Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Fyra spår Uppsala

Projektet "Fyra spår Uppsala" går ut på att bygga ytterligare två spår och två stationer mellan Uppsala C och länsgränsen mot Stockholm. De nya stationerna byggs i Bergsbrunna och Alsike. Det talas ibland om en tredje station i det tänkta området "Nysala" mellan Bergsbrunna och Alsike, men en sådan station är inte beslutad. Fyrspåret är ett av de viktigaste järnvägsprojekten i Sverige och påverkar såväl lokal, regional som nationell tågtrafik.

Stationen i Uppsala ska breddas – för att ge plats åt fyra spår

Även befintliga stationer påverkas av projektet. Redan idag är Uppsala C en flaskhals. Stationen behöver därför byggas ut. Detta är en utmaning då den ligger i tät stadsmiljö. Smalspåriga Lennakattens framtid äventyras!

Se även tråden "Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats". Där diskuteras även plankorsningen i Knivsta och nya vändspår i Uppsala.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Odd »

Eller en lysande möjlighet att skapa reguljär trafik mellan Uppsala och Mariannelund med moderna smalspåriga vagnar :-D.
Genius on call
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Harald »

Odd skrev:Eller en lysande möjlighet att skapa reguljär trafik mellan Uppsala och Mariannelund med moderna smalspåriga vagnar :-D.
Det blir väl lite besvärligt och jag tror inte resebehovet är särskilt stort. Mariannelund ligger ju vid en normalspårig järnväg och flera hundra kilometer från Uppsala. :wink:
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Eller en lysande möjlighet att skapa reguljär trafik mellan Uppsala och Mariannelund med moderna smalspåriga vagnar :-D.
Marielund ska det väl vara
https://bygg.uppsala.se/planerade-omraden/marielund/
Och ja det finns bebyggelse åt det hållet och möjligheter att bygga mer.
Och det har funnits lite lösa diskussioner om elektrifiering och modern reguljär trafik en bit ut på smalspåret.
Uppsala har annars värnat om sin museibana och såg till att den fick spår när man omgestaltade Uppsala.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Harald »

Uppsala C har två spår för vändande tåg söderut och två för vändande tåg norrut samt fyra spår för genomgående tåg. Vad är det för enorm trafik man har tänkt sig om inte de spåren räcker?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Eller en lysande möjlighet att skapa reguljär trafik mellan Uppsala och Mariannelund med moderna smalspåriga vagnar :-D.
Marielund ska det väl vara...
Tanken var väl som en saga :-D
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Harald skrev:Uppsala C har två spår för vändande tåg söderut och två för vändande tåg norrut samt fyra spår för genomgående tåg. Vad är det för enorm trafik man har tänkt sig om inte de spåren räcker?
Befintliga spår är knappt tillräckliga för nuvarande trafik, varför Trafikverket utökade projektet "Uppsala planskilda korsningar" med ett nytt vändspår. Uppsala och Knivsta väntas växa med drygt 100 000 invånare, och redan nu är det trångt på många tåg (även norrut). Med nya stationer i Bergsbrunna och Alsike samt Aroslänken på längre sikt kan antalet tåg fördubblas.
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Majkey »

Harald skrev:Uppsala C har två spår för vändande tåg söderut och två för vändande tåg norrut samt fyra spår för genomgående tåg. Vad är det för enorm trafik man har tänkt sig om inte de spåren räcker?
Problemet är väl främst att de flesta tåg vänder i Uppsala.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: Smalspåriga Lennakattens framtid äventyras!
Nej, men nuvarande station flyttas några hundra meter tillbaka till läget som gällde ungefär 2006-2011.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Regeringen satsar på fyra spår från Uppsala till länsgränsen Uppsala/Stockholm
Regeringskansliet skrev:Regeringen satsar nästan 10 miljarder kronor, och det är 7,5 miljarder kronor mer än vad Trafikverket har föreslagit, på att bygga ytterligare två järnvägsspår på Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm. Det innebär att utbyggnaden kan genomföras tidigare än Trafikverkets beräkningar.
Först spårvägen, nu fyrspåret. Sveriges snabbast växande stad som har tagit ett extra stort ansvar för bostadsförsörjningen kan äntligen få den infrastruktur som den förtjänar. Men infrastrukturen måste också användas klokt. Det saknas fortfarande nattrafik mellan Uppsala och Stockholm, regionaltågen går i klump, olika operatörer har olika taxor och det krävs ett besvärligt byte för att resa söder om Stockholm. Liksom Malmö behöver Uppsala Öresundståg!
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 08 juni 2022 15:37, redigerad totalt 1 gånger.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: onsdag 08 juni 2022 13:27...det krävs ett besvärligt byte för att resa söder om Stockholm. Liksom Malmö behöver Uppsala Öresundståg!
Är det verkligen ett besvärligt byte? Uppsalapendlarna verkar måttligt roade av Mälartåg. Tågen kommer sent från Eskilstuna och många är inställda mellan Stockholm och Uppsala...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Odd »

En sak i taget. Om det nu lossnar, där Stockholm och Uppsala sakta växer ihop så kommer sådana saker att komma naturligt. Och jag tror att nyckeln är att låta det växa naturligt, eller "organiskt" som man brukar säga, och knuffa det i rätt riktning med hjälp av investeringar i infrastruktur.

Forcera tillväxt, såsom många miljonprogramområden kom till, har ju visat sig ha flera praktiska nackdelar. Glöm inte att många gamla förortsbanor, på flera platser runt om i landet, byggdes ut på det som då var rena landsbygden, vilket sedan lockade till sig bebyggelse, om än viss grovplanering naturligt vis har gjorts i mer eller mindre omfattning.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: onsdag 08 juni 2022 14:06
Enceladus skrev: onsdag 08 juni 2022 13:27...det krävs ett besvärligt byte för att resa söder om Stockholm. Liksom Malmö behöver Uppsala Öresundståg!
Är det verkligen ett besvärligt byte? Uppsalapendlarna verkar måttligt roade av Mälartåg. Tågen kommer sent från Eskilstuna och många är inställda mellan Stockholm och Uppsala...
De flesta inställda avgångar beror väl på personalbrist eller fordonsfel, och SJ:s vändande tåg har ju också drabbats hårt. Men Mälartåg har redan fler resenärer än före pandemin, vilket tyder på att de genomgående tågen är uppskattade. Skånes Öresundståg har dock en ännu högre marknadsandel.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 08 juni 2022 14:19 En sak i taget. Om det nu lossnar, där Stockholm och Uppsala sakta växer ihop så kommer sådana saker att komma naturligt. Och jag tror att nyckeln är att låta det växa naturligt, eller "organiskt" som man brukar säga, och knuffa det i rätt riktning med hjälp av investeringar i infrastruktur.

Forcera tillväxt, såsom många miljonprogramområden kom till, har ju visat sig ha flera praktiska nackdelar. Glöm inte att många gamla förortsbanor, på flera platser runt om i landet, byggdes ut på det som då var rena landsbygden, vilket sedan lockade till sig bebyggelse, om än viss grovplanering naturligt vis har gjorts i mer eller mindre omfattning.
Hur många skulle vilja bo i Bergsbrunna utan löfte om tågstation och spårväg? Och tvärtom, hur mycket skulle staten vilja satsa utan Uppsalas bostadslöften?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 08 juni 2022 15:47
Odd skrev: onsdag 08 juni 2022 14:19 En sak i taget. Om det nu lossnar, där Stockholm och Uppsala sakta växer ihop så kommer sådana saker att komma naturligt. Och jag tror att nyckeln är att låta det växa naturligt, eller "organiskt" som man brukar säga, och knuffa det i rätt riktning med hjälp av investeringar i infrastruktur.

Forcera tillväxt, såsom många miljonprogramområden kom till, har ju visat sig ha flera praktiska nackdelar. Glöm inte att många gamla förortsbanor, på flera platser runt om i landet, byggdes ut på det som då var rena landsbygden, vilket sedan lockade till sig bebyggelse, om än viss grovplanering naturligt vis har gjorts i mer eller mindre omfattning.
Hur många skulle vilja bo i Bergsbrunna utan löfte om tågstation och spårväg? Och tvärtom, hur mycket skulle staten vilja satsa utan Uppsalas bostadslöften?
Svar på fråga A: Inte så många.
Svar på fråga B: Förhoppningsvis lika mycket då vi historiskt vet att där man satsar på järnvägen, och inte samtidigt på att lägga ner trafiken på järnvägen, så flyttar folk dit.
Genius on call
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Majkey »

Ser mycket lovande ut för Uppsala detta och även för utbudet av regional/fjärrtåg norrut från Stockholm.
Ytterligare ett lyft för Uppsala är att järnvägen blir planskild med byggstart 2024.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 08 juni 2022 16:45
Enceladus skrev: onsdag 08 juni 2022 15:47 Hur många skulle vilja bo i Bergsbrunna utan löfte om tågstation och spårväg? Och tvärtom, hur mycket skulle staten vilja satsa utan Uppsalas bostadslöften?
Svar på fråga A: Inte så många.
Svar på fråga B: Förhoppningsvis lika mycket då vi historiskt vet att där man satsar på järnvägen, och inte samtidigt på att lägga ner trafiken på järnvägen, så flyttar folk dit.
Det finns politiker som av olika skäl motsätter sig nya bostäder. Utan formella avtal kan gamla löften brytas efter ett val. Exempelvis ville SD i Järfälla stoppa bostadsbyggandet i kommunen, men det gick inte eftersom Järfälla redan hade ingått ett avtal med staten om ny tunnelbana. Uppsala hade definitivt inte fått både spårvägen och fyrspåret utan sina ambitiösa bostadslöften. Långsiktiga planer ska inte kunna förstöras av populister som bara sitter en mandatperiod.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Majkey skrev: onsdag 08 juni 2022 18:07 Ser mycket lovande ut för Uppsala detta och även för utbudet av regional/fjärrtåg norrut från Stockholm.
Ytterligare ett lyft för Uppsala är att järnvägen blir planskild med byggstart 2024.
Ja, infrastrukturdelen ser lovande ut. Men tågtrafiken lämnar en del övrigt att önska. Samtidiga avgångar med SJ och Mälartåg innebär att turtätheten är onödigt låg. Olika taxor begränsar flexibiliteten. Avsaknaden av nattrafik inskränker stadslivet. Slutligen ger vändande trafikering sämre ekonomiskt resultat.
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 08 juni 2022 19:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 08 juni 2022 19:19
Odd skrev: onsdag 08 juni 2022 16:45
Enceladus skrev: onsdag 08 juni 2022 15:47 Hur många skulle vilja bo i Bergsbrunna utan löfte om tågstation och spårväg? Och tvärtom, hur mycket skulle staten vilja satsa utan Uppsalas bostadslöften?
Svar på fråga A: Inte så många.
Svar på fråga B: Förhoppningsvis lika mycket då vi historiskt vet att där man satsar på järnvägen, och inte samtidigt på att lägga ner trafiken på järnvägen, så flyttar folk dit.
Det finns politiker som av olika skäl motsätter sig nya bostäder. Utan formella avtal kan gamla löften brytas efter ett val. Exempelvis ville SD i Järfälla stoppa bostadsbyggandet i kommunen, men det gick inte eftersom Järfälla redan hade ingått ett avtal med staten om ny tunnelbana. Uppsala hade definitivt inte fått både spårvägen och fyrspåret utan sina ambitiösa bostadslöften. Långsiktiga planer ska inte kunna förstöras av populister som bara sitter en mandatperiod.
Så kan det vara i realpolitiken, men jag tror innerligen att slutresultatet ändå blir sämre. Men ibland är det så att man får rucka på det ena för att få igenom det andra. Demokrati kallas det för.
Genius on call
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Fyrspår Uppsala–Stockholm och nya stationer i Uppsala

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: onsdag 08 juni 2022 15:42 De flesta inställda avgångar beror väl på personalbrist eller fordonsfel, och SJ:s vändande tåg har ju också drabbats hårt. Men Mälartåg har redan fler resenärer än före pandemin, vilket tyder på att de genomgående tågen är uppskattade. Skånes Öresundståg har dock en ännu högre marknadsandel.
Du vet att Mälartåg körde avsevärt färre avgångar före pandemin?
Skriv svar