Drivmedelspriser skenar

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av LÅ1 »

Om det verkligen är ett villaområde så är det inte riktiga landet enligt mitt synsätt. Sen finns det glesbebyggda områden, med enfamiljshus utspridda mellan bondgårdar, åkrar och annan obebyggd mark, men det kallar jag inte villaområde. Men det är nog en definitionsfråga.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Odd »

I det större perspektivet skiljer jag på storstäder och landet, där landet i detta fall är utanför storstäderna.
En storstad i transportperspektiv är när man kan resa inom regionen utan eget transportmedel under större delen av dygnet och där man egentligen inte behöver passa in några specifika delar på dagen. Mer precis än så kommer jag inte bli i detta avseende.

Sen skiljer jag på "på landet", "på landsbygden" och "i gelsbygd". Även där är det olika innebörd för mig. På landsbygden så befinner jag mig utanför tätort som har en egen förvaltning. I glesbygd så befinner jag mig på ett ställe där jag måste åka många mil med eget fordon för att kunna köpa mer än en liter mjölk hos den lokala handlaren, exempelvis. Sen finns det alla nyanser däremellan och en massa kantfall men det är inte det väsentliga här.

Det är för mig ingen tvekan om att elbilsomställningen inte bara är viktig för lands- och glesbygden, den är nödvändig. Likaså är jordbrukets omställning till oljefri drift lika nödvändig. I dag finns det inte en tillstymmelse till att vår regering och riksdagsmajoritet vill något annat än att alla skall bo i en enda storstad i landet, nämligen Stockholm.

Ämnet går att grena ut i det oändliga men som jag ser det så finns det några nyckelfaktorer som de som styr borde ta sikte på:
- Slopa moms och arbetsgivaravgift förutom pensionshantering på lantbruksprodukter och tjänster. Momsen skall läggas på i förädlingsledet.
- Lantbrukare måste kunna få skapa skattefri sprit för att driva sina lantbruksmaskiner på och elektricitet skall vara skattefri för lantbruksfastigheter, både egen tillverkning och inköp.
- Laddteknik, "tråd/kabeltraktorer" och andra innovativa sätt att bedriva ett rationellt jordbruk borde premieras, liksom möjlighet till specialisering och småskalig produktion.
- Endast elbilar som i huvudsak går utanför storstäderna skall åtnjuta eventuella statliga subventioner. Det är knepigt ur ett integritetsperspektiv men det skulle nog kunna lösas genom att varje bilägare får välja en förmedlingstjänst som de litar på.
- Järnvägar som är nedlagda eller på väg att läggas ner skall utvärderas enligt mer realistiska alternativ för transportnytta och där energieffektivitet skall vägas in som den viktiga parameter som den är, och där koldioxidutsläpp och hög energiförbrukning per transporterad enhet skall vara betydligt dyrare än idag.

Dessa åtgärder är även skattemässigt neutrala då alternativet, att lantbruken läggs ner och vi köper in från utlandet, inte heller drar in moms och skatt.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: lördag 05 mars 2022 13:18 Om det verkligen är ett villaområde så är det inte riktiga landet enligt mitt synsätt. Sen finns det glesbebyggda områden, med enfamiljshus utspridda mellan bondgårdar, åkrar och annan obebyggd mark, men det kallar jag inte villaområde. Men det är nog en definitionsfråga.
Det är nog en onödig definitionsfråga. Antalet grannar inom 100 meter, eller vilket avstånd du nu vill sätta, spelar väl egentligen ingen roll för ditt transportbehov.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: lördag 05 mars 2022 17:29
LÅ1 skrev: lördag 05 mars 2022 13:18 Om det verkligen är ett villaområde så är det inte riktiga landet enligt mitt synsätt. Sen finns det glesbebyggda områden, med enfamiljshus utspridda mellan bondgårdar, åkrar och annan obebyggd mark, men det kallar jag inte villaområde. Men det är nog en definitionsfråga.
Det är nog en onödig definitionsfråga. Antalet grannar inom 100 meter, eller vilket avstånd du nu vill sätta, spelar väl egentligen ingen roll för ditt transportbehov.
Nä, inte för transportbehovet. Jag reagerade bara på begreppet "riktiga landet". Platser där funktionell kollektivtrafik saknas finns det gott om. Även sådana platser som inte ligger på "riktiga landet" eller bondvischan.

Sedan finns de ju de som fortfarande tycker att Sverige är uppdelat på två delar. Huvudstaden och det omgivande landet. Enligt den definitionen är Avenyn i Göteborg landet. :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Ulrik Berggren »

Per Lind skrev: lördag 05 mars 2022 11:49 Elbil?
Jo, strömmen kommer säkert att räcka.
Vi har redan idag problem med att få strömmen att räcka till. Hur skall vi klara morgondagens behov? Vindsnurror fungerar bara när det blåser.
Alla har inte Stockholmslöner och har inte råd att köpa en elbil. Någon begagnadmarknad kommer nog inte då själva bilinköpet är den lilla kostnaden då batterierna skall bytas ut.
-Per
OK; så vad är lösningen enligt dig? Fortsätta med fossila bränslen är liksom ingen framkomlig väg...

När det gäller begagnatmarknaden kan jag upplysa dig om att en sådan finns i fungerande form sedan flera år. När kollade du senast in den?

Känns som du försöker rättfärdiga ditt tidigare inlägg genom mer eller mindre hittepå... Och var kom Stockholm in i bilden - var i mitt inlägg nämnds den staden?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Odd »

Som tidigare påpekats, men inte i denna tråd, så råder det alltjämt effektbrist i Sverige, inte energibrist. Med andra ord, effekten finns inte där den behövs när den behövs. Nya effektbalanserade länkar byggs men väldigt långsamt. Dessa byggen påverkas ofta av lokala Nimby-grupper som visserligen gillar att snabbladda sina bilar men vill inte att infrastrukturen för det skall byggas just där de bor. Att bygga en ny länk handlar om en planering och genomförande på 10-20 år idag. Sydväst-länken är väl en av de mest kända på senare tid, framför allt pga dess driftsättningsproblem, men den överför energi endast mellan elområde 3 och 4, områden som idag har betydligt större effektbrist än norrlänen.
Först 2024 kommer nästa stora länk på 8GW mellan elområde 2 och 3 och ännu senare, ca 2040, så beräknas ännu en förbindelse på drygt 10 GW tas i bruk mellan samma elområden. 1 GW räcker för att ladda ca 250000 elbilar med 3.7kW-laddare samtidigt.

Så laddning av bilar, då särskilt snabbladdning, drabbar egentligen bara södra Sverige medan norrlänen har goda förutsättningar att ha en väl utbyggd laddinfrastruktur med i varje fall 50kW snabbladdare med tillräckligt tät lokalisering för att en normal resa skall kunna företas med halvtimmes laddraster då och då.

En förkrossande majoritet av bilisterna klarar sig dock med 3.7kW nattladdning med lastbalansering, även i södra delen av landet.
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Stefan Widén »

Ja bor man lite avsides kanske man kan samordna transporter med grannar, eller bjuder man hem folk på middag, Medtag mat samt 2 rullar muggpapper, och 5 kg pasta.

Om man har utflugna barn så får de hjälpa till.

Tiden innan alla hade bil fanns det fler butiker men fortfarande var det lång väg dit för många.

Idag kan man få mat hemkört, Kanske någon startar en mobilbutik. Minibutiker har vi redan sätt och de verkar funka.

Sen är det ju planering....

Men bor man på landet har man ofta lägre övriga kostnader och då kanske lite högre soppapris inte påverkar totalen.

Dags för kreativa lösningar.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av LÅ1 »

Mathem och liknande har ju ingen service på landet. Inte ens i små orter på lite avstånd från större orter.

Förr fans det livsmedelsbussar som körde runt på landsbygden enligt tidtabell. Det var helt enkelt en mobil butik där man kunde handla sina matvaror. Men det var förstås innan det fanns 42 olika sorters pasta och 22 sorters toalettpapper etc. Pasta kallades makaroner och fanns det mer än en sort att välja på så var det bra. Då kunde man få in de flesta sorters varor i bussen. Förmodligen beställde man över disk. Och man kunde betala med kontanter. Fanns det alternativ så var det väl kredit på bok.

Det har funnit ett svt-program i serien K-märkt om företeelsen, men nu finns den inte uppe.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Per Lind »

Ulrik Berggren skrev: söndag 06 mars 2022 10:34
Per Lind skrev: lördag 05 mars 2022 11:49 Elbil?
Jo, strömmen kommer säkert att räcka.
Vi har redan idag problem med att få strömmen att räcka till. Hur skall vi klara morgondagens behov? Vindsnurror fungerar bara när det blåser.
Alla har inte Stockholmslöner och har inte råd att köpa en elbil. Någon begagnadmarknad kommer nog inte då själva bilinköpet är den lilla kostnaden då batterierna skall bytas ut.
-Per
OK; så vad är lösningen enligt dig? Fortsätta med fossila bränslen är liksom ingen framkomlig väg...

När det gäller begagnatmarknaden kan jag upplysa dig om att en sådan finns i fungerande form sedan flera år. När kollade du senast in den?

Känns som du försöker rättfärdiga ditt tidigare inlägg genom mer eller mindre hittepå... Och var kom Stockholm in i bilden - var i mitt inlägg nämnds den staden?
Idag kan man köpa en hygglig begagnad bil för 20-50.000:- som det bara är att köra iväg med. Med en elbil lär priset bli betydligt högre + att man måste köpa ett nytt batteri för 50-1000:-. Alla är inte högavlönade med en lön på 30-50.000:-/månad vilket betyder att dom inte längre kan ha bil. Bussen är indragen, affär och utlämningsställe för paket ligger flera mil bort - skall dom cykla?
Det är inte fel på diesel-bilen, det är fel på politiken. Här vill man ha bort dieseln, som är renare än bensin, istället för att ersätta den fossila dieseln med miljövänligt bränsle, vilket finns idag.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Odd »

Nu var det rätt länge sedan som såväl bensin som diesel var särskilt smutsig och få använder väl det som argument idag. Olika åtgärder har gjort att de försurande och miljörelaterade problemen i stort sett är försumbara med dessa bränslen.

Problemet är ju koldioxidutsläppen och påverkan på klimatet. Men om Putins krig urartar till ett världskrig så kanske det ändå inte spelar någon roll med klimatet, om det inte finns något framtida klimat att uppleva...
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Per Lind skrev: måndag 07 mars 2022 12:30 Det är inte fel på diesel-bilen, det är fel på politiken. Här vill man ha bort dieseln, som är renare än bensin, istället för att ersätta den fossila dieseln med miljövänligt bränsle, vilket finns idag.

-Per
Det där är ju helt enkelt inte sant, en dieselmotor är på intet sätt "renare" än en bensin-(otto-)-motor. Genom sitt funktionssätt och sin höga arbetstemperatur producerar dieselmotorn avgaser som är avsevärt mer problematiska än från en bensinmotor, dessa avgaser är dessutom svårare att bearbeta, jämfört med bensinmotorns katalysatorrening. Dieselmotorns största tekniska för del är att den genom sin högre verkningsgrad (i bästa fall dubbelt så stor som bensinmotorn) drar mindre bränsle än en bensinmotor vid samma motoreffekt (grovt uttryckt) och följaktligen (i bästa fall) ger upphov till mindre koldioxidutsläpp. Jämförelsevis är bensinmotorns största nackdel när det gäller avgaser, utsläppen av oförbrända kolväten, genom en sämre förbränningsprocess i cylindrarna. Skadligheten i dessa utsläpp ökar genom att vanlig motorbensin innehåller så pass mycket cykliska kolväten, sk. aromater, men att påstå att en dieselmotor har "renare" avgaser är felaktigt.

Med "miljövänliga" bränslen menas antagligen bränslen framställda av förnybara råvaror, av vilka det idag egentligen bara finns olika typer av fettavfall, som sedan kan vätebehandlas (sk. HVO - hydrogenated vegetable oil - även om fettråvarorna inte behöver vara av vegetabiliskt urspruing) för få fram motorbränsle. Under alla förhållanden är råvarutillgången ytterligt begränsad, vilket inte precis håller prisnivån nere. Även här är det koldioxidutsläppen som (förhoppningsvis) hålls nere, jämfört med fossila bränslen, någon avsevärd förbättring av avgaserna erhålls inte, även om en del tillverkare uppger sådana siffror. Vill man uppnå en sådan effekt fordras andra bränslen som ex.vis DME (dimetyleter, som kan hanteras ungefär som gasol), som har fördelen att det saknar kol-kol-bindningar i molekylen och ger upphov till mindre sotbildning (praktiskt taget inget sot alls) vid förbränningen i cylindrarna.

Fotnot:
Det finns för all del dels ett etanolbaserat dieselbränsle ED95, och dels de sk. FAME/RME-bränslena, som baseras på rapsolja. Min uppfattning av att dessa spår är återvändsgränder, då de i huvudsak är baserade på jordbruksproducerade råvaror. Den lyxen kommer vi inte att kunna unna oss i framtiden. Åtminstone ED95 kräver dessutom anpassning av motorn (något som gäller även DME)
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 08 mars 2022 20:28, redigerad totalt 6 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: måndag 07 mars 2022 13:14 Nu var det rätt länge sedan som såväl bensin som diesel var särskilt smutsig och få använder väl det som argument idag. Olika åtgärder har gjort att de försurande och miljörelaterade problemen i stort sett är försumbara med dessa bränslen.

Problemet är ju koldioxidutsläppen och påverkan på klimatet. Men om Putins krig urartar till ett världskrig så kanske det ändå inte spelar någon roll med klimatet, om det inte finns något framtida klimat att uppleva...
Det där vet jag väl inte om jag håller med om, dieselavgaser är ganska problematiska. En del går att åtgärda genom motorstyrningen, även om funktionsprincipen sätter gränser för detta. Avgaserna kan för all del efterbehandlas genom att försöka ta bort sot och kväveoxider. Det sistnämnda har väl motorfabrikanterna haft varierande framgång med. Det är sotpartiklarna som är det största hälsoproblemet med dieselavgaser, vill jag påstå. Kväveoxider är för all del inte så trevliga de heller, eftersom de bildar salpetersyra/syrlighet när de löses i vatten, men fina sotpartiklar har en otrevlig tendens att fastna i de finaste lungblåsorna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 08 mars 2022 19:08
Odd skrev: måndag 07 mars 2022 13:14 Nu var det rätt länge sedan som såväl bensin som diesel var särskilt smutsig och få använder väl det som argument idag. Olika åtgärder har gjort att de försurande och miljörelaterade problemen i stort sett är försumbara med dessa bränslen.

Problemet är ju koldioxidutsläppen och påverkan på klimatet. Men om Putins krig urartar till ett världskrig så kanske det ändå inte spelar någon roll med klimatet, om det inte finns något framtida klimat att uppleva...
Det där vet jag väl inte om jag håller med om, dieselavgaser är ganska problematiska. En del går att åtgärda genom motorstyrningen, även om funktionsprincipen sätter gränser för detta. Avgaserna kan för all del efterbehandlas genom att försöka ta bort sot och kväveoxider. Det sistnämnda har väl motorfabrikanterna haft varierande framgång med. Det är sotpartiklarna som är det största hälsoproblemet med dieselavgaser, vill jag påstå. Kväveoxider är för all del inte så trevliga de heller, eftersom de bildar salpetersyra/syrlighet när de löses i vatten, men fina sotpartiklar har en otrevlig tendens att fastna i de finaste lungblåsorna.
Allt är relativt. Men det enda man kan göra är att jämföra. Och jämför man såväl diesel som bensinmotorer idag med hur de var på tex 70-talet så är skillnaden mycket stor.

Det är klart att det inte är oproblematiskt men de direkta miljöproblemen med såväl bensinmotorer som dieselmotorer är idag hanterbara på ett helt annat sätt än för 40 år sedan. I dag är ju det stora problemet att all förbränning av fossila bränslen tillför alldeles för mycket koldioxid till atmosfären. Men det är en stor elefant att stycka och det är betydligt lättare att äta elefanten en bit åt taget.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: tisdag 08 mars 2022 21:01 Allt är relativt. Men det enda man kan göra är att jämföra. Och jämför man såväl diesel som bensinmotorer idag med hur de var på tex 70-talet så är skillnaden mycket stor.

Det är klart att det inte är oproblematiskt men de direkta miljöproblemen med såväl bensinmotorer som dieselmotorer är idag hanterbara på ett helt annat sätt än för 40 år sedan. I dag är ju det stora problemet att all förbränning av fossila bränslen tillför alldeles för mycket koldioxid till atmosfären. Men det är en stor elefant att stycka och det är betydligt lättare att äta elefanten en bit åt taget.
Så är det naturligtvis. Vi berörde delvis detta i denna tråd, men då mera specifikt inriktat på busstrafik: viewtopic.php?t=42389&start=20

Motorbränslen baserade på förnybara/fossilfria råvaror kommer att vara en bristvara i framtiden (jämfört med dagens tillgång på fossilt bränsle) och de kommer inte att vara billiga. Eldrift i en eller annan form kommer att vara en nödvändighet för en stor del av fordonsflottan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Per Lind skrev: fredag 04 mars 2022 9:17
LÅ1 skrev: torsdag 03 mars 2022 23:46
daniel_s skrev: torsdag 03 mars 2022 23:33 Jaha, och sen slutade du läsa av emotionella skäl eller?!? Just den meningen var ju egentligen bara en upprepning av det uppenbara, det verkligt intressanta är ju resten av det jag skrev.
Nej, men allt var ju inriktat på storstadsförhållanden. För många är det en katastrof att bensinpriset höjs.
För alla oss på det riktiga landet är det en katastrof.
-Per
Ägnar man sig åt bränsleprispopulism så får man passa sig så att man inte blir en av Vladimir Vladimirovitj Putins nyttiga idioter.

Vi kommer aldrig att komma tillbaka till ett läge med billig elenergi och billiga fossila drivmedel. Och det kommer alltid att vara dyrare att bo på landet. Vad man också kan förvänta sig är att energipriserna kommer att bli alltmer slagiga, eftersom Sverige inte kan isolera sig från omvärlden (även om en del säkert skulle önska det). Slagigheten kan man i viss mån parera med skattetekniska åtgärder, problemet är att sådana tenderar att bita sig fast och ge upphov till ännu mer populism. Att vi måste bort från fossilberoendet i transportapparaten är uppenbart, och det kommer inte att vara möjligt att ersätta dagens behov av fossila motorbränslen med motsvarande framställt av biologiska råvaror.

Det viktigaste med just landsbygdspolitiken är att säkerställa en fungerande inhemsk livsmedelsproduktion. Som exempel ger signaturen Odd ger en del ingångar till detta här: viewtopic.php?p=404748#p404748 men jag utvecklar inte det temat ytterligare här eftersom vi är långt borta från "Allmänt om lokaltrafik".

Katastrof, det har man i Ukraina! Devalvera inte orden!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Drivmedelspriser skenar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: söndag 06 mars 2022 10:53 Som tidigare påpekats, men inte i denna tråd, så råder det alltjämt effektbrist i Sverige, inte energibrist. Med andra ord, effekten finns inte där den behövs när den behövs. Nya effektbalanserade länkar byggs men väldigt långsamt. Dessa byggen påverkas ofta av lokala Nimby-grupper som visserligen gillar att snabbladda sina bilar men vill inte att infrastrukturen för det skall byggas just där de bor. Att bygga en ny länk handlar om en planering och genomförande på 10-20 år idag. Sydväst-länken är väl en av de mest kända på senare tid, framför allt pga dess driftsättningsproblem, men den överför energi endast mellan elområde 3 och 4, områden som idag har betydligt större effektbrist än norrlänen.
Först 2024 kommer nästa stora länk på 8GW mellan elområde 2 och 3 och ännu senare, ca 2040, så beräknas ännu en förbindelse på drygt 10 GW tas i bruk mellan samma elområden. 1 GW räcker för att ladda ca 250000 elbilar med 3.7kW-laddare samtidigt.

Så laddning av bilar, då särskilt snabbladdning, drabbar egentligen bara södra Sverige medan norrlänen har goda förutsättningar att ha en väl utbyggd laddinfrastruktur med i varje fall 50kW snabbladdare med tillräckligt tät lokalisering för att en normal resa skall kunna företas med halvtimmes laddraster då och då.

En förkrossande majoritet av bilisterna klarar sig dock med 3.7kW nattladdning med lastbalansering, även i södra delen av landet.
Jag hade skrivit en lång drapa om utbyggnaden av stamnätet i allmänhet och Sydvästlänken i synnerhet, men all min text gick förlorad när mitt lokala nätverk kraschade, och lika bra var väl det. Tills vidare räcker det med att konstatera att Sveriges elproblem inte bara kan lösas genom utbyggnad av stamnätet. Det krävs utbyggnad av planerbar elproduktion i elområdena SE3 och SE4 också. Tyvärr har debatten polariserats intill fördumning, där den ena sidan ropar kärnkraft, kärnkraft, kärnkraft och ser landet formligen tapetserat med sitt älsklingsobjekt "små modulära reaktorer". Medan den andra sidan ropar vindkraft, vindkraft, vindkraft och ser framför sig enorma (havsbaserade) vindkraftparker, som dessutom inte ska behöva bära kostnaden för sin anslutning till stamnätet. I Finland verkar man inte ha riktigt de låsningarna: https://second-opinion.se/nya-elfloden- ... or-i-gang/

Att planerbar elproduktion behövs är uppenbart - se bara på exemplet Danmark, där vindkraften ibland svarar för 80-90% av effektbehovet och ibland mindre än 3%. Då måste man kunna skarva i med annat, och för Danmarks del är det (förutom importmöjligheterna) (i huvudsak) fossil värmekraft/kraftvärme elproduktion.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar