Trådars bästföredatum

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Trådars bästföredatum

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag skulle gärna se att det infördes någons slags spärr som låser en tråd när den inte varit aktiv under en längre period. Det handlar inte om själva trådens längd. Om man till exempel följer ett byggprojekt under en följd av år så går det naturligtvis bra om tråden regelbundet fylls på med information om projektet. Däremot tycker jag det är irriterande när man ser att någon gått in och besvarat eller kommenterat ett inlägg som är typ tio år gammalt (det förkommer faktiskt så långa "glapp" mellan inlägg, även om så långa är ovanligt). Ofta är de som skrivit de tidigare inläggen inte ens aktiva längre. Själv skulle jag kanske vilja ha ett tidigare "bästföredatum", men jag föreslår ändå att tråden låses för nya inlägg ett år efter det senaste inlägget. Det ska fortfarande var möjligt att läsa tråden, men inte att göra nya inlägg.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av daniel_s »

Instämmer!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av Stefan Widén »

Även jag.

Vi får hoppas att moderatorerna läser detta, skulle vilja se att de tog över taktpinnen kring alla de förslag som dyker upp och som syftar till ett bättre forum.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av LÅ1 »

Både ja och nej. Ett år är väl kort tid tycker jag. Å andra sidan kan man i en ny tråd hänvisa till den gamla om inläggen där är relevanta för det man skriver nu.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av Fyrgeit »

Vad är egentligen de stora nackdelarna med att återuppliva gamla trådar, förutom att den som startat den kanske inte är aktiv längre? Tråden handlar ju om ämnet, inte personen.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av daniel_s »

Fyrgeit skrev:Vad är egentligen de stora nackdelarna med att återuppliva gamla trådar, förutom att den som startat den kanske inte är aktiv längre? Tråden handlar ju om ämnet, inte personen.
Ett problem som lätt uppstår är att det blir förvirrat därför att ouppmärksamma användare svarar på gamla inlägg som om de vore nya, och som skrevs när infrastruktur, politik och kunskapsläge var annorlunda. Det blir lite ”tillbaka till framtiden” över det hela, tänk att du och jag har en diskussion för 15 år sen och så hoppar någon från framtiden in och ifrågasätter allt vi säger. Dessutom är det inte ovanligt att svaret redan står i tråden.

Folk kan exempelvis vid en google-sökning hamna t ex på sidan 7 i en 20-sidig tråd. Dessutom kan sökmotorn påstå t ex ”för 3 dagar sedan” trots att det är ett år sedan senaste inlägg gjordes. Detta luras också.

Det förekommer också obefogade klagomål på länkar som inte fungerar och bilder som inte syns, eftersom inläggen är så gamla.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av BSB101 »

Ser inte detta som något större problem och det finns andra mer angelägna saker att lägga tid på för ansvariga och moderatorer.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:Ser inte detta som något större problem och det finns andra mer angelägna saker att lägga tid på för ansvariga och moderatorer.
Jag tror att det här är en parameter i forumprogrammet som man kan sätta och sedan behöver ingen lägga tid på detta.

Om det krävs utveckling så är det svårare.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av Odd »

Jag ser egentligen inget problem i sig.
Däremot kanske det skulle vara tydligare, eller en varning, när man försöker bumpa en tråd som inte varit aktiv en viss tid.
Genius on call
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Ser inte detta som något större problem och det finns andra mer angelägna saker att lägga tid på för ansvariga och moderatorer.
Jag tror att det här är en parameter i forumprogrammet som man kan sätta och sedan behöver ingen lägga tid på detta.

Om det krävs utveckling så är det svårare.
Nej, det finns inte inbyggt i phpBB, men det finns ett tillägg som skulle kunna installeras om vår version av phpBB är kompatibel. Det måste i så fall göras av någon med admin behörighet, vem det nu kan vara numera. Moderatorerna har ingen sådan behörighet. De kan bara administrera postningar och användare.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev:Jag ser egentligen inget problem i sig.
Däremot kanske det skulle vara tydligare, eller en varning, när man försöker bumpa en tråd som inte varit aktiv en viss tid.
Ett bättre alternativ, har sett detta på andra forum.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av Anders Hanquist »

Ja. Och kanske en allmän uppmaning att inte "ragga upp" gamla trådar. I synnerhet då om rubriken antyder något aktuellt, som var aktuellt för ett decennium sedan.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av Verspieder »

BSB101 skrev:Ser inte detta som något större problem och det finns andra mer angelägna saker att lägga tid på för ansvariga och moderatorer.
Vilka saker är det som tar upp tid och är en hög arbetsbelastning för ansvariga och moderatorer idag?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:
BSB101 skrev:Ser inte detta som något större problem och det finns andra mer angelägna saker att lägga tid på för ansvariga och moderatorer.
Vilka saker är det som tar upp tid och är en hög arbetsbelastning för ansvariga och moderatorer idag?
De kanske har jobb, familj och sociala aktiviteter att ta hand om?
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av BSB101 »

Verspieder skrev:
BSB101 skrev:Ser inte detta som något större problem och det finns andra mer angelägna saker att lägga tid på för ansvariga och moderatorer.
Vilka saker är det som tar upp tid och är en hög arbetsbelastning för ansvariga och moderatorer idag?
Nu skrev jag inget om hög arbetsbelastning utan att det finns viktigare saker att lägga tiden på. Vi får komma ihåg att allt arbete med forumet sker ideellt och tiden som enskilda har att lägga ner är begränsad.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av Diripsi »

Tycker det är helt fel att ta bort möjligheten för alla att skriva i gamla trådar bara för att det finns ett fåtal skribenter som missbrukar detta. Bättre då med regler för när det inte är tillåtet. Gärna en varning när man bumpar en gammal tråd, eller kanske framför allt när man citerar ett gammalt inlägg. Om man nödvändigtvis måste införa automatisk låsning av trådar så är ett år alldeles för kort tid, 10 år skulle vara mer lagom, men som sagt tycker jag inte att detta är någon bra idé alls.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av Anders Hanquist »

Tio år är enligt min mening ett fullständigt absurt långt tidsavstånd mellan två på varandra följande inlägg.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av roggek »

Det är nog bättre att ge den som bumpar gamla trådar med sitt narcissistiska "se mig, jag klättar på forumets största skitpostar-lista"-begär en rejäl befogad varning.
(Och för att citera tjuren Ferdinand "...och vi vet ju alla vem, eller hur?")
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av Verspieder »

BSB101 skrev:Nu skrev jag inget om hög arbetsbelastning utan att det finns viktigare saker att lägga tiden på. Vi får komma ihåg att allt arbete med forumet sker ideellt och tiden som enskilda har att lägga ner är begränsad.
Jag sköter om en del forum och diskussionsgrupper själv, samt har heltidsjobb och engagemang i ett flertal föreningar, så jag är väl medveten om detta. Men om tid saknas till och med för att lägga till enkla funktioner, tycker jag synd om administratörerna, och hoppas att de kan rekrytera några till personer i framtiden, så de alla hinner med både livet och en titt i forumet ibland.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Trådars bästföredatum

Inlägg av roggek »

Verspieder skrev:
BSB101 skrev:Nu skrev jag inget om hög arbetsbelastning utan att det finns viktigare saker att lägga tiden på. Vi får komma ihåg att allt arbete med forumet sker ideellt och tiden som enskilda har att lägga ner är begränsad.
Jag sköter om en del forum och diskussionsgrupper själv, samt har heltidsjobb och engagemang i ett flertal föreningar, så jag är väl medveten om detta. Men om tid saknas till och med för att lägga till enkla funktioner, tycker jag synd om administratörerna, och hoppas att de kan rekrytera några till personer i framtiden, så de alla hinner med både livet och en titt i forumet ibland.
Skillnaden mellan SSS forum och Bussnack är att på Bussnack har vissa "utvalda en fast moderatorsfunktion" som saknas helt på detta forum, där istället vissa delar moderationen med epitetet "Jourmaster" på ett (antar jag?) rullande schema.

Skulle vara bättre om SSS styrelse sökte fasta medlemmar som moderatorer.
Mitt förslag är att Harald, daniel_s och LÅ1 (det skall vara forummedlemmar med lite stil och hyfs och något innaför pannbenet!) skulle dela på jobbet i mån av tid.

Även om det står "moderator" i sidofältet, så kan en forummodearor även delta i diskussioner, funkar alldeles utmärkt på Flashback (och där modereras det väldigt hårt! T o m livstids avstängningar förekommer...)
[/b]
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Skriv svar