Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: söndag 10 juli 2022 7:57 Jag tycker att alla SLs pendeltåg, Mälardalstågen och övriga regionaltåg skall ingå i ett samarbete där det endast behövs en enda biljett som skall gå att köpa direkt på varje station och med en enda app, eller i varje fall i alla de trafikhuvudmäns appar som finns.
Egentligen borde det finnas ett och samma biljettsystem för all lokal- och regionaltrafik i Sverige. Varje län kan få bestämma vilka priser som ska gälla inom länet, samt hur zonerna ska se ut (eller om hela länet ska vara en och samma zon som i Stockholm), men i varje zon ska samma biljetter gälla på all trafik. Undantag från detta kan få göras i enstaka fall där det är motiverat (detta kan till exempel gälla regionaltågen Gävle-Linköping, där kan det säkert vara motiverat att endast Movingo alla sträckor gäller för lokalresor Uppsala-Stockholm, men bara på de tider då det verkligen är platsbrist och definitivt inte sträckan Gävle-Uppsala). Detta hindrar förstås inte att man har enstaka 1 klass-vagnar med högre priser, men inte hela tåg. Det hindrar heller inte att man behåller stationsavgiften för Arlanda, men då ska det vara samma avgift för all trafik, inklusive bussar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Odd »

Fast behövs det egentligen sådana undantag? Kanske skulle det vara så att det fanns "trafikplikt" eller så, att x andel av platserna skall vara för obokade resenärer och sedan är det upp till trafikföretaget att bestämma bekvämlighetsgrad. Exempelvis, snabbtågen har en obokad vagn med enklare inredning.

I Japan så är 3/8-delar av snabbtågens platser obokningsbara och det räcker med en färdbiljett för sträckan utan plats och tid för att åka med dessa.
Genius on call
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Diripsi »

Det är givetvis fullt möjligt men knappast ekonomiskt försvarsbart att exempelvis köra tåg med en massa tomma platser Gävle-Linköping bara för att det behövs mellan Uppsala och Stockholm. Alternativet är nog snarare att man förbjuder lokalresande helt och då är det väl bättre att man tillåter lokalresande men mot en högre avgift.

Om man skulle ha obokade platser på snabbtågen är ju risken att dessa ändå skulle fyllas av långväga resande. Svårt att se någon bra lösning där.

Japan har ett mycket komplicerat biljettsystem där varje företag har sina egna biljetter och ofta är det högre priser för snabbare tåg osv. Bara i Tokyo finns det femtielva olika företag med varsina biljetter. Japan är knappast något föredöme när det gäller biljettsystem.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 10 juli 2022 12:40 I Västsverige gäller inte västtrafiks taxa på regionaltågen.
Västtrafiks biljetter hos andra tågbolag

Västtrafiks periodbiljetter gäller i stort sett på samtliga regionaltåg, men enkelbiljetter gäller bara på vissa. Inte lika bra som i Skåne, Uppsala och Östergötland, men fortfarande bättre än i Stockholm.
Diripsi skrev: söndag 10 juli 2022 21:12 Det är givetvis fullt möjligt men knappast ekonomiskt försvarsbart att exempelvis köra tåg med en massa tomma platser Gävle-Linköping bara för att det behövs mellan Uppsala och Stockholm. Alternativet är nog snarare att man förbjuder lokalresande helt och då är det väl bättre att man tillåter lokalresande men mot en högre avgift.
Det går dock inte att förbjuda lokalresande. Tidigare var det inte helt ovanligt att pendlare köpte Movingo för sträckan Uppsala-Södertälje för att kunna åka med IC-tågen på sträckan Uppsala-Stockholm. Men då är ju dessa tomma platser betalda, och det handlar endast om en liten minoritet.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Joakim W »

På SJs regionaltåg Stockholm - Västerås - Örebro - Hallsberg - Göteborg gäller många lokaltrafikbiljetter. Du kan resa med VLs periodkort mellan Västerås och Arboga, med Länstrafiken Örebros periodkort mellan Örebro och Laxå. Med Västtrafik från Örebro till Göteborg om du har en viss periodbiljett, annars från Töreboda. Det som inte gäller är enkelbiljetter. SJ skulle säkert tillåta SLs biljetter också, om de bara betalade.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: söndag 10 juli 2022 23:24 Västtrafiks biljetter hos andra tågbolag

Västtrafiks periodbiljetter gäller i stort sett på samtliga regionaltåg, men enkelbiljetter gäller bara på vissa. Inte lika bra som i Skåne, Uppsala och Östergötland, men fortfarande bättre än i Stockholm.
Om man inte är spontanresenär utan åker regelbundet eller dagligen så stämmer det. Men om man skall spontanåka, som jag skrev ovan, så är det knappast rimligt att betala 1315 kr för att kunna åka en gång mellan Skövde och Hallsberg med SJ regional.

Är det så konstigt att man tar bilen i stället? Marginalkostnaden för att ta bilen samma sträcka är mindre än hälften om man endast avser att åka en resa.
Genius on call
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Diripsi »

Joakim W skrev: måndag 11 juli 2022 5:23 På SJs regionaltåg Stockholm - Västerås - Örebro - Hallsberg - Göteborg gäller många lokaltrafikbiljetter. Du kan resa med VLs periodkort mellan Västerås och Arboga, med Länstrafiken Örebros periodkort mellan Örebro och Laxå. Med Västtrafik från Örebro till Göteborg om du har en viss periodbiljett, annars från Töreboda. Det som inte gäller är enkelbiljetter. SJ skulle säkert tillåta SLs biljetter också, om de bara betalade.
Länstrafikens biljetter gäller heller inte Bålsta - Västerås och Arboga - Örebro.

Visst SJ skulle säkert tillåta alla länstrafikbiljetter om regionerna betalade. Men det skulle vara mer ekonomiskt om regionerna tog över ansvaret precis som med Öresundstågen. Då skulle man kunna handla upp trafiken i konkurrens och slippa vara beroende av SJ som kan ta ut vilka priser som helst. Då skulle man också kunna planera trafiken utifrån samhällsnytta istället för att planera för att SJ ska gå med så mycket vinst som möjligt. I nuläget är det till exempel alldeles för lite platser för kortväga resande då SJ tjänar mer på att sälja platserna till långväga resande.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av X12 »

På ämnet Mälartåg: Region Östergötland meddelade här om dagen att de vill se en förlängning av Mälartåget ner till Mjölby för att avlasta Östgötapendeln.

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/ost/m ... ill-mjolby
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

X12 skrev: måndag 11 juli 2022 9:43 På ämnet Mälartåg: Region Östergötland meddelade här om dagen att de vill se en förlängning av Mälartåget ner till Mjölby för att avlasta Östgötapendeln.

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/ost/m ... ill-mjolby
Utmärkt! Detta bekräftar att den tidigare diskuterade målbilden är aktuell.
Odd skrev: måndag 11 juli 2022 7:15
Enceladus skrev: söndag 10 juli 2022 23:24 Västtrafiks biljetter hos andra tågbolag

Västtrafiks periodbiljetter gäller i stort sett på samtliga regionaltåg, men enkelbiljetter gäller bara på vissa. Inte lika bra som i Skåne, Uppsala och Östergötland, men fortfarande bättre än i Stockholm.
Om man inte är spontanresenär utan åker regelbundet eller dagligen så stämmer det. Men om man skall spontanåka, som jag skrev ovan, så är det knappast rimligt att betala 1315 kr för att kunna åka en gång mellan Skövde och Hallsberg med SJ regional.

Är det så konstigt att man tar bilen i stället? Marginalkostnaden för att ta bilen samma sträcka är mindre än hälften om man endast avser att åka en resa.
Nej, det är inte så konstigt. För att locka spontanåkande resenärer är det jämväl avgörande att enkelbiljetter inte är avgångsspecifika. Egentligen förstår jag inte varför Mälardalstaxan finns över huvud taget. UL+SL-kombinationsbiljetter är billigare än att köpa varje biljett för sig. Den sortens rabatt skulle kunna införas för alla möjliga kombinationer, inklusive ett pristak för hela Mälardalen. Mälardalstaxan behövs inte, och speciellt inte dess avgångsspecifika enkelbiljetter. :x
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: måndag 11 juli 2022 10:57
X12 skrev: måndag 11 juli 2022 9:43 På ämnet Mälartåg: Region Östergötland meddelade här om dagen att de vill se en förlängning av Mälartåget ner till Mjölby för att avlasta Östgötapendeln.

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/ost/m ... ill-mjolby
Utmärkt! Detta bekräftar att den tidigare diskuterade målbilden är aktuell.
Odd skrev: måndag 11 juli 2022 7:15
Enceladus skrev: söndag 10 juli 2022 23:24 Västtrafiks biljetter hos andra tågbolag

Västtrafiks periodbiljetter gäller i stort sett på samtliga regionaltåg, men enkelbiljetter gäller bara på vissa. Inte lika bra som i Skåne, Uppsala och Östergötland, men fortfarande bättre än i Stockholm.
Om man inte är spontanresenär utan åker regelbundet eller dagligen så stämmer det. Men om man skall spontanåka, som jag skrev ovan, så är det knappast rimligt att betala 1315 kr för att kunna åka en gång mellan Skövde och Hallsberg med SJ regional.

Är det så konstigt att man tar bilen i stället? Marginalkostnaden för att ta bilen samma sträcka är mindre än hälften om man endast avser att åka en resa.
Nej, det är inte så konstigt. För att locka spontanåkande resenärer är det jämväl avgörande att enkelbiljetter inte är avgångsspecifika. Egentligen förstår jag inte varför Mälardalstaxan finns över huvud taget. UL+SL-kombinationsbiljetter är billigare än att köpa varje biljett för sig. Den sortens rabatt skulle kunna införas för alla möjliga kombinationer, inklusive ett pristak för hela Mälardalen. Mälardalstaxan behövs inte, och speciellt inte dess avgångsspecifika enkelbiljetter. :x
Det vore väl i grunden inte särskillt komplicerat att ordna en gemensam app för all kollektivtrafik i hela Sverige så man bara skriver att man vill åka från A i ena staden till B i andra staden eller bara med lokaltrafiken inom valfri stad och så ordnar appen så man får rätt biljett och rätt aktör/er får pengarna?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: torsdag 13 oktober 2022 16:06...

Det vore väl i grunden inte särskillt komplicerat att ordna en gemensam app för all kollektivtrafik i hela Sverige så man bara skriver att man vill åka från A i ena staden till B i andra staden eller bara med lokaltrafiken inom valfri stad och så ordnar appen så man får rätt biljett och rätt aktör/er får pengarna?
Komplicerat, nej.

Jag ser två hinder, främst.
1. Operatörernas vilja. Detta kan åtgärdas genom en samförsäljningsplikt.
2. Paketreselagen. Denna gör (väl) att det i praktiken åläggs ett utökat ansvar på den som säljer resan. Hur inverkar denna lag? Behöver den möjligen förändras.

Det finns säkert fler smågrejer som idag hindrar. Kommer ni på fler större grejer?
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av daniel_s »

Den politiska viljan? Kollektivtrafiken verkar inte så högt på agendan nu.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: torsdag 13 oktober 2022 16:06 Det vore väl i grunden inte särskillt komplicerat att ordna en gemensam app för all kollektivtrafik i hela Sverige så man bara skriver att man vill åka från A i ena staden till B i andra staden eller bara med lokaltrafiken inom valfri stad och så ordnar appen så man får rätt biljett och rätt aktör/er får pengarna?
Kontaktlös betalning kan förhoppningsvis delvis lösa det problemet. Men det löser inte Mälartågs problem med avvikande prissättning eller tågbundna biljetter.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: fredag 14 oktober 2022 11:53
Hechtwagen skrev: torsdag 13 oktober 2022 16:06 Det vore väl i grunden inte särskillt komplicerat att ordna en gemensam app för all kollektivtrafik i hela Sverige så man bara skriver att man vill åka från A i ena staden till B i andra staden eller bara med lokaltrafiken inom valfri stad och så ordnar appen så man får rätt biljett och rätt aktör/er får pengarna?
Kontaktlös betalning kan förhoppningsvis delvis lösa det problemet. Men det löser inte Mälartågs problem med avvikande prissättning eller tågbundna biljetter.
Just kontaktlös betalning är väl det absoluta minsta problemet, just för att det inte är något problem idag då det finns en rådande standard för det och som är öppet att använda för alla.
Det är värre med validering av kontaktlösa biljetter då en av de största aktörerna, Apple, vägrar att släppa in någon extern part i deras ekosystem utan hänvisar alla att använda just deras biljettlösning.
Genius on call
Skriv svar