Inför Ryssarnas invasion (2022)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: torsdag 21 april 2022 22:34 Att prestige ligger bakom många dåliga saker, det är ju inget nytt. Det är ibland väldigt svårt att backa från en tidigare ståndpunkt trots att argumenten för att ändra är överväldigande. Samma sak kan nog även sägas gälla Putin själv.

Vi har ju närmare exempel på detta, som farsen kring den s k Gulalinjen i Stockholm, där prestige har gjort att både politiker och tjänstemän har gått i totalt baklås.
Ja, jag måste säga att det är med en viss fascination som jag ser att signaturen aldrig missar att tillfälle att - likt en annan Marcus Porcius Cato ("För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras") - slå ned på den sk. gula linjen. Detta sagt utan någon avsikt att ta upp just denna diskussion i denna tråd (eller, för min del, i någon annan tråd heller). Jag åker som bekant skoter, nämligen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 21 april 2022 22:51
Odd skrev: torsdag 21 april 2022 22:34 Att prestige ligger bakom många dåliga saker, det är ju inget nytt. Det är ibland väldigt svårt att backa från en tidigare ståndpunkt trots att argumenten för att ändra är överväldigande. Samma sak kan nog även sägas gälla Putin själv.

Vi har ju närmare exempel på detta, som farsen kring den s k Gulalinjen i Stockholm, där prestige har gjort att både politiker och tjänstemän har gått i totalt baklås.
Ja, jag måste säga att det är med en viss fascination som jag ser att signaturen aldrig missar att tillfälle att - likt en annan Marcus Porcius Cato ("För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras") - slå ned på den sk. gula linjen. Detta sagt utan någon avsikt att ta upp just denna diskussion i denna tråd (eller, för min del, i någon annan tråd heller). Jag åker som bekant skoter, nämligen.
Äsch, tack för komplimangen. Jag har förstått att du beundrar mig för att jag är en riktig person som står upp för mina åsikter utan att gömma mig bakom en signatur : :wink:
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: fredag 22 april 2022 6:33
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 21 april 2022 22:51
Odd skrev: torsdag 21 april 2022 22:34 Att prestige ligger bakom många dåliga saker, det är ju inget nytt. Det är ibland väldigt svårt att backa från en tidigare ståndpunkt trots att argumenten för att ändra är överväldigande. Samma sak kan nog även sägas gälla Putin själv.

Vi har ju närmare exempel på detta, som farsen kring den s k Gulalinjen i Stockholm, där prestige har gjort att både politiker och tjänstemän har gått i totalt baklås.
Ja, jag måste säga att det är med en viss fascination som jag ser att signaturen aldrig missar att tillfälle att - likt en annan Marcus Porcius Cato ("För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras") - slå ned på den sk. gula linjen. Detta sagt utan någon avsikt att ta upp just denna diskussion i denna tråd (eller, för min del, i någon annan tråd heller). Jag åker som bekant skoter, nämligen.
Äsch, tack för komplimangen. Jag har förstått att du beundrar mig för att jag är en riktig person som står upp för mina åsikter utan att gömma mig bakom en signatur : :wink:
Jag vet väl inte om jag har uttryckt några slags komplimanger. Dessutom tillåter jag mig att påpeka att "fascination" inte är riktigt samma sak som "beundran", även om det senare ordet för all del är en möjlig synonym till det förra. Jag hade faktiskt tänkt skriva "förundran", men valde bort det eftersom jag inte ville provocera igång någon meningslös sidodebatt. För vidare lingvistiska studier hänvisas t.ex. till Svenska Akademins ordbok, som ska få nytt liv nu.

Beträffande användningen av pseudonymer så måste man utgå från att bakom varje sådan här finns en riktig person och att de åsikter som uttrycks är den aktuella personens egna. Jag är ingen expert på underrättelseanalys, men jag tycker mig inte ha sett några tecken på att någon pseudonym på detta undanskymda forum skulle representera något ryskt trollkonto e.dyl. Användningen av pseudonymer är dessutom fullt tillåten enligt Forums regelverk, och min utgångspunkt är att de personer som använder sådana här har fullgoda skäl för det. Om signaturen "Odd" representerar ett "riktigt" namn eller en pseuodonym undandrar sig förstås min bedömning.

Med det sagt kanske vi kan lägga den sk. gula linjen åt sidan, åtminstone i denna tråd?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

Många mystiska bränder i ryska strategiska anläggningar på sistone:

Seven die in fire at Russia defence institute – reports
Mysterious Fires Break Out at Russia Chemical Plant and Defense Facility
Powerful Fire Breaks Out In "Space Capital" Of Russia, Cause And Place Not Disclosed

De fyra ledande teorierna verkar vara bristande säkerhet, rysk motståndsrörelse, Ukrainas säkerhetstjänst och CIA.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 22 april 2022 22:21 Många mystiska bränder i ryska strategiska anläggningar på sistone:

Seven die in fire at Russia defence institute – reports
Mysterious Fires Break Out at Russia Chemical Plant and Defense Facility
Powerful Fire Breaks Out In "Space Capital" Of Russia, Cause And Place Not Disclosed

De fyra ledande teorierna verkar vara bristande säkerhet, rysk motståndsrörelse, Ukrainas säkerhetstjänst och CIA.
Troligen bristande säkerhet/slarv. Det sovjetiska/ryska säkerhetstänkandet har aldrig varit på topp, särskilt inte när det gäller hanteringen av radioaktiva material. Det har ju hänt flera gånger att man i väst detekterat radioaktiva utsläpp utan känd källa. Ibland brukar det kopplas till Putins frenetiska sökande efter nya vapensystem, som t.ex. en kryssningsmissil vars motor skulle drivas med kärnenergi. Under 1960-talet bedrev både USA och Sovjet FOU-arbete beträffande kärnkraftdrivna flygfarkoster, men det ledde aldrig till några fungerande system.

Kopplat till detta är Putins ständiga skramlande med sina kärnvapen (något som Brezjnev. den paranoide Andropov och Gorbatjov aldrig gjorde), nu senast i och med en provskjutning av den nya interkontinentala missilen RS-28, i nyhetsmedia ofta kallad "Satan 2". Denna är ju egentligen ingen nyhet, utvecklingen av detta vapensystem är egentligen försenad, men visar vilken vikt Putin fäster vid just kärnvapen, framför allt MIRV-ade sådana. MIRV (multiple independent reentry vehicles) innebär att en missil bär flera stridsspetsar (ett förfärlig eufemism för vätebomber med en sprängkraft på åtskilliga hundra kiloton) som kan styras individuellt mot olika mål. PÅ så sätt får man bättre "yttäckning" och behöver inte använda stora megaton-laddningar, som den amerikanska B41 (25 megaton) (aldrig provsprängd med full styrka) eller den groteska sovjetiska AN602 (även känd som "Tsar Bomba") 50 megaton (tillverkad och provsprängd i ett enda exemplar). Just den sistnämnda har visst intresse, eftersom Putin hotat att bygga in en sådan i en obemannad undervattens-"drönare", det sk. Poseidon-(Посейдон]-systemet. Det finns bedömare som anser att mycket kring dessa nya vapensystem är ren bluff. Ska ryssarna klämma in en 100 megatonsladdning i Poseidon-farkosten, som mest är att likna vid en gigantisk torped, så måste Tsar Bomba-konstruktionen slankas ned åtskilligt, ex.vis.

Kärnvapenstrategin har alltid haft en betydande roll för Sovjet/Ryssland, vilket alltid har gjort landet svårbedömbart - helt i linje med statsledningens önskan. Så har ju Ryssland betydligt fler typer av kärnvapen än väst, och också flera olika typer av kärnvapenbärare. Speciellt MIRV-tekniken (ovan nämnda RS-28 sägs kunna bära 10 - 15 laddningar) har intresserat ryssarna. I väst är det bara de ubåtsbaserade missilerna Trident (USA, UK) och M45/M51 (Frankrike) som har MIRV-kapacitet. USA:s enda landbaserade missil, den gamla Minuteman, sägs ha kapacitet att bära tre laddningar, men är idag bara försedd med en laddning.

PS. De amerikanska och brittiska kärnvapnen står under gemensamt kommando. Vem som för kommande över de franska kärnvapnen vet vi på måndag - det kan mycket väl bli Putins handgångna dam som snart sitter i Elysée-palatset (för att inte tala om Trump i Vita Huset igen).

PS: Tsar-bomben, som naturligtvis inte kallades så i kommunistiska Sovjet, var ju en rent politisk konstruktion - militärt oanvändbart stor, och mest ett sätt för Nikita Chrustjov att visa vem som har störst. Andrej Sacharovs team lyckades med skarva ihop denna kärnladdning på en förhållandevis kort tid, med tanke på att Sovjet aldrig tidigare provsprängt större laddningar än ca. 12 megaton. Nu hade man i ett slag lyckas nästan femdubbla sprängstyrkan. Sacharov berättade givetvis aldrig hur de bar sig åt, och spekulationerna är många, men troligt är att de satte ihop redan färdiga konstruktioner till en slags superstruktur.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 23 april 2022 23:39, redigerad totalt 4 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jag har ju tidigare hävdat att tiden inte är på Rysslands sida, men det gällde förstås den inledande taktiken som var ett slags försök till strategiskt överfall. Nu när kriget har övergått till något som liknar ett utnötningskrig, och ryssarna återfallit till krigföringen från WW2, både här det gäller artilleribeskjutning och infanteriets uppträdande (dvs. mord och våldtäkter riktade mot civila) så är det väl mera tveksamt.

Min tankefigur om detta krig är alltjämt Finska Vinterkriget (2.0), där ju Stalin tillslut 1940 - åtminstone tillfälligt - valde att nöja sig med att tvinga ned Finland på knä, snarare än att krossa det helt. Å andra sidan hade ju upprinnelsen till vinterkriget militärstrategiska orsaker, snarare än ideologiska (även om sovjetkommunisterna aldrig kunde förlika sig med att Finland slitit sig loss i Rysslands björngrepp 1917). Syftet med kriget var ju egentligen att säkra Leningrads norra bakgård. Den bas på Hangö udd som Stalin tvingade till sig var ju av mindre betydelse, särskilt sedan Sovjet skaffat sig tillträde till Östersjön genom att ockupera och lägga under sig de baltiska staterna. Finland valde ju också sedan, under fortsättningskriget, att inte angripa Leningrad norrifrån.

I Ukraina är det ju värre, eftersom Putin drivs av sina ideologiska motiv. Frågan är hur länge detta krig kan hålla på, och det beror förstås mycket på vad Ryssland kan mobilisera i form av manskap och materiel - dvs. hur mycket Ryssland har i sina arsenaler. Ryssland beskrivs ofta som ett land nära en fullständig kollaps, vilket jag tror är en överdriven beskrivning. Hittills har de sanktioner som riktats mot Ryssland i stort sett varit verkningslösa vad gäller Rysslands militära förmåga: Sanktionsvapnet för tandlöst för att stoppa Putin (AB). Som Wolfgang Hansson framhåller i artikeln så saknas i stort sett också historiska exempel på att sanktioner fungerat, i synnerhet mot hänsynslösa diktaturer.

T.o.m. Boris Johnson börjar tvivla på att Ukraina kan hålla ut i längden:
Russia could still win in Ukraine, west warns as officials prepare for months more fighting
Realistic possibility': UK PM Boris Johnson on whether Russia could 'win' war against Ukraine

Nato/USA/UK kan ju fortsätta att leverera allt mer kvalificerade vapensystem, men Ukrainas försvarsmakt måste ju också ha kraft och ork att hantera dem. I ett totalt utnötningskrig har ju angriparen i stort sett tre mål: att trötta ut och nöta ned försvararens styrkor militärt, att förstöra infrastrukturer och att knäcka motståndsviljan genom (urskiljningslösa) terrorattacker mot civilbefolkningen. WW2 rymmer ett rikt mått av exempel på detta. I Genervekonventionerna, speciellt i sina formuleringar från 1949, försökte man ju - med erfarenheterna från WW2 - styra upp detta något, men i skarpt läge har ju detta, som väntat, varit helt verkningslöst.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 24 april 2022 9:11, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Överstelöjtnant Paasikivi framför en del intressanta teorier om krigets fortsatta förlopp: Inte otroligt att Putin kommer vilja utvidga kriget

(Alltid lika snyggt och prydligt klädd - jag önskar att officerarna som deltar i Försvarsmaktens pressträffar kunde komma lika snyggt klädda, och inte i fältuniformen - suck!)

Det håller jag också för troligt. Avgörande är vilket grepp Putin-regimen egentligen har om Ryssland när det gäller den omfattande mobilisering som då krävs. Under Stalin-tiden var ju det sovjetiska samhället genommilitäriserat och kommunistpartiet hade ju ett helt annat grepp om befolkningen genom sina många förgreningar. Jämfört med detta är Putins maktparti "Enade Ryssland" bara en kuliss. Sedan gäller det ju också att hinna utbilda även kanonmaten hjälpligt. Jämsides med detta är, som tidigare framhållits, en kritisk faktor hur mycket materiel Ryssland har i arsenalerna.

Om eller (mera troligt) när Putin väljer att utvidga kriget så anser jag det troligaste vara att han väljer att först försöka skaffa sig kontroll över Svarta Havskusten och skära av Ukraina från havet. Världen ska få lära sig att i Svarta havet, liksom i Östersjön, så är det Ryssland som bestämmer (ingår i den nya sk. säkerhetsordningen). Lyckas man med det så kan man också upprätta en landförbindelse med marionettlandet Transnistrien. Att detta är ett av krigsmålen har ju Ryssland redan mer eller mindre sagt rent ut. Därför kommer vi först att få se fler och fler terrorangrepp mot Odessa. Därefter tänker man sig nog i huvudsak som en landbaserad framryckning, med artilleri, pansar och infanteri. Ev. landstigningsoperationer avstår man nog från efter vad som hände robotkryssaren "Moskva".

Avgörande här blir om Ukraina har tillgång till tillräckligt mycket artilleri för att kunna hejda ryska framryckningar. Ukraina har inom kort tillgång till knappt hundra amerikanska M777 155 mm haubitsar. Ett mycket kompetent vapensystem, speciellt om det används med den delvis svenskutvecklade styrbara Excalibur-granaten (som är en sk. basflödesgranat, dvs. en liten krutladdning monterad i aktern/basen på granaten brinner långsamt under granatens flykt och fyller ut det undertryck som annars stjäl rörelsenergi, vilket ger en skottvidd på drygt 50 km.). Men då gäller det för ukrainarna att ha rörliga eldställningar, eftersom antalet pjäser är begränsat och ryssarna med alla medel kommer att försöka slå ut dem med eget artilleri och med kryssningsmissiler. Jag anser alltjämt att Ukraina också behöver tillgång till Tomahawk-missiler för att bekämpa ryska ställningar.

Därefter, om det går som Putin önskar, är det upplagt för en omfattningsoperation norrut med syfte att klyva Ukraina i två delar och stoppa tillförseln av vapen från väst. Beroende på tillgång till trupp kan man tänka sig att man gör ett utfall från Vitryssland mot sydväst, i en kombinerad operation.

Frågan är om Ryssland klarar av att sätta upp och genomföra en så storskalig operation. På kort sikt har man det med all säkerhet inte. Det skulle möjligen ge Ukraina en öppning att driva tillbaka ryssarna mot Krim.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 23 april 2022 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/barn ... ka-levande

Arma barn - ryssarna kommer att mörda honom och alla andra som är fast i Azovstal. Ukrainarna är ju som bekant undermänniskor som ska utrotas, ungefär som nazisterna mördade judar och slaver under WW2. De ryska soldaterna har säkert också tutats fulla med berättelse om ukrainska nationalistiska miliser som samarbetade med Hitler under just WW2. Nu ska man ta sin senkomna hämnd! Då är det lika bra att ta barnen med!

Det råder enligt min mening ingen tvekan om att det är ett folkmord som pågår. Syftet är att skjuta av så många ukrainare som möjligt (eller låta dem svälta ihjäl), därefter ska så många som möjligt deporteras till (avlägsna delar av) Ryssland, medan ryssar flyttas till " befriade områdena". Det fungerade ju under Stalin, varför skulle det inte fungera nu? Tänker Putin?!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det har ju spekulerats en del i Vladimir Vladimirovitj Putins hälsotillstånd:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/lak ... ler-yrsel/

Bl.a. ser man att han, när han besökte Peking och Onkel Xi förra året inte dinglade med båda armarna när han gick över röda mattan, på det sätt som andra människor (inkl. Onkel Xi) gör, röd matta eller ej.
Bild
Han håller höger arm stilla vilket (syns tydligare på videoklippet) skulle tyda på någon form av sjukdomstillstånd, men här får vi förklaringen:

Han har puffran där! Visserligen måste han då skjuta med vänster hand, men en gammal KGB-are är naturligtvis tränad att använda båda händerna. Och han visar sig förstås inte utan pickadolvern på sig! Den här är det nog:
Bild
En 5,45 mm automatpistol: PUTIN'S PISTOL?: THE PSM SEMI-AUTOMATIC PISTOL IN 5.45MM.

Den vet han hur man hanterar
Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

Kraftig brand vid artillerianläggning i Bryansk

De mystiska bränderna fortsätter. Denna gång drabbas en artillerianläggning och en oljedepå i Brjansk. I början av månaden brann åtta oljecisterner i Belgorod, och förra veckan brann flera ryska strategiska anläggningar i bland annat Tver och Kinesjma.
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 23 april 2022 12:43PS. De amerikanska och brittiska kärnvapnen står under gemensamt kommando. Vem som för kommande över de franska kärnvapnen vet vi på måndag - det kan mycket väl bli Putins handgångna dam som snart sitter i Elysée-palatset (för att inte tala om Trump i Vita Huset igen).
Putins handgångna dam blev besegrad i ännu ett bakslag för den ryske diktatorn.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 23 april 2022 14:35 Jag har ju tidigare hävdat att tiden inte är på Rysslands sida, men det gällde förstås den inledande taktiken som var ett slags försök till strategiskt överfall. Nu när kriget har övergått till något som liknar ett utnötningskrig, och ryssarna återfallit till krigföringen från WW2, både här det gäller artilleribeskjutning och infanteriets uppträdande (dvs. mord och våldtäkter riktade mot civila) så är det väl mera tveksamt.

[...]

I Ukraina är det ju värre, eftersom Putin drivs av sina ideologiska motiv. Frågan är hur länge detta krig kan hålla på, och det beror förstås mycket på vad Ryssland kan mobilisera i form av manskap och materiel - dvs. hur mycket Ryssland har i sina arsenaler. Ryssland beskrivs ofta som ett land nära en fullständig kollaps, vilket jag tror är en överdriven beskrivning. Hittills har de sanktioner som riktats mot Ryssland i stort sett varit verkningslösa vad gäller Rysslands militära förmåga: Sanktionsvapnet för tandlöst för att stoppa Putin (AB). Som Wolfgang Hansson framhåller i artikeln så saknas i stort sett också historiska exempel på att sanktioner fungerat, i synnerhet mot hänsynslösa diktaturer.
Enligt amerikanska källor som återges i en militär dagstidning har Ryssland förlorat en fjärdedel av sin ursprungliga stridskraft i Ukraina:
Stars and Stripes skrev:“We believe that [Russian President Vladimir Putin’s] roughly at 75% of his combat power that he had originally when he started,” the official told reporters at the Pentagon. “This is across all functions: it's infantry, its artillery, its aviation – both fixed and rotary – it's ballistic missiles, cruise missiles [etc.]”
Den nederländska grävarorganisationen Bellingcat - som tidigare avslöjade FSB:s förgiftning av oppositionspolitikern Aleksej Navalnyj - uppger att Ryssland redan har förbrukat 70 procent av sina högprecisionsrobotar. Någon allmän mobilisering har ännu inte utlysts i Ryssland, och en sådan skulle ta flera månader. Vidare är Rysslands förmåga att producera avancerade vapen begränsad på grund av sanktioner. Rysslands uthållighet kan därför ifrågasättas.

Det finns alltså skäl att nyansera påståendet att "hittills har de sanktioner som riktats mot Ryssland i stort sett varit verkningslösa vad gäller Rysslands militära förmåga". De sanktioner som följde annekteringen av Krim sägs ha kraftigt skadat prestigeprojektet Su-57 - Rysslands första femte generationens stridsflygplan. Även T-14 Armata - Rysslands första fjärde generationens huvudstridsvagn - har av oklara anledningar inte kunnat massproduceras.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Man ska nog inta en allmänt skeptisk inställning till de uppgifter som florerar! Vad som är information resp. desinformation, liksom vad som är utplanterat är inte så lätt att avgöra.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 25 april 2022 8:20
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 23 april 2022 12:43PS. De amerikanska och brittiska kärnvapnen står under gemensamt kommando. Vem som för kommande över de franska kärnvapnen vet vi på måndag - det kan mycket väl bli Putins handgångna dam som snart sitter i Elysée-palatset (för att inte tala om Trump i Vita Huset igen).
Putins handgångna dam blev besegrad i ännu ett bakslag för den ryske diktatorn.
Ja, det har väl inte undgått någon vid det här laget. Men sedan har vi ett parlamentsval relativt snart också.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det förefaller klarlagt att Ryssland angripit civila med klusterbomber. Utöver detta finns tecken på ännu mer grym och hänsynslös krigföring från rysk sida, genom användning av pilammunition, sk. flechetter, ett vapen som går tillbaka till WW1.

Båda vapentyperna är avsedda att bekämpa större infanteriformationer, men ryssarna verkar ha avfyrat artillerigranater laddade med flechetter över områden som saknar militära mål. Till skillnad från klusterammunition är flechetter inte förbjudna i någon konvention. Å andra sidan deltar inte Ryssland i konventionen om klusterammunition. Egentligen är detta betydelselöst eftersom Ryssland inte har visat något större intresse av att respektera ens de regelverk de själva har ratificerat.

Det är nämligen förbjudet att rikta (rena terror)angrepp direkt mot civilbefolkningen, någon som framgår av 1949 års Genevekonventioner.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Nya ryska propagandalögner: Russia warns United States against sending more arms to Ukraine (Rysslands USA-ambassadör).

Antydningar finns om att USA-ambassadören Anatolij Antonov är i onåd hos Vladimir Vladimirovitj: Lonely Anatoly: The Russian ambassador is Washington’s least popular man, så han kanske tycker att han måste rycka upp sig.

Enligt AFP hotar dessutom chefstorpeden Sergej Viktorovitj Lavrov återigen med WW3 och tillägger att de vapen från väst som förs in i Ukraina kommer att vara legitima mål för de ryska inkräktarna. Självklart är det så! Alla ukrainska vapen och militärinstallationer är legitima mål. Sedan finns det ju andra typer av mål man kan angripa - med kluster- och pilammunition! De är ju inte riktigt lika legitima, men mål blir de lika fullt, tydligen!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Mycket tjafs i nyhetsmedia om Vladimir Vladimirovitjs föregivna hot om att stänga av gaskranen: Russia halts gas supplies to Poland and Bulgaria om man inte får betalt i rubel. I själva verket är detta ju ett spel för gallerierna. Om köparna betalar i EUR till Gazprombank eller om de betalar EUR till Gazprombank för att få ett motvärde i RUB, som de sedan betalar med har ju ingen praktisk betydelse. Annat än att Putin kan bestämma både gaspriset och växelkursen, vilket ju ger goda möjligheter till prishöjningar. Syftet med detta manövrerande är förstås rent politiskt.

Dessutom kan det ha sina risker att ha med Gazpronbank att göra: Den tidigare Kremlrådgivaren, Putinvännen och före detta chefen för Gazprombank, Vladislav Avajev (51), hittades död i sin lyxlägenhet i Moskva. Ryska polisen lägger givetvis ut detta som att det rör sig om ett sk. utvidgat självmord. Själv tycker jag att det verkar vara gammal "god" KGB-stil över detta. I YLE-artikeln står också att
Medierna spekulerar nu i om det handlar om ................. maffiabeställda avrättningar.
. Problemet är bara att det inte finns några maffiastrukturer i Ryssland som agerar oberoende av statsmakten. Avajev var tydligen även före detta Putin-vän.

Det här är ju Västeuropas veka liv att sparka i, speciellt med tanke på Tysklands ovilja och tveksamhet. I Finland har man rakare rör i analyserna och därför vill jag illustrera detta med YLE:s Johnny Sjöblom, som skriver: Ukrainakriget och Tyskland – ett land vars politiker inte verkar våga fatta de rätta besluten.

Putins propagandacentra TASS (känd från Sovjettiden) slickar givetvis i sig detta som en framgång: 10 European companies open accounts at Gazprombank to pay for gas in rubles.

Fast han såg lite bekymrad ut under påskfirandet:
Bild
Undrar om han inte har annat än Herren Jesus Kristus i tankarna här. Nu ska tydligen Transnistrien dras in i kriget också, som jag förutsåg ovan.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 27 april 2022 19:04, redigerad totalt 3 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Putin har ju ett antal om inte medlöpare så åtminstone nyttiga (som inte all iofs. behöver vara idioter). Internationellt känd är ex.vis den australiske journalisten John Pilger, en slags internationell motsvarighet till Sveriges Knut Lindelöf. Båda är gamla farbröder nu, som fick sin världsbild formad under 68-vänsterns glansdagar, och det märks med tanke på att Pilger tillhör den som utnämner USA till allt onts upphov, medan marxismen-leninismen går fri. Inte ens när han blev jagad av Röda Khmererna i Kambodjda ville ha inse det. Här är en intressant, kritisk analys av Pilgers världsbild: Victim Putin is surrounded by the evil West in the bizarre world of John Pilger. Pilger gör i alla fall ingen hemlighet av att han bedriver ren opinionsbildning.

I Sverige har vi ju forskaren Frida Stranne, vars anti-amerikanism har blivit värre och värre för varje år hon har studerat amerikanska misstag i det förflutna, även om hon kunnat paketera detta under forskarflagg, gärna i samarbete med iransk-amerikanska Trita Parsi, som gärna för div. tredjevärldsdiktatorers talan ( Why non-Western countries tend to see Russia's war very, very differently )

Stranne har tidigare varit borgerliga tidningars (Expressen, SvD) kelgris men idag ramlar masken av i en (sk. kulturartikel, i enlighet med AB:s vilseledande beteckningar) artikel i AB: Dubbelmoralen om krig får mig att tappa andan, med underrubriken (med reservation för rubriksättningen): "Svenska medier och politiker agerar megafoner åt de amerikanska hökarna", ett av de mest beklämmande aktstycken jag läst. Nyckelfrasen i denna smörja är "
De (dvs. "de amerikanska hökarna", min anm.)som kontinuerligt utnyttjat Rysslands svaghet efter murens fall utan att tillmötesgå Moskvas krav på olika säkerhetsgarantier – något de själva med självklarhet hade krävt i samma läge.
Dvs. direkt hämtat ur Putins propaganda. Artikeln kunde i själva verket ha varit skriven i Moskva, med tanke på att den dryper av whataboutism. Man undra i själva verket vad Stranne gör i USA, ett land som hon hatar så intensivt? Som tur är får hon inte stå oemotsagd. I dagen Expressen bemöter Linda Jerneck (som jag är avis på för att jag inte längre kommer i en sådan klänning som hon har på sin byline) Strannes tirader: USA-hatet gör forskaren blind för Rysslands brott. Det är som Jerneck säger
Att utmåla demokratiska länder som lika goda kålsupare som auktoritära är ett välbeprövat kort i den ryska propagandaleken.
I bästa fall skulle man kunna se Strannes utläggningar som ett försök till sk. tredje ståndpunkt, nu liksom då hamnar sådant ofta i knäet på världens diktatorer. Ett annat sätt att se detta är som ett led i Strannes opinionsbildning för att förhindra et finsk/svensk Nato-inträde - just nu verkar hon koncentrera sig på Finland: Hur agera om Trump återtar makten, raserar Nato eller närmar sig Putin på Europas bekostnad?. Stranne är givetvis i sin fulla demokratiska rätt att bilda opinion för sin åsikt, men då hamnar ju forskarglorian på sned, förstås. Här argumenterar Stranne med indirekta argument mot ett Nato-medlemskap, problemet hon pekar på är dock reellt.

USA:s republikanska parti, Abraham Lincolns stolta frihetsparti har nu drivit iväg så till den milda grad att det med europeiska mått mätt måste betraktas som ett högerextremt parti där Joe Biden är en större fiende än Putin, och lögnen om att Donald Trump "egentligen" vann presidentvalet hålls levande. Att Trump återtar presidentposten 2024 betraktar jag som nästan givet, demokraterna har inget att sätta emot. Biden är mer eller mindre förbrukad då, och Kamala Harris är lika hatad som Hillary Clinton. USA är ett land grundat av män, för män. Gerymandingen dvs. att rita om valkretsarna för att gynna det egna partiet pågår tyvärr för fullt (vilket är ett av mina starkaste argument mot ett majoritetsvalsystem), framför allt i de republikanskt styrda delstaterna. Ur ett statsvetenskapligt perspektiv kan man tycka att det är lite underligt att ett federalt val inte regleras av en federal vallag. Biden-administrationen försökte få någonting sådant genom Kongressen, men några demokratiska principryttare stoppade det, i förening med republikanerna. Kompetensfördelning mellan den federala och delstatliga makten har ju varit ett stridsäpple sedan USA bildades.

Bild
Vladimir Vladimirovitj ser nöjd och glad ut här (de sitter ju ned - så publicum slipper se vilken kortis han är) men Donald ser ut att ha tankarna på annat håll
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Odd »

Det verkar som att Putin helt har missar Peter den stores citat
Peter den store skrev:Remember to feed your people. Soldiers' bellies are not satisfied with empty promises and hopes.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

The Belarusian railway workers who helped thwart Russia’s attack on Kyiv
The Washington Post skrev:Now, a new phase in the rail war may be underway. In recent days the railway activists have posted on Telegram photographs of damage to signaling cabinets along Russian railway lines being used to transport troops into eastern Ukraine. The attacks can’t be independently confirmed, but Voitekhovich claimed members of his railway network are involved. “There are open borders between Belarus and Russia,” he said.
Det skulle definitivt vara intressant om den belarusiska motståndsrörelsen låg bakom några av attackerna i Ryssland. Faller Putin så faller även Lukasjenka!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

The Russian tank design flaw that makes them 'mobile coffins': Multiple shells stored together means even an indirect hit can spark chain reaction and set off an explosion
Daily Mail skrev:Analysts claimed yesterday that Russia has lost so much military equipment in Ukraine that it will be unable to fight another war for years.

[...]

Wrecked Kremlin equipment now amounts to 970 tanks, 187 planes, 155 helicopters, 431 artillery units and eight ships, the Ukrainian army estimated this morning.
Putins avmilitarisering verkar gå "enligt plan". :roll:
Skriv svar