Inför Ryssarnas invasion (2022)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6129
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 30 maj 2022 19:59 Russia could cut off Denmark and the Netherlands' natural gas
CNN skrev:On Monday, Danish energy company Ørsted and Dutch gas trading firm GasTerra warned Russia could turn off the taps as soon as Tuesday because they had refused to make payments in rubles — just weeks after Moscow did the same to Poland, Bulgaria and Finland.
Ryssland är på väg att stoppa gasleveranserna till ytterligare två länder. Snart behövs det inget gasembargo eftersom Putin ändå gör jobbet själv!

Här finns en lista över några energiföretag i EU och huruvida de vägrar eller accepterar att betala för rysk gas i rubel, på ett eller annat sätt.
Tja, de flesta naturgasimporterande länder verkar ju ha fallit undan för Putins krav. Nederländerna och Danmark kanske anser sig kunna klara sig med Nordsjögas. Vad som förvånar mig i sammanhanget är att just Frankrike är en så pass stor naturgasimportör, med tanke på den väl utbyggda kärnkraften
( > 70% av elproduktionen). Men naturgas kan ju användas till mycket annat också.´

Danskarna kanske kan få det lite svettigare, med tanke på att det inte alltid blåser.
Bild

Å andra sidan använder Danmark en mix av bränslen i sina värmekraftverk, där naturgas inte utgör mer än 5-10%. Sedan förlitar man sig på att Norge och Sverige delar med sig. Men det kostar: 29,5 cent/kWh i skrivande stund.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av LÅ1 »

Kan man tänka sig att det blir något fredsavtal eller kommer det att bli ett krigsstillestånd likt det mellan de båda koreanska staterna?
Jag tror på det senare, åtminstone om Ukraina inte accepterar att Krim förblir ryskt. Krim hörde ju till Ryssland och "skänktes" till Ukraina någon gång när båda länderna var delar av Sovjetunionen. Och befolkningen där är så vitt jag förstått till stor del ryssvänliga. Så jag har viss förståelse för att Ryssland vill ha halvön.

Jag har dock svårt att förstå att upplysta människor med god insikt i hur det är i Västeuropa vill att deras hem förblir ryskt. Samma sak med människor som levde ett normalt lugnt liv i bl.a. östra Ukraina och vars hem och städer nu nästan pulvriserats av Ryssland.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6129
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev: måndag 30 maj 2022 20:56 Kan man tänka sig att det blir något fredsavtal eller kommer det att bli ett krigsstillestånd likt det mellan de båda koreanska staterna?
Jag tror på det senare, åtminstone om Ukraina inte accepterar att Krim förblir ryskt. Krim hörde ju till Ryssland och "skänktes" till Ukraina någon gång när båda länderna var delar av Sovjetunionen. Och befolkningen där är så vitt jag förstått till stor del ryssvänliga. Så jag har viss förståelse för att Ryssland vill ha halvön.

Jag har dock svårt att förstå att upplysta människor med god insikt i hur det är i Västeuropa vill att deras hem förblir ryskt. Samma sak med människor som levde ett normalt lugnt liv i bl.a. östra Ukraina och vars hem och städer nu nästan pulvriserats av Ryssland.
Båda parter hävdar ju att de kommer att segra före årets slut.

Just nu tror åtminstone jag att hr. LÅ:s bedömning är den mest sannolika, med (möjligen) eldupphör och en frusen konflikt. För att det skulle vara möjligt tror jag att det är nödvändigt att Ukraina når framgångar i söder, och driver bort ryssarna från kusten väster om Krim.

Men ingen vet hur Putin tänker. Om ryssarna står emot i Cherson-trakten, och lyckas inta hela Luhansk och Donetsk, så är det fullt möjligt att han intalar sig att en fullskalig attack västerut, mor Kiev, är möjlig. Eller söderut, mot Odessa. Båda dessa mål är sannolikt inte möjliga att nå i närtid.

Det bygger dock på att ryssarna kan skaka fram tillräckligt med stridande personal.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9870
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 30 maj 2022 21:15
LÅ1 skrev: måndag 30 maj 2022 20:56 Kan man tänka sig att det blir något fredsavtal eller kommer det att bli ett krigsstillestånd likt det mellan de båda koreanska staterna?
Jag tror på det senare, åtminstone om Ukraina inte accepterar att Krim förblir ryskt. Krim hörde ju till Ryssland och "skänktes" till Ukraina någon gång när båda länderna var delar av Sovjetunionen. Och befolkningen där är så vitt jag förstått till stor del ryssvänliga. Så jag har viss förståelse för att Ryssland vill ha halvön.

Jag har dock svårt att förstå att upplysta människor med god insikt i hur det är i Västeuropa vill att deras hem förblir ryskt. Samma sak med människor som levde ett normalt lugnt liv i bl.a. östra Ukraina och vars hem och städer nu nästan pulvriserats av Ryssland.
Båda parter hävdar ju att de kommer att segra före årets slut.

Just nu tror åtminstone jag att hr. LÅ:s bedömning är den mest sannolika, med (möjligen) eldupphör och en frusen konflikt. För att det skulle vara möjligt tror jag att det är nödvändigt att Ukraina når framgångar i söder, och driver bort ryssarna från kusten väster om Krim.

Men ingen vet hur Putin tänker. Om ryssarna står emot i Cherson-trakten, och lyckas inta hela Luhansk och Donetsk, så är det fullt möjligt att han intalar sig att en fullskalig attack västerut, mor Kiev, är möjlig. Eller söderut, mot Odessa. Båda dessa mål är sannolikt inte möjliga att nå i närtid.

Det bygger dock på att ryssarna kan skaka fram tillräckligt med stridande personal.
Slaget om Donbas har flera likheter med Operation Barbarossa - den ryska offensiva förmågan är i stort sett uttömd, både avseende materiel och personal (någon större mobilisering tycks inte vara aktuell). Därefter övergår kriget i ukrainska offensiver. Frågan är då hur stor uthållighet de olika parterna har.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6129
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 30 maj 2022 22:22 Slaget om Donbas har flera likheter med Operation Barbarossa - den ryska offensiva förmågan är i stort sett uttömd, både avseende materiel och personal (någon större mobilisering tycks inte vara aktuell). Därefter övergår kriget i ukrainska offensiver. Frågan är då hur stor uthållighet de olika parterna har.
Tja, ryssarna gör som de alltid gör, kör fram artilleriet. ”Man radar upp eldrör – skjuter bort motståndet” som överstelöjtnant Paasikivi uttrycker det. Ryssarna har ont om precisionsstyrda projektiler och missiler, utan öser på med vad de har en masse. Kvantitet före kvalitet! Så har den ryska krigföringen alltid sett ut.

Om Ukraina ska kunna gå till offensiv måste de ha tillgång till en avsevärt större eldkraft än vad de har nu. Möjligen kan det i någon mån kompenseras genom användning av precisionsvapen. Men de är dyra som :evil: . En Excalibur-granat kostar ex.vis i i spannet mellan 70.000 och 150.000 USD per styck:
Bild
och kräver dessutom att avfyrande pjäs har det digitala eldledningssystem som krävs för att kunna kommunicera med granatens navigationssystem.

Dessutom är det vanskligt att utifrån dagens situation dra några som helst slutsatser om det fortsatta krigsförloppet på några månaders sikt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Diripsi »

LÅ1 skrev: måndag 30 maj 2022 20:56 Kan man tänka sig att det blir något fredsavtal eller kommer det att bli ett krigsstillestånd likt det mellan de båda koreanska staterna?
Jag tror på det senare, åtminstone om Ukraina inte accepterar att Krim förblir ryskt. Krim hörde ju till Ryssland och "skänktes" till Ukraina någon gång när båda länderna var delar av Sovjetunionen. Och befolkningen där är så vitt jag förstått till stor del ryssvänliga. Så jag har viss förståelse för att Ryssland vill ha halvön.
I folkomröstningen om Ukrainas självständighet 1991 var det en majoritet av befolkningen på Krim som röstade för självständighet. De som bor där nu är säkert ryssvänliga men det är ju bara för att de andra har flytt till de icke ockuperade delarna av Ukraina.
Enceladus
Inlägg: 9870
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

Russian oil: EU agrees compromise deal on banning imports
BBC skrev:Because of this, the immediate sanctions will affect only Russian oil being transported into the EU over sea - two-thirds of the total imported from Russia.

But in practice, European Commission President Ursula von der Leyen said the scope of the ban would be wider, because Germany and Poland have volunteered to wind down their own pipeline imports by the end of this year.

[...]

Moscow is heavily reliant on its energy exports, and the EU says this deal will cut more than 90% of Russian oil imports by the end of the year.
EU:s medlemsländer har äntligen kommit överens om ett stopp för import av rysk råolja och petroleumprodukter via båt. Detta täcker mer än två tredjedelar av oljeimporterna från Ryssland. Däremot undantar de nya sanktionerna rysk olja som importeras via den jättelika oljeledningen Druzjba. Denna kompromiss krävdes för att blidka Ungern, Tjeckien och Slovakien. Dessutom har dessa länder lovats en reservplan om Druzjba-ledningen skulle ”råka ut för en olycka”.

Vidare har Tyskland och Polen frivilligt erbjudit sig att sluta importera rysk olja via den undantagna Druzjba-ledningen, vilket innebär att cirka 90 procent av importen stoppas vid årets slut. Detta sätter hårt tryck på den ryska krigsmaskinen. Till yttermera visso fattades beslutet att kasta ut Sberbank, Rysslands största bank, från det internationella betalningssystemet Swift.

Därtill har flera västerländska ledare sagt att sanktionerna inte kommer att slopas förrän Ryssland lämnar hela Ukrainas territorium, inklusive Krym. Någon sorts kompromiss där Putin får "rädda ansiktet" är alltså inte aktuell. Detta innebär att kriget kommer att fortsätta ett tag till, men samtidigt ökar trycket ännu mer på Rysslands redan begränsade uthållighet.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6129
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Diripsi skrev: tisdag 31 maj 2022 11:40
LÅ1 skrev: måndag 30 maj 2022 20:56 Kan man tänka sig att det blir något fredsavtal eller kommer det att bli ett krigsstillestånd likt det mellan de båda koreanska staterna?
Jag tror på det senare, åtminstone om Ukraina inte accepterar att Krim förblir ryskt. Krim hörde ju till Ryssland och "skänktes" till Ukraina någon gång när båda länderna var delar av Sovjetunionen. Och befolkningen där är så vitt jag förstått till stor del ryssvänliga. Så jag har viss förståelse för att Ryssland vill ha halvön.
I folkomröstningen om Ukrainas självständighet 1991 var det en majoritet av befolkningen på Krim som röstade för självständighet. De som bor där nu är säkert ryssvänliga men det är ju bara för att de andra har flytt till de icke ockuperade delarna av Ukraina.
Det må vara hur det vill med den saken, samtidigt har president Zelensky sagt att det inte är möjligt att återta Krim med militära medel, eftersom det skulle kosta alltför många människoliv.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6129
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 31 maj 2022 16:21 Russian oil: EU agrees compromise deal on banning imports
BBC skrev:Because of this, the immediate sanctions will affect only Russian oil being transported into the EU over sea - two-thirds of the total imported from Russia.

But in practice, European Commission President Ursula von der Leyen said the scope of the ban would be wider, because Germany and Poland have volunteered to wind down their own pipeline imports by the end of this year.

[...]

Moscow is heavily reliant on its energy exports, and the EU says this deal will cut more than 90% of Russian oil imports by the end of the year.
EU:s medlemsländer har äntligen kommit överens om ett stopp för import av rysk råolja och petroleumprodukter via båt. Detta täcker mer än två tredjedelar av oljeimporterna från Ryssland. Däremot undantar de nya sanktionerna rysk olja som importeras via den jättelika oljeledningen Druzjba. Denna kompromiss krävdes för att blidka Ungern, Tjeckien och Slovakien. Dessutom har dessa länder lovats en reservplan om Druzjba-ledningen skulle ”råka ut för en olycka”.

Vidare har Tyskland och Polen frivilligt erbjudit sig att sluta importera rysk olja via den undantagna Druzjba-ledningen, vilket innebär att cirka 90 procent av importen stoppas vid årets slut. Detta sätter hårt tryck på den ryska krigsmaskinen. Till yttermera visso fattades beslutet att kasta ut Sberbank, Rysslands största bank, från det internationella betalningssystemet Swift.

Därtill har flera västerländska ledare sagt att sanktionerna inte kommer att slopas förrän Ryssland lämnar hela Ukrainas territorium, inklusive Krym. Någon sorts kompromiss där Putin får "rädda ansiktet" är alltså inte aktuell. Detta innebär att kriget kommer att fortsätta ett tag till, men samtidigt ökar trycket ännu mer på Rysslands redan begränsade uthållighet.
Jag måste säga att jag tycker detta är en ganska urvattnad kompromiss, om man skalar bort musiken.
EU-sanktioner mot rysk olja – men med vissa undantag
Oljeembargo stoppar inte kriget – trots alla stora ord
För Europas del är det ändå naturgasen som är den avgörande faktorn. Den är det svårare för Ryssland att bli av med, om den skulle inbegripas i någon form av sanktioner. Oljan går alltid att sälja, om än till lägre priser. Som AB:S Wolfgang Hansson skriver:
Nästa steg är att också fasa ut den ryska gasen men det verkar ta betydligt längre tid. Gasen är svårare att ersätta.

I bästa fall kan kriget leda till att Europas klimatomställning snabbas på. Problemet är att ersätta normalt pålitliga energikällor som olja och gas med väderberoende fossilfria källor som sol och vind.

Nu hamnar EU dessutom i läget att man för att bli av med beroendet från Ryssland tvingas göra stora investeringarna i fossil energi, exempelvis genom att bygga terminaler för import av flytande naturgas från andra länder, samtidigt som man måste investera stort i förnybar energi för att möta klimatmålen.

Det blir dyrt för Europas skattebetalare och konsumenter.

Frågan blir naturligtvis om vi kommer till ett läge när sanktionerna väst inför drabbar oss själva hårdare än de drabbar Ryssland.
Under tiden ägnar sig ryssarna metodiskt åt att skjuta sönder Ukraina med artilleri och missiler. Som jag har framhållit åtskilliga gånger har Ukraina inte eldkraft nog att bekämpa ryssarna effektivt. Man måste komma åt att slå ut ryssarnas artillerilinjer, men också försörjningsvägar, understödsförband, staber etc. bakom fronten, och för det krävs långräckviddiga vapen, och det i ganska stor mängd. Om nu Ukraina får tillgång till amerikanskt raketartilleri, M142 HIMARS eller M270 MLRS, så har ju Joe Biden redan låst sig vid att det inte blir i kombination med långräckviddiga missiler som ATACMS, utan Ukraina får (om det nu blir så) nöja sig med kortare räckvidder.
Bild

Drygt 70 km. skottvidd är iofs. inte dåligt, speciellt inte i kombination med styrbara missiler, och det ger de ukrainska raketartilleristerna möjlighet att ställa upp pjäserna utom räckhåll för ryssarna. Men man når inte djupt bakom frontlinjen, på det sätt som skulle önskas.

Egentligen märkligt att Biden gjort dessa uttalanden, exakt vad som USA tillhandahåller angår väl egentligen bara den ukrainska försvarsmakten, och är ingenting som Moskva behöver veta.

Nu räckte det med att Putins chefslögnerska Olga Vladimirovna Skabejeva i förtäckta ordalag hotade med en rysk attack mot Nato för att Biden skulle vika ned sig, åtminstone verbalt.

Kunde Ukraina använda ATACMS-missiler och Excalibur-granater i större skala skulle ryssarna få det hett om öronen. Som det är nu blir det mest frontstrider.

Hur begränsad den ryska uthålligheten är vet vi egentligen ganska lite om.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Odd »

Aftonbladet meddelar att brittisk underrättelsetjänst har en teori om (oj, det var en väldigt svag kedja av indicier) att Ryssland för närvarande har ett nekrokratiskt styre. Nu tror jag att det nog skall mycket till för det, med tanke på att flera västledare och några ledare av tveksamma länder har talat med Putin och det är nog svårt att hålla uppe skenet av en död person för att inte avslöjas.

Men vad tror du? :-o
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9870
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

Här är en intressant tråd om amerikanskt raketartilleri, nämligen lastbilsbundna M142 Himars och bandgående M270 MLRS. Ukraina uppges behöva minst 48 raketramper. I så fall kan Ukraina vinna kriget innan sin självständighetsdag.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6129
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 31 maj 2022 21:00 Här är en intressant tråd om amerikanskt raketartilleri, nämligen lastbilsbundna M142 Himars och bandgående M270 MLRS. Ukraina uppges behöva minst 48 raketramper. I så fall kan Ukraina vinna kriget innan sin självständighetsdag.
Ja, vilken MÖP!

En del intressanta jämförelser mellan rysk och amerikansk materiel, texten verkar dock inte sådär objektivt skriven alla gånger. Ochså en del kartbilder med skottviddscirklar, för den som inte orkar ta fram passare och karta själv. Sedan försöker skribenten spela hemliga viktor
Officially GMLRS missiles have a range of 70 km... I can tell you that this is not true. Just how much further their real range is I cannot disclose, but the russians are about to make painful discoveries soon.
Det missil som nämns flera gånger, och som förmodligen avses i citatet här ovan är M31, med en uppgiven skottvidd på 70 km (ibland 70+ km). Inga öppna källor anger att skottvidden skulle vara (mycket) större än så, och knappast mer en 100 km. Den verkliga långskjutaren är ATACMS Block IA med en räckvidd på 300 km, som sagt. Men den kommer Ukraina inte att få. Tyvärr är flera av de amerikanska raketerna försedda med stridsspetsar laddade med klusterammunition - något som ryssarna redan tros använda (det kommer att bli ett helvete att röja efter kriget). Varken USA eller Ryssland erkänner FN:s konvention som förbjuder användning, producering och lagring av klustervapen.

Ryssarna bullrar förstås väldigt om detta (Putins propagandakloak TASS): Biden’s administration approves sending multiple launch rocket systems to Ukraine
(Putins underhuggare i USA): Russia warns US against supplying long-range missile weapons to Ukraine

Eller med andra ord: Allt som inte passar Putin-gänget är "long range".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9870
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 31 maj 2022 18:44 Jag måste säga att jag tycker detta är en ganska urvattnad kompromiss, om man skalar bort musiken.
EU-sanktioner mot rysk olja – men med vissa undantag
Oljeembargo stoppar inte kriget – trots alla stora ord
För Europas del är det ändå naturgasen som är den avgörande faktorn. Den är det svårare för Ryssland att bli av med, om den skulle inbegripas i någon form av sanktioner. Oljan går alltid att sälja, om än till lägre priser.
UK and EU hit Russian oil cargoes with insurance ban
Financial Times skrev:The UK and EU have agreed a co-ordinated ban on insuring ships carrying Russian oil, shutting Moscow out of the vital Lloyd’s of London insurance market and sharply curbing its ability to export crude, according to British and European officials.

[...]

Greece and Cyprus, which have significant shipping sectors, only agreed after a commitment from the UK to follow suit, officials said.

[...]

Helima Croft, head of commodities strategy at RBC Capital Markets, said: “It’s hard to underplay how significant a move this is by the UK and EU. Taking out insurance will have a huge impact on Russia’s ability to export its oil. It’s one of the toughest sanctions Europe has in its armoury.”
Går det verkligen alltid att sälja olja, även utan försäkring?

OPEC Weighs Suspending Russia From Oil-Production Deal
The Wall Street Journal skrev:Some OPEC members are exploring the idea of suspending Russia’s participation in an oil-production deal as Western sanctions and a partial European ban begin to undercut Moscow’s ability to pump more, OPEC delegates said.
Oljekartellen Opec verkar vara av annan åsikt.

Russian gas firm Gazprom to cut some supply to Shell
BBC skrev:Gazprom said it would halt gas to Denmark's Orsted and to Shell for its contract to supply gas to Germany, after both refused to make payments in roubles, Reuters reported.

[...]

In response to Western sanctions, Russia has already cut off gas supplies to Poland, Bulgaria, Finland and the Netherlands, after the countries refused to comply with Russian demands to switch to payment in roubles.
Finns det någon kvar att sälja till snart? :roll:
Enceladus
Inlägg: 9870
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 24 maj 2022 19:54 Det rysk-kinesiska militära blocket hårdnar. USA:s president Joe Biden har ju besökt Japan, och även uttalat viljan att försvara Taiwan mot aggression från den kinesiska kommunistdiktaturen. Även om man inte kränkte annans luftrum markerade Ryssland och KIna genom en gemensam patrullflygning med tunga flygplansresurser, Tupolev Tu-95 och Xian H-6 (som är en kinesisk kopia på ryska Tupolev Tu-16):
Russian and Chinese jets patrol East Asia skies, capping Biden trip.

Sådana här beteenden kommer vi nog att få se mer av i vårt närområde också. KInesiska sjöstridskrafter har redan besökt Östersjön.
Allt fler inser att Ryssland har blivit paria som ingen vill ha att göra med. Så även Kina, trots sitt partnerskap med Ryssland "utan gränser":

China Closes Airspace to Russian Airbus, Boeing Aircraft
China Bans Most Russian Planes From Airspace Because They’re Stolen

Hur länge överlever ens Rysslands flygindustri utan teknisk support och reservdelar?
Enceladus
Inlägg: 9870
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 30 maj 2022 17:44 Från det militärtekniska träsket kommer följande intressanta artikel om raketartilleri:
Why is there so much talk about the MLRS M270 and M142 HIMARS?

Däremot kommer Ukraina, som jag nämnt tidigare, med all säkerhet inte att få tillgång till de mera långskjutande ATACMS-missilerna:
U.S. will not send Ukraine rocket systems that can reach Russia, says Biden
Ukraine To Get Guided Rockets, But Not Ones Able To Reach Far Into Russia (Updated)

Biden har meddelat att USA skickar avancerade raketsystem till Ukraina. En högre tjänsteman bekräftar att det rör sig om lastbilsburna Himars.

Kyiv: Belarus removing tanks from storage to hand them over to Russia

Samtidigt fortsätter Rysslands desperata jakt på fungerande stridsvagnar...

Ändrad rysk åldersgräns ”tecken på desperation”

...liksom soldater.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 01 juni 2022 5:06
Allt fler inser att Ryssland har blivit paria som ingen vill ha att göra med. Så även Kina, trots sitt partnerskap med Ryssland "utan gränser":

China Closes Airspace to Russian Airbus, Boeing Aircraft
China Bans Most Russian Planes From Airspace Because They’re Stolen

Hur länge överlever ens Rysslands flygindustri utan teknisk support och reservdelar?
Det är väl av rent juridiska skäl och inte politiska som Kina inte tillåter att flygplan med godkända papper flyger i eller över landet. Det gäller väl alla flygplan med icke godkända handlingar, oavsett om det är ryska eller ej.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9870
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 01 juni 2022 6:52
Enceladus skrev: onsdag 01 juni 2022 5:06
Allt fler inser att Ryssland har blivit paria som ingen vill ha att göra med. Så även Kina, trots sitt partnerskap med Ryssland "utan gränser":

China Closes Airspace to Russian Airbus, Boeing Aircraft
China Bans Most Russian Planes From Airspace Because They’re Stolen

Hur länge överlever ens Rysslands flygindustri utan teknisk support och reservdelar?
Det är väl av rent juridiska skäl och inte politiska som Kina inte tillåter att flygplan med godkända papper flyger i eller över landet. Det gäller väl alla flygplan med icke godkända handlingar, oavsett om det är ryska eller ej.
Så det blev inget med Putins nya laglösa världsordning?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 01 juni 2022 7:10
Odd skrev: onsdag 01 juni 2022 6:52
Enceladus skrev: onsdag 01 juni 2022 5:06
Allt fler inser att Ryssland har blivit paria som ingen vill ha att göra med. Så även Kina, trots sitt partnerskap med Ryssland "utan gränser":

China Closes Airspace to Russian Airbus, Boeing Aircraft
China Bans Most Russian Planes From Airspace Because They’re Stolen

Hur länge överlever ens Rysslands flygindustri utan teknisk support och reservdelar?
Det är väl av rent juridiska skäl och inte politiska som Kina inte tillåter att flygplan med godkända papper flyger i eller över landet. Det gäller väl alla flygplan med icke godkända handlingar, oavsett om det är ryska eller ej.
Så det blev inget med Putins nya laglösa världsordning?
Hehe, vem vet.

Eftersom despotiska, kommunistiska och andra icke-demokratiska samhällen har en inbyggd mekanism till utarmning och ineffektivitet så kommer dom alltid att falla till slut.

Även demokrati har liknande problem, demokrati kan avskaffas med ett demokratiskt beslut. Dessutom, allt eftersom de stora problemen försvinner, vilket de brukar göra i demokratiska samhällen, så blir de mindre problemen större, relativt sett. Tillslut är det bara småproblem kvar och det känns som att det är dessa som sliter isär en demokrati.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6129
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 01 juni 2022 6:10
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 30 maj 2022 17:44 Från det militärtekniska träsket kommer följande intressanta artikel om raketartilleri:
Why is there so much talk about the MLRS M270 and M142 HIMARS?

Däremot kommer Ukraina, som jag nämnt tidigare, med all säkerhet inte att få tillgång till de mera långskjutande ATACMS-missilerna:
U.S. will not send Ukraine rocket systems that can reach Russia, says Biden
Ukraine To Get Guided Rockets, But Not Ones Able To Reach Far Into Russia (Updated)

Biden har meddelat att USA skickar avancerade raketsystem till Ukraina. En högre tjänsteman bekräftar att det rör sig om lastbilsburna Himars.
Ja, det där artikeln var någonting för alla MÖP-ar att gräva ned sig i. Som t.ex. denna bild (något beskuren), som visar hur en HIMARS-pjäs avfyrar vad som av allt att döma är en M31-missil:
Bild

Förstås oklart vilka stridsspetsar som kommer att tillhandahållas. Samt hur många HIMARS-pjäser Ukraina faktiskt får tillgång till. Liksom när det gäller eldrörsartilleri finns det en kvantitetsfaktor här, som avgör hur mycket samlad eldkraft Ukraina kan disponera. Det gäller även om man kan räkna med en multiplikationsfaktor när det gäller vapenverkan hos precisionsmissiler eller -granater jämfört med ostyrda sådana.
Analyses have shown it can take 10 to 50 conventional munitions to accomplish what one Excalibur can.
http://www.armyrecognition.com/february ... 02142.html


Det laglösa mördarband som kallas Rysslands armé använder med all säkerhet redan otyget klusterammunition, eftersom man bryter ohämmat mot alla existerande konventioner om krigföring (något man lärde sig under stalin-eran). Även Ukraina har förmodligen sådan ammunition i arsenalen.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 01 juni 2022 17:27, redigerad totalt 3 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6129
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 01 juni 2022 5:06
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 24 maj 2022 19:54 Det rysk-kinesiska militära blocket hårdnar. USA:s president Joe Biden har ju besökt Japan, och även uttalat viljan att försvara Taiwan mot aggression från den kinesiska kommunistdiktaturen. Även om man inte kränkte annans luftrum markerade Ryssland och KIna genom en gemensam patrullflygning med tunga flygplansresurser, Tupolev Tu-95 och Xian H-6 (som är en kinesisk kopia på ryska Tupolev Tu-16):
Russian and Chinese jets patrol East Asia skies, capping Biden trip.

Sådana här beteenden kommer vi nog att få se mer av i vårt närområde också. KInesiska sjöstridskrafter har redan besökt Östersjön.
Allt fler inser att Ryssland har blivit paria som ingen vill ha att göra med. Så även Kina, trots sitt partnerskap med Ryssland "utan gränser":

China Closes Airspace to Russian Airbus, Boeing Aircraft
China Bans Most Russian Planes From Airspace Because They’re Stolen

Hur länge överlever ens Rysslands flygindustri utan teknisk support och reservdelar?
Det är lätt att suggerera fram att hela världen vänder sig mot Ryssland. Så är inte fallet, även om t.ex. Kina och OPEC måste balansera sig fram just nu. I en (kommunist)diktatur finns f.ö. ingen egentlig gräns mellan politik och juridik
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar