Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av ADDE »

kildor skrev: torsdag 25 augusti 2022 23:31 Något enstaka godståg kommer knappast vara ett problem på natten. I värsta fall får pendeltåget förskjutas några minuter. Men två större problem är underhåll/banarbeten och lokförarbristen. Även banarbetstider ansöks och hanteras i tågplaneprocessen, och sent inkomna ansökningar om tåglägen hamnar sist i kön. Och det finns i nuläget inte tillräckligt med lokförare att ens klara av dagens trafik. Nattrafik på helger är värsta tänkbara kombinationen med tanke på begränsingsreglerna i kollektivavtalet på pendeln.
Tunnelbanan har nattrafik på helgerna idag, vilket innebär att banarbeten endast begränsas till vardagsnätter. Vad är det som säger att Trafikverket inte kan ha samma lösning? (Förvisso har de banarbeten på Mälarbanan lördag-söndag till kl 08, men det är pga. pågående 4-spårsutbyggnad.)

Jag tänker att pendeltågen är flexibla nog att ledas om till 1 öppet spår tillsammans med godsspåren om banarbeterna behöver göras på en helgnatt. Redan under dagtid tar man fram tillfälliga lösningar där pendeltågen leds om, hoppar över stationer och man lägger ut information om ersättande trafik eller att man behöver vända vid en station längre fram, varför går inte det på natten?
Majkey
Inlägg: 156
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Majkey »

Det absolut inget problem att ha banarbeten och köra pendeltåg samtidigt. Det är bara att kryssa runt eventuella arbeten.
Tamsons har väl tidigare försökt skylla på arbeten som en anledning till att pendeltågen inte kunde ha nattrafik alls vill jag minnas?
Jag håller tummarna för att han blir av med jobbet efter valet.. Vi behöver någon som vill utveckla kollektivtrafiken i Stockholm istället för att som Tamsons endast verkar att vara intresserad av att synas på bild med en spade och skriva debattartiklar där man skyller på andra.
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

Ja, Tamsons har gjort flera konstiga uttalanden avseende nattrafik. Länge påstod han att det var omöjligt att köra pendeltåg nattetid. Samtidigt har nattliga posttåg letts om via Citybanan under vissa avstängningar på Getingmidjan. Påståendet att det inte går att ha nattrafik på "den stora järnvägen" är följaktligen falskt. En jämförelse med tågtrafiken i övriga landet leder till samma slutsats.

Skånetrafikens Öresundståg har avbrottsfri trafik, d.v.s. nattrafik alla dagar, medan Göteborgs pendeltåg, Östgötapendeln samt Upptåget har alla längre trafikeringstider än Stockholms pendeltåg. Denna diskrepans är ganska anmärkningsvärd med tanke på att SL-tågen står för hälften av Sveriges tågresande! Det går alltså inte att förneka att politikerna i Stockholm har varit tämligen ointresserade av nattrafik, till skillnad från sina motsvarigheter i andra regioner.

Behovet finns dock. Enligt resandestatistiken har pendeltågens nattbussar till och med betydligt fler resenärer än tunnelbanans nattbussar på vardagar. Numera har pendeltågslinjerna dessutom något fler resenärer än tunnelbanelinjerna, och det har länge varit hög beläggning på helgnätter såväl på de sista tågen som på nattbussarna.

Lyckligtvis finns också möjligheter - det är bara den politiska viljan som har saknats. Exempelvis är det bara löjligt att skylla på lokförarbristen när det handlar om att utöka antalet avgångar på helger med några ynka procent. Det utökade personalbehovet består huvudsakligen i ökad bemanning av stationerna.

Trafikplaneringen borde emellertid styras av pragmatism. Under de närmaste åren kommer det att finnas vissa begränsningar på Mälarbanan. Men detta betyder inte att det inte kan finnas någon nattrafik alls. Det stora resandet på helgnätter slutar omkring 3:30. Den högsta prioriteringen borde därför vara att alla grenar får nattrafik fram till dess. Oväntat nog är det precis vad Tamsons föreslår!

Om Tamsons faktiskt hade skickat in en ansökan till Trafikverket om den trafik som han nu utlovar så hade det varit svårt att kritisera honom. Det hade varit rätt prioritering, även om det förstås kunde vara bättre. Men istället är det bara löften. Ansökan ska skickas in "dagen efter valet". :roll:
Senast redigerad av Enceladus den fredag 26 augusti 2022 7:36, redigerad totalt 2 gång.
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: fredag 26 augusti 2022 1:26
kildor skrev: torsdag 25 augusti 2022 23:31 Något enstaka godståg kommer knappast vara ett problem på natten. I värsta fall får pendeltåget förskjutas några minuter. Men två större problem är underhåll/banarbeten och lokförarbristen. Även banarbetstider ansöks och hanteras i tågplaneprocessen, och sent inkomna ansökningar om tåglägen hamnar sist i kön. Och det finns i nuläget inte tillräckligt med lokförare att ens klara av dagens trafik. Nattrafik på helger är värsta tänkbara kombinationen med tanke på begränsingsreglerna i kollektivavtalet på pendeln.
Tunnelbanan har nattrafik på helgerna idag, vilket innebär att banarbeten endast begränsas till vardagsnätter. Vad är det som säger att Trafikverket inte kan ha samma lösning? (Förvisso har de banarbeten på Mälarbanan lördag-söndag till kl 08, men det är pga. pågående 4-spårsutbyggnad.)

Jag tänker att pendeltågen är flexibla nog att ledas om till 1 öppet spår tillsammans med godsspåren om banarbeterna behöver göras på en helgnatt. Redan under dagtid tar man fram tillfälliga lösningar där pendeltågen leds om, hoppar över stationer och man lägger ut information om ersättande trafik eller att man behöver vända vid en station längre fram, varför går inte det på natten?
Tunnelbanan har ironiskt nog sämre förutsättningar för nattrafik än pendeltågen. Blå och röd linje har föråldrade signalsystem som inte tillåter motspårskörning i full hastighet. Stockholms tunnelbana har aldrig haft avbrottsfri trafik på samma sätt som Köpenhamns metro eller Skånetrafikens Öresundståg. Grön linje har däremot ett modernare signalsystem som erbjuder denna möjlighet, precis som "den stora järnvägen". Förhoppningsvis byts det gamla signalsystemet ut snart.

Som jag skrev tidigare borde trafikplaneringen styras av pragmatism. Den i särklass mest omfattande nattbusstrafiken på vardagar sker i stråket mellan T-Centralen och Gullmarsplan (193, 194, 195, 791, 890, 892, 893). På andra plats kommer stråken mellan T-Centralen och Fridhemsplan (91, 196, 197, 198). En pragmatisk lösning skulle vara att enbart ha avbrottsfri trafik mellan Gullmarsplan och Fridhemsplan - det är ju ändå där behovet är störst!

(Jag kom precis på att det går en hel del nattbussar på vardagar mellan T-Centralen och S:t Eriksplan, nämligen 591, 592, 593, 595, 598, 599 och 697. Detta förstärker bara argumentet ovan! Majoriteten av Stockholms nattbusslinjer skulle kunna kortas av och resenärerna skulle kunna slippa Klarakvarteren.)

Givetvis skulle det vara önskvärt att ha avbrottsfri trafik även till Liljeholmen, men det ena borde inte blockera det andra. På samma sätt behöver inte alla matarbussar ha nattrafik bara för att pendeltågen har nattrafik (jag har sett detta argument förekomma ibland). Gladöborna blir nog glada över att kunna ta taxi från Huddinge istället för från stan. Det är fortfarande en förbättring, även om nattrafik på alla matarbussar förstås hade varit ännu bättre (men kanske orimligt).

Likaledes behöver inte banarbeten på en pendeltågsgren begränsa alla grenar. Resandestatistiken säger att det största resandeunderlaget finns på Södertäljelinjen och Ostkustbanan. I den stora pendeltågsutredningen föreslogs faktiskt avbrottsfri trafik - ett "nattrafikupplägg som alltid går" - enbart mellan Södertälje och Uppsala. På dessa grenar har tåget också bättre tillgänglighet än nattbussarna. Motsvarigheter till Trollbäcken och Viksjö saknas.
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

Det spekulerades tidigare om att den utökade nattrafiken finansieras av slopade tågvärdar, men den hypotesen kan nog avfärdas.

”Därför har vi rätt i striden om tågvärdarna”
Första Linjen skrev:Vad blir kontentan?
– Om en tågvärd då kostar 600 000 kronor per år och det behövs 370 tågvärdar för att bedriva trafiken, då blir totalkostnaden 222 miljoner kronor om året. Men avdraget från SL skulle ju bli som mest 150 miljoner. Det ger en mellanskillnad på 72 miljoner kronor till MTR:s fördel. Och det är fortfarande lågt räknat. För att förklara det närmare: SL har förbundit sig i avtalet med MTR att betala en summa som ska täcka kostnaderna för bland annat tågvärdar. Nu vill SL ta bort dessa men drar av en mindre summa än den faktiska kostnaden för just tågvärdarna.
Som sagt har flera skribenter på detta forum uppskattat kostnaderna för nattrafik på pendeltågen till några miljoner kronor om året, inklusive den ej försumbara inbesparingen på radiella nattbussar. Inbesparingen på tågvärdar har en helt annan storleksordning. Dessutom går en stor del till MTR. :roll:

Om nu slopandet av tågvärdar är så fördelaktigt för MTR så ser jag inte varför SL inte ska passa på att kräva något i utbyte, t.ex. utökad nattrafik. :wink:

Det finns också en hel del nattbussavgångar som har blivit överflödiga efter årens olika justeringar av tågtrafiken. SL verkar inte bry sig alls om att dessa avgångar i princip inte gör någon nytta sedan många år, men här finns det alltså ännu mer pengar att spara... :idea:
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av kildor »

ADDE skrev: fredag 26 augusti 2022 1:26 Tunnelbanan har nattrafik på helgerna idag, vilket innebär att banarbeten endast begränsas till vardagsnätter. Vad är det som säger att Trafikverket inte kan ha samma lösning? (Förvisso har de banarbeten på Mälarbanan lördag-söndag till kl 08, men det är pga. pågående 4-spårsutbyggnad.)

Jag tänker att pendeltågen är flexibla nog att ledas om till 1 öppet spår tillsammans med godsspåren om banarbeterna behöver göras på en helgnatt. Redan under dagtid tar man fram tillfälliga lösningar där pendeltågen leds om, hoppar över stationer och man lägger ut information om ersättande trafik eller att man behöver vända vid en station längre fram, varför går inte det på natten?
Det är klar att det går, med god planering och framförhållning. Men om Tamsons vill slänga in en ansökan om nattrafik till Trafikverket efter valet så får man anpassa sig till de redan fastställda banarbetsplanerna. Det kommer nog finnas restkapacitet, men det blir förmodligen en hel del "onödiga" avbrott under året pga den sena planeringen (om det nu alls kommer skickas in en sådan ansökan).
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av /jes »

Tågplaneprocessen ser lite annorlunda ut numera.

Citat från Trafikverket: 17 oktober Sista datum för kompletterande ansökan om tågläge och tjänster till Tågplan 2023.

Konkurrenskraftig godstrafik hämmas av alltför lång process i tågplanearbetet.

Söker man sent får man förstås ta vad som bjuds. Nattrafik på helgerna borde inte vara så stor utmaning för Trafikverket utan det är kostnaden för Trafikförvaltningen. Vad nu kostnaden är, med eller utan anslutande busstrafik. :D
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: söndag 28 augusti 2022 0:25 Det kommer nog finnas restkapacitet, men det blir förmodligen en hel del "onödiga" avbrott under året pga den sena planeringen (om det nu alls kommer skickas in en sådan ansökan).
Efter alla artiklar i lokaltidningarna blir det nog svårt för Tamsons att backa från sitt löfte. Å andra sidan kan Tamsons återigen lägga skulden på Trafikverket:
SvD skrev:Men skon klämmer på Kristoffer Tamsons. Anledningen är att Trafikverket ämnar köra gods- och posttrafik på Citybanans spår under nattetid då den så kallade ”Getingmidjan”, sträckan mellan Södra Station och Centralen, ska repareras under flera år.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av kildor »

/jes skrev: söndag 28 augusti 2022 10:16 Tågplaneprocessen ser lite annorlunda ut numera.

Citat från Trafikverket: 17 oktober Sista datum för kompletterande ansökan om tågläge och tjänster till Tågplan 2023.

Konkurrenskraftig godstrafik hämmas av alltför lång process i tågplanearbetet.

Söker man sent får man förstås ta vad som bjuds. Nattrafik på helgerna borde inte vara så stor utmaning för Trafikverket utan det är kostnaden för Trafikförvaltningen. Vad nu kostnaden är, med eller utan anslutande busstrafik. :D
Att det går att lämna in en kompletterande ansökan fram till 17 oktober påverkar inte prioriteringen eller möjligheten att påverka banarbetstiderna. För det krävs att man lämnat in enligt ordinarie ansökningstid (dvs senast 11 april).
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: söndag 28 augusti 2022 10:16 Söker man sent får man förstås ta vad som bjuds. Nattrafik på helgerna borde inte vara så stor utmaning för Trafikverket utan det är kostnaden för Trafikförvaltningen. Vad nu kostnaden är, med eller utan anslutande busstrafik. :D
Kostnaden är nästintill obefintlig jämfört med andra satsningar och verksamheten i stort:
Enceladus skrev: lördag 27 augusti 2022 23:13 Enligt artikeln vill Centerpartiet satsa upp till 1 200 miljoner kronor på nio nya pendelbåtslinjer. Jämförelsevis kostar Moderaternas satsning på förlängd pendeltågstrafik 3,5 miljoner kronor och bussatsningen i Södertälje 50 miljoner kronor. Detta säger väl en del om trafikslagens personkilometerkostnader...
Det är billigt att köra tåg med många resenärer! Det är egentligen en skandal att detta inte har införts förrän nu. Få satsningar ger lika stor nytta för pengarna.

Jag förstår inte heller varför skribenten försöker att belasta pendeltågen med kostnaden för anslutande busstrafik. Med nuvarande trafikupplägg försvinner de flesta matarbussar när de radiella nattbussarna tar över. Det går att förlänga nattrafiken på pendeltågen utan att trafikera hela köret. Det blir fortfarande en förbättring för boende i Riksten om trafiken till Tullinge förbättras. Det är ju betydligt billigare att ta en taxi därifrån än hela vägen från stan!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: söndag 28 augusti 2022 22:18
kildor skrev: söndag 28 augusti 2022 0:25 Det kommer nog finnas restkapacitet, men det blir förmodligen en hel del "onödiga" avbrott under året pga den sena planeringen (om det nu alls kommer skickas in en sådan ansökan).
Efter alla artiklar i lokaltidningarna blir det nog svårt för Tamsons att backa från sitt löfte. Å andra sidan kan Tamsons återigen lägga skulden på Trafikverket:
SvD skrev:Men skon klämmer på Kristoffer Tamsons. Anledningen är att Trafikverket ämnar köra gods- och posttrafik på Citybanans spår under nattetid då den så kallade ”Getingmidjan”, sträckan mellan Södra Station och Centralen, ska repareras under flera år.
Det kommer säkert finnas flera saker att skylla på om man vill. Trafikverket, MTR, lokförarbrist, ekonomi, eller det faktum att hans parti knappast kommer få egen majoritet. Men eftersom även Socialdemokraterna signalerat att de vill se nattrafik på pendeln så finns det väl hyffsat stora chanser att det kommer bli av, även fast jag inte tror det kommer ske under nästa år.
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: söndag 28 augusti 2022 22:34 Det kommer säkert finnas flera saker att skylla på om man vill. Trafikverket, MTR, lokförarbrist, ekonomi, eller det faktum att hans parti knappast kommer få egen majoritet. Men eftersom även Socialdemokraterna signalerat att de vill se nattrafik på pendeln så finns det väl hyffsat stora chanser att det kommer bli av, även fast jag inte tror det kommer ske under nästa år.
Ja, men allt detta är redan känt. Tamsons skulle ju framstå som inkompetent om han lovade något som han inte kan hålla. Vidare påstår Tamsons att han har "samtalat med SL och Trafikverket", och det förslag han har presenterat är ganska specifikt - dessutom med en konkret prislapp. Det hela är väldigt märkligt. Om nu Tamsons har utarbetat ett trafikupplägg som Trafikverket anser fungera, varför har det då inte skickats in till Trafikverket?
Enceladus skrev: söndag 28 augusti 2022 22:33 Jag förstår inte heller varför skribenten försöker att belasta pendeltågen med kostnaden för anslutande busstrafik. Med nuvarande trafikupplägg försvinner de flesta matarbussar när de radiella nattbussarna tar över. Det går att förlänga nattrafiken på pendeltågen utan att trafikera hela köret. Det blir fortfarande en förbättring för boende i Riksten om trafiken till Tullinge förbättras. Det är ju betydligt billigare att ta en taxi därifrån än hela vägen från stan!
Den absolut viktigaste matarlinjen till pendeltågen är inte någon busslinje, utan Tvärbanan. Om pendeltågen får nattrafik så skulle nyttan med nattrafik på Tvärbanan öka ytterligare. I nuläget finns det nattbussar som trafikerar delsträckor, men många resenärer känner inte till dessa. Hur ska någon till exempel veta att den nattbuss som ersätter Tvärbanan till Hammarby Sjöstad går från Skanstull och inte Gullmarsplan? Här är ett utmärkt tillfälle att lösa kaoset!

Därtill behöver pendeltågstrafiken utökas under hela dagen på helger. Jag återciterar kommentaren till artikeln i tidningen Mitt i:
Masterplanner skrev:Detta förslag kommer nu, precis inför valet, trots att de haft hur många år som helst på sig att inför det. Innebär det att det kommer att vara glömt så snart valet är över?
Inget fel på förslaget i sig, men viktigare är att samtidigt se över trafiken hela dagen på helgerna. På vissa sträckor är det väldigt trångt, trots att det finns gott om ledig kapacitet att köra tätare.
Blå linjen har ett betydligt bättre trafikutbud på helger, trots att antalet resenärer är något mindre. Tidigare har pendeltågens dubbelbemanning angetts som orsak till diskrepansen. Blir det nu 10-minuterstrafik till klockan 21 och 15-minuterstrafik till klockan 2, vilket faktiskt ofta behövs dessa tider på pendeltågen?
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

”Spöktåget” till Stockholm på Valborgsnatten blev en succé
SVT Nyheter skrev:Det sista ordinare pendeltåget avgick vid 02.15-tiden. Men eftersom det sista tåget förra året var knökfullt så valde MTR, som kör pendeltågen, att sätta in ett hemligt extratåg tio minuter efter sista ordinarie avgång.

[...]

Beslutet om ”spöktåget” fattades ihop med bussentreprenörer, polis och socialtjänst, som vittnat om att många blev strandsatta efter förra årets sista april-firande.
Jag minns hur kaotiskt det var innan dessa "spöktåg" fanns. Nuförtiden går det två extratåg från Uppsala den 1 maj klockan 2:15 respektive 2:35. Tågen stannar däremot bara på vissa stationer, vilket inte är helt optimalt. Enligt "Fullständigt förslag till tågplan 2023" förändras inget nästa år.

Centerpartiet vill satsa på nattrafik mellan Uppsala och Stockholm
Centerpartiet skrev:- Som gammal Uppsalastudent vet jag hur viktigt det är att kunna resa mellan de två tvillingstäderna Stockholm och Uppsala. Det är inte bara vardagen som ska fungera, hela livet ska göra det. Man vill kunna gå på en fest utan att behöva vara den första som lämnar, gå på teater i båda städerna utan att boka hotell och kunna jobba sena kvällspass när det behövs. Det säger Gustav Hemming, regionråd för Centerpartiet i Region Stockholm.

Idag är alternativet under natten att åka buss, vilket tar både mycket längre tid och kräver fler byten. Många väljer i stället att stanna kvar och ta det första pendeltåget på morgonen. Idag går sista tåget från Uppsala till Stockholm en fredagskväll klockan 00:56 och nattbussen därefter går 02:34 med en markant längre resa. Tågen till Stockholm börjar sedan gå 04.55 på morgonen igen.

[...]

Förslaget innebär tre till avgångar i vardera riktning mellan de avgångar som redan finns idag.
Regionrådet Gustav Hemming är tydligen en gammal Uppsalastudent och förstår således bristerna med nuvarande trafikutbud. Därför föreslås tre nya avgångar i vardera riktning mellan Uppsala och Stockholm. Blir det helt enkelt en förlängning av 30-minuterstrafiken från Uppsala till klockan 2:26? I så fall blir väl ovan nämnda spöktåg överflödiga.

Jag noterade tidigare att UL:s tågtrafik norrut har begränsats av SL:s bristfälliga trafikutbud på pendeltågen, givet att UL vill ha passning med SL. Hinner UL att anpassa sin tidtabell om SL inför fler avgångar redan till vintern?
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

Nuvarande styre (M, KD, L, C och MP) verkar förlora sin majoritet i Stockholms län. Jag vill inte spekulera i hur nästa styre ser ut, men det tycks bli en större rockad. Varför väntade Tamsons med att lämna in en ansökan tills nu? Förhoppningsvis kan nästa styre visa vad det går för innan mandatperioden tar slut...
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

Inför valet lovade Tamsons utökad nattrafik för pendeltågen på helger redan i december. Istället blir det tvärtom. Sista tåget mot Nynäshamn tidigareläggs från 1:51 till 1:36. Sista tåget mot Bålsta tidigareläggs från 1:41 till 1:26. Samtidigt senareläggs första tåget från 5:11 till 5:26. Men väljarna lät sig inte luras... :x
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av daniel_s »

Inför vilket val? Den nya regimen har väl knappast hunnit med att påverka tågplanen för T23. (Inte Trafikverket heller, höll jag på att säga…)
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: söndag 06 november 2022 20:56 Inför valet lovade Tamsons utökad nattrafik för pendeltågen på helger redan i december. Istället blir det tvärtom. Sista tåget mot Nynäshamn tidigareläggs från 1:51 till 1:36. Sista tåget mot Bålsta tidigareläggs från 1:41 till 1:26. Samtidigt senareläggs första tåget från 5:11 till 5:26. Men väljarna lät sig inte luras... :x
Det görs för att bättre passa med regionaltågen i Bålsta.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: måndag 07 november 2022 8:00 Inför vilket val? Den nya regimen har väl knappast hunnit med att påverka tågplanen för T23. (Inte Trafikverket heller, höll jag på att säga…)
Precis. Tamsons lovade att utöka trafiken, men gjorde tvärtom. Efter alla lögner har väljarna äntligen gett honom sparken.
Joakim W skrev: måndag 07 november 2022 8:32 Det görs för att bättre passa med regionaltågen i Bålsta.
Att kapa det näst sista tåget från Västerhaninge vid Odenplan har inget att göra med regionaltågen i Bålsta, utan är en ren besparing. Detta trots att pendeltågen på Mälarbanan har fler resenärer än de flesta tunnelbanegrenar.
4330
Inlägg: 158
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: söndag 06 november 2022 20:56 Inför valet lovade Tamsons utökad nattrafik för pendeltågen på helger redan i december. Istället blir det tvärtom. Sista tåget mot Nynäshamn tidigareläggs från 1:51 till 1:36. Sista tåget mot Bålsta tidigareläggs från 1:41 till 1:26. Samtidigt senareläggs första tåget från 5:11 till 5:26. Men väljarna lät sig inte luras... :x
Utökad nattrafik var uppenbarligen ingen valvinnare.
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: tisdag 08 november 2022 10:18
Enceladus skrev: söndag 06 november 2022 20:56 Inför valet lovade Tamsons utökad nattrafik för pendeltågen på helger redan i december. Istället blir det tvärtom. Sista tåget mot Nynäshamn tidigareläggs från 1:51 till 1:36. Sista tåget mot Bålsta tidigareläggs från 1:41 till 1:26. Samtidigt senareläggs första tåget från 5:11 till 5:26. Men väljarna lät sig inte luras... :x
Utökad nattrafik var uppenbarligen ingen valvinnare.
Socialdemokraterna gick till val på nattrafik för pendeltågen och har mycket högre trovärdighet i frågan. Snarare synade väljarna uppenbara lögner.
Skriv svar