Små frågor om flytten

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Små frågor om flytten

Inlägg av Lennart Petersen »

Efter flytten så blev storleken på forumsidan mindre och fyller inte ut hela min iPad. Det går att åtgärda med manuell ”handpåläggning” men obekvämt.
Och det har blivit en ljusare färgton på sidorna och aningen mer svårläst.
Jag hittar nu inga inställningar för dessa saker, finns det eller är det bara att leva med det ?
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Joakim W »

Designen verkar vara av sk. Responsiv typ, alltså anpassar sig efter skärmens storlek. Lite störande i vissa fall (bla. syns inte längre när senaste inlägget postades i ett delforum i telefonen). Annars gillar jag det, trevligt med symbolerna i telefonen också :D

Att färgerna blivit annorlunda upplever jag dock inte? Men satt mest på mobilversionen av forumet...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Odd »

Hmm.. på min dator så är det inte längre "responsiv design" (ett begrepp som jag inte gillar eftersom det är en kompromiss, det fungerar både på datorer och mobiltelefoner, men är egentligen inte bra på något av det). Sidan är dock marginellt bättre på mobiltelefon nu är tidigare men fortfarande nästan oanvändbart på mobiltelefon.

Kanske är det något tema jag måste ställa in?
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Lennart Petersen »

Joakim W skrev: tisdag 22 februari 2022 20:20 Designen verkar vara av sk. Responsiv typ, alltså anpassar sig efter skärmens storlek. Lite störande i vissa fall (bla. syns inte längre när senaste inlägget postades i ett delforum i telefonen). Annars gillar jag det, trevligt med symbolerna i telefonen också :D

Att färgerna blivit annorlunda upplever jag dock inte? Men satt mest på mobilversionen av forumet...
Men på min iPad anpassar sig alltså inte forumet till skärmen utan det blir ca 80%
Och mycket ljus färgton.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Fyrgeit »

CSS:en säger att själva innehållet har en max-bredd på 1152 pixlar, men på min skärm på 1920 är det ändå ungefär 1480 pixlar brett.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av bruse »

På min iPad fyller det ut i hela skärmens bredd. Och halvblind som jag är med gråstarr (allt blir mörkare), tycker jag att färgerna är ljusa och texterna är lättlästa.

Men vi är alla olika.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 22 februari 2022 20:37 Hmm.. på min dator så är det inte längre "responsiv design" (ett begrepp som jag inte gillar eftersom det är en kompromiss, det fungerar både på datorer och mobiltelefoner, men är egentligen inte bra på något av det). Sidan är dock marginellt bättre på mobiltelefon nu är tidigare men fortfarande nästan oanvändbart på mobiltelefon.

Kanske är det något tema jag måste ställa in?
Det tidigare mobilläget var inte så bra, men det fanns en knapp för att byta till datorläge. I det läget visades det senaste inlägget i varje delforum även på mobilen och inställningen sparades för framtida besök. Nu verkar möjligheten att byta till datorläge vara borta.

Det går fortfarande att se de senaste inläggen genom att manuellt byta till datorläge (trycka på datoranpassad webbplats i webbläsaren) och sedan zooma ut. Detta ger likväl mycket mindre text. Ett bättre sätt att se de senaste inläggen på mobilen är att rotera mobilen. Då blir det också rätt storlek på texten.

Vad som visas på mobilen kan dock bero på skärmens upplösning. Min nuvarande mobil har 1080 pixlar i bredd, vilket kanske inte är tillräckligt för att visa allt innehåll. Nuförtiden är det ju vanligt med högre upplösningar.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Kristofer »

För den som sitter med en bred skärm känns begränsningen till 1152px väl snål. Tycker man att det blir svårläst när raderna blir för långa kan man ju lätt minska bredden på sitt webbläsarfönster och själv avgöra bredden, om den begränsningen skulle tas bort.
Och att ta bort den är enkelt. Bara att gå in i common.css och ta bort en rad. Forumet fungerar lika bra ändå:

Kod: Markera allt

.wrap {
	border: 1px solid transparent;
	border-radius: 8px;
	margin: 0 auto;
	/* max-width: 1152px; */
	min-width: 625px;
	padding: 15px;
}
Men webbmaster har kanske bra skäl till begränsningen. Och eftersom han/de lägger ner massor med tid på att se till att vi har ett välfungerande forum så tänker inte jag gnälla. Vi ska vara tacksamma mot alla som frivilligt och aktivt jobbar för spårvägshobbyn, vare sig de knackar rost på gamla vagnar eller css på vårt forum! :wink:
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Fyrgeit »

Kristofer skrev: onsdag 23 februari 2022 9:03 Tycker man att det blir svårläst när raderna blir för långa kan man ju lätt minska bredden på sitt webbläsarfönster och själv avgöra bredden, om den begränsningen skulle tas bort. Och att ta bort den är enkelt. Bara att gå in i common.css och ta bort en rad. Forumet fungerar lika bra ändå:
Problemet är ju att man behöver göra det varje gång man byter delsida. Men personligen har jag vant mig nu och ser inget problem, även om jag tyckte det var irriterande först.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Kristofer »

Jag syftar naturligtvis på att webbmaster skulle kunna göra den ändringen enkelt. Att göra det själv för varje sida är ju inte så vare sig enkelt eller praktiskt
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av webmaster »

Det blir svårt för mig att felsöka och åtgärda ”felet” när det inte alls uppstår på någon av mina enheter, telefon, padda eller dator.

Ingen av er skriver något om vad för operativsystem ni har på dator, telefon eller padda, samt vilken webbläsare ni använder - och då även ange version av respektive. Utan den informationen är det omöjligt att öht påbörja en felsökning.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Lennart Petersen »

webmaster skrev: onsdag 23 februari 2022 18:34 Det blir svårt för mig att felsöka och åtgärda ”felet” när det inte alls uppstår på någon av mina enheter, telefon, padda eller dator.

Ingen av er skriver något om vad för operativsystem ni har på dator, telefon eller padda, samt vilken webbläsare ni använder - och då även ange version av respektive. Utan den informationen är det omöjligt att öht påbörja en felsökning.
Jag har en Samsung iPad och på den finns Safari
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: onsdag 23 februari 2022 23:52 Jag har en Samsung iPad och på den finns Safari
Jag har alltid trott att det är Apple som gör iPad...
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Kristofer »

webmaster skrev: onsdag 23 februari 2022 18:34 Ingen av er skriver något om vad för operativsystem ni har på dator, telefon eller padda, samt vilken webbläsare ni använder - och då även ange version av respektive. Utan den informationen är det omöjligt att öht påbörja en felsökning.
Det jag skriver om - att ta bort forumets begränsning till 1152px bredd, är inget fel - utan ett förslag till förbättring. Det är inte heller beroende av vare sig webbläsare eller operativsystem, men uppkommer av naturliga skäl främst på datorer eftersom mobiler och surfplattor sällan har en skärmupplösning på mer än 1152px.

Men för att vara fullständig: MacOS 12.2, beteendet konstaterat på följande webbläsare:
  • Chrome 100.0.4892.0 (Officiell version) dev (arm64)
  • Firefox 97.0.1 (64-bitars)
  • Safari 15.3 (17612.4.9.1.5)
  • Brave browser 1.35.103 Chromium: 98.0.4758.102 (Officiell version) (arm64)
Bifogar bild som visar hur mycket ljusgrått utrymme som visas på en 1920px-skärm. Många moderna skärmar idag har en upplösning på 2560px eller 3840px, så den är inte helt representativ. Bilden är nerskalad för att få plats på bredden även på en mindre skärm.

ssforumbredd.png
ssforumbredd.png (31.69 KiB) Visad 901 gånger
Mvh,
Kristofer
Webbutvecklare (eller som det heter numera: Frontend developer)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Fyrgeit »

Det enda riktiga 'felet' jag hittar är att huvud-divven (id="wrap") är 1420 istället för 1152 som koden säger att den borde vara. (I min åsikt borde den fylla upp hela skärmen.)

HP-laptop med 1920px bred skärm. Windows 10 Education version 18363.2037. Chrome version 98.0.4758.82.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: torsdag 24 februari 2022 9:48
Lennart Petersen skrev: onsdag 23 februari 2022 23:52 Jag har en Samsung iPad och på den finns Safari
Jag har alltid trott att det är Apple som gör iPad...
Ja jag tog tydligen fel, Apple är det , operativsystem vet jag inte och Safari är läsaren
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Harald »

Fyrgeit skrev: torsdag 24 februari 2022 14:36 Det enda riktiga 'felet' jag hittar är att huvud-divven (id="wrap") är 1420 istället för 1152 som koden säger att den borde vara.
Det är nog inget fel utan du har antagligen skalningen på din skärm inställd på 125%. Windows förstorar ju på skärmar med många pixlar per tum för att saker ska bli läsliga.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: torsdag 24 februari 2022 18:27
daniel_s skrev: torsdag 24 februari 2022 9:48
Lennart Petersen skrev: onsdag 23 februari 2022 23:52 Jag har en Samsung iPad och på den finns Safari
Jag har alltid trott att det är Apple som gör iPad...
Ja jag tog tydligen fel, Apple är det , operativsystem vet jag inte och Safari är läsaren
Om du går in på Inställningar och väljer "Allmänt" och sedan "Om" så kommer där "Programvaruversion".
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: torsdag 24 februari 2022 21:00
Lennart Petersen skrev: torsdag 24 februari 2022 18:27
daniel_s skrev: torsdag 24 februari 2022 9:48

Jag har alltid trott att det är Apple som gör iPad...
Ja jag tog tydligen fel, Apple är det , operativsystem vet jag inte och Safari är läsaren
Om du går in på Inställningar och väljer "Allmänt" och sedan "Om" så kommer där "Programvaruversion".
Jag kommer till ”Om ” men under det finns inget som heter ”Programvaruversion”.
Men det bör väl vara iOS av något slag
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Små frågor om flytten

Inlägg av leifd »

Harald skrev: torsdag 24 februari 2022 20:40
Fyrgeit skrev: torsdag 24 februari 2022 14:36 Det enda riktiga 'felet' jag hittar är att huvud-divven (id="wrap") är 1420 istället för 1152 som koden säger att den borde vara.
Det är nog inget fel utan du har antagligen skalningen på din skärm inställd på 125%. Windows förstorar ju på skärmar med många pixlar per tum för att saker ska bli läsliga.
Det där är ju bland de enklare sätten att få lite större text, vilket kan vara bra för oss gamla människor, om vi ändå vill ha skärm med lite högre upplösning.
Firefox (kanske även andra webbläsare) har dessutom en skalningsfunktion. Man trycker bara Ctrl och + (eller -) för att skala upp (och ner) texten.
Om såna funktioner finns under iOS är däremot för mej helt okänt...
Skriv svar