Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Enceladus »

Dubbeldäckare är vanliga i bland annat Berlin, Hongkong, Singapore, Dublin, London och resten av Storbritannien. Hongkong har dessutom dubbeldäckade spårvagnar. I Sverige används dubbeldäckare sporadiskt, men ej i stadstrafik.

SL:
Linje 670 Tekniska högskolan-Vaxholm (från november)
Linje 676 Tekniska högskolan-Norrtälje

Västtrafik:
Linje 100 Göteborg-Borås

Skånetrafiken:
Linje 1 Malmö-Kristianstad
Linje 2 Lund-Hörby
Linje 10 Helsingborg-Örkelljunga

UL:
Linje 773 Uppsala-Västerås
Linje 774 Uppsala-Enköping(-Västerås)

Östgötatrafiken:
Olika linjer i expresstrafik

Länstrafiken i Jämtland:
Linje 45 Östersund-Gällivare

Länstrafiken Norrbotten:
Olika linjer i fjärrtrafik, främst linje 100 Umeå-Haparanda

De flesta av dessa linjer började trafikeras med dubbeldäckare på 2010-talet. Kundnöjdheten har generellt sett varit mycket hög. Transdev, som tar över busstrafiken i Norrtälje i augusti och busstrafiken i Norrort i november, har beställt cirka 40 dubbeldäckare av modellen Volvo 9700 DD. Dubbeldäckarna behövs helt enkelt för att få den kundnöjdhet som Transdev har lovat.

Kommer vi att få se fler dubbeldäckare i Sverige, speciellt med tanke på hur trafikavtal numera brukar se ut?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Odd »

Dubbeldäckare är roliga men de har nästan inga fördelar mot exempelvis ledbussar.
Den enda fördel jag kan tänka mig är att de tar mindre yta och att de möjligen är något lättare att manövrera i trånga tätorter. Men annars, finns det verkligen någon annan fördel?
Risken för att köra in i hinder är ju helt klart större.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Dubbeldäckare är roliga men de har nästan inga fördelar mot exempelvis ledbussar.
Den enda fördel jag kan tänka mig är att de tar mindre yta och att de möjligen är något lättare att manövrera i trånga tätorter. Men annars, finns det verkligen någon annan fördel?
Risken för att köra in i hinder är ju helt klart större.
Kundnöjdheten! Resenärerna älskar dubbeldäckare. Ända sedan dubbeldäckarna infördes på linje 676 har Norrtälje haft högst kundnöjdhet i Stockholm. Volvos nya flaggskepp, som Bussmagasinet kallar "en verklig höjdare", ska hjälpa företaget att sälja enplansbussar:
Bussmagasinet skrev:– Många företag vill helst ha en leverantör av bussar, både enplansbussar och dubbeldäckare. I och med att vi nu breddar vårt produktsortiment tror vi att vi kommer att få nya marknadsmöjligheter även när det gäller andra bussar än dubbeldäckare, säger Jonas Pettersson.
Men finns inte risken att de nya dubbeldäckarna blir så populära att enplansbussar inte längre efterfrågas i premiumsegmentet?
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av jesper »

Några tillägg:

Västtrafik:
Linje 290 Järntorget (Göteborg) - Burö
Linje 841 Göteborg - Lysekil
Röd Express Lilla Varholmen - Göteborg - Landvetter

JLT:
Linje 500 Jönköping - Värnamo

Kronoberg har väl också ett gäng dubbeldäckare i trafik, förra året åkte jag t.ex. med en på linje 145 mellan Ljungby och Alvesta. Osäker på om dubbeldäckarna finns kvar i de nya avtal som snart träder i kraft.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev:Dubbeldäckare är roliga men de har nästan inga fördelar mot exempelvis ledbussar.
Den enda fördel jag kan tänka mig är att de tar mindre yta och att de möjligen är något lättare att manövrera i trånga tätorter. Men annars, finns det verkligen någon annan fördel?
Risken för att köra in i hinder är ju helt klart större.
Dubbeldäckare har betydligt högre kapacitet, det säger ju sig självt om man jämför 2*14 meter med en ledbuss på 18-19 meter. Enda kapacitetsmässiga fördelen med ledbussar är om man vill ha väldigt många stående, då kan det bli högre kapacitet med ledbussar eftersom man inte tillåter stående på övervåningen, man då krävs det väldigt många stående, vilket knappast är något att eftersträva.

Olycksrisken är ju däremot något som talar mot dubbeldäckare. En ledbuss kan också ha fördelen att man får snabbare hållplatsuppehåll och bättre spridning av passagerarna i bussen, men då måste man ha påstigning i alla dörrar, annars blir det knappast någon större fördel gentemot dubbeldäckare.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Odd »

Jag har försökt att Googla lite på det men inte fått något bra svar. Hur många sittande passagerare ryms det i en dubbeldäckare resp ledbuss av samma klass? Det borde ju stå på skyltarna inne i bussarna?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Jag har försökt att Googla lite på det men inte fått något bra svar. Hur många sittande passagerare ryms det i en dubbeldäckare resp ledbuss av samma klass? Det borde ju stå på skyltarna inne i bussarna?
Volvo 9700 DD, d.v.s. den modell som Transdev har beställt för trafiken i Norrtälje och Norrort, har upp till 96 sittplatser (se ovanstående inlägg om modellen). JLT kör redan samma modell på linje 500 mellan Värnamo och Jönköping, och dubbeldäckaren verkar vara populär hos såväl resenärer som förare. JLT:s version har 82 bältade säten.

Enplansbussar av samma klass är ju vanliga turistbussar. Dessa har väl sällan fler än 60 sittplatser. Ledbussar i tätortstrafik brukar ha ännu färre sittplatser på grund av många ståplatser. Enligt RiPlan har ledbussar i förortstrafik 55 sittplatser och ledbussar i stadstrafik 45 sittplatser medan dubbeldäckare har 85 sittplatser (se sidan 37).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Jag har försökt att Googla lite på det men inte fått något bra svar. Hur många sittande passagerare ryms det i en dubbeldäckare resp ledbuss av samma klass? Det borde ju stå på skyltarna inne i bussarna?
Volvo 9700 DD, d.v.s. den modell som Transdev har beställt för trafiken i Norrtälje och Norrort, har upp till 96 sittplatser (se ovanstående inlägg om modellen). JLT kör redan samma modell på linje 500 mellan Värnamo och Jönköping, och dubbeldäckaren verkar vara populär hos såväl resenärer som förare. JLT:s version har 82 bältade säten.

Enplansbussar av samma klass är ju vanliga turistbussar. Dessa har väl sällan fler än 60 sittplatser. Ledbussar i tätortstrafik brukar ha ännu färre sittplatser på grund av många ståplatser. Enligt RiPlan har ledbussar i förortstrafik 55 sittplatser och ledbussar i stadstrafik 45 sittplatser medan dubbeldäckare har 85 sittplatser (se sidan 37).
Så här jämförs alltså äpplen med päron. Frågan kvarstår.
Genius on call
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: Så här jämförs alltså äpplen med päron. Frågan kvarstår.
Jag förstår inte riktigt. Kan du beskriva lite mer exakt vad det är för slags bussar du vill jämföra?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av daniel_s »

Innerstadsbussar i Stockholm föreslår jag att vi utgår från.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Odd »

Diripsi skrev:
Odd skrev: Så här jämförs alltså äpplen med päron. Frågan kvarstår.
Jag förstår inte riktigt. Kan du beskriva lite mer exakt vad det är för slags bussar du vill jämföra?
Enchaladus jämför en vanlig turistbuss med en dubbeldäckare. Som han själv konstaterar, ledbussar brukar ha färre sittplatser då de ofta är avsedda för "tätortstrafik" och "förortstrafik".

Hur många sittplatser har en ledbuss i turistbussklass, det är väl i så fall det man skall jämföra med?
Genius on call
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Karsten »

Odd skrev:
Diripsi skrev:
Odd skrev: Så här jämförs alltså äpplen med päron. Frågan kvarstår.
Jag förstår inte riktigt. Kan du beskriva lite mer exakt vad det är för slags bussar du vill jämföra?
Enchaladus jämför en vanlig turistbuss med en dubbeldäckare. Som han själv konstaterar, ledbussar brukar ha färre sittplatser då de ofta är avsedda för "tätortstrafik" och "förortstrafik".

Hur många sittplatser har en ledbuss i turistbussklass, det är väl i så fall det man skall jämföra med?
Ledbuss i turistbussklass, det har väl bara funnits i enstaka exemplar genom tiderna?

Jag tror nog att man får acceptera att jämföra äpplen med päron här, eftersom det rör sig om produkter som är skapta för olika sorters trafik, just eftersom de inte är ultimata för båda trafikuppgifterna.

Det närmaste man kan komma i jämförelse är nog en ledbuss för förortstrafik, med som mest 60 sittplatser och en dubbeldäckare för "regionaltrafik" med 80-85 sittplatser.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Harald »

En 18 m ledbuss har väl ofta inte fler sittplatser än en 15 m boggibuss. En massa utrymme går bort i leden. Mera utrymme går bort om man har ett motorrum i främre delen. Det finns väl ingen anledning att köra ledbuss annat än där man inte kommer fram med boggibuss.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Enceladus »

Harald skrev:En 18 m ledbuss har väl ofta inte fler sittplatser än en 15 m boggibuss. En massa utrymme går bort i leden. Mera utrymme går bort om man har ett motorrum i främre delen. Det finns väl ingen anledning att köra ledbuss annat än där man inte kommer fram med boggibuss.
Ledbussar har betydligt fler ståplatser. Det finns en hel del busslinjer som behöver många ståplatser, även utanför rusningen och under pandemin.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Harald »

Enceladus skrev:
Harald skrev:En 18 m ledbuss har väl ofta inte fler sittplatser än en 15 m boggibuss. En massa utrymme går bort i leden. Mera utrymme går bort om man har ett motorrum i främre delen. Det finns väl ingen anledning att köra ledbuss annat än där man inte kommer fram med boggibuss.
Ledbussar har betydligt fler ståplatser. Det finns en hel del busslinjer som behöver många ståplatser, även utanför rusningen och under pandemin.
Ståplatser behövs inte. Det är bara något som resenärerna får hålla till godo med på vissa sträckor.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev: Ståplatser behövs inte. Det är bara något som resenärerna får hålla till godo med på vissa sträckor.
Förlåt mig, men jag förstår inte skillnaden. Om resenärerna får hålla till godo med dem på vissa sträckor så behövs de väl på dessa sträckor?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Kantorn »

jesper skrev:Några tillägg:

Västtrafik:
Linje 290 Järntorget (Göteborg) - Burö
Linje 841 Göteborg - Lysekil
Röd Express Lilla Varholmen - Göteborg - Landvetter

JLT:
Linje 500 Jönköping - Värnamo

Kronoberg har väl också ett gäng dubbeldäckare i trafik, förra året åkte jag t.ex. med en på linje 145 mellan Ljungby och Alvesta. Osäker på om dubbeldäckarna finns kvar i de nya avtal som snart träder i kraft.
Jag åker inte buss särskilt ofta, men det verkar som om det ska finnas runt 10 stycken i drift i Kronobergs län. Skulle tro att 145 och 845 mellan Växjö och Ljungby ( - Halmstad) (i princip samma sträcka, 845 hoppar över rätt många mjölkpallar, såsom Alvesta och Ryssby) har de flesta.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av ADDE »

Om jag inte missminner mig eller är utdaterad så borde väl X-trafik ha ett par dubbeldäckare som kör på bl.a. linje 150 (Uppsala-)Gävle-Hudiksvall.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Verspieder »

Enceladus skrev: UL:
Linje 773 Uppsala-Västerås
Linje 774 Uppsala-Enköping(-Västerås)
Dubbeldäckare lär tydligen försvinna helt från UL-trafiken, då Keolis tar över kontraktet den 13 juni 2022.
Enceladus skrev: Länstrafiken i Jämtland:
Linje 45 Östersund-Gällivare

Länstrafiken Norrbotten:
Olika linjer i fjärrtrafik, främst linje 100 Umeå-Haparanda
Åtminstone förr var det Länstrafiken Västerbotten som upphandlade, och hade ansvar för linje 100, då den gick Sundsvall - Haparanda. Precis som du korrekt anger Länstrafiken Jämtland som ansvarig för linje 45.
Däremot fanns(finns?) det andra lokala linjer inom Norrbottens län, som kördes med huvudmannens vita färger, som var upphandlade av Länstrafiken Norrbotten.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av C12C3C3C12 »

ADDE skrev:Om jag inte missminner mig eller är utdaterad så borde väl X-trafik ha ett par dubbeldäckare som kör på bl.a. linje 150 (Uppsala-)Gävle-Hudiksvall.
Det är nog flera här i Hudiktrakten, dom gick på snabblinjen Hudiksvall-Sundsvall innan den lades ner, nu går dom på olika linjer här.
Skriv svar