Nu föreslår Tamsons att pendeltågen går längre på natten redan till hösten. Kostnaden sägs vara försumbar. Den stora frågan är varför SL inte ansökte om dessa tågen när Tamsons fortfarande satt vid makten. En annan fråga är varför Mälarbanan fick försämrad nattrafik. Med tanke på nyttan i förhållande till kostnaden är det nog ändå sannolikt att pendeltågen går längre på natten i framtiden. Däremot är det synd att det tog så lång tid, och blir det hela natten?Mitt i skrev:– Då skulle tågen kunna börja rulla redan till hösten. Vi har fått bekräftelse både från trafikförvaltningen och från operatören att det skulle vara fullt möjligt. Och det skulle bara kosta 3,5 miljoner kronor, sa Kristoffer Tamsons.
[...]
– Allt verkar vara möjligt när man sitter i opposition. Men det är glädjande att vi verkar ha en politisk enighet och ser fram mot att genomföra det här under mandatperioden, sa Fendert.
[...]
"För att kunna få fler tåglägen under innevarande år behöver vi göra tilläggsansökningar hos Trafikverket. Vi konkurrerar om tåglägen med all annan trafik, inklusive godstrafik som gärna vill ha tåglägen nattetid. Trafikverket behandlar tilläggsansökningar i tur och ordning och vi räknar inte med att kunna få fler tåglägen under T23", skriver [Claes Keisu] i ett mailsvar.
Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Då kan pendeln gå längre på natten
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Det här är ju samma oseriösa utspel som inför valet. Och när det gäller kostnaden så verkar ju även Fendert tveksam:
Men i bästa fall så ser man till att åtminstone ansöka om dessa ytterligare tåglägen i tågplaneansökan för 2024 i början på april. Det går ju alltid att avstå ansökta tåglägen i ett senare läge om nu budget eller antalet lokförare inte räcker till.När det gäller prislappen på 3,5 miljoner säger Anton Fendert (MP) till Mitt i att han varken har sett några förslag eller kalkyler.
– Vi får väl se om vi kan verifiera den uppgiften.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Sydlig entré vid Häggviks station
Förra året anlades ett nytt vändspår i Sollentuna, vilket har ökat punktligheten och kapaciteten för pendel- och godstågen på Ostkustbanan. Signalsystemet trimmades också mellan Solna och Häggvik. Det är inte heller särskilt svårt att bygga ihop vändspåret i Sollentuna med det i Häggvik, om så skulle önskas.
Planerad byggstart för en ny sydlig entré på Häggviks pendeltågsstation är våren 2024. Stationernas tillgänglighet är nästan lika viktig som trafikutbudet!Sollentuna kommun skrev:Projektering pågår med sikte på att kunna öppna en sydlig entré till Häggviks station runt årsskiftet 2025/2026.
Förra året anlades ett nytt vändspår i Sollentuna, vilket har ökat punktligheten och kapaciteten för pendel- och godstågen på Ostkustbanan. Signalsystemet trimmades också mellan Solna och Häggvik. Det är inte heller särskilt svårt att bygga ihop vändspåret i Sollentuna med det i Häggvik, om så skulle önskas.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Nu kommer svaret på Tamsons utspel om förlängd nattrafik på pendeltågen:
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... c005556506
Svaret, som är inlindat i rätt så stor mängd "fluff", kan enklast sammanfattas med ordet "Nej".
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... c005556506
Svaret, som är inlindat i rätt så stor mängd "fluff", kan enklast sammanfattas med ordet "Nej".
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Så länge man har förarbrist så ska man väl inte fundera på utökad trafik.kildor skrev: ↑fredag 14 april 2023 19:24 Nu kommer svaret på Tamsons utspel om förlängd nattrafik på pendeltågen:
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... c005556506
Svaret, som är inlindat i rätt så stor mängd "fluff", kan enklast sammanfattas med ordet "Nej".
Men det är fantastiskt hur politiker tänker, en tillhörig V vill att pendelproblemet löses genom att avtalet med MTR sähs upp från 2026 !
Och ny administration ger väl i sig inte fler förare.
Och L ledare Persson hoppar nu in och säger att de arbetslösa är lata som inte tar lokförarjobben !
Vilket motsägs av de många ansökningar som nu kommer till förarutbildningarna.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Trafiken kan fortfarande utökas på bekostnad av befintlig trafik. Det finns nog en del avgångar som gör mindre nytta än eventuella nattavgångar.Lennart Petersen skrev: ↑fredag 14 april 2023 19:57Så länge man har förarbrist så ska man väl inte fundera på utökad trafik.kildor skrev: ↑fredag 14 april 2023 19:24 Nu kommer svaret på Tamsons utspel om förlängd nattrafik på pendeltågen:
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... c005556506
Svaret, som är inlindat i rätt så stor mängd "fluff", kan enklast sammanfattas med ordet "Nej".
Men det är fantastiskt hur politiker tänker, en tillhörig V vill att pendelproblemet löses genom att avtalet med MTR sähs upp från 2026 !
Och ny administration ger väl i sig inte fler förare.
Och L ledare Persson hoppar nu in och säger att de arbetslösa är lata som inte tar lokförarjobben !
Vilket motsägs av de många ansökningar som nu kommer till förarutbildningarna.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Det är väl det som är lite av problemet hos SL/SLL/TF/RS. Stora pompösa dyra prestigeprojekt i gyllene skrud! Jag tror hårt på LEAN, ständiga små förbättringar och justeringar, mikrooptimeringar och kontinuerlig uppföljning. Att mäta är att veta och i dag har vi möjlighet att se utfallet av en förändring med oerhörd precision. Detta kan ske såväl i det stora som i det lilla.Enceladus skrev: ↑fredag 10 mars 2023 14:46 Sydlig entré vid Häggviks station
Planerad byggstart för en ny sydlig entré på Häggviks pendeltågsstation är våren 2024. Stationernas tillgänglighet är nästan lika viktig som trafikutbudet!Sollentuna kommun skrev:Projektering pågår med sikte på att kunna öppna en sydlig entré till Häggviks station runt årsskiftet 2025/2026.
Förra året anlades ett nytt vändspår i Sollentuna, vilket har ökat punktligheten och kapaciteten för pendel- och godstågen på Ostkustbanan. Signalsystemet trimmades också mellan Solna och Häggvik. Det är inte heller särskilt svårt att bygga ihop vändspåret i Sollentuna med det i Häggvik, om så skulle önskas.
Med mastodontprojekt så ser man inte att det blir fel förrän allt är klart. Potentiellt miljarder bortkastade skattekronor som inte gör reell nytta, eller ännu värre, som i fallet med blindtarmen gulalinjen, renderar negativ samhällsnytta.
Men det är väl det som är det fina, politiker älskar att skryta och klippa invigningsband, särskilt som att man slipper ta ansvar för det.
Genius on call
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Nej, det är snarare absurt att utbudet inte anpassas till efterfrågan. Utökad trafik kan göra större nytta än befintlig trafik. Exempelvis kan trafiken glesas ut klockan 23 för att förlängas på nätterna då nattbussarna är fullpackade. Men så fungerar inte SL:s trafikplanering. Befintlig trafik har högsta prioritet.Lennart Petersen skrev: ↑fredag 14 april 2023 23:55Definitivt inte i nuläge. Det vore ju helt absurt att sätta in nya avgångar när så många måste ställas in
Som vanligt bortser skribenten från tunnelbanans unika status. Som bekant anpassar SL inte längre utbudet till efterfrågan. Eftersom tunnelbanan hade störst resande när trafikförändringsprocessen fortfarande fungerade så ger tunnelbana det bästa trafikutbudet, vilket allt fler kommuner börjar inse:
Beslut om att starta behovsanalys för framtidens tunnelbaneutbyggnad
Tunnelbana är det enda sättet att garantera en effektiv och tillgänglig kollektivtrafik. Fråga bara vad Solnas politiker tycker om behovet av gula linjen!FUT skrev:Utöver att-satsen ovan beskrivs uppdraget i budgetens kapitel 1.3 under avsnittet om En utbyggd, framtidssäkrad och stark kollektivtrafik. Där anges att nästa steg i framtidens spårutbyggnad ska påbörjas och att bland annat de utpekade åtgärderna i Kollektivtrafikplan 2050 behöver fortsätta. Åtgärder kopplat till tunnelbana som ska studeras är tunnelbana till Bromma flygplats, sammankoppling Hjulsta-Barkarby, utbyggnation Älvsjö-Hagsätra och tunnelbana till Fagersjö. Även för spårbunden trafik till Tyresö kan tunnelbana vara ett alternativ vilket behöver studeras. Utöver dessa nämnda investeringar ska utredningen identifiera ytterligare tunnelbaneobjekt som kan bidra till att säkra fler invånares tillgång till en effektiv och tillgänglig kollektivtrafik.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Om nu nattbussarna söderut alltid är fullpackade, varför sätter man inte in förstärkningsbussar? Det är en naturlig åtgärd, förekommer ju regelmässigt vid stora evenemang men även i andra sammanhang med stor belastning. Som exempel, hur mycket förstärkningsbussar gick det inte på linje 47 före Spårväg City bara för att det var fint väder?
Vad säger SL? Signaturen Enceladus måste ju ha lämnat synpunkter till SL och fått ett svar. Ett välformulerat brev med argument till rätt mottagare tarvar ju ett ordentligt svar. Varför inte ens förstärkningsbussar? Anmälan till Transportstyrelsen om överfulla bussar med stående passagerare på motorväg. Jag kan tänka mig flera tilltag för att få saker och ting upp på bordet i stället för ständig kverulans i detta forum.
Det finns förstås en sak som löser alla problem: Tunnelbana till Södertälje och Haninge/Tyresö! Förlängning från Norsborg respektive Skarpnäck. Kan väl inte kosta så mycket...
Vad säger SL? Signaturen Enceladus måste ju ha lämnat synpunkter till SL och fått ett svar. Ett välformulerat brev med argument till rätt mottagare tarvar ju ett ordentligt svar. Varför inte ens förstärkningsbussar? Anmälan till Transportstyrelsen om överfulla bussar med stående passagerare på motorväg. Jag kan tänka mig flera tilltag för att få saker och ting upp på bordet i stället för ständig kverulans i detta forum.
Det finns förstås en sak som löser alla problem: Tunnelbana till Södertälje och Haninge/Tyresö! Förlängning från Norsborg respektive Skarpnäck. Kan väl inte kosta så mycket...
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Enligt Tamsons skrivelse har "kostnaden för ett utökat trafikdygn enligt förslaget" beräknats bli drygt 3,5 miljoner kronor per år för att täcka en ökad trafikproduktion och senare öppettider för stationerna. Slopade tågvärdar beräknas spara 140 miljoner kronor per år och minskar även kostnaden för ett utökat trafikdygn. Med ännu fler nattbussar skulle busstrafiken bli dyrare än eventuell tågtrafik, vilket förstås är orimligt. Även Uppsalalinjen har trängsel./jes skrev: ↑lördag 15 april 2023 11:32 Om nu nattbussarna söderut alltid är fullpackade, varför sätter man inte in förstärkningsbussar? Det är en naturlig åtgärd, förekommer ju regelmässigt vid stora evenemang men även i andra sammanhang med stor belastning. Som exempel, hur mycket förstärkningsbussar gick det inte på linje 47 före Spårväg City bara för att det var fint väder?
Tunnelbanans unika status resulterar givetvis i fler tunnelbaneobjekt. Den som tror något annat måste ha missat Stockholms- och Sverigeförhandlingarna.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Åter till utgångspunkten, bortsett från det principiella ställningstagandet för pendeltågens nattrafik, det känner vi till. Sätter man aldrig in förstärkningsvagnar, i så fall varför inte? För att djävlas med dig??
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Det tar många år innan ett trafikbehov resulterar i en trafikförändring. Hur går det till exempel med att lösa alla problem på linje 4?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Linje 4 i Stockholm har ju mer eller mindre årliga åtgärdsprogram för att snabba upp trafiken, att dra in hållplatser verkar vara populärt.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Vi känner till ditt eviga tjatande om den "unika statusen" som tunnelbanan har, men det argumentet är rekursivt. Tunnelbanans "unika status" finns endast för att tunnelbanan har sin "unika status".Enceladus skrev: ↑lördag 15 april 2023 6:47 ....Som vanligt bortser skribenten från tunnelbanans unika status. Som bekant anpassar SL inte längre utbudet till efterfrågan. Eftersom tunnelbanan hade störst resande när trafikförändringsprocessen fortfarande fungerade så ger tunnelbana det bästa trafikutbudet, vilket allt fler kommuner börjar inse:
Eftersom den "unika status" du påstår skall finnas, i själva verket inte existerar, då är det ju kanske inte så konstigt att du upplever att den bortses ifrån. I själva verket bortses inte alls den "unika status" du hänvisar till då det inte finns någon "unik status" att bortse ifrån, och det är väl därför du upplever att det finns en "unik status" då du ännu inte har insett att den inte finns. Du kan ju dock alltid påstå att det finns en "unik status" och därigenom upprätthålla illusionen om den för dig själv, och då kan du ju fortsätta säga att den på sätt och vis existerar, men den finns fortfarande endast i ditt medvetande.
Blåbussexperimentet fyller f ö 25 år i år, närmare bestämt den 18 augusti.Hechtwagen skrev: ↑lördag 15 april 2023 20:27Linje 4 i Stockholm har ju mer eller mindre årliga åtgärdsprogram för att snabba upp trafiken, att dra in hållplatser verkar vara populärt.
Genius on call
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
En tanke med blåbussnätet i innerstaden var att det skulle i framtiden konverteras till ett spårvägsnät.
Men därav har det blivit intet.
Mest angeläget att bli spårväg var linje 4 men det var väl länge sedan några sådana planer nämndes från det offentliga .
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Mina observationer av tunnelbanans ”unika status” de senaste två veckorna är att två av hittills åtta dagar jag nyttjat servicen, så har det varit en frånvaro av signalfel, förseningar, strömavbrott och vagnfel.
Det är långt kvar till att drömmen om tunnelbanans ”unika status” skulle vara uppfylld. Stockholm har ö h t inte något trafikslag med en ”unik status” och det kommer nog att dröja…
Det är långt kvar till att drömmen om tunnelbanans ”unika status” skulle vara uppfylld. Stockholm har ö h t inte något trafikslag med en ”unik status” och det kommer nog att dröja…
Genius on call
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Av de senaste tre åren av tunnelbanependling till skolan minns jag bara en gång som jag blev sen pga tunnelbanan. Jag kan inte säga detsamma om de klasskamrater som bor längs med Nynäsbanan. Var och varannan dag är det oregelbunden trafik, men tack vare tubens turtäthet har det sällan påverkat mig. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad som menas med tunnelbanans "unika status", men av min erfarenhet fungerar tunnelbanan - jämfört med Stockholms andra trafikslag - unikt bra.Odd skrev: ↑torsdag 27 april 2023 8:25 Mina observationer av tunnelbanans ”unika status” de senaste två veckorna är att två av hittills åtta dagar jag nyttjat servicen, så har det varit en frånvaro av signalfel, förseningar, strömavbrott och vagnfel.
Det är långt kvar till att drömmen om tunnelbanans ”unika status” skulle vara uppfylld. Stockholm har ö h t inte något trafikslag med en ”unik status” och det kommer nog att dröja…
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Alla pendlare vill hellre bo vid tunnelbanan än pendeltågen. 10min stamtrafik på grenarna och nattrafik på helgerna är en miniminivå som behöver införas. Men vi får väl vara glada åt att pendeltågen åtminstone inte är på samma nivå som regionaltågen i Stockholm.
Den unika statusen för tunnelbanan är en väldigt bra beskrivning, snart har vi bara byggt tunnelbana överallt och då kan vi alla sitta glada stirrandes på våra mobiler med långa pendlingstider och låga medelhastigheter.
Att vi hellre bygger en leksaksmetro som Köpenhamns än pendeltåg via Fridhemsplan är rätt talande tycker jag.
Den unika statusen för tunnelbanan är en väldigt bra beskrivning, snart har vi bara byggt tunnelbana överallt och då kan vi alla sitta glada stirrandes på våra mobiler med långa pendlingstider och låga medelhastigheter.
Att vi hellre bygger en leksaksmetro som Köpenhamns än pendeltåg via Fridhemsplan är rätt talande tycker jag.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Tunnelbanan kan bli mer som Tokyo
Tamsons ser möjligheter att "dämpa behovet av att höja SL-taxan" genom att satsa mer offensivt på digital reklam och nya butiksytor. Förhoppningsvis kan pengarna läggas på ett bättre trafikutbud. Där ligger Stockholm verkligen efter...Mitt i skrev:Baristavagnar nere på perrongerna. Jättestora reklamskärmar som i Berlin eller Tokyo. Så vill Kristoffer Tamsons (M) dra in hundratals nya miljoner till SL.
[...]
Stockholm ligger efter andra storstäder med att dra in kommersiella intäkter till kollektivtrafiken. Det menar oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M). Han vill att SL satsar mer offensivt på digital reklam och nya butiksytor.
Ja, regionaltågen i Stockholm är ett skämt. Det är inte konstigt att kransregionernas politiker åker taxi till nattklubbarna - självfallet för skattepengar.Majkey skrev: ↑torsdag 27 april 2023 16:24 Alla pendlare vill hellre bo vid tunnelbanan än pendeltågen. 10min stamtrafik på grenarna och nattrafik på helgerna är en miniminivå som behöver införas. Men vi får väl vara glada åt att pendeltågen åtminstone inte är på samma nivå som regionaltågen i Stockholm.
Den unika statusen för tunnelbanan är en väldigt bra beskrivning, snart har vi bara byggt tunnelbana överallt och då kan vi alla sitta glada stirrandes på våra mobiler med långa pendlingstider och låga medelhastigheter.
Att vi hellre bygger en leksaksmetro som Köpenhamns än pendeltåg via Fridhemsplan är rätt talande tycker jag.