"Nya vagnar till linje 87 ... !"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
"Nya vagnar till linje 87 ... !"
Törhända att en och annan besökare muttrar; "Vadå linje 87 ... ?"
Men jag skulle tro att en och annan ur "det gamla gardet" sätter sig upp och hojtar; "Vad in i hela det glödheta - skall man sabotera en av våra heliga diggarobjekt ... ?!"
Nåja, låt oss nöja med att kalla det för en "modern komplettering".
Så här är det; I Berlin finnes det som en rest från Öststatstiden en helt isolerad spårvägslinje nr 87, som på ett förunderligt vis överlevt säkerligen många klåfingriga försök till nedläggning.
I stället har de gamla Gotha-vagnarna obekymrat knallat fram och åter i något som bäst kan karakteriserats som ett "levande spårvägsmuseum".
Förutom då själva linjetrafiken ...
... är vagnhallen fylld med härliga vagnar från flydda tider. Med fantastiska insatser av ideellt intresserade, förvandlas dessa antikviteter "från Vrak till Pärlorr".
SSS har självklart i Sällskapets barndom varit där på besök.
Det vore attans roligt om någon deltagare vill komplettera med bilder.
Vad som nu i dagarna hänt, är att operatören "Schöneiche-Rüdersdorfer Strassenbahn" - en del av Niederbarnimer Eisenbahn AG (NEB), med 50 % finansiering från EU, från det polska företaget Modertrans i Poznan beställt tre (+ option en vagn till) 15 meter långa boggievagnar med 100 % låggolv.
Vagntypen har beteckningen Gamma LF 10 och kan ta 76 pax varav 22 sittande.
Rätt gullig liten vagn! Med tanke på att linje 87 har en kontinuerligt ökande trafikefterfrågan, tror jag nog att man även i fortsättningen måste förlita sig på insatstrafik med "gammelvagnar"!
Hälsar / Lena
Men jag skulle tro att en och annan ur "det gamla gardet" sätter sig upp och hojtar; "Vad in i hela det glödheta - skall man sabotera en av våra heliga diggarobjekt ... ?!"
Nåja, låt oss nöja med att kalla det för en "modern komplettering".
Så här är det; I Berlin finnes det som en rest från Öststatstiden en helt isolerad spårvägslinje nr 87, som på ett förunderligt vis överlevt säkerligen många klåfingriga försök till nedläggning.
I stället har de gamla Gotha-vagnarna obekymrat knallat fram och åter i något som bäst kan karakteriserats som ett "levande spårvägsmuseum".
Förutom då själva linjetrafiken ...
... är vagnhallen fylld med härliga vagnar från flydda tider. Med fantastiska insatser av ideellt intresserade, förvandlas dessa antikviteter "från Vrak till Pärlorr".
SSS har självklart i Sällskapets barndom varit där på besök.
Det vore attans roligt om någon deltagare vill komplettera med bilder.
Vad som nu i dagarna hänt, är att operatören "Schöneiche-Rüdersdorfer Strassenbahn" - en del av Niederbarnimer Eisenbahn AG (NEB), med 50 % finansiering från EU, från det polska företaget Modertrans i Poznan beställt tre (+ option en vagn till) 15 meter långa boggievagnar med 100 % låggolv.
Vagntypen har beteckningen Gamma LF 10 och kan ta 76 pax varav 22 sittande.
Rätt gullig liten vagn! Med tanke på att linje 87 har en kontinuerligt ökande trafikefterfrågan, tror jag nog att man även i fortsättningen måste förlita sig på insatstrafik med "gammelvagnar"!
Hälsar / Lena
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Snyft där har man åkt då & då när man är nere i Berlin, första gången var på DDR-tiden. Sista linjen med dom 2-axliga vagnarna i Östberlin med omnejd.
När det var 3-vagnarståg M-S-M drog man ner bågen på sista vagnen på "halvspänn".
Husomhelst rekommenderas en åktur på den linjen, slutar vackert vid en sjö med vidhängande sluss, borde säkert finnas ett café där en pilsner kan slinka ner
När det var 3-vagnarståg M-S-M drog man ner bågen på sista vagnen på "halvspänn".
Husomhelst rekommenderas en åktur på den linjen, slutar vackert vid en sjö med vidhängande sluss, borde säkert finnas ett café där en pilsner kan slinka ner
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Eftersom jag tydligen kan härja fritt här på Forumet, kunde jag inte avstå från att kolla i aktuellt Album vilka kända SSS-profiler som var med på den minnesvärda resan till Öst-Berlin i september 1985.
Vill överlevande stötar vara vänliga att räcka upp handen ... !
Tydligen glömde jag att i föregående inlägg nämna att linje 87 till skillnad mot Berlins övriga linjer har meterspår:
Vid vårt besök körde man i princip med "allt som kunde rulla", även om det var rena skrothögar! Om nu inte de aktiva, ideella entusiasterna lyckats renovera dessa exemplar av boggievagnar, förmodar jag att de nu tillbringar sin tid på "skrotspåret" vid sidan av vagnhallen.
På andra sidan av hallen stod som ett resultat av renoveringsverksamheten en elegant vagn, vilken sattes i reguljär trafik på helger;
Betr. "överlevande" har jag i alla fall i närtid stött på i alla fall tre profiler i "Braxrummet" på Djurgården. Vore trevligt om fler hör av sig!
Hälsar / Lena
Vill överlevande stötar vara vänliga att räcka upp handen ... !
Tydligen glömde jag att i föregående inlägg nämna att linje 87 till skillnad mot Berlins övriga linjer har meterspår:
Vid vårt besök körde man i princip med "allt som kunde rulla", även om det var rena skrothögar! Om nu inte de aktiva, ideella entusiasterna lyckats renovera dessa exemplar av boggievagnar, förmodar jag att de nu tillbringar sin tid på "skrotspåret" vid sidan av vagnhallen.
På andra sidan av hallen stod som ett resultat av renoveringsverksamheten en elegant vagn, vilken sattes i reguljär trafik på helger;
Betr. "överlevande" har jag i alla fall i närtid stött på i alla fall tre profiler i "Braxrummet" på Djurgården. Vore trevligt om fler hör av sig!
Hälsar / Lena
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Jag är inte så glad över det som skall komma, mest då för dess utseende.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Glömde bort den lilla detaljen med meterspår, som sagt enda linjen i Berlins omnejd, Brandenburg har dock 2 linjer med meterspår en kort tripp västerut med tåg från Berlin. första gången jag var där var på slutet av DR-tiden med DR V200 samt gröna Dostos med manövervagn.
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Kan väl tipsa om mina album från Woltersdorf, där jag varit 4 gånger. Först med Bengt Hultin 1990, sen med BussMicke 2006 och 2008 och sen ensam 2017.
Woltersdorf på Tramtrain - Bildgalleri
F.ö. tycker jag de nya vagnarna kommer bli trevliga och bra där. Vagntypen (eller variant av) finns ju i Katowice - Slaskie i såväl enriktnings som tvåriktningsversion och fungerar väl väl där. Modertrans gör ju helt klart bra spårvagnar. Att utseendet inte faller BussMicke på läppen, är ju inte direkt någon skräll...
Woltersdorf på Tramtrain - Bildgalleri
F.ö. tycker jag de nya vagnarna kommer bli trevliga och bra där. Vagntypen (eller variant av) finns ju i Katowice - Slaskie i såväl enriktnings som tvåriktningsversion och fungerar väl väl där. Modertrans gör ju helt klart bra spårvagnar. Att utseendet inte faller BussMicke på läppen, är ju inte direkt någon skräll...
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Oops tänkte lite fel det där med 3-vagnars tåg på linjer utan vändslinga på Östberlins isolerade förortsbanor i öst, det var på DDR tiden det förekom, nuvarande L87 hade nog inte det.C12C3C3C12 skrev: ↑lördag 26 februari 2022 18:58 Snyft där har man åkt då & då när man är nere i Berlin, första gången var på DDR-tiden. Sista linjen med dom 2-axliga vagnarna i Östberlin med omnejd.
När det var 3-vagnarståg M-S-M drog man ner bågen på sista vagnen på "halvspänn".
Husomhelst rekommenderas en åktur på den linjen, slutar vackert vid en sjö med vidhängande sluss, borde säkert finnas ett café där en pilsner kan slinka ner
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Sällskapet var där i början av 2000-talet, tror det var 2006.
Fick ett mycket trevligt mottagande.
-Per
Fick ett mycket trevligt mottagande.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Enligt www.gleisplanweb.eu är linje 87 normalspårig.
Däremot har linje 88 meterspår.
Däremot har linje 88 meterspår.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Jomenvisst, det stämmer, fick det inte riktigt att stämma, en linje hade 2-riktningsvagnar från Heidelberg, på L89 gick det säkert 3-vagnarståg på det sättet jag beskrev tidigare.Mr_T6 skrev: ↑måndag 28 februari 2022 15:34 Enligt www.gleisplanweb.eu är linje 87 normalspårig.
Däremot har linje 88 meterspår.
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Hur är det med kunskaperna egentligen...C12C3C3C12 skrev: ↑måndag 28 februari 2022 17:43Jomenvisst, det stämmer, fick det inte riktigt att stämma, en linje hade 2-riktningsvagnar från Heidelberg, på L89 gick det säkert 3-vagnarståg på det sättet jag beskrev tidigare.Mr_T6 skrev: ↑måndag 28 februari 2022 15:34 Enligt www.gleisplanweb.eu är linje 87 normalspårig.
Däremot har linje 88 meterspår.
Linje 87 Woltersdorf, normalspår
Linje 88 Schöneiche-Rudersdorf, meterspår
Linje 89 Strausberg, normalspår
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Som sagt var, eftersom Heidelberg har meterspår så kan ni gissa vilken linje dom gick på. Har åkt på alla 3 linjerna då på DDR-tiden med dom gamla 2-axliga vagnarna. L 87 har fått en ändrad linjesträckning sedan dess. Det var lite i smyg eftersom dom gick utanför Östberlins stadsgräns, visumet man köpte för 5 Dmark (plus tvångsväxling på 25 Dmark) gällde inte där däremot turistkortet på innerstadslinjerna i öst gällde där. Gilt nicht - nicht var överstryket på ett anslag vid föraren
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Ett litet tillägg, för alla som vill uppleva dom gamla 2-axliga vagnarna fortfarande i regulär trafik rekommenderas en resa till Naumburg, den minsta staden med regulär spårvagnstrafik med 30.000 invånare, har tyvärr inte varit där ännu.
Ett tillägg till Brandenburg (Havel), dom borde ha 3 linjer men eventuellt är L2 till Quenzbrücke fortfarande nere (dålig bro) Där har jag varit några gånger. Första gången kunde man åka med L1 till Plaue, den biten är nerlagd p.g.a. en bro var för dålig för spårvägstrafik nära Plaue.
Ett tillägg till Brandenburg (Havel), dom borde ha 3 linjer men eventuellt är L2 till Quenzbrücke fortfarande nere (dålig bro) Där har jag varit några gånger. Första gången kunde man åka med L1 till Plaue, den biten är nerlagd p.g.a. en bro var för dålig för spårvägstrafik nära Plaue.
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Naumburg var helt nedlagt under något/några år innan en museiförening bildades vilka återöppnade en liten bit av den berömda ringen. Under åren har den återöppnats bit för bit och är nu en del av stadstrafiken. Kommunen diskuterar en slutning av ringen men man är inte riktigt överens om man skall följa den gamla sträckningen eller gå en sväng runt innerstaden och Domen. Men, runt skall man, det är man överens om.C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 01 mars 2022 12:02 Ett litet tillägg, för alla som vill uppleva dom gamla 2-axliga vagnarna fortfarande i regulär trafik rekommenderas en resa till Naumburg, den minsta staden med regulär spårvagnstrafik med 30.000 invånare, har tyvärr inte varit där ännu.
Ett tillägg till Brandenburg (Havel), dom borde ha 3 linjer men eventuellt är L2 till Quenzbrücke fortfarande nere (dålig bro) Där har jag varit några gånger. Första gången kunde man åka med L1 till Plaue, den biten är nerlagd p.g.a. en bro var för dålig för spårvägstrafik nära Plaue.
Brandenburg är också en rolig historia. Nu ångrar man att linjen till Plaue lades ned och man undersöker hur man skall komma över "ån".
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Linjen till Plaue gick som Überlandstrassenbahn sista delen genom en skog, en del av den kan man fortfarande åka till vändslingan som är nya sluthållplatsen, den var också enkelspårig ner till Plaue. Inne i Plaue smög den fram på trånga gator i en riktning mot trafiken.
Re: "Linje 2 i Brandenburg"
Hur många vagnar rullar samtidigt? 3?C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 01 mars 2022 12:02 Ett litet tillägg, för alla som vill uppleva dom gamla 2-axliga vagnarna fortfarande i regulär trafik rekommenderas en resa till Naumburg, den minsta staden med regulär spårvagnstrafik med 30.000 invånare, har tyvärr inte varit där ännu.
Linje 2 rullade 2016 iaf, när ställdes den linjen in?C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 01 mars 2022 12:02 Ett tillägg till Brandenburg (Havel), dom borde ha 3 linjer men eventuellt är L2 till Quenzbrücke fortfarande nere (dålig bro) Där har jag varit några gånger. Första gången kunde man åka med L1 till Plaue, den biten är nerlagd p.g.a. en bro var för dålig för spårvägstrafik nära Plaue.
20-minuters trafik var det då, inte särskilt mycket att jubla över..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Brandenburg (staden) hade taskigt med pengar ett tag, förändrade linjesträckningar samt glesare trafik - 30 minuterstrafik upp till 1 timme. Dom gick tillbaka till 20 minutestrafik, misstänker att det var för mycket klagomål. Riktiga fakta går att läsa på nätet. Nu har jag garderat mig
Den där taskiga bron på L2 är över en väg. Det finns också ett industrimuseum strax före Quenzbrücke om jag kommer ihåg rätt, besökte inte det tyvärr.
Den där taskiga bron på L2 är över en väg. Det finns också ett industrimuseum strax före Quenzbrücke om jag kommer ihåg rätt, besökte inte det tyvärr.
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
När stängdes bandelen av? kommer den återöppnas liksom den på linje 1?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Kopierat från https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9 ... _der_Havel
L1: "Am 28. September 2002 wurde die 5,6 Kilometer lange Überlandstraßenbahnstrecke Anton-Saefkow-Allee – Plaue – Kirchmöser West eingestellt."
L2: "Im Jahr 2019 wurde die „Brücke des 20. Jahrestages“ im Zuge der Magdeburger Landstraße für Straßenbahnen gesperrt.[13] Eine Wiedereröffnung ist nicht absehbar. In diesem Zusammenhang wurden die Linien 2 und 12 eingestellt und durch Buslinien ersetzt."
Re: "Nya vagnar till linje 87 ... !"
Trist. 1 Plaue kan man väl fetglömma antar jag när det gått så lång tid, eller?
kan ju hoppas 2 kommer tillbaka.
kan ju hoppas 2 kommer tillbaka.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.