Lyckad flytt!

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Lyckad flytt!

Inlägg av LÅ1 »

Vid en snabb översikt så tycks forumets flytt ha varit lyckad.
Jag var dock tvungen att vidta två åtgärder. Först gick det inte att logga. Då tog jag bort kakan för sparvagssallskapet.se och då gick det bra. Och sedan fick jag ändra språk, som redan nämnts i annan tråd.

Men av allt att döma en lyckad flytt. Så tack för gott arbete! Nu gäller det att hitta i menyn, men det verkar inte vara svårt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av LÅ1 »

Ser nu att det finns en soptunna att klicka på för att "Ta bort alla forumcookies".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev: söndag 20 februari 2022 19:19 Ser nu att det finns en soptunna att klicka på för att "Ta bort alla forumcookies".
Det fungerar inte, för det tar bort cookies för det nya forumet, men inte för det gamla. Det är de som behöver tas bort, så tack för tipset. Jag förstod inte varför jag inte kunde logga in. Det borde ha stått i meddelandet om att forum flyttar.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av kildor »

Jag hade samma problem med inloggningen. Ett tips kan ju vara att lägga upp ett meddelande med uppmaning om att rensa kakor före första inloggningen.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av webmaster »

Töm hela cachen för webbläsaren och starta om. Ett råd som löser de flesta problem till 99%. Alltid.

Kan vara så att instruktionerna inte sa något om att döpa om kakorna till nytt namn, vilket kan bidra till problemen. Jag ändrar inställningen, så bör det lösa sig.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av Enceladus »

Även jag hade problem med inloggningen. Det fungerade dock efter att jag tryckte på soptunnan. Jag passade också på att byta lösenord då jag skapade kontot innan jag började använda nuvarande lösenordshanterare (Bitwarden). Numera har jag ett unikt lösenord för varje sida. Det är så många sidor som blir hackade att det är i princip nödvändigt att inte återanvända samma lösenord.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av Odd »

Rådet om att tömma cache och rensa alla kakor i webbläsaren är i dag egentligen ett väldigt dåligt råd. Det får ofta många oönskade effekter på andra siter som man har inställningar på.

Anledningen till att fenomenet inträffar är att hemsideskapare i många fall inte har uppdaterat hemsidornas och applikationernas funktion efterhand som standarderna har utvecklats.

Därför brukar jag rekommendera en liknande åtgärd, fast betydligt mindre omfattande, som förstahandsalternativ. Den är lite mer komplicerad och det fungerar lite olika på olika webbläsare men i Chrome kan man rensa cache och cookies med några steg:
- Tryck på F12 för att öppna utvecklaralternativ
- Högerklicka på "reload"-knappen och välj "Töm cacheminne och gör hård inläsning" (alternativt tryck CTRL+F5 om du vill testa endast detta steg)
- I utvecklarkonsollen, välj fliken "Application"->"Cookies" och för varje site listad, klicka på översta raden och tryck på DELETE-knappen tills alla rader är borta.
- Tryck på F12 igen och ladda om sidan, den bör nu fungera utan att påverka andra sidor.

En del sidor använder fler funktioner, såsom Localcache och IndexedDB. Dessa brukar vanligtvis dock inte ställa till med några problem eftersom dessa är hårdare styrda av applikationerna och behöver särskilda initieringsprocedurer som även omfattar hantering av versionsändringar. Men i svårartade fall så kan man vara tvungen att även rensa dessa.
Enceladus skrev: måndag 21 februari 2022 4:03 Även jag hade problem med inloggningen. Det fungerade dock efter att jag tryckte på soptunnan. Jag passade också på att byta lösenord då jag skapade kontot innan jag började använda nuvarande lösenordshanterare (Bitwarden). Numera har jag ett unikt lösenord för varje sida. Det är så många sidor som blir hackade att det är i princip nödvändigt att inte återanvända samma lösenord.
Nu börjar jag sväva ut men numera brukar man säga "det bästa lösenordet är inget lösenord". Har man inget lösenord så finns inget lösenord som kan läcka.

Autentisering sker naturligtvis på andra, mycket säkrare, sätt i stället.
Genius on call
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av Odd »

Jag upptäckte för övrigt att gamla djuplänkningar har upphört att fungera. Det borde vara rätt lätt att ordna till.
Genius on call
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av Odd »

Nu har Webmaster fixat så att djuplänkningen fungerar igen! Har man en gammal länk så omdirigeras den till nya forumet med rätt format på URLen.
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av kildor »

Odd skrev: måndag 21 februari 2022 6:44 - I utvecklarkonsollen, välj fliken "Application"->"Cookies" och för varje site listad, klicka på översta raden och tryck på DELETE-knappen tills alla rader är borta.
Jag brukar använda mig av funktionen att klicka på hänglåset till vänster om adressfältet och rensa cookies för den aktuella sajten den vägen. Det känns enklare än att gå in i utvecklarkonsolen och jag gissar att resultatet blir detsamma. Det löste iaf problemet med inloggningen här utan att jag behövde rensa cookies för alla sajter.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av ADDE »

Det här blev inte bra direkt...

Är du säker på att du laddade ner den senaste svenska språkpaketet ifrån phpbb.se (även om själva forummjukvaran kom från phpbb.com)?
Bilagor
2.JPG
2.JPG (20.44 KiB) Visad 1069 gånger
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (15.17 KiB) Visad 1069 gånger
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av stockholm79 »

Hej, går det inte att korta lösenordet till 8 tecken som brukar vara standard?
Kommer aldrig komma ihåg vad jag satte till nu.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av Odd »

Appropå lösenord och alla "sanningar" vi vet om dem.
Läs gärna det amerikanska standardiseringsinstitutet NISTs publikation om rekommendationer om autentisering. Och passa på att glöm allt du trodde om säkra lösenord och varför "är fem myror fler än fyra elefanter" är säkrare lösenord än "f8Jm3!/43s9f".
NIST Special Publication 800-63B
Genius on call
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av Per Lind »

Det är konstigt att inte å ä ö går att använda i många lösenord. Det borde vara hacker-säkert?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev: fredag 18 mars 2022 10:22 Det är konstigt att inte å ä ö går att använda i många lösenord. Det borde vara hacker-säkert?
-Per
Det har inte med säkerhet att göra utan det är en praktisk fråga; åäö-hanteringen fordrar ju att hela kedjan av olika program som är inblandade i lösenordshanteringen är anpassade till dessa tecken, och det är de inte alltid.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av Per Lind »

Exakt!
Det är det jag menar. Programmen borde vara anpassade.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev: fredag 18 mars 2022 11:48 Exakt!
Det är det jag menar. Programmen borde vara anpassade.
-Per
Jag är ingen expert på teckenuppsättningar men jag kan tänka mig att program som är utvecklade i Sverige ofta klarar lösenord med å, ä och ö, men i gengäld är sämre på att hantera bokstäver som ę, ł och ó.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev: fredag 18 mars 2022 12:24
Per Lind skrev: fredag 18 mars 2022 11:48 Exakt!
Det är det jag menar. Programmen borde vara anpassade.
-Per
Jag är ingen expert på teckenuppsättningar men jag kan tänka mig att program som är utvecklade i Sverige ofta klarar lösenord med å, ä och ö, men i gengäld är sämre på att hantera bokstäver som ę, ł och ó.
Alla program idag som skrivs med moderna programmeringsverktyg klarar unicode, en standard som rymmer 65000 tecken, lite drygt. Det går normalt till och med att använda emojis i lösenord om man skulle vilja. Sen finns det så klart trångsynta programmerare som väljer att begränsa utbydet av tecken.
Genius on call
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Lyckad flytt!

Inlägg av Harald »

Det beror ju lite på vilken nivå inloggningen sker på. Är man i en tillämpning som här i forumet, så ska ju tillämpningen kunna skicka rätt tecken, men är man på en lägre nivå där det som sänds bara är en position på tangentbordet, så blir det problem. Innan man har loggat in vet ju systemet inte vilket tangentbord man har och kan därför bara tolka de tecken som ligger på samma plats på alla tangentbord rätt. Tecken som inte ens finns på alla tangentbord blir definitivt ett problem.
Skriv svar