Sida 1 av 2

Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: fredag 07 januari 2022 13:39
av Hechtwagen
Hej!
Var tredje spårvagn är en buss har jag noterat de senaste veckorna, vagnbrist anges som orsak men jag överhörde ett samtal mellan spårvagnsföraren och konduktören där de diskuterade ersättningsnussarnas omfattning och deras förklaring var att det var brist på spårvagnsförare snarare än vagnar.

Huru härmed?

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: fredag 07 januari 2022 13:46
av Stefan Widén
Det är både brist på vagnar och förare. Vi krockade med vagnar nyligen och då vart det påverkan. Sen andra fel som CAF ska åtgärda men kanske inte hinner omgående.

Personalbristen har som alla förstår många olika orsaker. En del är ökade sjuktal men även andra faktorer som påverkat. Nu har vi satt full fart på utbildningen så hoppas den delen kommer att lösa sig så fort som möjligt.

Stefan

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: fredag 07 januari 2022 13:51
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev:Det är både brist på vagnar och förare. Vi krockade med vagnar nyligen och då vart det påverkan. Sen andra fel som CAF ska åtgärda men kanske inte hinner omgående.

Personalbristen har som alla förstår många olika orsaker. En del är ökade sjuktal men även andra faktorer som påverkat. Nu har vi satt full fart på utbildningen så hoppas den delen kommer att lösa sig så fort som möjligt.

Stefan
Ja det går ju bättre än på järnvägen i vart fall!
Det blir lättare när Spårväg City sitter ihop med Lidingöbanan för då får man en större gemensam vagnpark.

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: fredag 07 januari 2022 14:03
av Qus
Det är ju brist på spårvagnsförare hos både SS och Arriva. Även brist på tunnelbaneförare hos MTR. Vad beror detta på egentligen? Hög personalomsättning?

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: fredag 07 januari 2022 15:07
av Harald
Qus skrev:Det är ju brist på spårvagnsförare hos både SS och Arriva. Även brist på tunnelbaneförare hos MTR. Vad beror detta på egentligen? Hög personalomsättning?
Har du hört talas om något som kallas covid-19?

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: fredag 07 januari 2022 15:25
av M224
Bättre med ATO så behövs inga förare och det kan således inte bli förarbrist. :mrgreen:

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: fredag 07 januari 2022 16:49
av Odd
Har ABSS möjligen, förutom att ha drabbats av Covid-19, drabbats av CAF, något som Arriva drabbades av för ett antal år sedan? :-D

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: fredag 07 januari 2022 19:49
av leifd
Odd skrev:Har ABSS möjligen, förutom att ha drabbats av Covid-19, drabbats av CAF, något som Arriva drabbades av för ett antal år sedan? :-D

Kanske saknar man dessa lite ?
Bild
Bild från 2021-01-05 14.40.49 Foto Leif D

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: lördag 08 januari 2022 1:28
av Stefan Widén
leifd skrev:
Odd skrev:Har ABSS möjligen, förutom att ha drabbats av Covid-19, drabbats av CAF, något som Arriva drabbades av för ett antal år sedan? :-D

Kanske saknar man dessa lite ?
Bild
Bild från 2021-01-05 14.40.49 Foto Leif D
ÅÅÅ ja verkligen .... tur att du inte tog en bild när den var blå....fast ett par M33 skulle ju funka.... Kan man kidnappa 8 vagnar utan att någon märker det?

Stefan

Re: Lite väl mycket ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: måndag 07 februari 2022 11:01
av Stefan B
Ärligt talat. Spårvagnskonceptet rosar inte marknaden i Sverige just nu. På Linje 7 i Stockholm gick igår ”som vanligt” två (eller var det tre?) ersättningsbussar. Lite extra ironiskt eftersom man för dyra pengar byggt särskilda upphöjda hållplatskanter trots att spårvagnarna är av låggolvstyp. Men ersättningsbussarna har höga insteg! I Lund går väl fortfarande minst halva trafiken på nya spårvägslinjen med buss efter många månader. Lägg därtill problemen med nya vagntypernas hållbarhet i Göteborg, Oslo och delvis i Stockholm. ”Tur det alltid går att köra buss” - men vilket blir då attraktionskraften hos den stora investeringen som spårväg trots allt innebär? Känns som det krävs ordentlig uppryckning snart om inte ”light rail” skall hamna i vanrykte! Är det bristande insikter hos beställare och planerare som gjort att de svenska satsningarna så ofta målar in sig i hörn med förarbrist och undermålig teknik?

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: måndag 07 februari 2022 12:11
av Bussmicke
Kan ju hoppas att 5001 rullar i morgon men det lär den väl som vanligt inte göra.. Bild

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: måndag 07 februari 2022 14:29
av M224
Bara kolla alla förbudsskyltar längs tvärbanan för att inse att Stockholm är en minst sagd udda spårvägsstad...
Ser fan inte klokt ut vid ex. Liljeholmen och Mårtensdal. :lol:

Linje 7 trodde jag verkligen på men det är ju nästan lika många bussar som spårvagnar ute på den lilla snutten.
Skönt iaf att jag slipper se B9S som ersättningsbuss snart. :cheesygrin:

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: måndag 07 februari 2022 16:39
av Harald
Stefan B skrev:Lägg därtill problemen med nya vagntypernas hållbarhet i Göteborg, Oslo och delvis i Stockholm.
Vad jag har hört så fungerar M33 alldeles utmärkt, så vad menar du med detta ?

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: måndag 07 februari 2022 16:53
av daniel_s
M224 skrev:Bara kolla alla förbudsskyltar längs tvärbanan för att inse att Stockholm är en minst sagd udda spårvägsstad...
Ser fan inte klokt ut vid ex. Liljeholmen och Mårtensdal.
Hänger inte riktigt med på vad det har med ersättningsbussarna på 7:an att göra. Men det har varit ganska mycket problem med bilar som kör fel och fastnar i spåret och därför har det experimenterats med en hel del olika skyltar och annat. Det som mer än något annat tycks ha minskat felkörningarna var när skyltarna flyttades ner till nära markytan, sen ska det provas med pyramidmattor och annat också.

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: tisdag 08 februari 2022 9:16
av Stefan Widén
Ja att vi drabbats av höga sjuktal är det ingen som inte förstår, nästan det tredubbla mot normalt.

Och det gäller ganska lika för alla operatörer, För spårtrafiken så blir det känsligare, den mängd utbildade förare på respektive bana och vagntyp sätter begränsningarna. Och man kan inte tro att man akut kan utbilda ett antal för att möta behovet.

Som alltid så gäller det att ha lite sunt bondförnuft.

Stefan

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: tisdag 08 februari 2022 17:56
av daniel_s
Stefan Widén skrev:Ja att vi drabbats av höga sjuktal är det ingen som inte förstår, nästan det tredubbla mot normalt.

Och det gäller ganska lika för alla operatörer, För spårtrafiken så blir det känsligare, den mängd utbildade förare på respektive bana och vagntyp sätter begränsningarna. Och man kan inte tro att man akut kan utbilda ett antal för att möta behovet.

Som alltid så gäller det att ha lite sunt bondförnuft.

Stefan
Det man kan tycka är ju att SL är ganska dåliga på reduceringsplaner. Att köra 10-minuterstrafik på Djurgården en måndagkväll är ju i och för sig galenskap redan i normala fall, men det är ännu dummare när man har brist på personal och vagnar. Att dra ner trafiken till hälften på måndagar och till 2/3 övriga dagar hade väl inte lett till några som helst problem denna vinter.

Jag skriver "SL" för de måste nog nästan ta ett initiativ, idag tror jag inte att det är riktigt accepterat att operatörerna har reduceringsplaner för vilken trafik som ska dras in när det blir problem. Kan ha lite fel där dock, särskilt när det gäller de nyare avtalen som jag inte har koll på.

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: tisdag 08 februari 2022 17:59
av Thomas Lange
Harald skrev:
Stefan B skrev:Lägg därtill problemen med nya vagntypernas hållbarhet i Göteborg, Oslo och delvis i Stockholm.
Vad jag har hört så fungerar M33 alldeles utmärkt, så vad menar du med detta ?
En försiktig gissning är att det menas M32, SL95 samt A35.

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: tisdag 08 februari 2022 18:01
av Thomas Lange
M224 skrev: Linje 7 trodde jag verkligen på men det är ju nästan lika många bussar som spårvagnar ute på den lilla snutten.
Skönt iaf att jag slipper se B9S som ersättningsbuss snart. :cheesygrin:
OK, vad händer i din kropp då?

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: tisdag 08 februari 2022 20:15
av Harald
Thomas Lange skrev:
Harald skrev:
Stefan B skrev:Lägg därtill problemen med nya vagntypernas hållbarhet i Göteborg, Oslo och delvis i Stockholm.
Vad jag har hört så fungerar M33 alldeles utmärkt, så vad menar du med detta ?
En försiktig gissning är att det menas M32, SL95 samt A35.
M32 började levereras 2004. Det är väl knappast en ny vagntyp, särskilt som det finns en nyare. SL95 låter också ganska gammalt.

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?

Postat: tisdag 08 februari 2022 20:30
av daniel_s
Harald skrev:M32 började levereras 2004. Det är väl knappast en ny vagntyp, särskilt som det finns en nyare. SL95 låter också ganska gammalt.
Så länge man inte kör vagnen med en vev så är den inte gammal. Kan dock köpa att M25 börjar bli något av en gråzon.