Små frågor om flytten

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Lennart Petersen »

leifd skrev: fredag 25 februari 2022 12:18
Harald skrev: torsdag 24 februari 2022 20:40
Fyrgeit skrev: torsdag 24 februari 2022 14:36 Det enda riktiga 'felet' jag hittar är att huvud-divven (id="wrap") är 1420 istället för 1152 som koden säger att den borde vara.
Det är nog inget fel utan du har antagligen skalningen på din skärm inställd på 125%. Windows förstorar ju på skärmar med många pixlar per tum för att saker ska bli läsliga.
Det där är ju bland de enklare sätten att få lite större text, vilket kan vara bra för oss gamla människor, om vi ändå vill ha skärm med lite högre upplösning.
Firefox (kanske även andra webbläsare) har dessutom en skalningsfunktion. Man trycker bara Ctrl och + (eller -) för att skala upp (och ner) texten.
Om såna funktioner finns under iOS är däremot för mej helt okänt...
På en iPad gör man det med två fingrar på skärmen och så får man bilden större eller mindre.
Problemet här är att man måste göra det varje gång man besöker ett delforum, det går men lite obekvämt
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av leifd »

Lennart Petersen skrev: fredag 25 februari 2022 17:22
leifd skrev: fredag 25 februari 2022 12:18
Harald skrev: torsdag 24 februari 2022 20:40
Det är nog inget fel utan du har antagligen skalningen på din skärm inställd på 125%. Windows förstorar ju på skärmar med många pixlar per tum för att saker ska bli läsliga.
Det där är ju bland de enklare sätten att få lite större text, vilket kan vara bra för oss gamla människor, om vi ändå vill ha skärm med lite högre upplösning.
Firefox (kanske även andra webbläsare) har dessutom en skalningsfunktion. Man trycker bara Ctrl och + (eller -) för att skala upp (och ner) texten.
Om såna funktioner finns under iOS är däremot för mej helt okänt...
På en iPad gör man det med två fingrar på skärmen och så får man bilden större eller mindre.
Problemet här är att man måste göra det varje gång man besöker ett delforum, det går men lite obekvämt
Just ja, du hade en platta, då blir det ju så, eftersom en sådan egentligen bara är en stor mobiltelefon. Det jag skrev gäller ju datorer och då utan pekskärmsfunktion. Fingerrörelser hör ju ihop med pekskärmar, men inbillar mej ju att de flesta enheter på något sätt går att hantera storleken på det som visas på skärmen. Men eftersom jag aktivt håller mej borta från Appels grejer, så har jag nog inga konkreta tips. Andra här kan säkert tipsa.
Skriv svar