Sida 5 av 5

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: fredag 28 april 2023 11:50
av 4330
Fyrgeit skrev: torsdag 27 april 2023 12:15 Jag vet ärligt talat inte riktigt vad som menas med tunnelbanans "unika status", men av min erfarenhet fungerar tunnelbanan - jämfört med Stockholms andra trafikslag - unikt bra.
Så är det.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: fredag 26 maj 2023 16:35
av Enceladus
Kommundirektörens kallade till krismöte om pendelkaoset
märsta.nu skrev:– Vi vill att vår kommun fortsatt ska vara en attraktiv kommun att leva, bo och verka i, såväl idag som i framtiden. Under vintern och våren har folk hört av sig och berättat att de inte kan ta sig till sina arbeten, i många fall samhällsbärande arbeten som till exempel sjukvård och barnomsorg. Den mycket allvarliga situationen gjorde att vi från kommunen ville få till detta möte, säger Pettersson.

[...]

– I Region Stockholms trafikförsörjningsplan är visionen att regionen ska vara en attraktiv tillväxtregion. Sigtuna kommun växer och vi har byggt ut med nya bostadsområden, satsat på nya skolbyggnader och gjort stora investeringar för att fler ska attraheras att flytta hit. Inom samhällsbyggnadskontoret fortsätter vi att vara aktiva i våra nätverk på tjänstepersonnivå med Region Stockholm och försöker påverka där vi kan, uppger samhällsbygnadschefen i Sigtuna kommun, Peter Andersson.
SL har precis kastat in handduken - MTR måste bara köra 90 procent av trafiken framöver. Troligen ryker Märstatågen först. Mitt tips är att satsa på t-bana!

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: måndag 30 oktober 2023 15:56
av Enceladus
Ansvar i kris – Budget 2024 för Region Stockholm (se sidan 124)
Mittenkoalitionen i Region Stockholm skrev:Uppdrag
3. Trafiknämnden uppdras att utreda förutsättningarna för nattpendeltågstrafik i hela länet och över länsgränsen utifrån resenärsunderlag, personaltillgång, godstrafikens behov och service- och underhållsbehov samt se över övriga trafikslags nattrafik.
Hur kommer det sig att Tamsons inte ens utredde frågan under alla sina år? Intressant nog har Moderaterna samma förslag i sin skuggbudget (se sidan 38):
Moderaterna i Region Stockholm skrev:För att möta ökade behov planerar vi också att införa nattrafik på pendeltågen under nätterna mot lördag, söndag och helgdagar, som ett första steg för att göra Stockholmsregionen ännu mer livfull dygnet runt och längre ut i kollektivtrafiksystemet. Trafiknämnden ges även i uppdrag att inleda ett samarbete med Mälardalstrafik i syfte att införa giltighet för SL-kortet på Mälartågen. I ett första steg genom en pilot för resande till och från Nykvarns station.
Det är lätt att lova guld och gröna skogar i opposition. En annan sak är att göra det i styrande ställning. Förhoppningsvis blir det äntligen en förbättring.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: måndag 30 oktober 2023 18:51
av Odd
Enceladus skrev: måndag 30 oktober 2023 15:56...

Det är lätt att lova guld och gröna skogar i opposition. En annan sak är att göra det i styrande ställning. Förhoppningsvis blir det äntligen en förbättring.
Är det verkligen så? Jag tror att minnet hos partiets väljarkår är selektivt, och anpassar sig efter vilken agenda som partiets väljare identifierar sig med.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: onsdag 08 november 2023 13:30
av Enceladus
Odd skrev: måndag 30 oktober 2023 18:51
Enceladus skrev: måndag 30 oktober 2023 15:56...

Det är lätt att lova guld och gröna skogar i opposition. En annan sak är att göra det i styrande ställning. Förhoppningsvis blir det äntligen en förbättring.
Är det verkligen så? Jag tror att minnet hos partiets väljarkår är selektivt, och anpassar sig efter vilken agenda som partiets väljare identifierar sig med.
Budget 2024: En bättre fungerande kollektivtrafik för pendlare
Region Stockholm skrev:Pendeltågstrafiken har under delar av 2023 haft en mycket svår situation och krafttag behövs för att skapa en pålitlig trafik som kan återfå tilliten hos resenärerna. Ett permanent tillskott om 75 miljoner kronor avsätts från och med 2024 för att finansiera insatser för en tryggare, säkrare och bättre fungerande pendeltågstrafik. Det kan exempelvis handla om personal som rör sig ombord på tåg och bidrar till en ökad trygghet. Trafiknämnden ska utreda förutsättningar för nattpendeltågstrafik i hela länet och över länsgränsen.
Kanske det, men det nuvarande styret har gjort mer under detta år än vad Moderaterna gjorde under sina hela 16 år. Det blev inte ens någon utredning! Enligt Tamsons själv kostar det bara 3,5 miljoner kronor att förlänga pendeltågstrafiken - rena kaffepengar i sammanhanget. Varför gjorde han inget då?

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: tisdag 21 november 2023 13:55
av Enceladus
Odd skrev: måndag 30 oktober 2023 18:51
Enceladus skrev: måndag 30 oktober 2023 15:56...

Det är lätt att lova guld och gröna skogar i opposition. En annan sak är att göra det i styrande ställning. Förhoppningsvis blir det äntligen en förbättring.
Är det verkligen så? Jag tror att minnet hos partiets väljarkår är selektivt, och anpassar sig efter vilken agenda som partiets väljare identifierar sig med.
Region Stockholm vill testa nattrafik på pendeltågen
SVT Nyheter skrev:Region Stockholm vill på prov införa nattrafik på pendeltågen. Exakt hur det ska gå till kommer att utredas under våren. Målet är att nattrafiken ska sätta igång på prov under 2025.

– Vi vet att många vill åka kollektivt till vänner sent på kvällen eller till jobbet om man har obekväma arbetstider – och den möjligheten finns ju inte idag inom pendeltågstrafiken, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Som bekant har Tamsons ständigt blockerat utredningar om nattrafik med varierande ursäkter. Kolla hur snabbt det går när han nu är borta från makten!

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: söndag 10 mars 2024 18:53
av Enceladus
Utlovad nattrafik dröjer: "Inga konkreta planer"
Mitt i skrev:– Vi hade en sådan lösning utredd och klar när vi lämnade ifrån oss makten 2022. Det gäller fortfarande. Det som saknas nu är politisk vilja, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

[...]

I november 2023 lovade istället trafikregionrådet Anton Fendert (MP) att frågan skulle utredas under våren 2024, med målet att ny nattrafik ska startas på prov under 2025.

[...]

Analysen visar att det finns både ett resenärsunderlag och ett behov av ökad nattrafik, framhåller han.
Det tycks inte bli någon ny nattrafik nästa år heller. Däremot utreds frågan i alla fall, vilket Tamsons inte gjorde. Tamsons menar dock att han hade fixat trafiken.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: tisdag 12 mars 2024 16:56
av Majkey
Stockholms största clown Tamsons har talat. Gör inget vettigt när han styr men i opposition går det bra att snacka massa strunt.
Nuvarande styre har inte bevisat sig än men Tamsons styre har redan bevisat sig vara värdelöst.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: fredag 15 mars 2024 17:23
av Enceladus
Majkey skrev: tisdag 12 mars 2024 16:56 Stockholms största clown Tamsons har talat. Gör inget vettigt när han styr men i opposition går det bra att snacka massa strunt.
Nuvarande styre har inte bevisat sig än men Tamsons styre har redan bevisat sig vara värdelöst.
Klart: Tamsons föreslås ta över efter Svenonius
Mitt i skrev:Moderaternas nomineringskommité var enhälliga i sitt beslut att föreslå tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons som gruppledare och Sundbybergsmoderaten Axel Conradi till ny vice gruppledare i regionen, skriver partiet i ett pressmeddelande.
Tamsons föreslås bli Moderaternas toppnamn i Region Stockholm. Hur påverkar detta kollektivtrafiken i allmänhet och pendeltågen i synnerhet?