Utskilt från: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Utskilt från: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Röda linjen mellan Midsommarkransen och Mariatorget slår allt när det gäller konstiga och påverkade personer... Hornstull självt är utan tvekan det närmsta man kan komma plattan utanför City. Iaf enligt mina observationer de senaste 30 åren.

Sen vet jag inte vad tågvärden ska kunna bistå med om det nu tar 30 min för väktare att ta sig till tåget. Ska hen lämna hytten och börja agera på något sätt? :roll:
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: tisdag 22 februari 2022 21:21 Röda linjen mellan Midsommarkransen och Mariatorget slår allt när det gäller konstiga och påverkade personer... Hornstull självt är utan tvekan det närmsta man kan komma plattan utanför City. Iaf enligt mina observationer de senaste 30 åren.

Sen vet jag inte vad tågvärden ska kunna bistå med om det nu tar 30 min för väktare att ta sig till tåget. Ska hen lämna hytten och börja agera på något sätt? :roll:
Den här beskrivningen var kanske korrekt för 30 år sedan, men verkligheten har förändrats ordentligt sedan dess. Plattan/Sergels torg har blivit mycket lugnare sedan Klarabergsgatan blev bilfri. Nuförtiden är Vasagatan och Sveavägen mer problematiska. Vasagatans kombinationen av nattbussar och taxi garanterar kaos, och Sveavägen domineras på senare tid av raggare.

Inte heller Hornstull/Knivsöder är särskilt problematisk. Jag minns när jag blev erbjuden en cigarett i rulltrappan som minderårig (jag röker dock inte och har aldrig gjort det). De dagarna är länge förbi. Numera är det Medborgarplatsen som är händelsernas centrum. Jag skulle nog säga att Medborgarplatsen och Björns trädgård har tagit över den roll som Plattan hade tidigare. Även Fridhemsplan och Gullmarsplan är idag mer utsatta än Hornstull.

Jag håller med signaturen "daniel_s" om att det finns många konstiga människor på pendeln, och inte minst på motsvarande nattbussar. Det är väl också dessa personer som håller till på Vasagatan och Medborgarplatsen (det kan ju knappast vara innerstadsbor)...
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Jag ser iaf påverkade människor vid Hornstull dagligen. Sen var det säkert värre förr det tvivlar jag inte på. Jag håller med om att Björns trädgård samlar mycket skumma typer men det är sällan jag ser dem i tunnelbanan.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: onsdag 23 februari 2022 8:26 Jag ser iaf påverkade människor vid Hornstull dagligen. Sen var det säkert värre förr det tvivlar jag inte på. Jag håller med om att Björns trädgård samlar mycket skumma typer men det är sällan jag ser dem i tunnelbanan.
Hornstull har genomgått en fullständig gentrifiering - kanske den största i Sveriges historia. Idag är det i princip bara välbärgade som bor där. Det samlas alternativa personer i Tantolunden, men jag upplever inte Hornstull som mer utsatt än andra stationsområden. Mariatorget har väl fler påverkade människor.

Skumma typer har sällan råd att bo i det halvcentrala bandet. De syns mer på pendeltågen och nattbussarna. Stråket Björns trädgård-Medborgarplatsen-Fatbursparken ligger ju nära båda. Precis som på blå linjen brukar det dock vara lugnt på tågen. Problemen finns utanför stationerna och på bussarna.
Användarens profilbild
AleWi
Inlägg: 48
Blev medlem: tisdag 02 augusti 2005 7:02
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av AleWi »

M224 skrev: onsdag 23 februari 2022 8:26 Jag ser iaf påverkade människor vid Hornstull dagligen. Sen var det säkert värre förr det tvivlar jag inte på. Jag håller med om att Björns trädgård samlar mycket skumma typer men det är sällan jag ser dem i tunnelbanan.
Såg en person ta droger vid Mariatorget 6.30 på en lördag morgon i december.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

AleWi skrev: fredag 25 februari 2022 13:08
M224 skrev: onsdag 23 februari 2022 8:26 Jag ser iaf påverkade människor vid Hornstull dagligen. Sen var det säkert värre förr det tvivlar jag inte på. Jag håller med om att Björns trädgård samlar mycket skumma typer men det är sällan jag ser dem i tunnelbanan.
Såg en person ta droger vid Mariatorget 6.30 på en lördag morgon i december.
Ja, Mariatorget har troligen fler påverkade människor än Hornstull, vilket jag påpekade i ett tidigare inlägg. Hornstull har ju genomgått en fullständig gentrifiering. Är det ens någon som kallar Hornstull för Knivsöder längre?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: fredag 25 februari 2022 13:21
AleWi skrev: fredag 25 februari 2022 13:08
M224 skrev: onsdag 23 februari 2022 8:26 Jag ser iaf påverkade människor vid Hornstull dagligen. Sen var det säkert värre förr det tvivlar jag inte på. Jag håller med om att Björns trädgård samlar mycket skumma typer men det är sällan jag ser dem i tunnelbanan.
Såg en person ta droger vid Mariatorget 6.30 på en lördag morgon i december.
Ja, Mariatorget har troligen fler påverkade människor än Hornstull, vilket jag påpekade i ett tidigare inlägg. Hornstull har ju genomgått en fullständig gentrifiering. Är det ens någon som kallar Hornstull för Knivsöder längre?
En del vill nog återupprätta områdets rykte. Knivbråk vid Hornstull. "Två skadade efter slagsmål i centrala Stockholm". (Är Hornstull "centrala Stockholm" förresten?)

Men nu är vi långt från trådens ämne. Vid Hornstull finns inta pendeltåg. Närmaste man kommer är på Nya Årstabron en bit bort.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar