Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Inlägg av Odd »

Vilket behov är det vi tittar på?
Genius on call
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev: tisdag 17 januari 2023 19:07
Kantorn skrev: tisdag 17 januari 2023 15:38
Breitspurbahn skrev: tisdag 17 januari 2023 12:09

Om man skulle gräva ner bron mellan Slussen och Gamla Stan så hade man ju kunnat göra det.
Och det i sig är totalt orealistiskt.
Det var ändå för några år sedan en grupp kulturpersoner som fick utrymme i media för detta projekt.
En detalj i förslaget var att det skulle betala sig själv, genom att slå samman Gamla stan och Slussens T-stationef skulle restoden minskas och med det attrahera fler betalande resenärer. Tjaa.. !
Det förslaget var ju totalt orealistiskt på flera olika sätt, och borde inte ha fått den uppmärksamhet det fick.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Inlägg av Pluppiplopp »

Kan man inte koppla ihop "gula linjen" med "Älvsjö linjen" och senare grena den till en av röda linjens södra grenar?

Jag vet att delar av det jag skrev ska bli till. Att göra linjen röd blir väldigt ojämnt i utseende jämfört med de andra linjerna och gör att man helt förlorar poängen med att färgkoda linjerna.

Men tillbaks till första delen så menar jag att inga tåg längre ska gå från påverkad linje via den vanliga röda rutten. Detta skulle innebära att påverkad gren skulle inte behöva samsas med den andra grenen om plats på spåren.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev: tisdag 17 januari 2023 15:00 Precis. Mörbygrenen kan hellre förlängas till Edsberg och eventuellt Väsjön hellre än att dubblera Roslagsbanan.
Medhåll. Undertecknad är faktiskt uppvuxen i Sjöberg och tänkte samma sak. En station med en uppgång i Kärrdal och en i Edsberg (kanske lite långt) som sedan gick vidare till Häggvik. :)
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: torsdag 19 januari 2023 11:32
twr skrev: tisdag 17 januari 2023 15:00 Precis. Mörbygrenen kan hellre förlängas till Edsberg och eventuellt Väsjön hellre än att dubblera Roslagsbanan.
Medhåll. Undertecknad är faktiskt uppvuxen i Sjöberg och tänkte samma sak. En station med en uppgång i Kärrdal och en i Edsberg (kanske lite långt) som sedan gick vidare till Häggvik. :)
Ja, absolut. Kärrdal bör vara en station på vägen. Och Häggvik kan vara en bra slutstation, jämför med hur Blå linjens ena gren slutar med byte till pendeltåg i Barkarby.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Inlägg av Kantorn »

Breitspurbahn skrev: torsdag 19 januari 2023 11:32
twr skrev: tisdag 17 januari 2023 15:00 Precis. Mörbygrenen kan hellre förlängas till Edsberg och eventuellt Väsjön hellre än att dubblera Roslagsbanan.
Medhåll. Undertecknad är faktiskt uppvuxen i Sjöberg och tänkte samma sak. En station med en uppgång i Kärrdal och en i Edsberg (kanske lite långt) som sedan gick vidare till Häggvik. :)
Från Edsberg (random plats mitt i) till Kärrdal är det i runda slängar 2 km fågelvägen, lika långt som mellan Edsberg och Häggvik. Jag misstänker att det vore bättre med separata stationer. (Har inte funderat på om jag tycker det är bra eller inte, den sträckningen... det känns lite "tvärlinje" över det...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Inlägg av ADDE »

Stäckan till Kärrdal, Edsberg och Häggvik är faktiskt en riktigt intressant fortsättning på Röda linjens Mörbygren som jag inte har tänkt på tidigare. Jag gillar idén.

Det skulle också ge skäl till att förlänga Gula linjen via Mörby till Täby utan att de två linjerna går parallellt med varandra...
Skriv svar