(SL Pendeltåg) Plinget för ankommande tåg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

(SL Pendeltåg) Plinget för ankommande tåg?

Inlägg av Odd »

Jag har inte tänkt på det, men visst är plinget från enklangsklockan på plattformsskyltarna borttaget numera? Det var ju en rätt bra funktion då det dels indikerade att nu finns det ny/uppdaterad information om snart ankommande tåg, en varning om passerande tåg eller att tåget nu ankommer.
Om det är borta, när försvann det?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sio

Re: (SL Pendeltåg) Plinget för ankommande tåg?

Inlägg av Sio »

Odd skrev:Jag har inte tänkt på det, men visst är plinget från enklangsklockan på plattformsskyltarna borttaget numera? Det var ju en rätt bra funktion då det dels indikerade att nu finns det ny/uppdaterad information om snart ankommande tåg, en varning om passerande tåg eller att tåget nu ankommer.
Om det är borta, när försvann det?
Var det inte samtidigt med att de slutade visa ordinarie avgångstid och och ny tid vid försening? Det är nog minst 10 år sedan.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nja det visas väl fortfarande? Men kanske inte på pendeltågsstationerna och där kan det nog stämma att det var samtidigt som plinget försvann. Men det försvann i resten av Sverige också och Banverkets bortförklaring var att det kunde invagga folk i en falsk säkerhet (så därför ersätter vi det med "äkta risk"). :roll:
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

daniel_s skrev:Nja det visas väl fortfarande? Men kanske inte på pendeltågsstationerna och där kan det nog stämma att det var samtidigt som plinget försvann. Men det försvann i resten av Sverige också och Banverkets bortförklaring var att det kunde invagga folk i en falsk säkerhet (så därför ersätter vi det med "äkta risk"). :roll:
Den inbillade risken var ju skyltningen "Se upp för passerande tåg" som togs försvann först. Jag menar att "pling" vid ändring av text på skyltens övre rad fanns kvar länge.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Vänta, fanns plingklockorna på andra typer av stationer utöver pendeltågens? När togs de bort för det har jag ingen som helst minne utav.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Vänta, fanns plingklockorna på andra typer av stationer utöver pendeltågens? När togs de bort för det har jag ingen som helst minne utav.
Hade inte de gamla blädderverksskyltarna klockor? Åtminstone på Cst.

När vi nu ändå pratar om klockorna, så vill jag minnas att de i allmänhet plingade två gånger per tåg. Först när tåginformationen presenterades första gången, och därefter ytterligare en gång när tåget belade en viss spårledning strax före plattformen (ibland plattformsspårledningen, varvid plinget kunde komma väldigt sent på vissa stationer).
Skriv svar