Slutet på oändliga överklaganden av offentliga upphandlingar

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Slutet på oändliga överklaganden av offentliga upphandlingar

Inlägg av Odd »

Regeringen vill införa begränsningar av överprövningar för offentliga upphandlingar. Artikeln räknar upp några projekt vars överklaganden har resulterat i kostnadsökningar på många miljarder och längre genomförandetider. Det är nog dessutom bara toppen på ett isberg.

Bland de ändringar som föreslås är att domstolarna skall bli snabbare på att behandla överklaganden. Dessutom skall processen kondenseras genom en tidsbegränsning i hur lång tid en överklagan kan dras ut på. Personligen skulle jag gärna se att alla omständigheter som överklagandet åberopar måste inkluderas i ursprungsklagan och att den sedan inte får ändras eller utökas.

Men förhoppningsvis kommer detta innebära att individerna som alltid överklagar för överklagandets skull, fasas ut.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Slutet på oändliga överklaganden av offentliga upphandli

Inlägg av BSB101 »

Nu tror jag att det är få som överklagar för överklagades skull. Sedan ser jag inte hur föreslagna ändringar skulle få denna grupp att sluta överklaga.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Slutet på oändliga överklaganden av offentliga upphandli

Inlägg av Stefan Widén »

BSB101 skrev:Nu tror jag att det är få som överklagar för överklagades skull. Sedan ser jag inte hur föreslagna ändringar skulle få denna grupp att sluta överklaga.
Ett styrmedel är att man ställer högre krav på överklagandena. då sätter man inte stopp för den demokratiska process som finns, och där överklagandena är den sista möjligheten.

Högre krav kan vara att man måste lägga fram underlag som styrker sitt överklagande osv. Då får ju domstolen direkt bättre underlag och processen går fortare.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Slutet på oändliga överklaganden av offentliga upphandli

Inlägg av BSB101 »

Stefan Widén skrev:
BSB101 skrev:Nu tror jag att det är få som överklagar för överklagades skull. Sedan ser jag inte hur föreslagna ändringar skulle få denna grupp att sluta överklaga.
Ett styrmedel är att man ställer högre krav på överklagandena. då sätter man inte stopp för den demokratiska process som finns, och där överklagandena är den sista möjligheten.

Högre krav kan vara att man måste lägga fram underlag som styrker sitt överklagande osv. Då får ju domstolen direkt bättre underlag och processen går fortare.

Stefan
Håller överklagandena generellt alltså får låg/dålig klass menar du?

Själv tycker jag att problemet kanske finns i ändra ändan, förfrågningshandlingarna håller många gånger för låg/dålig klass.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Slutet på oändliga överklaganden av offentliga upphandli

Inlägg av Stefan Widén »

BSB101 skrev:
Stefan Widén skrev:
BSB101 skrev:Nu tror jag att det är få som överklagar för överklagades skull. Sedan ser jag inte hur föreslagna ändringar skulle få denna grupp att sluta överklaga.
Ett styrmedel är att man ställer högre krav på överklagandena. då sätter man inte stopp för den demokratiska process som finns, och där överklagandena är den sista möjligheten.

Högre krav kan vara att man måste lägga fram underlag som styrker sitt överklagande osv. Då får ju domstolen direkt bättre underlag och processen går fortare.

Stefan
Håller överklagandena generellt alltså får låg/dålig klass menar du?

Själv tycker jag att problemet kanske finns i ändra ändan, förfrågningshandlingarna håller många gånger för låg/dålig klass.

Ja det är rätt när det gäller ett affärskontrakt för en entreprenad. Men när det gäller andra överklaganden från privatpersoner och andra instanser får man känslan att det är enskildas personliga uppfattning som styr, inte fakta eller vad en majoritet tycker.

Ex är Grönas utbyggnad på tomten. Skulle vi folkomrösta är jag övertygad om att en bred majoritet är för grönas utbyggnad. Och har finns heller inga idéer på vad som skulle passa enligt de som överklagat. Visst något om höga bergodalbanor men inget annat.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar