Re: Ryssland
Postat: tisdag 30 augusti 2022 13:31
Är man Putintroll om man tycker att västeuropa borde ändra till bredspårstandard så tågen blir större?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Frågan är egentligen om kommunuikation över medlemsstaternas gränser inom EU. Men det gäller alltså järnväg, vi har även annan spår trafik, tänkerBreitspurbahn skrev: ↑tisdag 30 augusti 2022 13:31 Är man Putintroll om man tycker att västeuropa borde ändra till bredspårstandard så tågen blir större?
I varje fall inget automatiserat troll: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/OrR ... valrorelseBreitspurbahn skrev: ↑tisdag 30 augusti 2022 13:31 Är man Putintroll om man tycker att västeuropa borde ändra till bredspårstandard så tågen blir större?
Från wikipedia:C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 31 augusti 2022 11:04 Dom som vill se detta kan åka till Haparanda för att titta mot Torneå samt bron över Torne älv där det ligger 4-spår. Har åkt över bron på en Y1
Ja, wikipedia-bilden verkar vara tagen i samma riktning som den måttsatta bilden ovan.C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 31 augusti 2022 11:31 För att undvika eventuella missförstånd åkte jag på bron i en Y1:a...
Det yttersta spåret till vänster är ryskt bredspår tillsammans med 3:e spåret, 2:a samt 4:e är svenskt normalspår.
Tack för bilden som är tagen från Torneå: https://sv.wikipedia.org/wiki/Torne%C3% ... anda-banandr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 31 augusti 2022 12:02Ja, wikipedia-bilden verkar vara tagen i samma riktning som den måttsatta bilden ovan.C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 31 augusti 2022 11:31 För att undvika eventuella missförstånd åkte jag på bron i en Y1:a...
Det yttersta spåret till vänster är ryskt bredspår tillsammans med 3:e spåret, 2:a samt 4:e är svenskt normalspår.
På listan över saker som mina skattepengar bör gå till så är ändring av spårbredd i Moldavien och Ukraina ungefär någonstans 8495 - 10569.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 17 juli 2023 12:36 EU har kommit ut med en studie för hur Ukraina och Moldavien ska kunna frigöras från det ryska bredspårsarvet och integreras bättre i Västeuropas järnvägsnät:
Solidarity Lanes: study on EU rail connections with Ukraine and Moldova suggests deploying European track gauge on key linesets out step-by-step plan for better EU
Direktlänk till studien (pdf): Integration of the UAMD railway system into the EU transport system
Ja, detsamma gäller väl övrig hjälp till Ukraina, får man anta. Eller kanske ännu mindre.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 17 juli 2023 13:23På listan över saker som mina skattepengar bör gå till så är ändring av spårbredd i Moldavien och Ukraina ungefär någonstans 8495 - 10569.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 17 juli 2023 12:36 EU har kommit ut med en studie för hur Ukraina och Moldavien ska kunna frigöras från det ryska bredspårsarvet och integreras bättre i Västeuropas järnvägsnät:
Solidarity Lanes: study on EU rail connections with Ukraine and Moldova suggests deploying European track gauge on key linesets out step-by-step plan for better EU
Direktlänk till studien (pdf): Integration of the UAMD railway system into the EU transport system
Jag är mer benägen att hjälpa människor i krig än att betala för att ändra deras spårbredd.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 17 juli 2023 14:04Ja, detsamma gäller väl övrig hjälp till Ukraina, får man anta. Eller kanske ännu mindre.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 17 juli 2023 13:23På listan över saker som mina skattepengar bör gå till så är ändring av spårbredd i Moldavien och Ukraina ungefär någonstans 8495 - 10569.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 17 juli 2023 12:36 EU har kommit ut med en studie för hur Ukraina och Moldavien ska kunna frigöras från det ryska bredspårsarvet och integreras bättre i Västeuropas järnvägsnät:
Solidarity Lanes: study on EU rail connections with Ukraine and Moldova suggests deploying European track gauge on key linesets out step-by-step plan for better EU
Direktlänk till studien (pdf): Integration of the UAMD railway system into the EU transport system
Nej, jag vet sedan tidigare att sign. Breitspurbahn har svårt med läsförståelsen. Här är det förstås fråga om att bygga upp Ukraina igen, efter kriget. Liksom detta: Regeringen antar ny biståndsstrategi för UkrainaBreitspurbahn skrev: ↑måndag 17 juli 2023 14:26Jag är mer benägen att hjälpa människor i krig än att betala för att ändra deras spårbredd.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 17 juli 2023 14:04Ja, detsamma gäller väl övrig hjälp till Ukraina, får man anta. Eller kanske ännu mindre.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 17 juli 2023 13:23
På listan över saker som mina skattepengar bör gå till så är ändring av spårbredd i Moldavien och Ukraina ungefär någonstans 8495 - 10569.
Förstår inte hur du drar någon annan slutsats.
Usch, jag föredrar min läsning på koine & latin.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 17 juli 2023 14:34Nej, jag vet sedan tidigare att sign. Breitspurbahn har svårt med läsförståelsen. Här är det förstås fråga om att bygga upp Ukraina igen, efter kriget. Liksom detta: Regeringen antar ny biståndsstrategi för UkrainaBreitspurbahn skrev: ↑måndag 17 juli 2023 14:26Jag är mer benägen att hjälpa människor i krig än att betala för att ändra deras spårbredd.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 17 juli 2023 14:04
Ja, detsamma gäller väl övrig hjälp till Ukraina, får man anta. Eller kanske ännu mindre.
Förstår inte hur du drar någon annan slutsats.
Dessutom är det en viss skillnad mellan "antagande" och "slutsats". Det vet alla som läst lite logik.
Men läs gärna EU-studien. Den är lite jobbig, 159 sidor. På engelska är den också.
Ja, hehe, kanske det, ja: French call to replace English with Latin as Europe's official language
25 kV 50 Hz AC får väl betraktas som någon slags europastandard vid nyelektrifiering. Dessutom finns systemet som synes redan i Ukraina.it is recommended that further electrification of the Ukrainian system is performed with the 25kV 50Hz AC system.
In the 1520mm network, to achieve the desired homogenisation, conversion of the existing DC powered corridors to AC is recommended in the mid to long-term. Regarding the non-electrified sections, each Feasibility Study for their modernisation would have to assess whether it is better to electrify them with the 25kV 50Hz system or operate them with rolling stock powered with alternative propulsion technologies.
The recommendation is to electrify the new 1435mm network using the 25kV 50Hz AC system.
Even if the entire 1435mm network in Ukraine is electrified with a 25kV 50Hz AC system, the issue of different electrification systems would remain in certain international relations (e.g., to/from Poland and Slovakia). This has significant implications regarding the selection of the rolling stock to be operated on international lines.
For passengers, the most suitable solution is to consider dual-voltage rolling stock, to prevent any loss of time at the border crossing points. For freight, the use of dual-voltage locomotives is also an option. However, it implies a significant cost increase and hence, it needs to be counterbalance against the real delay that changing the locomotive at the border crossing point would imply, considering all the other procedures that need to be performed (customs, sanitary, etc.).
Slutreplik (som det brukar heta i massmedia) då. EU varken kan eller vill ta tag i en så het potatis som språkfrågan, utan man hävdas multilinguism, dvs. alla medlemsländers språk är officiella, medan engelskan infiltrerar överallt.thorwald skrev: ↑tisdag 18 juli 2023 6:06 Angående det gemensamma språket för hela europa, något sådant har aldrig funnits under historisk tid, inte latin, inte koine (forn egyptiska), inte grekiska, inte ... Medicin och biologi använder sig av munk-latin medan teknik sedan 1960-talet avänder sig av amerikansk engelska (absolut ej av Oxford engelska), för 1960-talet var det inom teknik, tyska som gällde.
Det är dock av stor betydelse att EU tar upp frågan och försöker få en rätsida av problemet, som hoppeligen kan godkännas av EU medlemsländerna.