Drivmedelspriser skenar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Drivmedelspriser skenar
1. Resandeökning i kollektivtrafiken?
2. Upphandlad trafik - finns bränsleprisklausul i kontrakten?
3. TF Stockholm och GS - elförbrukning till fasta priser oavsett prisutveckling?
2. Upphandlad trafik - finns bränsleprisklausul i kontrakten?
3. TF Stockholm och GS - elförbrukning till fasta priser oavsett prisutveckling?
Re: Drivmedelspriser skenar
Ja. När oljan passerade 105 USD/fat, vilket den gjorde i tisdags (1 mars 2022 för framtida referens), så slog det i svenska kronor rekordet från 2008, i alla fall om man jämför med "modern tid" från 90-talet och framåt. Dåvarande oljepris på 145 USD/fat, men då 1 USD kostar 60% mer i SEK idag än vad den gjorde då så blir effekten att det i tisdags blev dyrare än på mycket länge. Om man räknar om från inflationsjusterad USD, utan att räkna om till SEK så står sig fortfarande rekordet 2008 med 145 USD/fat, motsvarande 189 USD i dagens dollarpenningvärde, vilket är betydligt högre än den inflationsjusterade peaken under energikrisen i slutet på 70-talet, som "bara" uppgick till 130 USD/fat i 2022 års USD-penningvärde.
Källor: Historiska oljepriser, valutaväxlingskurser och inflationsberäkningar på olika sidor på nätet.
Med reservation för räknefel...
Källor: Historiska oljepriser, valutaväxlingskurser och inflationsberäkningar på olika sidor på nätet.
Med reservation för räknefel...
Genius on call
Re: Drivmedelspriser skenar
Det är ju bra att bensinpriserna höjs, det balanserar parkeringsavgifterna och ger förhoppningsvis en fördel för kollektivtrafiken även om den också drabbas av kostnadsökningar.
De senaste 12-13 åren har det varit billigare för mig att ta bilen till jobbet än att stanna hemma, och då har jag ändå alltid haft en bil som drar ganska precis en liter milen.
De senaste 12-13 åren har det varit billigare för mig att ta bilen till jobbet än att stanna hemma, och då har jag ändå alltid haft en bil som drar ganska precis en liter milen.
Re: Drivmedelspriser skenar
Alla bor och jobbar inte i närheten av kollektivtrafik! Något som storstadsbor har lätt att glömma. Åkerier och jordbruk drabbas hårt. Det talas tom om att det ur ekonomisk synvinkel är bättre att låta åkrar ligga i träda än att odla något på dem.daniel_s skrev: ↑torsdag 03 mars 2022 14:20 Det är ju bra att bensinpriserna höjs, det balanserar parkeringsavgifterna och ger förhoppningsvis en fördel för kollektivtrafiken även om den också drabbas av kostnadsökningar.
De senaste 12-13 åren har det varit billigare för mig att ta bilen till jobbet än att stanna hemma, och då har jag ändå alltid haft en bil som drar ganska precis en liter milen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Drivmedelspriser skenar
Fördel tror jag knappast, risken är snarare att det blir både högre biljettpriser och indragen trafik samtidigt som det blir högre tryck på kollektivtrafiken när det blir dyrare att köra bil. Både kollektivtrafikresenärer och bilister blir förlorare även om bilisterna drabbas värst.
Men visst är det bra att bensinpriserna höjs, men då behöver man ha statliga bidrag för att kompensera kollektivtrafiken för kostnadsökningarna.
Re: Drivmedelspriser skenar
Kortvarigt spelar det ju ingen roll men om energipriserna håller i sig så kommer ju energisnålare transportslag att ha ett övertag mot energislukande.
Kanske är det så att det, tillsammans med en förändrad syn på säkerhetsläget, kommer driva fram en förändring i synsättet på transporter, som kommer att gynna spårtrafiken och missgynna flyg, lastbilstransporter och biltrafik?
Kanske är det så att det, tillsammans med en förändrad syn på säkerhetsläget, kommer driva fram en förändring i synsättet på transporter, som kommer att gynna spårtrafiken och missgynna flyg, lastbilstransporter och biltrafik?
Genius on call
Re: Drivmedelspriser skenar
Det är ju en himla tur att vi har järnväg till alla byar i Sverige och att tågen stannar vid stationerna.
Snart kommer nog tunnelbanan som MP tror att vi alla har tillgång till.
-Per
Snart kommer nog tunnelbanan som MP tror att vi alla har tillgång till.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Drivmedelspriser skenar
Jag tror inte att du läste innantill, jag jämförde mellan att köra bil och jobba hemifrån.LÅ1 skrev: ↑torsdag 03 mars 2022 15:10Alla bor och jobbar inte i närheten av kollektivtrafik! Något som storstadsbor har lätt att glömma. Åkerier och jordbruk drabbas hårt. Det talas tom om att det ur ekonomisk synvinkel är bättre att låta åkrar ligga i träda än att odla något på dem.daniel_s skrev: ↑torsdag 03 mars 2022 14:20 Det är ju bra att bensinpriserna höjs, det balanserar parkeringsavgifterna och ger förhoppningsvis en fördel för kollektivtrafiken även om den också drabbas av kostnadsökningar.
De senaste 12-13 åren har det varit billigare för mig att ta bilen till jobbet än att stanna hemma, och då har jag ändå alltid haft en bil som drar ganska precis en liter milen.
Matpriserna borde nog också vara högre, de har ju nästan inte höjts alls de senaste 20 åren! (Och lastbilstransporter har varit för billiga ännu längre.)
Re: Drivmedelspriser skenar
Det jag läste var "Det är ju bra att bensinpriserna höjs".daniel_s skrev: ↑torsdag 03 mars 2022 22:55Jag tror inte att du läste innantill, jag jämförde mellan att köra bil och jobba hemifrån.LÅ1 skrev: ↑torsdag 03 mars 2022 15:10Alla bor och jobbar inte i närheten av kollektivtrafik! Något som storstadsbor har lätt att glömma. Åkerier och jordbruk drabbas hårt. Det talas tom om att det ur ekonomisk synvinkel är bättre att låta åkrar ligga i träda än att odla något på dem.daniel_s skrev: ↑torsdag 03 mars 2022 14:20 Det är ju bra att bensinpriserna höjs, det balanserar parkeringsavgifterna och ger förhoppningsvis en fördel för kollektivtrafiken även om den också drabbas av kostnadsökningar.
De senaste 12-13 åren har det varit billigare för mig att ta bilen till jobbet än att stanna hemma, och då har jag ändå alltid haft en bil som drar ganska precis en liter milen.
Matpriserna borde nog också vara högre, de har ju nästan inte höjts alls de senaste 20 åren! (Och lastbilstransporter har varit för billiga ännu längre.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Drivmedelspriser skenar
Jaha, och sen slutade du läsa av emotionella skäl eller?!? Just den meningen var ju egentligen bara en upprepning av det uppenbara, det verkligt intressanta är ju resten av det jag skrev.
Re: Drivmedelspriser skenar
Nej, men allt var ju inriktat på storstadsförhållanden. För många är det en katastrof att bensinpriset höjs.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Drivmedelspriser skenar
För alla oss på det riktiga landet är det en katastrof.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Drivmedelspriser skenar
Världen förändras. Vi som "bor på landet" måste även vi anpassa oss till den nya verkligheten. Det kan innebära att lägga om rutiner för att optimera bilkörningen eller titta över om huset behöver tilläggsisoleras. Jag tror att vi i Sverige och i många andra västländer numera är rätt vana vid att staten tar hand om alla situationer och har därför haft ett mycket litet incitament att faktiskt göra strategiskt optimala val. Det är klart att en del enskilda som redan idag lever på marginalen kan drabbas extra hårt och det är väl där som samhället behöver göra en insats, men generellt så får faktiskt folk skylla sig själva om de inte har gjort något åt situationen i alla de årtionden som vi haft ett stabilt samhälle med en säker energiförsörjning.
När jag bodde i Stockholm så kunde jag vara rätt säker på att jag varken behövde bil eller behövde bunkra dasspapper och pasta. Jag hade ändå bil men det var mest för att det var bekvämt. Nu när jag inte längre bor i Stockholm utan i en håla som många ärenden endast nås med cykel eller bil så har jag fått anpassa mig efter det. Jag ser inte varför inte andra kan anpassa sig utan tro att allt skall vara kvar som det alltid har varit.
När jag bodde i Stockholm så kunde jag vara rätt säker på att jag varken behövde bil eller behövde bunkra dasspapper och pasta. Jag hade ändå bil men det var mest för att det var bekvämt. Nu när jag inte längre bor i Stockholm utan i en håla som många ärenden endast nås med cykel eller bil så har jag fått anpassa mig efter det. Jag ser inte varför inte andra kan anpassa sig utan tro att allt skall vara kvar som det alltid har varit.
Genius on call
Re: Drivmedelspriser skenar
Det är en väldig skillnad på "håla" och "håla".
Kan Dy cykla till det Du behöver så är den nog inte så liten.
På "riktiga" landet kan det vara flera mil till allmän service och butiker och det är något de flesta inte cyklar till.
Hur är det i Norrland, inte det som ligger närmast Norrtull utan lite längre norrut?
-Per
Kan Dy cykla till det Du behöver så är den nog inte så liten.
På "riktiga" landet kan det vara flera mil till allmän service och butiker och det är något de flesta inte cyklar till.
Hur är det i Norrland, inte det som ligger närmast Norrtull utan lite längre norrut?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Drivmedelspriser skenar
Där är det så långt till allting att alla invånare bor någon annanstans.Per Lind skrev: ↑fredag 04 mars 2022 11:04 Det är en väldig skillnad på "håla" och "håla".
Kan Dy cykla till det Du behöver så är den nog inte så liten.
På "riktiga" landet kan det vara flera mil till allmän service och butiker och det är något de flesta inte cyklar till.
Hur är det i Norrland, inte det som ligger närmast Norrtull utan lite längre norrut?
-Per
Re: Drivmedelspriser skenar
Med tanke på att svenska kronan just nu bokstavligt talat rasar mot USD, under veckan med ca 5% och sedan igår med ca 2,5%, så kommer nog pumppriset att höjas med upp till 1 kr till senast på måndag.
Edit. Sedan jag skrev inlägget så har oljepriset stigit med ytterligare ca 6 USD/fat, till ca 118 USD/fat. Men även terminerna ökar ordentligt så priset i pump kommer nog att stiga under flera månader även om själva spotpriset börjar att gå ner.
Edit. Sedan jag skrev inlägget så har oljepriset stigit med ytterligare ca 6 USD/fat, till ca 118 USD/fat. Men även terminerna ökar ordentligt så priset i pump kommer nog att stiga under flera månader även om själva spotpriset börjar att gå ner.
Genius on call
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Drivmedelspriser skenar
Skaffa elbil? Det är faktisk mycket enklare att ordna laddning på landet än i stan (säger en som ska försöka övertyga en motsträvig brf-styrelse. Motsträvigheten är iofs befogad då där finns många hinder och svårigheter förknippat med att få till laddstationer i stan, och särskilt för en brf). Av mina kompisar med elbil bor 100% på riktiga landet (by i V-bottens inland, by i Skåne resp villaområde en mil utanför Uddevalla).Per Lind skrev: ↑fredag 04 mars 2022 11:04 Det är en väldig skillnad på "håla" och "håla".
Kan Dy cykla till det Du behöver så är den nog inte så liten.
På "riktiga" landet kan det vara flera mil till allmän service och butiker och det är något de flesta inte cyklar till.
Hur är det i Norrland, inte det som ligger närmast Norrtull utan lite längre norrut?
-Per
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Drivmedelspriser skenar
Elbil?
Jo, strömmen kommer säkert att räcka.
Vi har redan idag problem med att få strömmen att räcka till. Hur skall vi klara morgondagens behov? Vindsnurror fungerar bara när det blåser.
Alla har inte Stockholmslöner och har inte råd att köpa en elbil. Någon begagnadmarknad kommer nog inte då själva bilinköpet är den lilla kostnaden då batterierna skall bytas ut.
-Per
Jo, strömmen kommer säkert att räcka.
Vi har redan idag problem med att få strömmen att räcka till. Hur skall vi klara morgondagens behov? Vindsnurror fungerar bara när det blåser.
Alla har inte Stockholmslöner och har inte råd att köpa en elbil. Någon begagnadmarknad kommer nog inte då själva bilinköpet är den lilla kostnaden då batterierna skall bytas ut.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Drivmedelspriser skenar
"villaområde en mil utanför Uddevalla". Ett villaområde är väl knappast "riktiga landet". Åtminstone ur mitt sätt att se det.Ulrik Berggren skrev: ↑lördag 05 mars 2022 9:49 Av mina kompisar med elbil bor 100% på riktiga landet (by i V-bottens inland, by i Skåne resp villaområde en mil utanför Uddevalla).
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Drivmedelspriser skenar
Beror lite på åt vilket håll från Uddevalla. En mil norr om Uddevalla ser befolkningstätheten ut att vara i samma storleksordning som i de befolkade delarna av Norrlands inland.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/