget av de är väl officiellt littera?
Bra serieruta.
Re: Infosystemet i C20F
Postat: fredag 04 mars 2022 13:11
av daniel_s
Fyrgeit skrev: ↑fredag 04 mars 2022 12:56
Eller C25. Inget av de är väl officiellt littera?
Bra serieruta.
C20U är den officiella, tillfälliga typbeteckningen under ombyggnadsperioden.
När det gäller C20F (vagn nummer 2000) vet jag inte riktigt hur det förhåller sig. Men det är ju rätt så etablerat.
Re: Infosystemet i C20U
Postat: söndag 06 mars 2022 0:55
av Stefan B
Idag e m gick åtminstone två påföljande C20U-tåg på linje 17 resp 18 helt utan skyltning vare sig ute eller inne, eller några utrop. Totalsvart och tyst. Nåväl, du visar man ingen felaktig info… Hur länge skall IT-företagen ha på sig för den ”felsökning” som ”pågår” enligt SL-appen?