Sida 1 av 1

SL:s rulltrappor

Postat: lördag 22 januari 2022 13:51
av LÅ1
"För gamla för att laga – 71 av SL:s utslitna rulltrappor byts ut".

Rubriken kan tolkas som att 429 utslitna rulltrappor inte ska bytas ut! :D

Re: SL:s rulltrappor

Postat: lördag 22 januari 2022 14:00
av Odd
LÅ1 skrev:"För gamla för att laga – 71 av SL:s utslitna rulltrappor byts ut".

Rubriken kan tolkas som att 429 utslitna rulltrappor inte ska bytas ut! :D
Nä. Det står väl inte hur många av dem som är utslitna, endast att 71 av dom som är utslitna skall bytas ut?

Sen står det ju att det beror på att man inte längre kan få tag i reservdelar till de modellerna.

Dessutom står det att 70% av stillestånden beror på "kamfel". Kanske man skulle börja titta på om man kan förbättra något i just kammarna för att få högre driftsäkerhet.

Re: SL:s rulltrappor

Postat: lördag 22 januari 2022 14:26
av LÅ1
Odd skrev:
LÅ1 skrev:"För gamla för att laga – 71 av SL:s utslitna rulltrappor byts ut".

Rubriken kan tolkas som att 429 utslitna rulltrappor inte ska bytas ut! :D
Nä. Det står väl inte hur många av dem som är utslitna, endast att 71 av dom som är utslitna skall bytas ut?

Sen står det ju att det beror på att man inte längre kan få tag i reservdelar till de modellerna.

Dessutom står det att 70% av stillestånden beror på "kamfel". Kanske man skulle börja titta på om man kan förbättra något i just kammarna för att få högre driftsäkerhet.
Jag tänkte nog för snabbt. Ingressen till artikeln lyder "Stillastående rulltrappor vid t-banan och pendeln irriterar många resenärer. Men nu ska 71 av 500 ersättas.". Och det är ju inte samma sak som att 500 är utslitna. Däremot antyder rubriken att inte alla utslitna rulltrappor ska bytas ut, utan bara 71 av dem.

Re: SL:s rulltrappor

Postat: lördag 22 januari 2022 14:28
av Odd
LÅ1 skrev:
Odd skrev:
LÅ1 skrev:"För gamla för att laga – 71 av SL:s utslitna rulltrappor byts ut".

Rubriken kan tolkas som att 429 utslitna rulltrappor inte ska bytas ut! :D
Nä. Det står väl inte hur många av dem som är utslitna, endast att 71 av dom som är utslitna skall bytas ut?

Sen står det ju att det beror på att man inte längre kan få tag i reservdelar till de modellerna.

Dessutom står det att 70% av stillestånden beror på "kamfel". Kanske man skulle börja titta på om man kan förbättra något i just kammarna för att få högre driftsäkerhet.
Jag tänkte nog för snabbt. Ingressen till artikeln lyder "Stillastående rulltrappor vid t-banan och pendeln irriterar många resenärer. Men nu ska 71 av 500 ersättas.". Och det är ju inte samma sak som att 500 är utslitna. Däremot antyder rubriken att inte alla utslitna rulltrappor ska bytas ut, utan bara 71 av dem.
Och det är väl logiskt?! Om man fortfarande har delar så man kan förlänga livstiden på de utslitna rulltrapporna så är det förmodligen mer ekonomiskt än att byta ut dom utan pardon.

Re: SL:s rulltrappor

Postat: lördag 22 januari 2022 16:44
av M224
Stenfliset som vräks ut på gator och torg är ett enormt gissel. Det var bättre när det var sand med 0,5% salt.

Re: SL:s rulltrappor

Postat: lördag 22 januari 2022 16:52
av daniel_s
M224 skrev:Stenfliset som vräks ut på gator och torg är ett enormt gissel. Det var bättre när det var sand med 0,5% salt.
Javisst, saltet gjorde ju underverk med alla former av mekanisk och elektrisk utrustning. :roll:

Tyvärr är saltet tillbaka på Stockholms gator nu i och med saltningen av cykelbanorna. Det enda som är bra med det är att man kan gå torrskodd nästan överallt nu när det finns cykelbanor överallt. De är numera också ofta så breda, att cyklisterna inte ens skriker på en när man går där!

Re: SL:s rulltrappor

Postat: söndag 23 januari 2022 20:05
av M224
Trodde rulltrappornas elektriska delar skyddades av IP-klassade delar.