Inför Ryssarnas invasion (2022)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 01 juli 2022 16:01
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 24 juni 2022 8:48 Visserligen har Ukraina nu beviljats kandidatstatus hos EU, men det är till vidare bara en symbolhandling. Dessutom har vi Putins femtekolonnare Viktor Orban, som inte tycker att EU:s sanktionspolitik ska drivas vidare: No more EU sanctions on Russia needed, negotiations better option -Hungary
Hungary’s Orban Strikes Softer Tone on Sanctions, Ukraine
Bloomberg skrev:Hungary won’t keep standing in the way of European Union sanctions except on vital matters of energy policy, he told public radio in his weekly interview on Friday. While Budapest will still oppose any sanctions on natural gas imports, it can’t constantly “go against the flow of traffic” in the bloc on non-energy issues, as that would be inappropriate in a union built on “cooperation, loyalty and mutual trust,” he said.

[...]

“Everyone is on the side of the Ukrainians as one should be on the side of the defender,” he said. Russia had “no reason to attack another country and start an open war, even if the Russians don’t call it a war.”
Putins femtekolonnare. :roll:
Ja, se upp med VIktor Orban - det är en slug :evil: -el som man aldrig vet var man har.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 01 juli 2022 16:01
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 01 juli 2022 10:43 Nu tänkte jag i första hand på utvecklingen efter Putins överfall på Ukraina. Bulgarien (och för den delen Serbien) har ju åtminstone de senaste 150 åren av Ryssland betraktats som "de slaviska bröderna i syd" (de skriver ju också med samma bakvända alfabet och tror på samma ortodoxa hokuspokus).
Russia Threatens to Shut Down Bulgaria Embassy
The Moscow Times skrev:Russia on Friday threatened to close its embassy in Bulgaria and shut down the EU country's mission in Moscow as tensions rage over Moscow's offensive in Ukraine and espionage concerns.
Slaviska bröder. :roll:
Ja, uttrycket "slaviska bröder" syftade på yttrandet "förvisso finns fortfarande proryska strömningar i dessa länder...". '

Men som sagt Putin gör vad ha kan för att kvadda det. I fallet Bulgarien vet man förstås inte hur stort det folkliga stödet är för det ena eller andra.

När man börjar hota med, eller vidtar kraftiga diplomatiska åtgärder - inkl. direkta avbrott - finns det anledning att vara orolig. Ett orosmoment kan ju vara att en medlem i en allians vidtar åtgärder som det inte nödvändigtvis finns enighet om, men som drar med sig övriga alliansmedlemmar. Historiskt kan nämnas sommaren 1914, där Tysklands kejsare var nöjd med de diplomatiska svar Serbien hade givit efter skotten i Sarajevo, men Österrike-Ungern hade gett sig :evil: på att starta (ett lokalt) krig för att göra upp med Serbien "en gång för alla". Så blev det ju också, men inte riktigt som dubbelmonarkin hade tänkt sig.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 01 juli 2022 15:15 Som situationen är nu skulle jag vilja påstå att det som sägs ovan till stor del är önsketänkande. Dessutom vet vi inte hur nästa (republikanska) administration kommer att resonera. USA kommer säkert troligtvis att "lämna Europa alltför abrupt" men säkert dra åt tumskruvarna ordentligt. Hur mycket Europa kan eller vill bidra med i kampen mot den kinesiska kommunistdiktaturen kan ju också ifrågasättas med tanke på att sagda kommunistdiktatur köper upp allt mer europeiska tillgångar.

Och det man inte kan köpa får man stjäla. Stirlingteknologin som används i den kinesiska kommunistdiktaturens nya luftoberoende ubåtar typ 039A är troligtvis stulen från Kockums, fastän kommunistdiktaturen givetvis hävdar att det är det ärorika 711th Research Institute of the China Shipbuilding Heavy Industry Group Corp som utvecklat detta maskineri.

Oavsett vad man tycker om Nato-utvidgningen så minskar inte spänningen i världen, även om Ryssland bär ansvaret för detta. Hela gränsen mellan Finland och Ryssland blir nu Nato-gräns, något som Ryssland inte har konventionell kapacitet att tackla. De "militärtekniska åtgärder" man hotar med kommer därför sannolikt att bli frambasering av taktiska kärnvapen.

Fö. är krig inte samma sak som kortspel! Att försöka blockera Kaliningrad fullständigt är ett utomordentligt farligt spel.
Skribenten låter nästan som en offensiv realist. Det är Ryssland som är den aggressiva parten, och eftergiftspolitik fungerar inte mot Putin. Europa brädar Ryssland på så gott som alla punkter. Det saknas dock lite enighet, vilja och långsiktighet. Rysslands invasion av Ukraina har likväl gjort Europa starkare.

Invaders train to defend the "Crimean Bridge", amid clouds of smoke
Ukrainska Pravda skrev:The invaders have been training to defend the "Crimean Bridge", which connects the Ukrainian peninsula with the Krasnodar Territory. The structure was covered with clouds of smoke and an accident occurred on the bridge.
De ryska ockupanterna verkar befara attacker mot Krymbron. Men vad skulle Ukraina kunna attackera med?

Putin blames West for pushing Russia into "unification processes" with Belarus
Ukrainska Pravda skrev:Lukashenko called on other countries of the former USSR to draw closer to Russia and Belarus: "Without the fastest possible unification and cohesion, strengthening of interstate ties and just normal human relations, we may not exist tomorrow."
Inte ens Kazakstan tycks visa något intresse för en sådan förening. Möjligen kan det vara något för Nordkorea...

Vidare finns nu den första visuellt bekräftade förlusten av den uråldriga stridsvagnen T-62.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 01 juli 2022 18:24
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 01 juli 2022 15:15 Som situationen är nu skulle jag vilja påstå att det som sägs ovan till stor del är önsketänkande. Dessutom vet vi inte hur nästa (republikanska) administration kommer att resonera. USA kommer säkert troligtvis att "lämna Europa alltför abrupt" men säkert dra åt tumskruvarna ordentligt. Hur mycket Europa kan eller vill bidra med i kampen mot den kinesiska kommunistdiktaturen kan ju också ifrågasättas med tanke på att sagda kommunistdiktatur köper upp allt mer europeiska tillgångar.

Och det man inte kan köpa får man stjäla. Stirlingteknologin som används i den kinesiska kommunistdiktaturens nya luftoberoende ubåtar typ 039A är troligtvis stulen från Kockums, fastän kommunistdiktaturen givetvis hävdar att det är det ärorika 711th Research Institute of the China Shipbuilding Heavy Industry Group Corp som utvecklat detta maskineri.

Oavsett vad man tycker om Nato-utvidgningen så minskar inte spänningen i världen, även om Ryssland bär ansvaret för detta. Hela gränsen mellan Finland och Ryssland blir nu Nato-gräns, något som Ryssland inte har konventionell kapacitet att tackla. De "militärtekniska åtgärder" man hotar med kommer därför sannolikt att bli frambasering av taktiska kärnvapen.

Fö. är krig inte samma sak som kortspel! Att försöka blockera Kaliningrad fullständigt är ett utomordentligt farligt spel.
Skribenten låter nästan som en offensiv realist. Det är Ryssland som är den aggressiva parten, och eftergiftspolitik fungerar inte mot Putin. Europa brädar Ryssland på så gott som alla punkter. Det saknas dock lite enighet, vilja och långsiktighet. Rysslands invasion av Ukraina har likväl gjort Europa starkare.
En "offensiv realist"?!

Jag vet inte om jag ska känna mig hedrad eller förolämpad av det tillmälet. Att Ryssland är angriparen råder ingen tvekan om, och jag har aldrig påstått något annat! Eftergiftspolitik, som den Neville Chamberlains regering stod för 1937-39, är det inte frågan om. Ett fast uppträdande, utan onödiga provokationer är vad som krävs. Vad som saknas är just "enighet, vilja och långsiktighet". Om Europa har blivit starkare tror jag på när jag ser det.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 16 juni 2022 21:03 Ryssarna får väl hålla tillgodo med borsjtj och sin egen finkelvodka. Belugastören är ju nästan utrotad, så någon kaviar blir det inte (däremot finns det en rysk vodka som heter Beluga, med en bild av fisken på etiketten).
Ukrainian borshch soup culture added to UNESCO heritage list
Al Jazeera skrev:Kyiv hails the move, saying Ukraine has won the ‘borshch war’, while a Russian official slams ‘xenophobia’.
Borsjtj räknas numera som en del av Ukrainas kulturarv. Ryssland får leta efter något annat...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 01 juli 2022 18:38
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 16 juni 2022 21:03 Ryssarna får väl hålla tillgodo med borsjtj och sin egen finkelvodka. Belugastören är ju nästan utrotad, så någon kaviar blir det inte (däremot finns det en rysk vodka som heter Beluga, med en bild av fisken på etiketten).
Ukrainian borshch soup culture added to UNESCO heritage list
Al Jazeera skrev:Kyiv hails the move, saying Ukraine has won the ‘borshch war’, while a Russian official slams ‘xenophobia’.
Borsjtj räknas numera som en del av Ukrainas kulturarv. Ryssland får leta efter något annat...
Ungefär som kåldolmarna,då. Eller köttbullarna. Vi kanske ska be Erdogan om tillstånd, eftersom man visst glömde att skriva in det i Madrid-dokumentet.

Trist att Unesco låtit sig dras in i någon form av kulturkrig. Det är ju inte det som saken handlar om......
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 01 juli 2022 18:36
Enceladus skrev: fredag 01 juli 2022 18:24
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 01 juli 2022 15:15 Som situationen är nu skulle jag vilja påstå att det som sägs ovan till stor del är önsketänkande. Dessutom vet vi inte hur nästa (republikanska) administration kommer att resonera. USA kommer säkert troligtvis att "lämna Europa alltför abrupt" men säkert dra åt tumskruvarna ordentligt. Hur mycket Europa kan eller vill bidra med i kampen mot den kinesiska kommunistdiktaturen kan ju också ifrågasättas med tanke på att sagda kommunistdiktatur köper upp allt mer europeiska tillgångar.

Och det man inte kan köpa får man stjäla. Stirlingteknologin som används i den kinesiska kommunistdiktaturens nya luftoberoende ubåtar typ 039A är troligtvis stulen från Kockums, fastän kommunistdiktaturen givetvis hävdar att det är det ärorika 711th Research Institute of the China Shipbuilding Heavy Industry Group Corp som utvecklat detta maskineri.

Oavsett vad man tycker om Nato-utvidgningen så minskar inte spänningen i världen, även om Ryssland bär ansvaret för detta. Hela gränsen mellan Finland och Ryssland blir nu Nato-gräns, något som Ryssland inte har konventionell kapacitet att tackla. De "militärtekniska åtgärder" man hotar med kommer därför sannolikt att bli frambasering av taktiska kärnvapen.

Fö. är krig inte samma sak som kortspel! Att försöka blockera Kaliningrad fullständigt är ett utomordentligt farligt spel.
Skribenten låter nästan som en offensiv realist. Det är Ryssland som är den aggressiva parten, och eftergiftspolitik fungerar inte mot Putin. Europa brädar Ryssland på så gott som alla punkter. Det saknas dock lite enighet, vilja och långsiktighet. Rysslands invasion av Ukraina har likväl gjort Europa starkare.
En "offensiv realist"?!

Jag vet inte om jag ska känna mig hedrad eller förolämpad av det tillmälet. Att Ryssland är angriparen råder ingen tvekan om, och jag har aldrig påstått något annat! Eftergiftspolitik, som den Neville Chamberlains regering stod för 1937-39, är det inte frågan om. Ett fast uppträdande, utan onödiga provokationer är vad som krävs. Vad som saknas är just "enighet, vilja och långsiktighet". Om Europa har blivit starkare tror jag på när jag ser det.
RÄTTELSE

Här fordras uppenbarligen en sådan. Såhär skulle det har stått i min text
Dessutom vet vi inte hur nästa (republikanska) administration kommer att resonera. USA kommer säkert troligtvis inte att "lämna Europa alltför abrupt" men säkert dra åt tumskruvarna ordentligt.
Jag kan förstå att Enceladus-kollektivet kliade sig i huvudet eller var man nu kliar sig, utan detta inte blir ju mitt resonemang osammanhängade, oavsett vilka tillmälen man ger mig. Däremot vidhåller jag, trots att jag inte är statsvetare annat än på hobby-nivå (ytterligare ett av de områden där man kan använda detta prefix) att artikeln NATO Adding Sweden And Finland Is Bad News For America representerar en utbredd strömning inom det republikanska partiet, där man på många håll ser de europeiska Nato-länderna inte som allierade utan som "klienter" (i romersk mening). Man kan utan vidare jämföra med mellankrigstidens isolationism, och läser man mer om artikelförfattaren Doug Bandow så ser man att vederbörande står för en tydlig sådan linje. Den inställning Bandow uppvisade gentemot Ukraina 2015 (Seven Reasons the U.S. Shouldn't Help Ukraine's Fight With Russia) har jag däremot svårt att tro har något omfattande stöd i USA:s kongress.

Sedan har artikelförfattaren fel sakuppgifter om Finlands försvarsmakt, som är den mest välskötta i Nordeuropa. Bandow skriver
At least Finland has a serious, competent military, which does a good job of deterring Russian adventurism. Although Finland’s active-duty army numbers a modest 13,400, the reserve is a much more serious 185,000.
Det är fel. I fredstid sysselsätter Finlands försvarsmakt omkring 12.000 personer i Finland, av dem är ca en tredjedel civila eller personer med civil utbildning. Varje år utbildar Försvarsmakten ca 22 000 beväringar (i Finland håller man fast vid denna benämning för värnpliktiga som genomgår grundutbildning). Den aktiva styrkan är alltså ungefär 34.000 personer om man räknar med civilanställda. Personalreserven uppgår till totalt 870.000 personer, varav 270.000 är krigsplacerade.https://intti.fi/sv/i-reserven.

Men många amerikaner har dålig kläm på vad som gäller i Europa. Om man tittar på kommentarfältsslöddret, som finns även här, så ser man ex.vis detta (efter att vederbörande korrigerat uppgifterna om Finland) om Sverige:
And Sweden which a few decades ago had its own nuke program with a nuke bomber, tactical ballistic nuke missile, nuke torpedo and self propelled artillery piece as domestic products, still has a world-class defense industry from top notch fighter jets to subs, cruise missiles, NLAWs and more. To make Europe self-reliant in defense, NATO needs more countries like these in the alliance.
Det är ju direkt löjeväckande. Sverige har kanske en kompetent försvarsindustri, men vi har inget försvar (eller rättare sagt - det svenska försvaret är för litet) eftersom vi knappt har råd att köpa de produkter som tillverkas. Och vad det för mer än 50 år sedan nedlagda svenska kärnvapenprogrammet (som aldrig avancerade bortom utredningsstadiet) har med detta att göra är helt obegripligt.

Det här blev en (alltför) lång utläggning om Nato och Europa, men den amerikanska synen på vad Nato är och hur Nato fungerar är ju också avgörande för Natos vilja och förmåga att stödja Ukrainas kamp. På så sätt tror jag att jag knyter ihop säcken i mitt resonemang.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 02 juli 2022 13:27, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 29 juni 2022 17:00 ‘Lunatic with small man syndrome’ Wallace mocks Putin after PM ‘toxic masculinity’ claim
Daily Express skrev:Asked about the progress of Russia's flawed invasion, Mr Wallace said: "I would still say Ukrainians are winning. They are extracting a huge amount of cost from the Russian forces. Over 25,000 Russians have been killed.

[...]

Mr Wallace then said Putin has "reduced Russia in the eyes of the world".

[...]

Speaking as he prepared to go from the G7 summit in Bavaria to NATO, Mr Johnson told German broadcaster ZDF: “If Putin was a woman, which he obviously isn't, but if he were, I really don't think he would've embarked on a crazy, macho war of invasion and violence in the way that he has.
Ny uppskattning av ryska förluster. Dessutom brittisk politik i ett nötskal. :roll:
Ja, Boris vill ju gärna föra ned det här på det personliga planet: Boris Johnsons hån till Putin: ”Måste visa bröstmusklerna”.

Själv skulle jag för död och pina inte vilja se Boris med bar överkropp (heller), speciellt som han gärna tar sig ett glas
Bild

Vem väntar sig att Putin blir svarslös: Sluta missbruka alkohol och börja sporta. Det är Vladimir Putins uppmaning till G7-ledarna

Fast Putin var ju känd som en riktig pilsnerdrickare under sin Petersburgtid (i Ryssland betraktas ju öl i regel som ett lättdryck) och i DDR. Numera påstås han ha dragit ned på konsumtionen, och det blir bara ibland, i goda vänners lag (om han har några):
Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 23 maj 2022 14:07 Relationen mellan Ryssland och Kina lär ju inte förbättras av det senaste kinesiska hacket mot ryssarna....
https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... -militaren
Russia arrests scientist for alleged collaboration with Chinese secret services
Reuters skrev:Russia has detained a scientist in Siberia on suspicion of state treason for allegedly collaborating with China's security services, the state news agency TASS reported on Friday, citing regional authorities and the man's family.
Ryssland har inga vänner, bara intressen. Men det finns inte mycket Ryssland kan göra:

Russia up in arms over Chinese theft of military technology
Nikkei Asia skrev:In a rare public display of frustration between Moscow and Beijing, Russian state defense conglomerate Rostec accused China of illegally copying a broad range of Russian weaponry and other military hardware.

[...]

Despite Moscow's ire over Beijing's theft of technology, it is unlikely to cut back arms exports to China anytime soon. Geopolitical and economic interests provide Russia with a strong incentive to downplay Chinese reverse engineering, experts say.
Detta var det geopolitiska läget innan den fullskaliga invasionen av Ukraina. Nu är Ryssland ännu mer beroende av Kina.

Ett annat exempel är Power of Siberia, ledningen som transporterar gas till Kina utan att ge pengar till Ryssland.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 01 juli 2022 18:36 Vad som saknas är just "enighet, vilja och långsiktighet". Om Europa har blivit starkare tror jag på när jag ser det.
Top general: Britain must prepare for war
UnHerd skrev:The war in Ukraine is not a brief and bloody spat in a faraway country of which we know little. Instead, as the new Chief of General Staff General Sir Patrick Sanders warned in a historic speech at RUSI today, “This is our 1937 moment,” as “we are living through a period in history as profound as the one that our forebears did over 80 years ago.”

[...]

American military aid is necessary now, but in the medium term it will be Europe’s job to safeguard Europe’s own security: the Americans will soon be distracted by their own great confrontation in the Pacific, and we must rely on ourselves to meet the great challenge ahead. As Sanders warns, “It will be hard work — a generational effort,” but “this is our moment. Seize it.” The warnings, and the advice, cannot be clearer: now it’s the government’s turn to show that it can meet the challenge of the troubled years rushing towards all of us.
Insikten om att Europa måste kunna försvara sin egen trädgård (inklusive Nordafrika och Mellanöstern) börjar höjas till en kritisk nivå. Hur motiverar skribenten sin skepticism?

(Jag noterar för övrigt från den andra länken att den proeuropeiska politiska rörelsen Volt verkar ha etablerat sig även i Sverige.)
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 01 juli 2022 13:06 Nytt terrorangrepp mot Odessa, även den gång med gamla Raduga Kh-22, som det verkar: Russian missile strikes kill 18 in Ukraine's Odesa region - authorities
Intressant att köpcentrum attackeras på dagen och bostadshus på natten. Det är svårt att förneka syftet, även om Putin gärna ljuger när det passar:
Le Monde skrev:The film includes nine riveting minutes in which the Russian president explained that the Ukrainian government "is not democratically elected" but the result of a "bloody coup d'état" during which "people were burned alive," and for which Volodymyr Zelensky "is one of those responsible." Mr. Putin said it was "always a lot of pleasure" to speak with Mr. Macron, including from his gym, and made some promises. Behind the scenes, Mr. Bonne warned Mr. Lagache that the Russian president "always lies." In fact, the meeting between the Russian and American presidents never took place.
Macron har som bekant nyligen insett att dialog inte är en framkomlig väg med en sådan lögnare.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 24 juni 2022 22:59 Ammunition began to be exported from Belarus to Russia
Militarnyi skrev:“The number of ammunition is so large that loads by their own forces can not be organized, so the military from other units were dispatched to help them,” the report said.
Börjar ammunitionen redan ta slut? I och för sig har Ukraina sprängt en hel del ammunitionsdepåer på sistone, men Rysslands förråd har ju påståtts vara oändliga. Hur mycket har Belarus att bidra med egentligen?
Russia Admits It's Running Out of Weapons in Ukraine War
For the first time, Russia has admitted that it is running out of weapons in the Ukraine war, after President Vladimir Putin's government created a draft federal law that would allow the country to quickly repair weapons and military equipment.

[...]

The bill proposed, among other measures, "the implementation of material assets from state reserves" and "the temporary activation of mobilization capacities and facilities," as well as overtime work in "individual organizations."
Det börjar bli dags att införa krigsekonomi i Ryssland. Belarus hade tydligen inte mycket att bidra med. Ryssland är nu uppe i ofattbara 819 visuellt bekräftade förlorade stridsvagnar!

Vidare verkar Ukraina ha hittat sitt "Wunderwaffe":

Advanced U.S. Arms Make a Mark in Ukraine War, Officials Say
The New York Times skrev:The most advanced weapons that the United States has so far supplied Ukraine are making an impact in their first several days on the battlefield, destroying Russian ammunition depots and command centers, American and Ukrainian officials say.

[...]

Ukrainian soldiers are using their new weapon judiciously, firing one or two guided rockets at ammunition depots or command posts, often at night, and keeping them well away from the front lines to protect them, Pentagon officials and military analysts say.

[...]

A senior Pentagon official said this week that the Ukrainians appear to be employing the HIMARS with deadly effectiveness and that the four additional systems would be deployed in “the near future.”
U.S.-supplied HIMARS changing the calculus on Ukraine’s front lines
The Washington Post skrev:The M142 High Mobility Artillery Rocket System, commonly known as HIMARS, is one of four that Ukrainians received last month from the United States as part of a $700 million military aid package. The soldiers assigned to this one already adorned the inside with a picture of a scantily clad woman, an air freshener and rosary beads. The outside has three small black skulls stenciled on it — one for every target successfully hit.

“We actually have six,” said this system’s chief, whose call sign is Kuzya. “We just haven’t had a chance to add the other three yet.”

[...]

“We were also surprised that such a high-precision weapon could shoot so quietly,” Kuzya said.

[...]

“I think it took too long to get them here,” he said. “Had they been here much earlier, I think we would’ve already been done with this war.”
Och här går ännu en ammunitionsdepå upp i rök.
Senast redigerad av Enceladus den lördag 02 juli 2022 14:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det vore ju bra om Enceladus-kollektivet någon gång kunde producera några egna sammanhängande resonemang istället för att skräpa ned tråden med godstågslånga klipp ur alla möjliga eller omöjliga medier.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

Här är en intressant tråd om utvecklingen i Cherson-området. Många overifierade uppgifter, men bekräftas delvis av andra källor. Ukraina verkar i alla fall göra framsteg, och det finns ingenting som motsäger det faktum att Cherson taktiskt är förlorat (för att parafrasera en annan skribent).

Waterworld: How Ukraine Flooded Three Rivers to Help Save Kyiv
Modern War Institute skrev:Tactical ingenuity such as flooding opens new possibilities in defending a major city. But to execute this kind of tactic successfully requires expertise in urban infrastructure, tacit knowledge of local terrain, and a cumbersome enemy that does not adapt. The ability of the Ukrainians to create so many layers of complex obstacles to prevent Russians from entering the city would be nearly impossible for an outside military to do without local knowledge and expertise. Nobody can import this kind of innovation in a box.
Lokalkännedom kan vara en avgörande faktor, speciellt i områden där det saknas något som helst stöd för ockupationsstyrkorna.

Meet The Shadowy Ukrainian Unit That Sabotages Targets Inside Russia
The War Zone skrev:Give the Russians a taste of what Ukrainians have been experiencing since 2014. And especially since Feb. 24.
Motivation gör också skillnad. Detta tycks vara ett krig som Ryssland inte kan vinna. Motståndet och hämndbegäret är för stort. Men det betyder inte att Ukraina inte heller kan förlora. Det är dessvärre inget nollsummespel.
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 02 juli 2022 14:36 Det vore ju bra om Enceladus-kollektivet någon gång kunde producera några egna sammanhängande resonemang istället för att skräpa ned tråden med godstågslånga klipp ur alla möjliga eller omöjliga medier.
Vissa artiklar är självförklarande. Ibland finns det inte mycket att tillägga.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 02 juli 2022 13:32
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 01 juli 2022 18:36 Vad som saknas är just "enighet, vilja och långsiktighet". Om Europa har blivit starkare tror jag på när jag ser det.
Top general: Britain must prepare for war

Insikten om att Europa måste kunna försvara sin egen trädgård (inklusive Nordafrika och Mellanöstern) börjar höjas till en kritisk nivå. Hur motiverar skribenten sin skepticism?

(Jag noterar för övrigt från den andra länken att den proeuropeiska politiska rörelsen Volt verkar ha etablerat sig även i Sverige.)
Ja, detta var bland det mest osammanhängade jag läst från Enceladus-kollektivet, och det vill inte säga lite. Den brittiske generalens inlägg är väl känt, och ett bra exempel på när jag säger att Europas försvarsmakter är för små, för dåligt övade och underfinansierade. Det brittiska krigsmakten är anorektiskt nedskuren (vilket faktiskt är vad generalen säger) och i vilken utsträckning de brittiska politikerna verkligen vill anslå mer pengar är osäkert: Boris Johnson 'doesn't expect' UK to fight Russia as Army chief prepares troops. Hitttils har det väl mest varit fråga om att öka antalet (strategiska) kärnvapen.

Försvara sin egen trädgård? Vad är det för struntprat? Europas vilja till nya krigsäventyr i Afrika är nog ganska litet efter misslyckandena i Mali. Att ta upp Spaniens kvarvarande koloniala reflexer för att de vägrar ge upp enklaverna Ceuta och Melilla på Marockos kust till intäkt för att Nato skulle behöva expandera söderut är motbjudande. Exemplet med Erdogans imperialistiska krigsäventyr i Syrien är direkt otillständigt. Det finns inga som helst europeiska eller Nato-intressen i vare sig Spaniens koloniala rester eller Erdogans krigståg mot kurderna (också banditen nu försöker pressa Sverige och Finland).

Till sist vill jag påminna om att frasen "Det saknas dock lite enighet, vilja och långsiktighet" och som jag instämde i, är Enceladus-kollektivet egen. Vad Volt representerar, utöver att de gör snygga webbsidor, är svårt att få något grepp om.

Vad en eller annan ledarskribent i någon landsortstidning tycker ger jag fullkomligt :evil: i.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 02 juli 2022 15:58, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 02 juli 2022 14:48
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 02 juli 2022 14:36 Det vore ju bra om Enceladus-kollektivet någon gång kunde producera några egna sammanhängande resonemang istället för att skräpa ned tråden med godstågslånga klipp ur alla möjliga eller omöjliga medier.
Vissa artiklar är självförklarande. Ibland finns det inte mycket att tillägga.
Så bekvämt då.

Då behöver man ju inte anstränga musklerna i huvudet själv.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 02 juli 2022 14:48 Här är en intressant tråd om utvecklingen i Cherson-området. Många overifierade uppgifter, men bekräftas delvis av andra källor. Ukraina verkar i alla fall göra framsteg, och det finns ingenting som motsäger det faktum att Cherson taktiskt är förlorat (för att parafrasera en annan skribent).
Här har vi ett bra exempel på att Enceladus-kollektivet inte förstår skillnaden mellan taktiskt och strategiskt, trots att jag försökt förklara det åtskilliga gånger.

Cherson-området är taktiskt förlorat för Ukraina just nu, eftersom det ockuperat av ryssarna. Det innebär inte att det inte skulle kunna återerövras. Som jag har sagt åtskilliga gånger vore det en strategiskt framgång om Ukraina kunde driva bort ryssarna och nå fram till i första hand Dnepr. Så längre striderna böljar fram och tillbaka kring en osäker frontlinje är det ingen strategisk framgång.

Precis som överstelöjtnant Paasikivi anser jag att det är här det måste hända någonting avgörande, och det måste hända ganska snart.

Om vi går in i hösten med frusna frontlinjer stabiliseras situationen avsevärt för Ryssland, och man kan sätta storskaliga förryskningskampanjer i verket. Då väntar möjligen en vinter då kan Ryssland börja annektera ockuperade områden och på något sätt legitimera sin ockupation. Sannolikt sker det i så fall genom riggade folkomröstningar, som på Krim. Samtidigt kan man fortsätta att strypa Ukrainas ekonomi genom blockaden i Svarta havet. Ukrainas sjömålsrobotar (Neptune, Harpoon, Exocet - redan där sannolikt ett vapensystem för mycket, tekniskt sett) skyddar Odessa, men kan inte öppna sjövägen därifrån till Bosporen.

Observera att detta inte är någon förutsägelse om det fortsatta krigsförloppet, utan enbart ett möjligt scenario. Sannolikheten för det ökar om Ukraina inte får till stånd strategiska genombrott.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 02 juli 2022 21:58, redigerad totalt 6 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 02 juli 2022 14:14 Vidare verkar Ukraina ha hittat sitt "Wunderwaffe":

Advanced U.S. Arms Make a Mark in Ukraine War, Officials Say
The New York Times skrev:The most advanced weapons that the United States has so far supplied Ukraine are making an impact in their first several days on the battlefield, destroying Russian ammunition depots and command centers, American and Ukrainian officials say.

[...]

Ukrainian soldiers are using their new weapon judiciously, firing one or two guided rockets at ammunition depots or command posts, often at night, and keeping them well away from the front lines to protect them, Pentagon officials and military analysts say.

[...]

A senior Pentagon official said this week that the Ukrainians appear to be employing the HIMARS with deadly effectiveness and that the four additional systems would be deployed in “the near future.”
U.S.-supplied HIMARS changing the calculus on Ukraine’s front lines

[...]

“We were also surprised that such a high-precision weapon could shoot so quietly,” Kuzya said.

[...]

“I think it took too long to get them here,” he said. “Had they been here much earlier, I think we would’ve already been done with this war.”
Det finns inga undervapen (det var vad Hitler trodde). Amerikanska nyhetsmedier ägnar sig dessutom rätt mycket åt önsketänkande, de med.

Alla vapensystem måste sättas in i sina taktiska och strategiska sammanhang, men inget enskilt sådant kan göra hela jobbet.

Däremot är ju raketartilleri en bra sak att ha, det har ju ryssarna visat tidigare. Därför är det hög tid att de får smaka på sin egen medicin. Det har varit en avgörande taktisk (men förhoppningsvis inte strategisk) nackdel att Ukraina varit hänvisat till sina sovjetiska raketvapen under så lång tid. Däremot har Ukraina inte fått mer än en bråkdel av de vapenplattformar de anser sig behöva. Vad det egentligen är fråga om - som jag framhållit åtskilliga gånger - är en fullständig ombeväpning av Ukrainas försvarsmakt. Desutom har Nato-länderna inte obegränsat med pjäser i sina arsenaler, och framför allt kan ammunitionen bli ett problem. Den stora blandningen av olika vapensystem ökar också Ukrainas underhålls- och reparationsbörda, något som jag återkommit till upprepade gånger.

Nato har generellt för små arsenaler och för låg tillverkningskapacitet. Det gäller inte bara missiler utan all typ av ammunition. Det går åt fasansfulla mängder i ett modernt krig.

Fick Ukraina också tillgång till ATACMS-missiler också skulle det vara något bättre. I det fallet vore det inte så mycket skottvidden som sprängstyrkan man ville åt (220-230 kg. sprängmedel, samma stridsspets som i Harpoon-missilen). Som jämförelse bär de M31-missiler som Ukraina nu (troligtvis) använder i sina HIMARS en stridsspets med ungefär 90 kg. sprängmedel. Men det bedömer jag, liksom tidigare som osannolikt.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 02 juli 2022 21:42, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 02 juli 2022 14:14
Enceladus skrev: fredag 24 juni 2022 22:59 [Hur mycket har Belarus att bidra med egentligen?
Belarus hade tydligen inte mycket att bidra med.
Hur mycket har Belarus att bidra med egentligen? Ja, egentligen ingenting! Såhär återger Putinvännem Joseph P. Chacko Rysslands propaganda:
In a televised meeting on June 25 between Russian President Vladimir Putin and Belarusian President Alexander Lukashenko in St. Petersburg, Putin said Russia would supply Belarus with Iskander-M systems and reequip Belarusian Su-25 aircraft for nuclear bombing.

During the meeting, Lukashenka said, “We are very concerned about the training flights of US and NATO aircraft, which are training to carry nuclear warheads. It makes us very stressed. Therefore, I ask you to consider the question of a mirror answer to these things. No overkill. They are training to carry nuclear warheads. You, please, help us at least to adapt our planes, which we have, which can carry nuclear charges.”

In response, Putin promised to reequip the Belarusian group of Su-25 aircraft accordingly. He added, “Over the next few months, we will transfer to Belarus the Iskander-M missile-tactical systems, which, as you know, can use both ballistic and cruise missiles, both in conventional and nuclear versions.”
Propagagandalögnen från Lukansjenko "“We are very concerned about the training flights of US and NATO aircraft, which are training to carry nuclear warheads" är ju lätt att genomskåda. Självklart övar de Nato-flygstyrkor vars attackplan är tänkta att bära de gammalmodiga B62-bomberna (de enda taktiska kärnvapen Nato har) på detta, på samma sätt som den Tupolev Tu-22 som övade anfall mot Sverige under ryska påsken. Lukasjenko vet dessutom inte vad Nato övar på under sina flygövningar, eller hur/om planen är bestyckade. Den kärnvapendepå Nato (egentligen USA) har i Tyskland kommer f.ö. inte att flyttas - det ingår i uppgörelsen i Olaf Scholtz regeringskoalition. Propagandalögnen är här genomgående att Nato planerar att placera ut (taktiska) kärnvapen längs sin östra gräns, trots att Nato inte har några sådana vapen.

Att attackplanet SU-25 verkligen skulle kunna bära kärnvapen är förmodligen också bara en propagandalögn. Plantypen är ett underljudsflygplan, byggd för flygunderstöd till markstyrkor, sk. close ground support, och i den rollen bär man inte kärnvapen. Det finns heller inga bevis för att plantypen kan utrustas med några som helst kärnvapenbärare.

Bild

Plan av den här typen är tänkta att attackera fientliga markstyrkor med raketer och kulsprutor/automatkanoner, inte bära långräckviddiga kärnvapenmissiler. En mer olämplig kärnvapenplattform får man leta efter. De är tänkta att användas mot fiender som inte kan antas ha så kraftigt LV-skydd, eftersom de är rätt så sårbara när de opererar på låg höjd. USA:s motsvarighet är A-10.

Bild

T.o.m. propellerplan kan, under vissa förutsättningar användas i den rollen:
Bild
A-29 Super Tucano, ett brasiliansk-amerikanskt samarbete
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 02 juli 2022 23:22, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 02 juli 2022 13:15
Odd skrev: måndag 23 maj 2022 14:07 Relationen mellan Ryssland och Kina lär ju inte förbättras av det senaste kinesiska hacket mot ryssarna....
https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... -militaren
Russia arrests scientist for alleged collaboration with Chinese secret services
Reuters skrev:Russia has detained a scientist in Siberia on suspicion of state treason for allegedly collaborating with China's security services, the state news agency TASS reported on Friday, citing regional authorities and the man's family.
Ryssland har inga vänner, bara intressen. Men det finns inte mycket Ryssland kan göra:
Finns ingen som helst anledning att dra några långtgående slutsatser av att den paranoida Putin-regimen arresterat den dödssjuke Dmitrij Kolker:
Terminally-ill Russian scientist hauled from hospital and detained over treason charges

Det här har ingenting med Kina att göra. Putins hejdukar arresterar alltid massor av folk och i likhet med Stalin-eran behövs ett nu obegränsat antal syndabockar. Dessutom är Kolker av namnet att döma av judiskt ursprung och antisemitismen sitter djupt i Ryssland - då som nu. Putin finner ett perverst nöje i att låta Kolker, som var föremål för palliativ vård - dö i en cell Lefortovo-fängelset - så kanske andra vetenskapsmän lär sig att inte sticka upp - ungefär som Stalin och "läkarkomplotten" 1953 (Lefortovo användes då med). I Lefortovo får Kolker f.ö. "sällskap" av ukrainska krigsfångar anklagade för att vara "nazister": Krigsfångar placeras i ryska skräckfängelset
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 02 juli 2022 22:59, redigerad totalt 7 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar