Sida 2 av 2

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: måndag 13 juni 2022 18:12
av 4330
Enceladus skrev: onsdag 08 juni 2022 13:27 Regeringen satsar på fyra spår från Uppsala till länsgränsen Uppsala/Stockholm
Regeringskansliet skrev:Regeringen satsar nästan 10 miljarder kronor, och det är 7,5 miljarder kronor mer än vad Trafikverket har föreslagit, på att bygga ytterligare två järnvägsspår på Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm. Det innebär att utbyggnaden kan genomföras tidigare än Trafikverkets beräkningar.
Först spårvägen, nu fyrspåret. Sveriges snabbast växande stad som har tagit ett extra stort ansvar för bostadsförsörjningen kan äntligen få den infrastruktur som den förtjänar. Men infrastrukturen måste också användas klokt. Det saknas fortfarande nattrafik mellan Uppsala och Stockholm, regionaltågen går i klump, olika operatörer har olika taxor och det krävs ett besvärligt byte för att resa söder om Stockholm. Liksom Malmö behöver Uppsala Öresundståg!
Vad som behövs är Mälartåg Regional (ej genomgående trafik; hög punktlighet) samt Mälartåg InterCity (genomgående trafik; lägre punktlighet).

Exempel 1) Regional: Uppsala - Stockholm, InterCity: Uppsala - Stockholm - Flemingsberg - Södertälje Syd
Exempel 2) Regional: Uppsala - Västerås, InterCity: Uppsala - Västerås - Eskilstuna

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: måndag 13 juni 2022 21:50
av Enceladus
4330 skrev: måndag 13 juni 2022 18:12
Enceladus skrev: onsdag 08 juni 2022 13:27 Regeringen satsar på fyra spår från Uppsala till länsgränsen Uppsala/Stockholm
Regeringskansliet skrev:Regeringen satsar nästan 10 miljarder kronor, och det är 7,5 miljarder kronor mer än vad Trafikverket har föreslagit, på att bygga ytterligare två järnvägsspår på Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm. Det innebär att utbyggnaden kan genomföras tidigare än Trafikverkets beräkningar.
Först spårvägen, nu fyrspåret. Sveriges snabbast växande stad som har tagit ett extra stort ansvar för bostadsförsörjningen kan äntligen få den infrastruktur som den förtjänar. Men infrastrukturen måste också användas klokt. Det saknas fortfarande nattrafik mellan Uppsala och Stockholm, regionaltågen går i klump, olika operatörer har olika taxor och det krävs ett besvärligt byte för att resa söder om Stockholm. Liksom Malmö behöver Uppsala Öresundståg!
Vad som behövs är Mälartåg Regional (ej genomgående trafik; hög punktlighet) samt Mälartåg InterCity (genomgående trafik; lägre punktlighet).

Exempel 1) Regional: Uppsala - Stockholm, InterCity: Uppsala - Stockholm - Flemingsberg - Södertälje Syd
Exempel 2) Regional: Uppsala - Västerås, InterCity: Uppsala - Västerås - Eskilstuna
Öresundstågsupplägget ger jämn trafik och styv tidtabell med något lägre punktlighet. Är inte jämn 20-minuterstrafik viktigare än lite högre punktlighet?

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: måndag 13 juni 2022 22:14
av 4330
Punktligheten för Mälartåg ligger på <50% på sträckan Uppsala - Stockholm i rusningstid. Den måste upp i 90, helst 95%.

Mälartåg alla sträckor samt alla tider och dagar ser ut så här:
Dec 21: 66%
Jan 22: 71%
Feb 22: 66%
Mar 22: 63%
Apr 22: 74%
Maj 22: 74%
1-12 jun: 78%

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: onsdag 15 juni 2022 15:39
av Enceladus
Klart för fyrspår mellan Stockholm-Uppsala
märsta.nu skrev:– Detta är en delseger för oss som kämpat för att fyrspåret ska bli verklighet. Samtidigt krävs förtydligade besked om hur de närmare tre miljarder som saknas ska finansieras och hur flera viktiga kringsatsningar ska komma till. Däribland trimning och plattformsförlängningar likväl som ombyggnad av Märsta station, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd Region Stockholm och ordförande i Mälardalsrådet.
Tamsons talar om "flera viktiga kringsatsningar" i samband med det nya fyrspåret. Trafikverket rangordnar Uppsala C och Märsta som de viktigaste kapacitetshöjande åtgärderna i stråket Stockholm–Umeå (se sidorna 130-134), vilket är ganska anmärkningsvärt med tanke på hur ofta dessa plockas bort.

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: onsdag 15 juni 2022 21:03
av BSB101
Odd skrev: onsdag 08 juni 2022 14:19 Forcera tillväxt, såsom många miljonprogramområden kom till, har ju visat sig ha flera praktiska nackdelar. Glöm inte att många gamla förortsbanor, på flera platser runt om i landet, byggdes ut på det som då var rena landsbygden, vilket sedan lockade till sig bebyggelse, om än viss grovplanering naturligt vis har gjorts i mer eller mindre omfattning.
Nu blandar du äpplen och päron. agens problem i vissa miljonprogramsområden beror inte på hur man planerade dessa (exempelvis att bygga bostäder och spårtrafik samtidigt samt bygga bort bostadsbristen) utan att man sedan under årtionden (och än idag) bedrev en obefintlig integrationspolitik eller rent ut sagt gav f-n i många av dessa områden.

Dagens bostadsbrist kommer inte lösas genom att bygga spår och stationer utan att på något sätt se till att det byggs bostäder i en snabbare takt än marknaden vill.

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: onsdag 15 juni 2022 21:45
av Hechtwagen
En faktum som sälkan förs fram är att det på sträckan Stockholm - Uppsala redan är fyra spår från Stockholm till Myrbacken mellan Arlanda och Knivsta.

Snacket går som om det bara fanns två spår idag melkan Stockholm och Uppsala.

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: torsdag 16 juni 2022 8:22
av twr
Hechtwagen skrev: onsdag 15 juni 2022 21:45 En faktum som sälkan förs fram är att det på sträckan Stockholm - Uppsala redan är fyra spår från Stockholm till Myrbacken mellan Arlanda och Knivsta.

Snacket går som om det bara fanns två spår idag melkan Stockholm och Uppsala.
Så har jag aldrig tolkat det. Man menar förstås fyrspår hela vägen, vilket alltså betyder att man bygger ut den bit som saknas.

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: torsdag 01 september 2022 13:58
av Enceladus
Ännu ett steg mot fyra spår
Via TT skrev:Planeringen för fyra järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm går vidare. Nu har Uppsala kommun, Region Uppsala och Trafikverket kommit överens om ansvarsfördelning och vilka parter som står för de olika kostnaderna för den nordligaste sträckan, mellan Bergsbrunna och Uppsala C.
Här är avsiktsförklaringen som kommunstyrelsen antog i onsdags:

Avsiktsförklaring Fyra spår Uppsala avseende delen Södra Bergsbrunna - Uppsala Centralstation

Jag antar att alla plankorsningar försvinner på sträckan, inklusive plankorsningen i Knivsta. Alla fyrspår i Sverige är ju planskilda.

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: torsdag 01 september 2022 19:49
av kildor
Det är skillnad på fyrspår och fyra spår! Och det är fullt möjligt att de två nya spåren inte kommer gå på samma ställe som de gamla. Och då finns det ju ingen särskild anledning att bygga bort plankorsningarna på den gamla sträckan.

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: torsdag 01 september 2022 20:21
av ADDE
Jag kollade i samrådsunderlagen. Trafikverket har 2 utredningsområden: Uppsala-Bergsbrunna och Bergsbrunna-Länsgränsen. För Uppsala-Bergsbrunna finns det en ganska självklar intention att sträckan kommer vara 4-spårig, till o med en plankorsning i Uppsala ska bli planskild och 4-spåret kommer defenitivt passera Uppsala södra.

Däremot från Bergsbrunna verkar det vara en betydligt större utredningsområde, Det kan finnas möjlighet att Trafikverket väljer att dra de 2 nya spåren utanför Knivsta och Alsike. Så Klidor verkar ha en poäng där. Ska tågen dessutom kunna hålla 250Km/h utan att järnvägen ska vara en sorts barriär så kan detta alternativ vara att föredra.

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: torsdag 01 september 2022 21:01
av Fyrgeit
kildor skrev: torsdag 01 september 2022 19:49 Det är skillnad på fyrspår och fyra spår! Och det är fullt möjligt att de två nya spåren inte kommer gå på samma ställe som de gamla. Och då finns det ju ingen särskild anledning att bygga bort plankorsningarna på den gamla sträckan.
På sidan 17 i avsiktsförklaringen finns en bild på stationen i Bergsbrunna som tyder på att det kan bli separata banor.
bergsbrunna.png
bergsbrunna.png (165.62 KiB) Visad 637 gånger
Finns det förresten några planer på fyrspår Myrbacken - Skavstaby via Märsta?

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: måndag 08 januari 2024 20:27
av 4330
Nu är delen Bergsbrunna - länsgränsen ute på samråd. https://bransch.trafikverket.se/fyraspa ... a-dokument

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: tisdag 09 januari 2024 13:19
av twr
Fyrgeit skrev: torsdag 01 september 2022 21:01
kildor skrev: torsdag 01 september 2022 19:49 Det är skillnad på fyrspår och fyra spår! Och det är fullt möjligt att de två nya spåren inte kommer gå på samma ställe som de gamla. Och då finns det ju ingen särskild anledning att bygga bort plankorsningarna på den gamla sträckan.
På sidan 17 i avsiktsförklaringen finns en bild på stationen i Bergsbrunna som tyder på att det kan bli separata banor.
Det verkar lite märkligt. Kräver inte det onödiga planskildheter i ändarna av fyrspåret?
Fyrgeit skrev: Finns det förresten några planer på fyrspår Myrbacken - Skavstaby via Märsta?
Det tvivlar jag på. Ostkustbanan och Arlandabanan tillsammans ger ju fyra spår (om än inte fyrspår), och det anses nog vara tillräckligt under överskådlig tid.

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Postat: tisdag 09 januari 2024 13:37
av Sio
twr skrev: tisdag 09 januari 2024 13:19
Fyrgeit skrev: torsdag 01 september 2022 21:01 Finns det förresten några planer på fyrspår Myrbacken - Skavstaby via Märsta?
Det tvivlar jag på. Ostkustbanan och Arlandabanan tillsammans ger ju fyra spår (om än inte fyrspår), och det anses nog vara tillräckligt under överskådlig tid.
Planerna på lite längre sikt är ytterligare två spår Karlberg-Arlanda.