Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av C12C3C3C12 »

C12C3C3C12 skrev: måndag 14 februari 2022 20:25
ADDE skrev:Om jag inte missminner mig eller är utdaterad så borde väl X-trafik ha ett par dubbeldäckare som kör på bl.a. linje 150 (Uppsala-)Gävle-Hudiksvall.
Det är nog flera här i Hudiktrakten, dom gick på snabblinjen Hudiksvall-Sundsvall innan den lades ner, nu går dom på olika linjer här.
Pratade med en bussförare här i Hudik, det är 4 dubbeldäckare stationerade här.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 07 februari 2022 11:01 Dubbeldäckare är roliga men de har nästan inga fördelar mot exempelvis ledbussar.
Den enda fördel jag kan tänka mig är att de tar mindre yta och att de möjligen är något lättare att manövrera i trånga tätorter. Men annars, finns det verkligen någon annan fördel?
Risken för att köra in i hinder är ju helt klart större.
SL börjar köra dubbeldäckare på Värmdö
Mitt i skrev:Bussarna som ska gå mellan Värmdö och Slussen har två våningar med ståhöjd på båda planen, och delar av busstaket är av glas.

– I det här avtalet har vi inte ställt krav på dubbeldäckare utan det är ett initiativ som kommer från Nobina. Dubbeldäckare är en bra busstyp för längre sträckor med få stopp, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen hos Region Stockholm.
Dubbeldäckare ger högre kundnöjdhet och därmed ersättning. Norrtälje och Vaxholm stod först i tur. Värmdö kommer härnäst. Får bussarna plats i Slussen?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av C12C3C3C12 »

ADDE skrev: söndag 13 februari 2022 18:39 Om jag inte missminner mig eller är utdaterad så borde väl X-trafik ha ett par dubbeldäckare som kör på bl.a. linje 150 (Uppsala-)Gävle-Hudiksvall.
Dom kör inte bara där, dom kör lite här och där bland annat där jag bor L 28. Nackdelen med dom här är att det är få sittplatser på nedervåningen, är ingen idé för mig att gå upp för en 10 minuters tripp.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den lördag 11 november 2023 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
Jim Hansson
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 13 april 2021 22:23

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Jim Hansson »

Diripsi skrev: måndag 07 februari 2022 14:27
Odd skrev:Dubbeldäckare är roliga men de har nästan inga fördelar mot exempelvis ledbussar.
Den enda fördel jag kan tänka mig är att de tar mindre yta och att de möjligen är något lättare att manövrera i trånga tätorter. Men annars, finns det verkligen någon annan fördel?
Risken för att köra in i hinder är ju helt klart större.
Dubbeldäckare har betydligt högre kapacitet, det säger ju sig självt om man jämför 2*14 meter med en ledbuss på 18-19 meter. Enda kapacitetsmässiga fördelen med ledbussar är om man vill ha väldigt många stående, då kan det bli högre kapacitet med ledbussar eftersom man inte tillåter stående på övervåningen, man då krävs det väldigt många stående, vilket knappast är något att eftersträva.

Olycksrisken är ju däremot något som talar mot dubbeldäckare. En ledbuss kan också ha fördelen att man får snabbare hållplatsuppehåll och bättre spridning av passagerarna i bussen, men då måste man ha påstigning i alla dörrar, annars blir det knappast någon större fördel gentemot dubbeldäckare.
Några dubbeldäckare med 2×14 meter kapacitet har då aldrig jag sett. De jag sett har en undervåning på bara 2/3 av övervåningen.
Jim
Jim Hansson
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 13 april 2021 22:23

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av Jim Hansson »

Till listan kan vi, sedan ett par månader tillbaka, lägga linje 15 Skanör-Malmö C.
Jim
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av leifd »

Det finns ett fel i trådskaparens ursprungliga lista
Enceladus skrev: måndag 07 februari 2022 10:52 Östgötatrafiken:
Olika linjer i expresstrafik
När det gäller Mellersta och Östra trafikdistrikten så kör Nobina och Transdev med dubbeldäckare på alla landsbyggdslinjer, beroende på hur omloppen hänger ihop med Expresslinjerna. Så för Östra kan nämnas 410, 412, 420, 450, 460 och 470, i Mellersta har jag tyvärr inte koll.
Expresslinjerna 30, 39, 40, 46, 50, 52, 65, 70, 71, 72, 74 och 75 går till största delen med dubbeldäckare.
Utöver detta körs Cambusbussen av Connect buss helt med dubbedäckare.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Var körs det dubbeldäckare (buss)?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Om vi går utomlands så har vi Irland.
Skriv svar