FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: måndag 25 april 2022 9:59 Det verkar alltså bli en minitunnelbana som i Köpenhamn. Turtätheten sägs bli hög, men det återstår att se. Förarlösa tåg kan hjälpa. Vidare nås alla stationer enbart med hiss, vilket ger ett ännu modernare intryck.
Är det mer modernt att trycka in alla resenärer i hissar mellan station och gata, utan möjlighet till att använda rulltrappor? Skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om man tog bort alla rulltrappor och byggde nya hiss som enda möjlighet att komma ner till perrongerna?
Enceladus skrev: måndag 25 april 2022 9:59 Är tanken att Stockholm äntligen ska utmana Köpenhamn i modernitet? Dagens t-bana anses ju vara omodern. Men det räcker inte att en t-bana är modern - den måste också vara användbar. Kan "en helt fristående bana" med bara sex stationer anses vara det?
Går banan mellan de punkter som jag ska rese så är den användbar för mig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev: måndag 25 april 2022 11:28
Enceladus skrev: måndag 25 april 2022 9:59 Det verkar alltså bli en minitunnelbana som i Köpenhamn. Turtätheten sägs bli hög, men det återstår att se. Förarlösa tåg kan hjälpa. Vidare nås alla stationer enbart med hiss, vilket ger ett ännu modernare intryck.
Är det mer modernt att trycka in alla resenärer i hissar mellan station och gata, utan möjlighet till att använda rulltrappor? Skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om man tog bort alla rulltrappor och byggde nya hiss som enda möjlighet att komma ner till perrongerna?
Enceladus skrev: måndag 25 april 2022 9:59 Är tanken att Stockholm äntligen ska utmana Köpenhamn i modernitet? Dagens t-bana anses ju vara omodern. Men det räcker inte att en t-bana är modern - den måste också vara användbar. Kan "en helt fristående bana" med bara sex stationer anses vara det?
Går banan mellan de punkter som jag ska rese så är den användbar för mig.
Modern är bara ett ord. Det är bättre att hålla sig till konkreta för- och nackdelar. Gör man det kan man lätt konstatera att den så kallade tunnelbanan som förbinder det mellanstora stadsbyggnadsprojektet Årstafältet med ett antal halvperifera bytespunkter är den mest idiotiska utbyggnaden av kollektivtrafik någonsin i Stockholm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: måndag 25 april 2022 11:28
Enceladus skrev: måndag 25 april 2022 9:59 Det verkar alltså bli en minitunnelbana som i Köpenhamn. Turtätheten sägs bli hög, men det återstår att se. Förarlösa tåg kan hjälpa. Vidare nås alla stationer enbart med hiss, vilket ger ett ännu modernare intryck.
Är det mer modernt att trycka in alla resenärer i hissar mellan station och gata, utan möjlighet till att använda rulltrappor? Skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om man tog bort alla rulltrappor och byggde nya hiss som enda möjlighet att komma ner till perrongerna?
Snabba hissar gör hela resan smidigare
FUT skrev:– När stationerna ligger så pass djupt tar det alldeles för lång tid att ta rulltrapporna. Snabbhissarna går ungefär 4 meter per sekund.

– Vi bygger i en storstad och det finns inte så mycket plats runt entréerna, på grund av att husen står tätt eller på grund av andra spår i närheten. Tack vare hissarna påverkar vi omgivningen så lite som möjligt.
Svar: Ja, enligt FUT skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om alla rulltrappor togs bort.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av LÅ1 »

Enbart hissar gör att det känns osäkrare. Inte minst vid en utrymningssituation. Det är tryggare att ha luft och rymd omkring sig, än att vara instängd i en hiss. Men fast det börjar kommuniceras ut att station Sofia bara ska ha hissar så har jag har inte sett en enda insändare från någon med klaustrofobi som klagar på detta, konstigt nog.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 25 april 2022 13:25
LÅ1 skrev: måndag 25 april 2022 11:28
Enceladus skrev: måndag 25 april 2022 9:59 Det verkar alltså bli en minitunnelbana som i Köpenhamn. Turtätheten sägs bli hög, men det återstår att se. Förarlösa tåg kan hjälpa. Vidare nås alla stationer enbart med hiss, vilket ger ett ännu modernare intryck.
Är det mer modernt att trycka in alla resenärer i hissar mellan station och gata, utan möjlighet till att använda rulltrappor? Skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om man tog bort alla rulltrappor och byggde nya hiss som enda möjlighet att komma ner till perrongerna?
Snabba hissar gör hela resan smidigare
FUT skrev:– När stationerna ligger så pass djupt tar det alldeles för lång tid att ta rulltrapporna. Snabbhissarna går ungefär 4 meter per sekund.

– Vi bygger i en storstad och det finns inte så mycket plats runt entréerna, på grund av att husen står tätt eller på grund av andra spår i närheten. Tack vare hissarna påverkar vi omgivningen så lite som möjligt.
Svar: Ja, enligt FUT skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om alla rulltrappor togs bort.
För det första är "enligt FUT" en skrattretande formulering, som om FUT skulle vara någon auktoritet, vilket de inte är.

För det andra finns det ju ingenting i det citatet som ens är nära det som Enceladus påstår. Vilket är ganska typiskt för Enceladus inlägg, att de försöker stödja ett påstående genom att hänvisa till något helt annat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev: måndag 25 april 2022 13:56 Enbart hissar gör att det känns osäkrare. Inte minst vid en utrymningssituation. Det är tryggare att ha luft och rymd omkring sig, än att vara instängd i en hiss. Men fast det börjar kommuniceras ut att station Sofia bara ska ha hissar så har jag har inte sett en enda insändare från någon med klaustrofobi som klagar på detta, konstigt nog.
Min kära mor har klaustrofobi. Hon tycker att tunnelbana är otäckt. Så hissar eller rulltrappor är ovidkommande. Men skulle hon åkt tunnelbana så hade hon inte stigit av vid de stationerna sin bara har hiss.
Professionell tyckare
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av Diripsi »

LÅ1 skrev: måndag 25 april 2022 11:28
Enceladus skrev: måndag 25 april 2022 9:59 Det verkar alltså bli en minitunnelbana som i Köpenhamn. Turtätheten sägs bli hög, men det återstår att se. Förarlösa tåg kan hjälpa. Vidare nås alla stationer enbart med hiss, vilket ger ett ännu modernare intryck.
Är det mer modernt att trycka in alla resenärer i hissar mellan station och gata, utan möjlighet till att använda rulltrappor? Skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om man tog bort alla rulltrappor och byggde nya hiss som enda möjlighet att komma ner till perrongerna?
Ja de uråldriga stationerna borde ju göras om till museum. Det är riktigt pinsamt för Stockholm att vi fortfarande har tunnelbanestationer som bara är en kort trappa ner från gatan. Dessa stationer borde omedelbart bytas ut mot moderna stationer hundra meter under marken!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av Diripsi »

Och förresten så måste vi även korta ner alla alla plattformar till 40 meter så att vi blir lite mer som Köpenhamn. Långa plattformar är pinsamt omodernt!
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av gbd »

FUT? Kan någon uppdatera mig?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av LÅ1 »

gbd skrev: tisdag 26 april 2022 12:31 FUT? Kan någon uppdatera mig?
FUT borde vara initialförkortning (akronym) för Förvaltning för utbyggd tunnelbana.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av Majkey »

Kommer det vara förberett för långa tåg i framtiden? Även om det inte behövs idag känns det dumt att bygga fast sig i en minimetro som Köpenhamns.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av Harald »

Diripsi skrev: måndag 25 april 2022 19:00 Ja de uråldriga stationerna borde ju göras om till museum. Det är riktigt pinsamt för Stockholm att vi fortfarande har tunnelbanestationer som bara är en kort trappa ner från gatan. Dessa stationer borde omedelbart bytas ut mot moderna stationer hundra meter under marken!
Av någon anledning kommer jag att tänka på när jag i min ungdom bodde i Uppsala. Jag plågades då storligen av att husen var så låga och inte höga och fina som i Stockholm. Särskilt pinsam var den gamla bebyggelsen längs Dragarbrunnsgatan. När jag nu kommer till Uppsala och ser vad som har hänt där, inser jag hur ungdomligt oförståndig jag var.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av twr »

Majkey skrev: onsdag 27 april 2022 14:52 Kommer det vara förberett för långa tåg i framtiden? Även om det inte behövs idag känns det dumt att bygga fast sig i en minimetro som Köpenhamns.
FUT bryr sig inte om vad som är dumt eller inte. De är inte intresserade av funktion. Det enda som betyder något är att bygga något som kan kallas tunnelbana. Sen spelar det ingen roll var stationerna ligger och den typen av frågor.

Man kommer att bygga 70 meter långa plattformar och de kommer att vara omöjliga att förlänga. Alla stationer kommer enbart ha hiss. man bygger alltså något som kapacitetsmässigt är en spårväg, tillgänglighetsmässigt är sämre än allt annat och man gör det till en extrem kostnad. Tänk en bana av Kistagrenens längd men tre gånger dyrare och minst 30 meter ner i marken.

Och så presenterar man detta som något bra genom att använda innehållslösa ord som "modern".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av Odd »

twr skrev: onsdag 27 april 2022 16:11
Majkey skrev: onsdag 27 april 2022 14:52 Kommer det vara förberett för långa tåg i framtiden? Även om det inte behövs idag känns det dumt att bygga fast sig i en minimetro som Köpenhamns.
FUT bryr sig inte om vad som är dumt eller inte. De är inte intresserade av funktion. Det enda som betyder något är att bygga något som kan kallas tunnelbana. Sen spelar det ingen roll var stationerna ligger och den typen av frågor.

Man kommer att bygga 70 meter långa plattformar och de kommer att vara omöjliga att förlänga. Alla stationer kommer enbart ha hiss. man bygger alltså något som kapacitetsmässigt är en spårväg, tillgänglighetsmässigt är sämre än allt annat och man gör det till en extrem kostnad. Tänk en bana av Kistagrenens längd men tre gånger dyrare och minst 30 meter ner i marken.

Och så presenterar man detta som något bra genom att använda innehållslösa ord som "modern".
Det är det som är det fina med dekalpolitik. Genom att kalla något för något annat så kan man legitimera det.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av Enceladus »

Underlag för kontrollstation 1
FUT skrev:Anläggningens utformning som har analyserats i successivanalysen bygger på principerna i Sverigeförhandlingens omfattning men med tydliggörande av:
• En ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö utformad som två enkelspårstunnlar där eventuell utrymning sker mellan tunnelrören
• 75 m långa plattformar med mittuppgång med möjlighet till fler entréer.
• Sex stationer
– Fridhemsplan med möjlighet till omstigning till blå och grön linje
– Liljeholmen med möjlighet till omstigning till röd linje
– Årstaberg med möjlighet till omstigning tvärbana och pendeltåg
– Årstafältet
– Östberga
– Älvsjö med möjlighet till omstigning till pendeltåg
Det verkar onekligen som att FUT:s nya tunnelbana är starkt inspirerad av Köpenhamns metro: korta tåg och plattformar med fokus på turtäthet, två enkelspårstunnlar som säkerställer avbrottsfri trafik. Inspirationen bekräftas av följande stycke:
FUT skrev:Moderna tunnelbanor byggs ofta med kortare tåg/plattformar än de som använts tidigare i Stockholm. Kapaciteten säkerställs istället med högre turtäthet vilket ger god tillgänglighet. Exempel på sådan tunnelbana är Köpenhamn som på senare år byggt ut sitt tunnelbanesystem i centrala staden.
Tanken är alltså att den nya tunnelbanan ska vara "modern", vilket Stockholms befintliga tunnelbana inte är.

Blir detta Stockholms nya standard för tunnelbanor? Förhoppningsvis möjliggörs utbyggnader åt båda hållen (t.ex. Hagastaden och Hagsätra). Det kan också vara klokt att ta hänsyn till Spårväg Syd redan nu.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av Anders Hanquist »

Den här tunnelbanan blir uppenbarligen en separat anläggning, en "Tub 4". Den har ännu inte fått någon färg, som jag har sett. Hög tid nu alltså att fasa ut "Gula linjen" som benämning på avgreningen Odenplan-Arenastaden, så att man kan återanvända färgen för den här banan.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av Odd »

Anders Hanquist skrev: söndag 15 maj 2022 11:30 Den här tunnelbanan blir uppenbarligen en separat anläggning, en "Tub 4". Den har ännu inte fått någon färg, som jag har sett. Hög tid nu alltså att fasa ut "Gula linjen" som benämning på avgreningen Odenplan-Arenastaden, så att man kan återanvända färgen för den här banan.
Tänk om man kunde slopa prestigen med färger, då skulle man inte ha dessa problem... :-D
Genius on call
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av M224 »

Odd skrev: måndag 16 maj 2022 6:28
Anders Hanquist skrev: söndag 15 maj 2022 11:30 Den här tunnelbanan blir uppenbarligen en separat anläggning, en "Tub 4". Den har ännu inte fått någon färg, som jag har sett. Hög tid nu alltså att fasa ut "Gula linjen" som benämning på avgreningen Odenplan-Arenastaden, så att man kan återanvända färgen för den här banan.
Tänk om man kunde slopa prestigen med färger, då skulle man inte ha dessa problem... :-D
Javisst, hela nätet kan vara en färg, grön... :lol: I nästan alla andra har varje linje en egen färg och inte som i Stockholm!

SLs färger gör ju ingen nytta när ex. alla pendeltågslinjer har lila som färg. :roll:
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av Anders Hanquist »

London har väl samma system som vi (och var väl förebild en gång) med en "banfärg", men med samma färg för grenar som för huvudsträckningen. Annars skulle nog inte färgerna räcka till.

http://www.afn.org/~alplatt/tube.html
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?

Inlägg av M224 »

Anders Hanquist skrev: måndag 16 maj 2022 9:51 London har väl samma system som vi (och var väl förebild en gång) med en "banfärg", men med samma färg för grenar som för huvudsträckningen. Annars skulle nog inte färgerna räcka till.

http://www.afn.org/~alplatt/tube.html
Japp att London och New York har det kan jag köpa men Stockholm behöver det inte.

Tycker Köpenhamns och majoriteten av Europas Metro-system har tydligare färgscheman, ex. Köpenhamn med M1 och M2 som är gul och grön, M3 och M4 som är blå och röd även om de delar en sträcka genom stan.
Skriv svar