Historielektion på 5 min i Sthlms Spårtrafik

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Historielektion på 5 min i Sthlms Spårtrafik

Inlägg av Stefan Widén »

Hej Alla

Hittade denna film https://www.youtube.com/watch?v=wQ2MAcW3uq0

Där man snabbt får lära sig hela historien. Man slås ju självklart av tanken på om inget lagts ner, Från ex Stureby hade spårvagnen gått vidare till Örby lika som 12:an osv.

Det är "Stockholmshjärta" som gjort den på ett informativt sätt.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Historielektion på 5 min i Sthlms Spårtrafik

Inlägg av C12C3C3C12 »

Dom har ju infogat en 'Brasklapp' vilket behövs,fel på vissa linjesträckningar samt linjer norr om 'röda Torget', dessutom så är vissa årtal fel. Vad snackar jag om? Gamlingarna här har ett handikapp så vi låter ungdomarna här gissa först :)
Användarens profilbild
thbe
Inlägg: 125
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:52
Ort: Hagsätra

Re: Historielektion på 5 min i Sthlms Spårtrafik

Inlägg av thbe »

Tycker det känns konstigt att gröna linjen öppnar 1951. Begreppen Gröna-, Röda- och Blåa linjen kom ju först på 70-talet.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Historielektion på 5 min i Sthlms Spårtrafik

Inlägg av Stefan Isaksson »

Stefan Widén skrev: Från ex Stureby hade spårvagnen gått vidare till Örby lika som 12:an osv.
Stefan
Tydligen diskuterades detta seriöst, men det sprack på att ingen vagnhall fanns i närheten (sedan kan ju jag fundera på hur realistisk en två hållplatser lång spårväg var egentligen).
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Historielektion på 5 min i Sthlms Spårtrafik

Inlägg av 643 »

Tidigt fanns även förslag till Örbybanans förlängning till Huddinge - men säg det spårvägsförslag
som inte hittats på av någon!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Skriv svar