Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Fyra spår Uppsala
Projektet "Fyra spår Uppsala" går ut på att bygga ytterligare två spår och två stationer mellan Uppsala C och länsgränsen mot Stockholm. De nya stationerna byggs i Bergsbrunna och Alsike. Det talas ibland om en tredje station i det tänkta området "Nysala" mellan Bergsbrunna och Alsike, men en sådan station är inte beslutad. Fyrspåret är ett av de viktigaste järnvägsprojekten i Sverige och påverkar såväl lokal, regional som nationell tågtrafik.
Stationen i Uppsala ska breddas – för att ge plats åt fyra spår
Även befintliga stationer påverkas av projektet. Redan idag är Uppsala C en flaskhals. Stationen behöver därför byggas ut. Detta är en utmaning då den ligger i tät stadsmiljö. Smalspåriga Lennakattens framtid äventyras!
Se även tråden "Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats". Där diskuteras även plankorsningen i Knivsta och nya vändspår i Uppsala.
Projektet "Fyra spår Uppsala" går ut på att bygga ytterligare två spår och två stationer mellan Uppsala C och länsgränsen mot Stockholm. De nya stationerna byggs i Bergsbrunna och Alsike. Det talas ibland om en tredje station i det tänkta området "Nysala" mellan Bergsbrunna och Alsike, men en sådan station är inte beslutad. Fyrspåret är ett av de viktigaste järnvägsprojekten i Sverige och påverkar såväl lokal, regional som nationell tågtrafik.
Stationen i Uppsala ska breddas – för att ge plats åt fyra spår
Även befintliga stationer påverkas av projektet. Redan idag är Uppsala C en flaskhals. Stationen behöver därför byggas ut. Detta är en utmaning då den ligger i tät stadsmiljö. Smalspåriga Lennakattens framtid äventyras!
Se även tråden "Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats". Där diskuteras även plankorsningen i Knivsta och nya vändspår i Uppsala.
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Eller en lysande möjlighet att skapa reguljär trafik mellan Uppsala och Mariannelund med moderna smalspåriga vagnar .
Genius on call
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Det blir väl lite besvärligt och jag tror inte resebehovet är särskilt stort. Mariannelund ligger ju vid en normalspårig järnväg och flera hundra kilometer från Uppsala.Odd skrev:Eller en lysande möjlighet att skapa reguljär trafik mellan Uppsala och Mariannelund med moderna smalspåriga vagnar .
-
- Inlägg: 3094
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Marielund ska det väl varaOdd skrev:Eller en lysande möjlighet att skapa reguljär trafik mellan Uppsala och Mariannelund med moderna smalspåriga vagnar .
https://bygg.uppsala.se/planerade-omraden/marielund/
Och ja det finns bebyggelse åt det hållet och möjligheter att bygga mer.
Och det har funnits lite lösa diskussioner om elektrifiering och modern reguljär trafik en bit ut på smalspåret.
Uppsala har annars värnat om sin museibana och såg till att den fick spår när man omgestaltade Uppsala.
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Uppsala C har två spår för vändande tåg söderut och två för vändande tåg norrut samt fyra spår för genomgående tåg. Vad är det för enorm trafik man har tänkt sig om inte de spåren räcker?
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Tanken var väl som en sagaLennart Petersen skrev:Marielund ska det väl vara...Odd skrev:Eller en lysande möjlighet att skapa reguljär trafik mellan Uppsala och Mariannelund med moderna smalspåriga vagnar .
Genius on call
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Befintliga spår är knappt tillräckliga för nuvarande trafik, varför Trafikverket utökade projektet "Uppsala planskilda korsningar" med ett nytt vändspår. Uppsala och Knivsta väntas växa med drygt 100 000 invånare, och redan nu är det trångt på många tåg (även norrut). Med nya stationer i Bergsbrunna och Alsike samt Aroslänken på längre sikt kan antalet tåg fördubblas.Harald skrev:Uppsala C har två spår för vändande tåg söderut och två för vändande tåg norrut samt fyra spår för genomgående tåg. Vad är det för enorm trafik man har tänkt sig om inte de spåren räcker?
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Problemet är väl främst att de flesta tåg vänder i Uppsala.Harald skrev:Uppsala C har två spår för vändande tåg söderut och två för vändande tåg norrut samt fyra spår för genomgående tåg. Vad är det för enorm trafik man har tänkt sig om inte de spåren räcker?
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Nej, men nuvarande station flyttas några hundra meter tillbaka till läget som gällde ungefär 2006-2011.Enceladus skrev: Smalspåriga Lennakattens framtid äventyras!
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Regeringen satsar på fyra spår från Uppsala till länsgränsen Uppsala/Stockholm
Först spårvägen, nu fyrspåret. Sveriges snabbast växande stad som har tagit ett extra stort ansvar för bostadsförsörjningen kan äntligen få den infrastruktur som den förtjänar. Men infrastrukturen måste också användas klokt. Det saknas fortfarande nattrafik mellan Uppsala och Stockholm, regionaltågen går i klump, olika operatörer har olika taxor och det krävs ett besvärligt byte för att resa söder om Stockholm. Liksom Malmö behöver Uppsala Öresundståg!Regeringskansliet skrev:Regeringen satsar nästan 10 miljarder kronor, och det är 7,5 miljarder kronor mer än vad Trafikverket har föreslagit, på att bygga ytterligare två järnvägsspår på Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm. Det innebär att utbyggnaden kan genomföras tidigare än Trafikverkets beräkningar.
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 08 juni 2022 15:37, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Är det verkligen ett besvärligt byte? Uppsalapendlarna verkar måttligt roade av Mälartåg. Tågen kommer sent från Eskilstuna och många är inställda mellan Stockholm och Uppsala...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
En sak i taget. Om det nu lossnar, där Stockholm och Uppsala sakta växer ihop så kommer sådana saker att komma naturligt. Och jag tror att nyckeln är att låta det växa naturligt, eller "organiskt" som man brukar säga, och knuffa det i rätt riktning med hjälp av investeringar i infrastruktur.
Forcera tillväxt, såsom många miljonprogramområden kom till, har ju visat sig ha flera praktiska nackdelar. Glöm inte att många gamla förortsbanor, på flera platser runt om i landet, byggdes ut på det som då var rena landsbygden, vilket sedan lockade till sig bebyggelse, om än viss grovplanering naturligt vis har gjorts i mer eller mindre omfattning.
Forcera tillväxt, såsom många miljonprogramområden kom till, har ju visat sig ha flera praktiska nackdelar. Glöm inte att många gamla förortsbanor, på flera platser runt om i landet, byggdes ut på det som då var rena landsbygden, vilket sedan lockade till sig bebyggelse, om än viss grovplanering naturligt vis har gjorts i mer eller mindre omfattning.
Genius on call
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
De flesta inställda avgångar beror väl på personalbrist eller fordonsfel, och SJ:s vändande tåg har ju också drabbats hårt. Men Mälartåg har redan fler resenärer än före pandemin, vilket tyder på att de genomgående tågen är uppskattade. Skånes Öresundståg har dock en ännu högre marknadsandel.
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Hur många skulle vilja bo i Bergsbrunna utan löfte om tågstation och spårväg? Och tvärtom, hur mycket skulle staten vilja satsa utan Uppsalas bostadslöften?Odd skrev: ↑onsdag 08 juni 2022 14:19 En sak i taget. Om det nu lossnar, där Stockholm och Uppsala sakta växer ihop så kommer sådana saker att komma naturligt. Och jag tror att nyckeln är att låta det växa naturligt, eller "organiskt" som man brukar säga, och knuffa det i rätt riktning med hjälp av investeringar i infrastruktur.
Forcera tillväxt, såsom många miljonprogramområden kom till, har ju visat sig ha flera praktiska nackdelar. Glöm inte att många gamla förortsbanor, på flera platser runt om i landet, byggdes ut på det som då var rena landsbygden, vilket sedan lockade till sig bebyggelse, om än viss grovplanering naturligt vis har gjorts i mer eller mindre omfattning.
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Svar på fråga A: Inte så många.Enceladus skrev: ↑onsdag 08 juni 2022 15:47Hur många skulle vilja bo i Bergsbrunna utan löfte om tågstation och spårväg? Och tvärtom, hur mycket skulle staten vilja satsa utan Uppsalas bostadslöften?Odd skrev: ↑onsdag 08 juni 2022 14:19 En sak i taget. Om det nu lossnar, där Stockholm och Uppsala sakta växer ihop så kommer sådana saker att komma naturligt. Och jag tror att nyckeln är att låta det växa naturligt, eller "organiskt" som man brukar säga, och knuffa det i rätt riktning med hjälp av investeringar i infrastruktur.
Forcera tillväxt, såsom många miljonprogramområden kom till, har ju visat sig ha flera praktiska nackdelar. Glöm inte att många gamla förortsbanor, på flera platser runt om i landet, byggdes ut på det som då var rena landsbygden, vilket sedan lockade till sig bebyggelse, om än viss grovplanering naturligt vis har gjorts i mer eller mindre omfattning.
Svar på fråga B: Förhoppningsvis lika mycket då vi historiskt vet att där man satsar på järnvägen, och inte samtidigt på att lägga ner trafiken på järnvägen, så flyttar folk dit.
Genius on call
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Ser mycket lovande ut för Uppsala detta och även för utbudet av regional/fjärrtåg norrut från Stockholm.
Ytterligare ett lyft för Uppsala är att järnvägen blir planskild med byggstart 2024.
Ytterligare ett lyft för Uppsala är att järnvägen blir planskild med byggstart 2024.
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Det finns politiker som av olika skäl motsätter sig nya bostäder. Utan formella avtal kan gamla löften brytas efter ett val. Exempelvis ville SD i Järfälla stoppa bostadsbyggandet i kommunen, men det gick inte eftersom Järfälla redan hade ingått ett avtal med staten om ny tunnelbana. Uppsala hade definitivt inte fått både spårvägen och fyrspåret utan sina ambitiösa bostadslöften. Långsiktiga planer ska inte kunna förstöras av populister som bara sitter en mandatperiod.
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Ja, infrastrukturdelen ser lovande ut. Men tågtrafiken lämnar en del övrigt att önska. Samtidiga avgångar med SJ och Mälartåg innebär att turtätheten är onödigt låg. Olika taxor begränsar flexibiliteten. Avsaknaden av nattrafik inskränker stadslivet. Slutligen ger vändande trafikering sämre ekonomiskt resultat.
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 08 juni 2022 19:31, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Så kan det vara i realpolitiken, men jag tror innerligen att slutresultatet ändå blir sämre. Men ibland är det så att man får rucka på det ena för att få igenom det andra. Demokrati kallas det för.Enceladus skrev: ↑onsdag 08 juni 2022 19:19Det finns politiker som av olika skäl motsätter sig nya bostäder. Utan formella avtal kan gamla löften brytas efter ett val. Exempelvis ville SD i Järfälla stoppa bostadsbyggandet i kommunen, men det gick inte eftersom Järfälla redan hade ingått ett avtal med staten om ny tunnelbana. Uppsala hade definitivt inte fått både spårvägen och fyrspåret utan sina ambitiösa bostadslöften. Långsiktiga planer ska inte kunna förstöras av populister som bara sitter en mandatperiod.
Genius on call
Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala
Du vet att Mälartåg körde avsevärt färre avgångar före pandemin?Enceladus skrev: ↑onsdag 08 juni 2022 15:42 De flesta inställda avgångar beror väl på personalbrist eller fordonsfel, och SJ:s vändande tåg har ju också drabbats hårt. Men Mälartåg har redan fler resenärer än före pandemin, vilket tyder på att de genomgående tågen är uppskattade. Skånes Öresundståg har dock en ännu högre marknadsandel.