Nytt upplägg: Korta tåg på vardagar och långa tåg på helger?
Postat: tisdag 15 februari 2022 14:07
SL verkar ha förändrat pendeltågens trafikupplägg, åtminstone avseende tåglängden. De senaste helgerna, och speciellt på lördagar, har jag sett långa tåg på Mälarbanan. I vardagarnas mellantrafik har jag däremot sett korta tåg till Tumba, Nynäshamn och Märsta, vilket också är en förändring.
Att reducera tåglängden istället för turtätheten är en klok princip som vårt grannland i sydväst har bemästrat. Tidigare har SL påstått att det saknas förutsättningar för att införa ett liknande upplägg i Stockholm, men nu går det tydligen bra. Det vore dock ännu bättre att köra "högtrafik utan linje 44" med fler korta tåg. Mellantrafikens linjebytare ökar störningskänsligheten.
Det är även glädjande att SL äntligen har insett att Mälarbanan behöver mer än 15-minuterstrafik med korta tåg på helger. Men återigen skulle "högtrafik utan linje 44" med fler korta tåg vara en bättre lösning, av samma skäl som på vardagar.
Att reducera tåglängden istället för turtätheten är en klok princip som vårt grannland i sydväst har bemästrat. Tidigare har SL påstått att det saknas förutsättningar för att införa ett liknande upplägg i Stockholm, men nu går det tydligen bra. Det vore dock ännu bättre att köra "högtrafik utan linje 44" med fler korta tåg. Mellantrafikens linjebytare ökar störningskänsligheten.
Det är även glädjande att SL äntligen har insett att Mälarbanan behöver mer än 15-minuterstrafik med korta tåg på helger. Men återigen skulle "högtrafik utan linje 44" med fler korta tåg vara en bättre lösning, av samma skäl som på vardagar.