Ryssland

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Ryssland

Inlägg av Breitspurbahn »

Är man Putintroll om man tycker att västeuropa borde ändra till bredspårstandard så tågen blir större? :D
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ryssland

Inlägg av Odd »

Nä, men det är väl en relevant fråga.
Spårvidden är väl som den är just exakt pga, och endast av, historiska skäl. Nu har jag ingen koll på just detta med kurvradier, till exempel, men jag får för mig att ju mindre spårvidd, desto mindre kurvradier kan man bygga. Min Z-bana hemma har ända ner till 150 mm kurvradie med en spårvidd på 6,5 mm. det finns väl andra praktiska skäl, såsom precision, hjulkonstruktioner osv. I Hitlertyskland planerade man väl till och med för 3000-mm-spår och atomdrivna lok. Undra vilken spårradie den skulle få, men den skulle onekligen kunna lasta rätt stora saker.
Genius on call
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Ryssland

Inlägg av thorwald »

Breitspurbahn skrev: tisdag 30 augusti 2022 13:31 Är man Putintroll om man tycker att västeuropa borde ändra till bredspårstandard så tågen blir större?
Frågan är egentligen om kommunuikation över medlemsstaternas gränser inom EU. Men det gäller alltså järnväg, vi har även annan spår trafik, tänker
på den mycket omtyckta spårvagnen, som har hellt annan spårbredd. Vi här i Helsingfors regionen kör till exempel T-bana med Kejserlig rysk spårbredd. Men är allt detta bara tidigare seklers historia, och som vi idag är tvungen att försöka reda upp för att få goda kommunikationer inom EU. Om vi i EU verkligen skall satsa på en förbättring måste vi även reda upp tidigare seklers 'fel', men det hindrar inte att vi gör kanske våra egna nya 'fel' och satsar på något hellt annat inom spårtrafik, men vad :cheesygrin:
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ryssland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: tisdag 30 augusti 2022 13:31 Är man Putintroll om man tycker att västeuropa borde ändra till bredspårstandard så tågen blir större? :D
I varje fall inget automatiserat troll: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/OrR ... valrorelse
(OBS artikel i Aftonbladet, bör undvikas för den som är rädd om sitt blodtryck).

Ja, man kan ju bygga så oerhört mycket bredare vagnar om man har 90 mm mer mellan rälerna. Och så kan man förstås bygga för båda spårvidderna:

Bild

Som synes delar inte rälsen spårvidd som på ett treskenspår, det är två olika spårvidder lagda omlott.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Ryssland

Inlägg av C12C3C3C12 »

Dom som vill se detta kan åka till Haparanda för att titta mot Torneå samt bron över Torne älv där det ligger 4-spår. Har åkt över bron på en Y1 :)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ryssland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

C12C3C3C12 skrev: onsdag 31 augusti 2022 11:04 Dom som vill se detta kan åka till Haparanda för att titta mot Torneå samt bron över Torne älv där det ligger 4-spår. Har åkt över bron på en Y1 :)
Från wikipedia:
Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Ryssland

Inlägg av C12C3C3C12 »

För att undvika eventuella missförstånd åkte jag på bron i en Y1:a...

Det yttersta spåret till vänster är ryskt bredspår tillsammans med 3:e spåret, 2:a samt 4:e är svenskt normalspår.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ryssland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

C12C3C3C12 skrev: onsdag 31 augusti 2022 11:31 För att undvika eventuella missförstånd åkte jag på bron i en Y1:a...

Det yttersta spåret till vänster är ryskt bredspår tillsammans med 3:e spåret, 2:a samt 4:e är svenskt normalspår.
Ja, wikipedia-bilden verkar vara tagen i samma riktning som den måttsatta bilden ovan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Ryssland

Inlägg av C12C3C3C12 »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 31 augusti 2022 12:02
C12C3C3C12 skrev: onsdag 31 augusti 2022 11:31 För att undvika eventuella missförstånd åkte jag på bron i en Y1:a...

Det yttersta spåret till vänster är ryskt bredspår tillsammans med 3:e spåret, 2:a samt 4:e är svenskt normalspår.
Ja, wikipedia-bilden verkar vara tagen i samma riktning som den måttsatta bilden ovan.
Tack för bilden som är tagen från Torneå: https://sv.wikipedia.org/wiki/Torne%C3% ... anda-banan
...och en bild från svenska sidan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Torne%C3% ... 040991.jpg

Det blir alltså tvärt emot vad jag skrivit.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ryssland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

EU har kommit ut med en studie för hur Ukraina och Moldavien ska kunna frigöras från det ryska bredspårsarvet och integreras bättre i Västeuropas järnvägsnät:
Solidarity Lanes: study on EU rail connections with Ukraine and Moldova suggests deploying European track gauge on key linesets out step-by-step plan for better EU

Direktlänk till studien (pdf): Integration of the UAMD railway system into the EU transport system
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Ryssland

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 17 juli 2023 12:36 EU har kommit ut med en studie för hur Ukraina och Moldavien ska kunna frigöras från det ryska bredspårsarvet och integreras bättre i Västeuropas järnvägsnät:
Solidarity Lanes: study on EU rail connections with Ukraine and Moldova suggests deploying European track gauge on key linesets out step-by-step plan for better EU

Direktlänk till studien (pdf): Integration of the UAMD railway system into the EU transport system
På listan över saker som mina skattepengar bör gå till så är ändring av spårbredd i Moldavien och Ukraina ungefär någonstans 8495 - 10569.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ryssland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: måndag 17 juli 2023 13:23
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 17 juli 2023 12:36 EU har kommit ut med en studie för hur Ukraina och Moldavien ska kunna frigöras från det ryska bredspårsarvet och integreras bättre i Västeuropas järnvägsnät:
Solidarity Lanes: study on EU rail connections with Ukraine and Moldova suggests deploying European track gauge on key linesets out step-by-step plan for better EU

Direktlänk till studien (pdf): Integration of the UAMD railway system into the EU transport system
På listan över saker som mina skattepengar bör gå till så är ändring av spårbredd i Moldavien och Ukraina ungefär någonstans 8495 - 10569.
Ja, detsamma gäller väl övrig hjälp till Ukraina, får man anta. Eller kanske ännu mindre.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Ryssland

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 17 juli 2023 14:04
Breitspurbahn skrev: måndag 17 juli 2023 13:23
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 17 juli 2023 12:36 EU har kommit ut med en studie för hur Ukraina och Moldavien ska kunna frigöras från det ryska bredspårsarvet och integreras bättre i Västeuropas järnvägsnät:
Solidarity Lanes: study on EU rail connections with Ukraine and Moldova suggests deploying European track gauge on key linesets out step-by-step plan for better EU

Direktlänk till studien (pdf): Integration of the UAMD railway system into the EU transport system
På listan över saker som mina skattepengar bör gå till så är ändring av spårbredd i Moldavien och Ukraina ungefär någonstans 8495 - 10569.
Ja, detsamma gäller väl övrig hjälp till Ukraina, får man anta. Eller kanske ännu mindre.
Jag är mer benägen att hjälpa människor i krig än att betala för att ändra deras spårbredd.
Förstår inte hur du drar någon annan slutsats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ryssland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: måndag 17 juli 2023 14:26
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 17 juli 2023 14:04
Breitspurbahn skrev: måndag 17 juli 2023 13:23

På listan över saker som mina skattepengar bör gå till så är ändring av spårbredd i Moldavien och Ukraina ungefär någonstans 8495 - 10569.
Ja, detsamma gäller väl övrig hjälp till Ukraina, får man anta. Eller kanske ännu mindre.
Jag är mer benägen att hjälpa människor i krig än att betala för att ändra deras spårbredd.
Förstår inte hur du drar någon annan slutsats.
Nej, jag vet sedan tidigare att sign. Breitspurbahn har svårt med läsförståelsen. Här är det förstås fråga om att bygga upp Ukraina igen, efter kriget. Liksom detta: Regeringen antar ny biståndsstrategi för Ukraina

Dessutom är det en viss skillnad mellan "antagande" och "slutsats". Det vet alla som läst lite logik.

Men läs gärna EU-studien. Den är lite jobbig, 159 sidor. På engelska är den också.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Ryssland

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 17 juli 2023 14:34
Breitspurbahn skrev: måndag 17 juli 2023 14:26
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 17 juli 2023 14:04
Ja, detsamma gäller väl övrig hjälp till Ukraina, får man anta. Eller kanske ännu mindre.
Jag är mer benägen att hjälpa människor i krig än att betala för att ändra deras spårbredd.
Förstår inte hur du drar någon annan slutsats.
Nej, jag vet sedan tidigare att sign. Breitspurbahn har svårt med läsförståelsen. Här är det förstås fråga om att bygga upp Ukraina igen, efter kriget. Liksom detta: Regeringen antar ny biståndsstrategi för Ukraina

Dessutom är det en viss skillnad mellan "antagande" och "slutsats". Det vet alla som läst lite logik.

Men läs gärna EU-studien. Den är lite jobbig, 159 sidor. På engelska är den också.
Usch, jag föredrar min läsning på koine & latin.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ryssland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: måndag 17 juli 2023 15:21 Usch, jag föredrar min läsning på koine & latin.
Ja, hehe, kanske det, ja: French call to replace English with Latin as Europe's official language

Nej, kanske inte det, men interlingua? https://en.wikipedia.org/wiki/Interlingua (aj, :evil: , nu blev det på engelska i alla fall. Vi tar det på svenska också): https://sv.wikipedia.org/wiki/Interlingua

https://observers.france24.com/en/europ ... tudying-it

Det var väl under 1950-talet som tron på interlingua var som starkast. I SF-författaren Robert Heinleins roman "Citizen of the Galaxy/Vintergatans son" talar människor (och även icke-humana kulturer) i en avlägsen framtid och från olika kulturer, interlingua med varandra. Men jag kan hålla med sign. Breitspurbahn att det är beklagligt att engelskan har fått breda ut sig så ofantligt. Problemet är förstås att engelska språket erbjuder en så ofantlig domän, säger ex.vis jag, som läst tusentals vetenskapliga texter på det språket. Fullt begripligt att de romansktalande folken gör motstånd.

Hade jag kunnat interlingua hade jag antagligen kunnat göra mig bättre förstådd under mina resor till Medelhavsländerna. Lyssna ex.vis på denne Orlophe Vauchertres (pseudonym för Carlos Valcárcel Riveiro, här är texten alldeles säkert på galiciska, som också var general Francos modersmål, trots att han bekämpade alla minoritetsspråk under sin diktatur), i France24--länken, där han i de inbäddade tiktok-videoklippen talar interlingua. Eftersom han troligen har spanska/kastilianska, eller möjligen portugisiska/galiciska som modersmål uttalar har orden ungefär som i spanska (fort pratar han också) men lyssnar man lite noggrannare (man kan läsa textremsorna också) hör man att det inte är spanska han talar. En italienare skulle kanske uttala orden lite annorlunda. För att inte tala om undertecknad, som är van vid det slafsiga italiensk-kyrkliga latinska uttalet sedan körsångstiden.

Slut på språklektionen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Ryssland

Inlägg av thorwald »

Angående spårbredd i både Moldavien och Ukraina så är den samma som Estland, Lettland, Litauen osv. Här i Finland har vi fortfarande den kejserliga som är nästan de samma. Men till saken, det är fråga om TenTec och möjligheten av tågtransport, och särskilt i dag transport av gods med järnväg över statsgränser, ett problem som redan behandlades i och med Orient Expressen.

Men det är inte bara en fråga om spårbredd utan mycket mera som vi kan erfara i problemen med tåg över Öresund, alltså det där med spänning. Min erfarenhet Öresundståget mellan Köpenhamn och Hälsingborg var den minst sagt fjolliga servicen i byte av anmälningspråk plötsligt. Här i Finland kommer på tågen anmälan först på finska därefter på svenska.
Angående det gemensamma språket för hela europa, något sådant har aldrig funnits under historisk tid, inte latin, inte koine (forn egyptiska), inte grekiska, inte ... Medicin och biologi använder sig av munk-latin medan teknik sedan 1960-talet avänder sig av amerikansk engelska (absolut ej av Oxford engelska), för 1960-talet var det inom teknik, tyska som gällde.
Det är dock av stor betydelse att EU tar upp frågan och försöker få en rätsida av problemet, som hoppeligen kan godkännas av EU medlemsländerna.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ryssland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Trots allt kan man säga att skillnader i drivspänning kan hanteras av den rullande materielen. I Ukraina representeras de befintliga systemen endast två alternativ 3 kV DC och 25 kV 50 Hz AC. Problemet behandlas på sidan 113 och framåt i EU-studien:
it is recommended that further electrification of the Ukrainian system is performed with the 25kV 50Hz AC system.

In the 1520mm network, to achieve the desired homogenisation, conversion of the existing DC powered corridors to AC is recommended in the mid to long-term. Regarding the non-electrified sections, each Feasibility Study for their modernisation would have to assess whether it is better to electrify them with the 25kV 50Hz system or operate them with rolling stock powered with alternative propulsion technologies.
The recommendation is to electrify the new 1435mm network using the 25kV 50Hz AC system.

Even if the entire 1435mm network in Ukraine is electrified with a 25kV 50Hz AC system, the issue of different electrification systems would remain in certain international relations (e.g., to/from Poland and Slovakia). This has significant implications regarding the selection of the rolling stock to be operated on international lines.

For passengers, the most suitable solution is to consider dual-voltage rolling stock, to prevent any loss of time at the border crossing points. For freight, the use of dual-voltage locomotives is also an option. However, it implies a significant cost increase and hence, it needs to be counterbalance against the real delay that changing the locomotive at the border crossing point would imply, considering all the other procedures that need to be performed (customs, sanitary, etc.).
25 kV 50 Hz AC får väl betraktas som någon slags europastandard vid nyelektrifiering. Dessutom finns systemet som synes redan i Ukraina.

Spårvidden är förstås ett värre problem, eftersom det är helt orealistiskt med en total omspikning till 1435mm. Problemet är aktuellt även för Finland, som kamraten Thorwald vet: viewtopic.php?t=43204

Olika optioner finns, de behandlas på sid. 98 och framåt i rapporten. Man rekommenderar inte utbyggnad av fyrskenspår i i någon större omfattning, utan räknar med att det befintliga 1520mm-systemet ska drivas parallellt med ett nybyggt 1420mm-system. Även här kan (i viss mån) hantera problemet genom den rullande materielen, med hjälp av variabel spårvidd, något som används i viss utsträckning i Spanien. I Östeuropa finns det polska SUW2000, numera Polsuw: https://en.wikipedia.org/wiki/SUW_2000

Systemet används bara i liten omfattning.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ryssland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

thorwald skrev: tisdag 18 juli 2023 6:06 Angående det gemensamma språket för hela europa, något sådant har aldrig funnits under historisk tid, inte latin, inte koine (forn egyptiska), inte grekiska, inte ... Medicin och biologi använder sig av munk-latin medan teknik sedan 1960-talet avänder sig av amerikansk engelska (absolut ej av Oxford engelska), för 1960-talet var det inom teknik, tyska som gällde.
Det är dock av stor betydelse att EU tar upp frågan och försöker få en rätsida av problemet, som hoppeligen kan godkännas av EU medlemsländerna.
Slutreplik (som det brukar heta i massmedia) då. EU varken kan eller vill ta tag i en så het potatis som språkfrågan, utan man hävdas multilinguism, dvs. alla medlemsländers språk är officiella, medan engelskan infiltrerar överallt.

Det är helt korrekt att det aldrig funnits någon gemensamt Europaspråk i efterantik tid. Medeltidslatinet (eller munklatinet, som kamraten Thorwald skriver) användes bara av ett relativt litet antal personer inom (katolska) kyrkan och universiteten.

Språk är dessutom en lika infekterad fråga att skapa motsättningar med som någonsin ideologi eller religion. Kulturkriget mellan esperanto och interlingua (som är skapade med helt olika utgångspunkter) visar på det. Interlingua är ett av flera försök att skapa ett hjälpspråk på det latinsk/romanska arvet, men inte det enda https://en.wikipedia.org/wiki/Pan-Romance_language

Till interlinguans fördelar brukar sägas att det är nästan omedelbart begripligt för alla som talar ett romanskt språk, vilket också är språkets svaghet eftersom detta inte gäller oss som talar germanska, finsk-ugriska eller slaviska språk. Esperanto är lika obegripligt för alla, och på så sätt mera jämlikt.

Ex. Föräldrar älskar sina snälla och tillgivna barn

Esperanto: La gepatroj amas siajn bonajn kaj fidelajn knabinojn.
Interlingua: Le parentes ama lor bon e fidel pueras

Att det sista ordet i interlinguas-frasen kommer från latinets "puer" framgår omedelbart för den som känner till det avledda ordet "pueril" - barnslig, medan vi i esperanto-ordet " knabinojn" igenkänner det tyska ordet "knabe" (gosse).


Esperanto företer vissa likheter med världsspråket Transpiranto, nominellt skapat av magistern, sedermera grundrektorn Ludvig Hagwald (transpiranto: Ludovico Hagwaldo) i Grönköping


PS. Ber om ursäkt för dessa kåserande utsvävningar, artfrämmande för tråden. Det ska inte upprepas.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Ryssland

Inlägg av Anders Hanquist »

Likheterna är fullt medvetna. Transpiranto är väl en slags "parodi" på esperanto.
Skriv svar