Drivmedelspriser skenar

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Drivmedelspriser skenar

Inlägg av /jes »

1. Resandeökning i kollektivtrafiken?
2. Upphandlad trafik - finns bränsleprisklausul i kontrakten?
3. TF Stockholm och GS - elförbrukning till fasta priser oavsett prisutveckling?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Odd »

Ja. När oljan passerade 105 USD/fat, vilket den gjorde i tisdags (1 mars 2022 för framtida referens), så slog det i svenska kronor rekordet från 2008, i alla fall om man jämför med "modern tid" från 90-talet och framåt. Dåvarande oljepris på 145 USD/fat, men då 1 USD kostar 60% mer i SEK idag än vad den gjorde då så blir effekten att det i tisdags blev dyrare än på mycket länge. Om man räknar om från inflationsjusterad USD, utan att räkna om till SEK så står sig fortfarande rekordet 2008 med 145 USD/fat, motsvarande 189 USD i dagens dollarpenningvärde, vilket är betydligt högre än den inflationsjusterade peaken under energikrisen i slutet på 70-talet, som "bara" uppgick till 130 USD/fat i 2022 års USD-penningvärde.

Källor: Historiska oljepriser, valutaväxlingskurser och inflationsberäkningar på olika sidor på nätet.
Med reservation för räknefel...
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av daniel_s »

Det är ju bra att bensinpriserna höjs, det balanserar parkeringsavgifterna och ger förhoppningsvis en fördel för kollektivtrafiken även om den också drabbas av kostnadsökningar.

De senaste 12-13 åren har det varit billigare för mig att ta bilen till jobbet än att stanna hemma, och då har jag ändå alltid haft en bil som drar ganska precis en liter milen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: torsdag 03 mars 2022 14:20 Det är ju bra att bensinpriserna höjs, det balanserar parkeringsavgifterna och ger förhoppningsvis en fördel för kollektivtrafiken även om den också drabbas av kostnadsökningar.

De senaste 12-13 åren har det varit billigare för mig att ta bilen till jobbet än att stanna hemma, och då har jag ändå alltid haft en bil som drar ganska precis en liter milen.
Alla bor och jobbar inte i närheten av kollektivtrafik! Något som storstadsbor har lätt att glömma. Åkerier och jordbruk drabbas hårt. Det talas tom om att det ur ekonomisk synvinkel är bättre att låta åkrar ligga i träda än att odla något på dem.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Diripsi »

daniel_s skrev: torsdag 03 mars 2022 14:20 Det är ju bra att bensinpriserna höjs, det balanserar parkeringsavgifterna och ger förhoppningsvis en fördel för kollektivtrafiken även om den också drabbas av kostnadsökningar.
Fördel tror jag knappast, risken är snarare att det blir både högre biljettpriser och indragen trafik samtidigt som det blir högre tryck på kollektivtrafiken när det blir dyrare att köra bil. Både kollektivtrafikresenärer och bilister blir förlorare även om bilisterna drabbas värst.

Men visst är det bra att bensinpriserna höjs, men då behöver man ha statliga bidrag för att kompensera kollektivtrafiken för kostnadsökningarna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Odd »

Kortvarigt spelar det ju ingen roll men om energipriserna håller i sig så kommer ju energisnålare transportslag att ha ett övertag mot energislukande.

Kanske är det så att det, tillsammans med en förändrad syn på säkerhetsläget, kommer driva fram en förändring i synsättet på transporter, som kommer att gynna spårtrafiken och missgynna flyg, lastbilstransporter och biltrafik?
Genius on call
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Per Lind »

Det är ju en himla tur att vi har järnväg till alla byar i Sverige och att tågen stannar vid stationerna.
Snart kommer nog tunnelbanan som MP tror att vi alla har tillgång till.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: torsdag 03 mars 2022 15:10
daniel_s skrev: torsdag 03 mars 2022 14:20 Det är ju bra att bensinpriserna höjs, det balanserar parkeringsavgifterna och ger förhoppningsvis en fördel för kollektivtrafiken även om den också drabbas av kostnadsökningar.

De senaste 12-13 åren har det varit billigare för mig att ta bilen till jobbet än att stanna hemma, och då har jag ändå alltid haft en bil som drar ganska precis en liter milen.
Alla bor och jobbar inte i närheten av kollektivtrafik! Något som storstadsbor har lätt att glömma. Åkerier och jordbruk drabbas hårt. Det talas tom om att det ur ekonomisk synvinkel är bättre att låta åkrar ligga i träda än att odla något på dem.
Jag tror inte att du läste innantill, jag jämförde mellan att köra bil och jobba hemifrån.

Matpriserna borde nog också vara högre, de har ju nästan inte höjts alls de senaste 20 åren! (Och lastbilstransporter har varit för billiga ännu längre.)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: torsdag 03 mars 2022 22:55
LÅ1 skrev: torsdag 03 mars 2022 15:10
daniel_s skrev: torsdag 03 mars 2022 14:20 Det är ju bra att bensinpriserna höjs, det balanserar parkeringsavgifterna och ger förhoppningsvis en fördel för kollektivtrafiken även om den också drabbas av kostnadsökningar.

De senaste 12-13 åren har det varit billigare för mig att ta bilen till jobbet än att stanna hemma, och då har jag ändå alltid haft en bil som drar ganska precis en liter milen.
Alla bor och jobbar inte i närheten av kollektivtrafik! Något som storstadsbor har lätt att glömma. Åkerier och jordbruk drabbas hårt. Det talas tom om att det ur ekonomisk synvinkel är bättre att låta åkrar ligga i träda än att odla något på dem.
Jag tror inte att du läste innantill, jag jämförde mellan att köra bil och jobba hemifrån.

Matpriserna borde nog också vara högre, de har ju nästan inte höjts alls de senaste 20 åren! (Och lastbilstransporter har varit för billiga ännu längre.)
Det jag läste var "Det är ju bra att bensinpriserna höjs".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av daniel_s »

Jaha, och sen slutade du läsa av emotionella skäl eller?!? Just den meningen var ju egentligen bara en upprepning av det uppenbara, det verkligt intressanta är ju resten av det jag skrev.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: torsdag 03 mars 2022 23:33 Jaha, och sen slutade du läsa av emotionella skäl eller?!? Just den meningen var ju egentligen bara en upprepning av det uppenbara, det verkligt intressanta är ju resten av det jag skrev.
Nej, men allt var ju inriktat på storstadsförhållanden. För många är det en katastrof att bensinpriset höjs.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Per Lind »

LÅ1 skrev: torsdag 03 mars 2022 23:46
daniel_s skrev: torsdag 03 mars 2022 23:33 Jaha, och sen slutade du läsa av emotionella skäl eller?!? Just den meningen var ju egentligen bara en upprepning av det uppenbara, det verkligt intressanta är ju resten av det jag skrev.
Nej, men allt var ju inriktat på storstadsförhållanden. För många är det en katastrof att bensinpriset höjs.
För alla oss på det riktiga landet är det en katastrof.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Odd »

Världen förändras. Vi som "bor på landet" måste även vi anpassa oss till den nya verkligheten. Det kan innebära att lägga om rutiner för att optimera bilkörningen eller titta över om huset behöver tilläggsisoleras. Jag tror att vi i Sverige och i många andra västländer numera är rätt vana vid att staten tar hand om alla situationer och har därför haft ett mycket litet incitament att faktiskt göra strategiskt optimala val. Det är klart att en del enskilda som redan idag lever på marginalen kan drabbas extra hårt och det är väl där som samhället behöver göra en insats, men generellt så får faktiskt folk skylla sig själva om de inte har gjort något åt situationen i alla de årtionden som vi haft ett stabilt samhälle med en säker energiförsörjning.

När jag bodde i Stockholm så kunde jag vara rätt säker på att jag varken behövde bil eller behövde bunkra dasspapper och pasta. Jag hade ändå bil men det var mest för att det var bekvämt. Nu när jag inte längre bor i Stockholm utan i en håla som många ärenden endast nås med cykel eller bil så har jag fått anpassa mig efter det. Jag ser inte varför inte andra kan anpassa sig utan tro att allt skall vara kvar som det alltid har varit.
Genius on call
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Per Lind »

Det är en väldig skillnad på "håla" och "håla".
Kan Dy cykla till det Du behöver så är den nog inte så liten.
På "riktiga" landet kan det vara flera mil till allmän service och butiker och det är något de flesta inte cyklar till.
Hur är det i Norrland, inte det som ligger närmast Norrtull utan lite längre norrut?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev: fredag 04 mars 2022 11:04 Det är en väldig skillnad på "håla" och "håla".
Kan Dy cykla till det Du behöver så är den nog inte så liten.
På "riktiga" landet kan det vara flera mil till allmän service och butiker och det är något de flesta inte cyklar till.
Hur är det i Norrland, inte det som ligger närmast Norrtull utan lite längre norrut?
-Per
Där är det så långt till allting att alla invånare bor någon annanstans.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Odd »

Med tanke på att svenska kronan just nu bokstavligt talat rasar mot USD, under veckan med ca 5% och sedan igår med ca 2,5%, så kommer nog pumppriset att höjas med upp till 1 kr till senast på måndag.

Edit. Sedan jag skrev inlägget så har oljepriset stigit med ytterligare ca 6 USD/fat, till ca 118 USD/fat. Men även terminerna ökar ordentligt så priset i pump kommer nog att stiga under flera månader även om själva spotpriset börjar att gå ner.
Genius on call
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Ulrik Berggren »

Per Lind skrev: fredag 04 mars 2022 11:04 Det är en väldig skillnad på "håla" och "håla".
Kan Dy cykla till det Du behöver så är den nog inte så liten.
På "riktiga" landet kan det vara flera mil till allmän service och butiker och det är något de flesta inte cyklar till.
Hur är det i Norrland, inte det som ligger närmast Norrtull utan lite längre norrut?
-Per
Skaffa elbil? Det är faktisk mycket enklare att ordna laddning på landet än i stan (säger en som ska försöka övertyga en motsträvig brf-styrelse. Motsträvigheten är iofs befogad då där finns många hinder och svårigheter förknippat med att få till laddstationer i stan, och särskilt för en brf). Av mina kompisar med elbil bor 100% på riktiga landet (by i V-bottens inland, by i Skåne resp villaområde en mil utanför Uddevalla).
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Per Lind »

Elbil?
Jo, strömmen kommer säkert att räcka.
Vi har redan idag problem med att få strömmen att räcka till. Hur skall vi klara morgondagens behov? Vindsnurror fungerar bara när det blåser.
Alla har inte Stockholmslöner och har inte råd att köpa en elbil. Någon begagnadmarknad kommer nog inte då själva bilinköpet är den lilla kostnaden då batterierna skall bytas ut.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev: lördag 05 mars 2022 9:49 Av mina kompisar med elbil bor 100% på riktiga landet (by i V-bottens inland, by i Skåne resp villaområde en mil utanför Uddevalla).
"villaområde en mil utanför Uddevalla". Ett villaområde är väl knappast "riktiga landet". Åtminstone ur mitt sätt att se det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: lördag 05 mars 2022 11:55 "villaområde en mil utanför Uddevalla". Ett villaområde är väl knappast "riktiga landet". Åtminstone ur mitt sätt att se det.
Beror lite på åt vilket håll från Uddevalla. En mil norr om Uddevalla ser befolkningstätheten ut att vara i samma storleksordning som i de befolkade delarna av Norrlands inland.

Bild
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/
Skriv svar