Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

Ett av syftena med Mälartåg var att "förbättra den regionala tillgängligheten" (se sidan 59):
Mälardalstrafik skrev:För att förbättra den regionala tillgängligheten mellan södra/sydvästra regionen (inklusive södra Stockholm län) och Arlanda och Uppsala är inriktningen att den regionala trafiken i stråket ska bedrivas med linjer som är genomgående i Stockholm för att skapa en stomme med halvtimmestrafik Södertälje - Uppsala bestående av timmestrafik med Mälartåg till från Örebro/Eskilstuna respektive timmestrafik till/från Östergötland. Inför genomförandebeslut bör diskussioner föras med SJ om möjligheten att stomtrafiken från Östergötland kan utgöras av SJ:s Ostpendeln.
Enligt de ursprungliga planerna skulle den regionala tågtrafiken ha halvtimmestrafik mellan Södertälje och Uppsala. Dels skulle integrationen öka i regionen, dels skulle de hårt belastade pendeltågen avlastas. Av detta blev intet. SJ valde att profilera om Ostpendeln till InterCity och inte heller tillåta resenärer med vanliga Movingo att resa på InterCity-tåg. Det betydligt dyrare Movingo Alla sträckor krävs för att åka med Ostpendeln.

Därmed finns det fyra olika trafiksystem på sträckan: SL/UL, Mälartåg, SJ Regional och SJ InterCity. Då räknas inte SJ Snabbtågs fakirtåg, där inte ens Movingo Alla sträckor gäller. Det här leder varken till förbättrad regional tillgänglighet eller avlastning av hårt belastade pendeltåg. Att Ostpendeln behöver plats för långväga resenärer mellan Linköping och Gävle är rimligt, men varför förlängdes inte regionaltågen från Norrköping till Uppsala som ursprungligen planerat?

Dessutom blev det inte jämn halvtimmestrafik. Från Södertälje Syd mot Uppsala går Eskilstunapendeln klockan xx.44 medan Ostpendeln går klockan xx.01 (med vissa smärre avvikelser). Visserligen är det svårt att lägga tidtabeller, men Öresundstågen trafikerar långa enkelspåriga sträckor och har ändå lyckats få jämn trafik på den gemensamma sträckan.
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av pnott »

Enceladus skrev:Ett av syftena med Mälartåg var att "förbättra den regionala tillgängligheten" (se sidan 59):
Mälardalstrafik skrev:För att förbättra den regionala tillgängligheten mellan södra/sydvästra regionen (inklusive södra Stockholm län) och Arlanda och Uppsala är inriktningen att den regionala trafiken i stråket ska bedrivas med linjer som är genomgående i Stockholm för att skapa en stomme med halvtimmestrafik Södertälje - Uppsala bestående av timmestrafik med Mälartåg till från Örebro/Eskilstuna respektive timmestrafik till/från Östergötland. Inför genomförandebeslut bör diskussioner föras med SJ om möjligheten att stomtrafiken från Östergötland kan utgöras av SJ:s Ostpendeln.
Det stråk man talar om i Enceladus citat är Stockholm - Uppsala och regionen är "Mälartågsregionen", alltså de 6 samverkande länen.
Enceladus skrev: Enligt de ursprungliga planerna skulle den regionala tågtrafiken ha halvtimmestrafik mellan Södertälje och Uppsala. Dels skulle integrationen öka i regionen, dels skulle de hårt belastade pendeltågen avlastas. Av detta blev intet. SJ valde att profilera om Ostpendeln till InterCity och inte heller tillåta resenärer med vanliga Movingo att resa på InterCity-tåg. Det betydligt dyrare Movingo Alla sträckor krävs för att åka med Ostpendeln.
En förlängning av trafiken Uppsala - Stockholm mot Eskilstuna/Östergötland ökar alltså tillgängligheten mellan å ena sidan Uppsala/Arlanda och å andra sidan Eskilstuna/Östergötland. Detta är ju sant, eftersom man i dessa relationer slipper byta i Stockholm. Detsamma gäller förstås Södertälje.

Dokumentet som Enceladus kallar "de ursprungliga planerna" definierar syftet med regionaltågssystemet på ett bra sätt:
Region Stockholm skrev:Regionaltågstrafiken innebär ett parallellt överlagrat trafiksystem som ska
komplettera SL:s pendeltåg för främst länsöverskridande resor
Enceladus skrev: Därmed finns det fyra olika trafiksystem på sträckan: SL/UL, Mälartåg, SJ Regional och SJ InterCity. Då räknas inte SJ Snabbtågs fakirtåg, där inte ens Movingo Alla sträckor gäller. Det här leder varken till förbättrad regional tillgänglighet eller avlastning av hårt belastade pendeltåg. Att Ostpendeln behöver plats för långväga resenärer mellan Linköping och Gävle är rimligt, men varför förlängdes inte regionaltågen från Norrköping till Uppsala som ursprungligen planerat?
Det framgår mellan raderna ju av Enceladus ursprungliga citat att man gärna ville låta SJ köra stomtrafiken Uppsala-Linköping.
Att trafiken främst är till för länsöverskridande resor visar ju att det aldrig har varit meningen att Mälartåg ska avlasta pendeltågen i relationen Stockholm - Södertälje.
Enceladus skrev: Dessutom blev det inte jämn halvtimmestrafik. Från Södertälje Syd mot Uppsala går Eskilstunapendeln klockan xx.44 medan Ostpendeln går klockan xx.01 (med vissa smärre avvikelser). Visserligen är det svårt att lägga tidtabeller, men Öresundstågen trafikerar långa enkelspåriga sträckor och har ändå lyckats få jämn trafik på den gemensamma sträckan.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

pnott skrev:Att trafiken främst är till för länsöverskridande resor visar ju att det aldrig har varit meningen att Mälartåg ska avlasta pendeltågen i relationen Stockholm - Södertälje.
Detta stämmer förvisso, men argumenten om regional tillgänglighet kvarstår. Tillgängligheten mellan Sörmland/Södertörn och Arlanda/Uppsala behöver förbättras. Det ironiska är att det finns två regionaltågslinjer mellan Stockholm och Uppsala (en via Märsta och en direkt) som relativt enkelt skulle kunna integreras med Sörmlands två regionaltågslinjer som vänder i Stockholm.

Parallellerna med Öresundstågen är slående. Där finns det tre linjer med styv timmestrafik som alla är genomgående till Köpenhamn via Lund, Malmö och Kastrup. Trots långa sträckor med enkelspår kan den regelbundna genomgående trafiken upprätthållas. Dessutom är det jämn 20-minuterstrafik på den gemensamma sträckan!

Skillnaden är som natt och dag, och då syftar jag inte på den avbrottsfria trafiken mellan Lund och Köpenhamn. Skillnaden mellan Öresundståg och Mälartåg visar varför regional tågtrafik borde vara samhällsorganiserad. Visserligen är Mälardalstrafik numera också samhällsorganiserad, men det finns väldigt många rester av marknadsfundamentalismen.

Jag vill även tillägga att det nuförtiden finns önskemål om att avlasta pendeltågen med regionaltåg (se Kollektivtrafikplan 2050), dels för att det är en bra lösning och dels för att det saknas realistiska alternativ. Då behövs både gemensam taxa och några fler regionaltågsstationer i Stockholms län. Jämför återigen med Öresundstågen, och speciellt marknadsandelen i Skåne...
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av pnott »

Enceladus skrev:
pnott skrev:Att trafiken främst är till för länsöverskridande resor visar ju att det aldrig har varit meningen att Mälartåg ska avlasta pendeltågen i relationen Stockholm - Södertälje.
Detta stämmer förvisso, men argumenten om regional tillgänglighet kvarstår. Tillgängligheten mellan Sörmland/Södertörn och Arlanda/Uppsala behöver förbättras. Det ironiska är att det finns två regionaltågslinjer mellan Stockholm och Uppsala (en via Märsta och en direkt) som relativt enkelt skulle kunna integreras med Sörmlands två regionaltågslinjer som vänder i Stockholm.

Parallellerna med Öresundstågen är slående. Där finns det tre linjer med styv timmestrafik som alla är genomgående till Köpenhamn via Lund, Malmö och Kastrup. Trots långa sträckor med enkelspår kan den regelbundna genomgående trafiken upprätthållas. Dessutom är det jämn 20-minuterstrafik på den gemensamma sträckan!

Skillnaden är som natt och dag, och då syftar jag inte på den avbrottsfria trafiken mellan Lund och Köpenhamn. Skillnaden mellan Öresundståg och Mälartåg visar varför regional tågtrafik borde vara samhällsorganiserad. Visserligen är Mälardalstrafik numera också samhällsorganiserad, men det finns väldigt många rester av marknadsfundamentalismen.

Jag vill även tillägga att det nuförtiden finns önskemål om att avlasta pendeltågen med regionaltåg (se Kollektivtrafikplan 2050), dels för att det är en bra lösning och dels för att det saknas realistiska alternativ. Då behövs både gemensam taxa och några fler regionaltågsstationer i Stockholms län. Jämför återigen med Öresundstågen, och speciellt marknadsandelen i Skåne...
Jag håller med om att det är en klar brist i tillgänglighet mellan Södertörn och Arlanda / Uppsala men Mälartågen är idag inte dimensionerade för att avlasta pendeltågen.
Jag är medveten om att man klarar att köra två system med gemensam taxa i Skåne, men med den stora kapacitetsskillnaden mellan systemen i Mälardalen så tror jag att det skulle bli svårt att genomföra en sådan lösning här.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Diripsi »

pnott skrev:Jag håller med om att det är en klar brist i tillgänglighet mellan Södertörn och Arlanda / Uppsala men Mälartågen är idag inte dimensionerade för att avlasta pendeltågen.
Jag är medveten om att man klarar att köra två system med gemensam taxa i Skåne, men med den stora kapacitetsskillnaden mellan systemen i Mälardalen så tror jag att det skulle bli svårt att genomföra en sådan lösning här.
Pendeltågen behöver avlastas i alla fall och som jag ser det är det lättare att utöka trafiken på mälartågen än på pendeltågen. Citybanan klarar inte fler tåg i dagsläget och antalet X60 räcker inte för mer trafik. Sen kommer det heller aldrig bli någon tillströmning til Mälartågen vid Södertälje syd, de flesta resenärerna kommer alltid att vilja åka till Södertälje centrum. Stockholm-Uppsala kan få överflyttning av resenärer till Mälartågen vid gemensam taxa men det är ju bara bra.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

pnott skrev:Jag håller med om att det är en klar brist i tillgänglighet mellan Södertörn och Arlanda / Uppsala men Mälartågen är idag inte dimensionerade för att avlasta pendeltågen.
Jag är medveten om att man klarar att köra två system med gemensam taxa i Skåne, men med den stora kapacitetsskillnaden mellan systemen i Mälardalen så tror jag att det skulle bli svårt att genomföra en sådan lösning här.
Jag håller inte med om resonemanget. Kapacitetsskillnaden mellan systemen i Mälardalen är inte så stor. Däremot är skillnaden i antalet resenärer enorm. Att flytta över resenärer från överfulla pendeltåg till mindre fulla regionaltåg skulle minska den totala trängseln. Vidare är det enklare att införa fler avgångar i rusningen med regionaltåg än med pendeltåg. Dessutom brukar personkilometerkostnaden vara lägre för snabb trafik än för långsam trafik.

De högst belastade pendeltågen går från Uppsala, Bålsta och Södertälje. Uppsala och Bålsta är ganska enkla att avlasta - det är bara att införa en gemensam taxa i Mälardalen. Södertälje är svårare att avlasta. Där krävs förändrad busstrafik och regelbunden tågtrafik från Södertälje Syd. Ett trafikupplägg som liknar Öresundstågen torde dock vara tillräckligt, d.v.s. 10-minuterstrafik i rusningen och 20-minuterstrafik under resten av dagen. Gemensam taxa, genomgående tåg, jämn trafik och styv tidtabell ingår förstås.

För att vara på samma nivå som Öresundstågen behövs fler regionaltågsstationer (t.ex. Älvsjö, Solna, Helenelund och Upplands Väsby) samt avbrottsfri trafik, men detta är inte nödvändigt.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

Vilka tåg är det egentligen som kan användas för att resa mellan Stockholm och Uppsala?

*SL:s pendeltåg. Via Arlanda, stannar vid alla stationer på vägen, mellan Södertälje och Uppsala, halvtimmestrafik under nästan hela dygnet, både lokal taxa och Movingo gäller.
*Mälartåg. Via Arlanda (i rusningen även via Märsta), stannar i Knivsta, oftast mellan Örebro och Uppsala, timmestrafik utanför rusningen, Movingo eller avgångsspecifika enkelbiljetter.
*SJ Regional. Via Märsta/Knivsta eller direkttåg (två olika linjer), bara mellan Stockholm och Uppsala, båda har timmestrafik med vissa undantag, Movingo eller SJ:s egna biljetter.
*SJ Ostpendeln. Via Arlanda, stannar inte i Knivsta, oftast mellan Linköping och Gävle, i stort sett timmestrafik, Movingo Alla sträckor eller SJ:s egna biljetter.
*SJ InterCity. Via Arlanda, stannar inte i Knivsta, exempelvis mellan Stockholm och Falun, oregelbundna avgångar, bara SJ:s egna biljetter (Movingo gäller ej).
*SJ Snabbtåg. Via Arlanda, stannar inte i Knivsta, exempelvis mellan Stockholm och Sundsvall, bara fakirtåg klockan 3:50 på morgonen, bara SJ:s egna biljetter (Movingo gäller ej).

Det går många tåg mellan Stockholm och Uppsala, men resenärer med en specifik biljett kan bara åka med några av dem. Dessutom går vissa tåg i klump.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:Vilka tåg är det egentligen som kan användas för att resa mellan Stockholm och Uppsala?


*SJ Snabbtåg. Via Arlanda, stannar inte i Knivsta, exempelvis mellan Stockholm och Sundsvall, bara fakirtåg klockan 3:50 på morgonen, bara SJ:s egna biljetter (Movingo gäller ej).

Det går många tåg mellan Stockholm och Uppsala, men resenärer med en specifik biljett kan bara åka med några av dem. Dessutom går vissa tåg i klump.
Årskortsinnehavare kan resa med alla SJ snabbtåg på sträckan oavsett vad som står i tidtabellen.
Och det är en rätt stor grupp på just Uppsala-Stockholm, det är liten skillnad mot månadskort och man får då obegränsat med resor på hela SJ-trafiken.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:Vilka tåg är det egentligen som kan användas för att resa mellan Stockholm och Uppsala?


*SJ Snabbtåg. Via Arlanda, stannar inte i Knivsta, exempelvis mellan Stockholm och Sundsvall, bara fakirtåg klockan 3:50 på morgonen, bara SJ:s egna biljetter (Movingo gäller ej).

Det går många tåg mellan Stockholm och Uppsala, men resenärer med en specifik biljett kan bara åka med några av dem. Dessutom går vissa tåg i klump.
Årskortsinnehavare kan resa med alla SJ snabbtåg på sträckan oavsett vad som står i tidtabellen.
Och det är en rätt stor grupp på just Uppsala-Stockholm, det är liten skillnad mot månadskort och man får då obegränsat med resor på hela SJ-trafiken.
Det billigaste årskortet (Årskort Silver) kostar 43 300 kr/år (3 608 kr/mån). Tillval Resplus kostar 20 000 kr/år (1 667 kr/mån), vilket i sig är mycket förmånligt för den som åker i flera län, men tillsammans med ett årskort blir det lägsta priset 63 300 kr/år (5 275 kr/mån). SL/UL kostar 1 820 kr/mån, Movingo Stockholm-Uppsala kostar 2 220 kr/mån och Movingo Alla sträckor kostar 3 200 kr/mån. Det är ganska stora prisskillnader.

Den som vill åka med regionaltåg (Mälartåg och SJ Regional) betalar 400 kr/mån extra. Den som också vill åka med Ostpendeln betalar 980 kr/mån mer. Den som även vill åka med fakirtåget betalar 2 075 kr/mån ytterligare. Övriga tåg (SJ InterCity och SJ Snabbtåg) tillför inte mycket på sträckan Stockholm-Uppsala. Årskortet lönar sig i princip bara för den som likaledes åker mycket fjärrtåg, eller för den som verkligen måste åka ofta med fakirtåget.

Det kan noteras att Öresundstågens 20-minuterstrafik från Lund börjar klockan 3:59 alla dagar (ungefär samtidigt som fakirtåget), och innan dess är det timmestrafik. Politikerna i Öresundsregionen har en helt annan ambitionsnivå än motsvarande i Mälardalen. Jag undrar om det någonsin blir en förändring här.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

Trafiken mellan Stockholm och Södertälje Syd kan inte heller mäta sig med Öresundstågen. Egentligen ska hela stråket Södertälje-Uppsala jämföras med Lund-Köpenhamn, men tyvärr delas Stockholm av Saltsjö-Mälarsnittet och politik som förstärker gränsen.

Det finns många fjärrtåg som trafikerar sträckan, varav ett fakirtåg. Till skillnad från SJ:s norrgående fakirtåg är detta tidiga tåg inte upplåtet för lokala resor mellan Stockholm och Södertälje, vilket kan bero på att det inte går några bussar eller tåg från Södertälje Syd vid den tidpunkten. Varken SL eller Mälartåg har så tidiga avgångar. Inte ens SJ InterCity till Karlstad tillåter avstigande i Södertälje Syd. Kvar blir då Mälartåg, SL:s Gnestapendel och SJ:s Ostpendel.

Mälartåg har tre linjer mellan Stockholm och Södertälje Syd. Antalet avgångar är därför ganska stort, men tågen går dessvärre i klump. Till exempel finns det tre avgångar 11:41, 11:44 och 11:54 från Södertälje Syd mot Stockholm, varav den mittersta avgången fortsätter till Uppsala. Tågen tycks verkligen inte vara avsedda för resor inom Stockholms län!

SL:s Gnestapendel som går mellan Södertälje centrum och Gnesta har en underordnad roll. Trafikutbudet är halvtimmestrafik i rusningen och timmestrafik utanför rusningen, vilket är inget att hänga i julgranen. Det behövs tre pendeltågslinjer (inklusive de planerade linjerna till Vagnhärad och Strängnäs) för att få en acceptabel matartrafik med tåg.

SJ:s Ostpendel har som tidigare sagt i stort sett timmestrafik, men kräver olyckligtvis Movingo Alla sträckor. För att göra saken ännu värre går Ostpendeln också i klump, t.ex. klockan 11:58 från Södertälje Syd mot Stockholm.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:[q

Det billigaste årskortet (Årskort Silver) kostar 43 300 kr/år (3 608 kr/mån). Tillval Resplus kostar 20 000 kr/år (1 667 kr/mån), vilket i sig är mycket förmånligt för den som åker i flera län, men tillsammans med ett årskort blir det lägsta priset 63 300 kr/år (5 275 kr/mån). SL/UL kostar 1 820 kr/mån, Movingo Stockholm-Uppsala kostar 2 220 kr/mån och Movingo Alla sträckor kostar 3 200 kr/mån. Det är ganska stora prisskillnader.

Den som vill åka med regionaltåg (Mälartåg och SJ Regional) betalar 400 kr/mån extra. Den som också vill åka med Ostpendeln betalar 980 kr/mån mer. Den som även vill åka med fakirtåget betalar 2 075 kr/mån ytterligare. Övriga tåg (SJ InterCity och SJ Snabbtåg) tillför inte mycket på sträckan Stockholm-Uppsala. Årskortet lönar sig i princip bara för den som likaledes åker mycket fjärrtåg, eller för den som verkligen måste åka ofta med fakirtåget.
.
Oavsett nu vad du håller på och vänder på siffror så är det ett faktum att årskort är vanligt för pendlare Uppsala-Stockholm och dom vet nog varför dom köpet kortet. Och dom är inte hämvisade till något ”fakirtåg” utan kan åka vilket SJ snabbtåg som helst. Vad 20min trafik till Lund har med saken att göra återstår.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:[q

Det billigaste årskortet (Årskort Silver) kostar 43 300 kr/år (3 608 kr/mån). Tillval Resplus kostar 20 000 kr/år (1 667 kr/mån), vilket i sig är mycket förmånligt för den som åker i flera län, men tillsammans med ett årskort blir det lägsta priset 63 300 kr/år (5 275 kr/mån). SL/UL kostar 1 820 kr/mån, Movingo Stockholm-Uppsala kostar 2 220 kr/mån och Movingo Alla sträckor kostar 3 200 kr/mån. Det är ganska stora prisskillnader.

Den som vill åka med regionaltåg (Mälartåg och SJ Regional) betalar 400 kr/mån extra. Den som också vill åka med Ostpendeln betalar 980 kr/mån mer. Den som även vill åka med fakirtåget betalar 2 075 kr/mån ytterligare. Övriga tåg (SJ InterCity och SJ Snabbtåg) tillför inte mycket på sträckan Stockholm-Uppsala. Årskortet lönar sig i princip bara för den som likaledes åker mycket fjärrtåg, eller för den som verkligen måste åka ofta med fakirtåget.
.
Oavsett nu vad du håller på och vänder på siffror så är det ett faktum att årskort är vanligt för pendlare Uppsala-Stockholm och dom vet nog varför dom köpet kortet. Och dom är inte hämvisade till något ”fakirtåg” utan kan åka vilket SJ snabbtåg som helst. Vad 20min trafik till Lund har med saken att göra återstår.
Drygt hälften av resenärerna åker pendeltåg på sträckan. Jag tvivlar därför på att årskort är särskilt vanligt för pendlare.

Den jämna 20-minuterstrafiken mellan Lund och Köpenhamn - som börjar innan klockan 4! - visar hur tågtrafik med tre linjer borde se ut. Mälartåg kör alla linjer i klump (se inlägget ovan).
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:[q

Drygt hälften av resenärerna åker pendeltåg på sträckan. Jag tvivlar därför på att årskort är särskilt vanligt för pendlare.
).
Då får du väl tvivla, vad det nu tillför saken.
Dom ,årskorten , är i alla fall en rätt stor och högljudd grupp som fört en del oväsen bland annat om rätten att åka med snabbtågen. Dom flesta åker 1kl och det finns nog ingen pendelsträcka där 1kl har så stor andel som just Uppsala-Stockholm.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Då får du väl tvivla, vad det nu tillför saken.
Dom ,årskorten , är i alla fall en rätt stor och högljudd grupp som fört en del oväsen bland annat om rätten att åka med snabbtågen. Dom flesta åker 1kl och det finns nog ingen pendelsträcka där 1kl har så stor andel som just Uppsala-Stockholm.
Det är likväl en minoritet som åker i 1 klass. För övriga resenärer är det ett bekymmer att de vanligaste biljetterna inte gäller på alla tåg, inte minst fakirtåget som saknar motsvarighet hos SL/UL, Mälartåg och SJ Regional. Ostpendeln hade kunnat avvaras om det nu inte vore för att den ingår i den tänkta 30-minuterstrafiken mellan Södertälje och Uppsala (se trådstarten).
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

Enligt tågtidtabell 51 går det åtta tåg från Uppsala till Stockholm i maxtimmen (mellan 7:00 och 8:00 i detta fall):

7:03 Mälartåg via Knivsta och Märsta
7:11 Mälartåg via Knivsta och Arlanda
7:20 SJ Regional utan uppehåll
7:29 Mälartåg via Knivsta och Märsta
7:32 SJ InterCity via Arlanda
7:44 SJ Regional via Knivsta och Märsta
7:51 SJ InterCity via Arlanda
7:58 Mälartåg utan uppehåll

Samtidigt går det bara två pendeltåg. Enligt resandestatistik från 2019 har pendeltågen stående resenärer redan från Uppsala. Dessa tåg ska dessutom ha plats för påstigande på mellanstationerna. Är fördelningen mellan pendeltåg och regionaltåg försvarbar? Nej, regionaltågen har betydligt färre resenärer per avgång. Hur ska detta lösas utan en gemensam taxa?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Är fördelningen mellan pendeltåg och regionaltåg försvarbar? Nej, regionaltågen har betydligt färre resenärer per avgång. Hur ska detta lösas utan en gemensam taxa?
Drar man in några regionaltåg så blir fördelningen bättre 8)
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:Är fördelningen mellan pendeltåg och regionaltåg försvarbar? Nej, regionaltågen har betydligt färre resenärer per avgång. Hur ska detta lösas utan en gemensam taxa?
Drar man in några regionaltåg så blir fördelningen bättre 8)
Att ta bort tåg med färre resenärer minskar dock inte trängseln på resterande tåg. Det totala antalet tåg från Uppsala till Stockholm är snarare i underkant. Enligt äldre resandestatistik hade regionaltågen stående resenärer från Märsta (se sidan 12), men då var det lite annorlunda förutsättningar. Förra året gick det fem Uppsalapendlar och två IC-tåg i maxtimmen. Nu går det fyra Mälartåg, två Uppsalapendlar och två IC-tåg. Vidare gäller lokal taxa på Mälartåg mellan Uppsala och Arlanda/Märsta, vilket avlastar pendeltågen lokalt i Uppsala län.

Att ersätta några regionaltåg med pendeltåg är inte heller en bra lösning så länge det inte går att köra fler pendeltåg genom de centrala delarna och Märstatågen har tillräckligt många resenärer. Den enda lösningen jag ser på kort sikt är att införa en gemensam taxa i hela Mälardalen, inte bara i Uppsala län.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev:Enligt tågtidtabell 51 går det åtta tåg från Uppsala till Stockholm i maxtimmen (mellan 7:00 och 8:00 i detta fall):

7:03 Mälartåg via Knivsta och Märsta
7:11 Mälartåg via Knivsta och Arlanda
7:20 SJ Regional utan uppehåll
7:29 Mälartåg via Knivsta och Märsta
7:32 SJ InterCity via Arlanda
7:44 SJ Regional via Knivsta och Märsta
7:51 SJ InterCity via Arlanda
7:58 Mälartåg utan uppehåll

Samtidigt går det bara två pendeltåg. Enligt resandestatistik från 2019 har pendeltågen stående resenärer redan från Uppsala. Dessa tåg ska dessutom ha plats för påstigande på mellanstationerna. Är fördelningen mellan pendeltåg och regionaltåg försvarbar? Nej, regionaltågen har betydligt färre resenärer per avgång. Hur ska detta lösas utan en gemensam taxa?
Vad gäller SL väljer många att stå längst bak i bakre vagnen från Uppsala trots att lediga säten finns längre fram. Lärdom: många står frivilligt.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Diripsi »

4330 skrev:Vad gäller SL väljer många att stå längst bak i bakre vagnen från Uppsala trots att lediga säten finns längre fram. Lärdom: många står frivilligt.
Jag kan tänka mig att en del inte vet om att det finns lediga säten längre fram. Uppsala är ju dessutom ändstation och på sådana brukar många skynda sig in i första bästa vagn av rädsla för att tåget åker iväg annars.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av 4330 »

Diripsi skrev:
4330 skrev:Vad gäller SL väljer många att stå längst bak i bakre vagnen från Uppsala trots att lediga säten finns längre fram. Lärdom: många står frivilligt.
Jag kan tänka mig att en del inte vet om att det finns lediga säten längre fram. Uppsala är ju dessutom ändstation och på sådana brukar många skynda sig in i första bästa vagn av rädsla för att tåget åker iväg annars.
Absolut, men då bör de åtminstone sprida ut sig i den bakre vagnen senast när tåget rullar.

Iakttagelser (före mars 2020):
Det är överfullt längst bak (de 2-3 bakersta dörrparen) redan flera minuter före avgång.
Folk rör sig inte framåt i tåget när det börjat rulla.
Skriv svar