Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Dubbeldäckare är vanliga i bland annat Berlin, Hongkong, Singapore, Dublin, London och resten av Storbritannien. Hongkong har dessutom dubbeldäckade spårvagnar. I Sverige används dubbeldäckare sporadiskt, men ej i stadstrafik.
SL:
Linje 670 Tekniska högskolan-Vaxholm (från november)
Linje 676 Tekniska högskolan-Norrtälje
Västtrafik:
Linje 100 Göteborg-Borås
Skånetrafiken:
Linje 1 Malmö-Kristianstad
Linje 2 Lund-Hörby
Linje 10 Helsingborg-Örkelljunga
UL:
Linje 773 Uppsala-Västerås
Linje 774 Uppsala-Enköping(-Västerås)
Östgötatrafiken:
Olika linjer i expresstrafik
Länstrafiken i Jämtland:
Linje 45 Östersund-Gällivare
Länstrafiken Norrbotten:
Olika linjer i fjärrtrafik, främst linje 100 Umeå-Haparanda
De flesta av dessa linjer började trafikeras med dubbeldäckare på 2010-talet. Kundnöjdheten har generellt sett varit mycket hög. Transdev, som tar över busstrafiken i Norrtälje i augusti och busstrafiken i Norrort i november, har beställt cirka 40 dubbeldäckare av modellen Volvo 9700 DD. Dubbeldäckarna behövs helt enkelt för att få den kundnöjdhet som Transdev har lovat.
Kommer vi att få se fler dubbeldäckare i Sverige, speciellt med tanke på hur trafikavtal numera brukar se ut?
SL:
Linje 670 Tekniska högskolan-Vaxholm (från november)
Linje 676 Tekniska högskolan-Norrtälje
Västtrafik:
Linje 100 Göteborg-Borås
Skånetrafiken:
Linje 1 Malmö-Kristianstad
Linje 2 Lund-Hörby
Linje 10 Helsingborg-Örkelljunga
UL:
Linje 773 Uppsala-Västerås
Linje 774 Uppsala-Enköping(-Västerås)
Östgötatrafiken:
Olika linjer i expresstrafik
Länstrafiken i Jämtland:
Linje 45 Östersund-Gällivare
Länstrafiken Norrbotten:
Olika linjer i fjärrtrafik, främst linje 100 Umeå-Haparanda
De flesta av dessa linjer började trafikeras med dubbeldäckare på 2010-talet. Kundnöjdheten har generellt sett varit mycket hög. Transdev, som tar över busstrafiken i Norrtälje i augusti och busstrafiken i Norrort i november, har beställt cirka 40 dubbeldäckare av modellen Volvo 9700 DD. Dubbeldäckarna behövs helt enkelt för att få den kundnöjdhet som Transdev har lovat.
Kommer vi att få se fler dubbeldäckare i Sverige, speciellt med tanke på hur trafikavtal numera brukar se ut?
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Dubbeldäckare är roliga men de har nästan inga fördelar mot exempelvis ledbussar.
Den enda fördel jag kan tänka mig är att de tar mindre yta och att de möjligen är något lättare att manövrera i trånga tätorter. Men annars, finns det verkligen någon annan fördel?
Risken för att köra in i hinder är ju helt klart större.
Den enda fördel jag kan tänka mig är att de tar mindre yta och att de möjligen är något lättare att manövrera i trånga tätorter. Men annars, finns det verkligen någon annan fördel?
Risken för att köra in i hinder är ju helt klart större.
Genius on call
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Kundnöjdheten! Resenärerna älskar dubbeldäckare. Ända sedan dubbeldäckarna infördes på linje 676 har Norrtälje haft högst kundnöjdhet i Stockholm. Volvos nya flaggskepp, som Bussmagasinet kallar "en verklig höjdare", ska hjälpa företaget att sälja enplansbussar:Odd skrev:Dubbeldäckare är roliga men de har nästan inga fördelar mot exempelvis ledbussar.
Den enda fördel jag kan tänka mig är att de tar mindre yta och att de möjligen är något lättare att manövrera i trånga tätorter. Men annars, finns det verkligen någon annan fördel?
Risken för att köra in i hinder är ju helt klart större.
Men finns inte risken att de nya dubbeldäckarna blir så populära att enplansbussar inte längre efterfrågas i premiumsegmentet?Bussmagasinet skrev:– Många företag vill helst ha en leverantör av bussar, både enplansbussar och dubbeldäckare. I och med att vi nu breddar vårt produktsortiment tror vi att vi kommer att få nya marknadsmöjligheter även när det gäller andra bussar än dubbeldäckare, säger Jonas Pettersson.
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Några tillägg:
Västtrafik:
Linje 290 Järntorget (Göteborg) - Burö
Linje 841 Göteborg - Lysekil
Röd Express Lilla Varholmen - Göteborg - Landvetter
JLT:
Linje 500 Jönköping - Värnamo
Kronoberg har väl också ett gäng dubbeldäckare i trafik, förra året åkte jag t.ex. med en på linje 145 mellan Ljungby och Alvesta. Osäker på om dubbeldäckarna finns kvar i de nya avtal som snart träder i kraft.
Västtrafik:
Linje 290 Järntorget (Göteborg) - Burö
Linje 841 Göteborg - Lysekil
Röd Express Lilla Varholmen - Göteborg - Landvetter
JLT:
Linje 500 Jönköping - Värnamo
Kronoberg har väl också ett gäng dubbeldäckare i trafik, förra året åkte jag t.ex. med en på linje 145 mellan Ljungby och Alvesta. Osäker på om dubbeldäckarna finns kvar i de nya avtal som snart träder i kraft.
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Dubbeldäckare har betydligt högre kapacitet, det säger ju sig självt om man jämför 2*14 meter med en ledbuss på 18-19 meter. Enda kapacitetsmässiga fördelen med ledbussar är om man vill ha väldigt många stående, då kan det bli högre kapacitet med ledbussar eftersom man inte tillåter stående på övervåningen, man då krävs det väldigt många stående, vilket knappast är något att eftersträva.Odd skrev:Dubbeldäckare är roliga men de har nästan inga fördelar mot exempelvis ledbussar.
Den enda fördel jag kan tänka mig är att de tar mindre yta och att de möjligen är något lättare att manövrera i trånga tätorter. Men annars, finns det verkligen någon annan fördel?
Risken för att köra in i hinder är ju helt klart större.
Olycksrisken är ju däremot något som talar mot dubbeldäckare. En ledbuss kan också ha fördelen att man får snabbare hållplatsuppehåll och bättre spridning av passagerarna i bussen, men då måste man ha påstigning i alla dörrar, annars blir det knappast någon större fördel gentemot dubbeldäckare.
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Jag har försökt att Googla lite på det men inte fått något bra svar. Hur många sittande passagerare ryms det i en dubbeldäckare resp ledbuss av samma klass? Det borde ju stå på skyltarna inne i bussarna?
Genius on call
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Volvo 9700 DD, d.v.s. den modell som Transdev har beställt för trafiken i Norrtälje och Norrort, har upp till 96 sittplatser (se ovanstående inlägg om modellen). JLT kör redan samma modell på linje 500 mellan Värnamo och Jönköping, och dubbeldäckaren verkar vara populär hos såväl resenärer som förare. JLT:s version har 82 bältade säten.Odd skrev:Jag har försökt att Googla lite på det men inte fått något bra svar. Hur många sittande passagerare ryms det i en dubbeldäckare resp ledbuss av samma klass? Det borde ju stå på skyltarna inne i bussarna?
Enplansbussar av samma klass är ju vanliga turistbussar. Dessa har väl sällan fler än 60 sittplatser. Ledbussar i tätortstrafik brukar ha ännu färre sittplatser på grund av många ståplatser. Enligt RiPlan har ledbussar i förortstrafik 55 sittplatser och ledbussar i stadstrafik 45 sittplatser medan dubbeldäckare har 85 sittplatser (se sidan 37).
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Så här jämförs alltså äpplen med päron. Frågan kvarstår.Enceladus skrev:Volvo 9700 DD, d.v.s. den modell som Transdev har beställt för trafiken i Norrtälje och Norrort, har upp till 96 sittplatser (se ovanstående inlägg om modellen). JLT kör redan samma modell på linje 500 mellan Värnamo och Jönköping, och dubbeldäckaren verkar vara populär hos såväl resenärer som förare. JLT:s version har 82 bältade säten.Odd skrev:Jag har försökt att Googla lite på det men inte fått något bra svar. Hur många sittande passagerare ryms det i en dubbeldäckare resp ledbuss av samma klass? Det borde ju stå på skyltarna inne i bussarna?
Enplansbussar av samma klass är ju vanliga turistbussar. Dessa har väl sällan fler än 60 sittplatser. Ledbussar i tätortstrafik brukar ha ännu färre sittplatser på grund av många ståplatser. Enligt RiPlan har ledbussar i förortstrafik 55 sittplatser och ledbussar i stadstrafik 45 sittplatser medan dubbeldäckare har 85 sittplatser (se sidan 37).
Genius on call
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Jag förstår inte riktigt. Kan du beskriva lite mer exakt vad det är för slags bussar du vill jämföra?Odd skrev: Så här jämförs alltså äpplen med päron. Frågan kvarstår.
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Innerstadsbussar i Stockholm föreslår jag att vi utgår från.
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Enchaladus jämför en vanlig turistbuss med en dubbeldäckare. Som han själv konstaterar, ledbussar brukar ha färre sittplatser då de ofta är avsedda för "tätortstrafik" och "förortstrafik".Diripsi skrev:Jag förstår inte riktigt. Kan du beskriva lite mer exakt vad det är för slags bussar du vill jämföra?Odd skrev: Så här jämförs alltså äpplen med päron. Frågan kvarstår.
Hur många sittplatser har en ledbuss i turistbussklass, det är väl i så fall det man skall jämföra med?
Genius on call
- Karsten
- Inlägg: 1480
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Ledbuss i turistbussklass, det har väl bara funnits i enstaka exemplar genom tiderna?Odd skrev:Enchaladus jämför en vanlig turistbuss med en dubbeldäckare. Som han själv konstaterar, ledbussar brukar ha färre sittplatser då de ofta är avsedda för "tätortstrafik" och "förortstrafik".Diripsi skrev:Jag förstår inte riktigt. Kan du beskriva lite mer exakt vad det är för slags bussar du vill jämföra?Odd skrev: Så här jämförs alltså äpplen med päron. Frågan kvarstår.
Hur många sittplatser har en ledbuss i turistbussklass, det är väl i så fall det man skall jämföra med?
Jag tror nog att man får acceptera att jämföra äpplen med päron här, eftersom det rör sig om produkter som är skapta för olika sorters trafik, just eftersom de inte är ultimata för båda trafikuppgifterna.
Det närmaste man kan komma i jämförelse är nog en ledbuss för förortstrafik, med som mest 60 sittplatser och en dubbeldäckare för "regionaltrafik" med 80-85 sittplatser.
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
En 18 m ledbuss har väl ofta inte fler sittplatser än en 15 m boggibuss. En massa utrymme går bort i leden. Mera utrymme går bort om man har ett motorrum i främre delen. Det finns väl ingen anledning att köra ledbuss annat än där man inte kommer fram med boggibuss.
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Ledbussar har betydligt fler ståplatser. Det finns en hel del busslinjer som behöver många ståplatser, även utanför rusningen och under pandemin.Harald skrev:En 18 m ledbuss har väl ofta inte fler sittplatser än en 15 m boggibuss. En massa utrymme går bort i leden. Mera utrymme går bort om man har ett motorrum i främre delen. Det finns väl ingen anledning att köra ledbuss annat än där man inte kommer fram med boggibuss.
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Ståplatser behövs inte. Det är bara något som resenärerna får hålla till godo med på vissa sträckor.Enceladus skrev:Ledbussar har betydligt fler ståplatser. Det finns en hel del busslinjer som behöver många ståplatser, även utanför rusningen och under pandemin.Harald skrev:En 18 m ledbuss har väl ofta inte fler sittplatser än en 15 m boggibuss. En massa utrymme går bort i leden. Mera utrymme går bort om man har ett motorrum i främre delen. Det finns väl ingen anledning att köra ledbuss annat än där man inte kommer fram med boggibuss.
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Förlåt mig, men jag förstår inte skillnaden. Om resenärerna får hålla till godo med dem på vissa sträckor så behövs de väl på dessa sträckor?Harald skrev: Ståplatser behövs inte. Det är bara något som resenärerna får hålla till godo med på vissa sträckor.
Professionell tyckare
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Jag åker inte buss särskilt ofta, men det verkar som om det ska finnas runt 10 stycken i drift i Kronobergs län. Skulle tro att 145 och 845 mellan Växjö och Ljungby ( - Halmstad) (i princip samma sträcka, 845 hoppar över rätt många mjölkpallar, såsom Alvesta och Ryssby) har de flesta.jesper skrev:Några tillägg:
Västtrafik:
Linje 290 Järntorget (Göteborg) - Burö
Linje 841 Göteborg - Lysekil
Röd Express Lilla Varholmen - Göteborg - Landvetter
JLT:
Linje 500 Jönköping - Värnamo
Kronoberg har väl också ett gäng dubbeldäckare i trafik, förra året åkte jag t.ex. med en på linje 145 mellan Ljungby och Alvesta. Osäker på om dubbeldäckarna finns kvar i de nya avtal som snart träder i kraft.
Professionell tyckare
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Om jag inte missminner mig eller är utdaterad så borde väl X-trafik ha ett par dubbeldäckare som kör på bl.a. linje 150 (Uppsala-)Gävle-Hudiksvall.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Dubbeldäckare lär tydligen försvinna helt från UL-trafiken, då Keolis tar över kontraktet den 13 juni 2022.Enceladus skrev: UL:
Linje 773 Uppsala-Västerås
Linje 774 Uppsala-Enköping(-Västerås)
Åtminstone förr var det Länstrafiken Västerbotten som upphandlade, och hade ansvar för linje 100, då den gick Sundsvall - Haparanda. Precis som du korrekt anger Länstrafiken Jämtland som ansvarig för linje 45.Enceladus skrev: Länstrafiken i Jämtland:
Linje 45 Östersund-Gällivare
Länstrafiken Norrbotten:
Olika linjer i fjärrtrafik, främst linje 100 Umeå-Haparanda
Däremot fanns(finns?) det andra lokala linjer inom Norrbottens län, som kördes med huvudmannens vita färger, som var upphandlade av Länstrafiken Norrbotten.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?
Det är nog flera här i Hudiktrakten, dom gick på snabblinjen Hudiksvall-Sundsvall innan den lades ner, nu går dom på olika linjer här.ADDE skrev:Om jag inte missminner mig eller är utdaterad så borde väl X-trafik ha ett par dubbeldäckare som kör på bl.a. linje 150 (Uppsala-)Gävle-Hudiksvall.