Från arkivet - Enkelvagn på linje 4
Postat: onsdag 05 januari 2022 16:53
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Nej, Rostock för cirka 50 år sedan!C12C3C3C12 skrev:Naumburg?
Intressant synpunkt/upplevelse ... ! Låt mig därför lägga in en 61 år gammal kontrollbild; Hälsar / Lena/jes skrev:Om man visar bilder i järnvägsforumen är medlemmarna som en flugor på en sockerbit med olika kommentarer. I detta forum är det ganska dödfött att visa bilder om det inte handlar om Stockholm förstås.
Var du där för att passa på innan linjen las ner (gjordes 24/3 -74)? Ser högeligen diggabel ut!/jes skrev:Nej, Rostock för cirka 50 år sedan!C12C3C3C12 skrev:Naumburg?
Nej, vi var några medlemmar från SSS Malmö som skulle utforska lite och visste egentligen inget om Rostock.Klas Mårtensson skrev:Var du där för att passa på innan linjen las ner (gjordes 24/3 -74)? Ser högeligen diggabel ut!/jes skrev:Nej, Rostock för cirka 50 år sedan!C12C3C3C12 skrev:Naumburg?
Ja men i vi lät i vart fall vår mest kvalificerade östtysklandsexpert gissa fel!/jes skrev:Nej, Rostock för cirka 50 år sedan!C12C3C3C12 skrev:Naumburg?
Om man visar bilder i järnvägsforumen är medlemmarna som flugor på en sockerbit med olika kommentarer. I detta forum är det ganska dödfött att visa bilder om det inte handlar om Stockholm förstås.
Klas Mårtensson skrev:Var du där för att passa på innan linjen las ner (gjordes 24/3 -74)? Ser högeligen diggabel ut!/jes skrev:Nej, Rostock för cirka 50 år sedan!C12C3C3C12 skrev:Naumburg?
daniel_s skrev:Först och främst /jes så uppskattar jag verkligen dina bilder och tittar alltid på dem, det är fint med färgbilder från 70-talet på ett östeuropa som man annars mest har sett i grått.
Sen så har väl tyvärr många av diggarna flytt forumet. Ungdomarna i SSS brukar förmoda att det är pga den tekniska utvecklingen där Facebook etc har blivit bekvämare att använda, dock håller inte den förklaringen eftersom diggare i allmänhet är extremt konservativa och hellre fortsätter att använda existerande verktyg än att prova nya. Men hur som helst är ju användarflykten ett faktum och jag har observerat att jag börjar bli ganska ensam bland dem som jobbar i kollektivtrafiken med att göra inlägg i forumet utan att låtsas att jag är någon annan.
Egentligen tycker jag att SSS kan stänga det här forumet, det är inte värt besväret att drifta det för att jag och fem andra användare ska hålla debatten igång! Men så länge det finns kvar så tittar jag med glädje på alla bilder som läggs ut, det händer ju att jag lägger in egna också.
Den linje i Rostock som idag har nummer 4 är en annan linje än den som syns på bilden. Linje 4 och hela dess sträckning lades ned 1974, och därefter fanns det inga sträckor på östsidan av Warnow.C12C3C3C12 skrev:Klas Mårtensson skrev:
Var du där för att passa på innan linjen las ner (gjordes 24/3 -74)? Ser högeligen diggabel ut!
Om det är Naumburg ni snackar om lades ringlinjen ner 1991, återuppstod på avkortad sträckning som museilinje för att sedan bli en del av stadstrafiken omkring år 2000 som linje 4, den förlängs då och då. https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Naumburg
Snakker de om Rostock går det att åka den vardagar. Det var ett tag sedan jag var i Rostock efter att muren föll, var även där tidigare, åkte med dom svävande mellandelarna som fanns då i mitten på 80-talet innan dom nya vagnarna kom.
Jag tycker att restriktionerna kring bildstorlekar gör det jobbigt för mig att redigera mina bilder jag har tagit genom åren. Jag har bilder på spårväg citys utbyggnad från 2010 och Hagsätragrenens renovering som jag aldrig har lagt upp här. Facebook är så mycket enklare. Bara med en drag'n'click så publiceras hela album i rätt avsedd facebookgrupp utan några som helst problem.1 skrev:Intressant synpunkt/upplevelse ... ! Låt mig därför lägga in en 61 år gammal kontrollbild; Hälsar / Lena/jes skrev:Om man visar bilder i järnvägsforumen är medlemmarna som en flugor på en sockerbit med olika kommentarer. I detta forum är det ganska dödfött att visa bilder om det inte handlar om Stockholm förstås.
Som ändock inte vill påstå att det är "dödfött" med bilder på detta Forum. Däremot tycker jag att vännen Daniel har ringat in ett flertal korrekta fakta i sin kommentar.
Min upplevelse är att dagens enorma mängder av olika s.k. "sociala medier" med sin enkelhet att skapa nischade intressegrupper, både öppna och slutna, mer lockar dagens trafikintresserade ungdomar och uppåt medelålders, vilka tycks vara födda med microchips i hjärnkontoret.
Törhända kan en bidragande orsak till frånvaron av engagemang på etablerade, föreningsdrivna medier typ Forumsidor, vara att denna grupp också förefaller att vara konstant "uppkopplade" och även när de passerar ett övergångsställe eller åker rulltrappa i tunnelbanan spanar av samt skickar "tummen upp" m.m. Vilket inte kräver några större mått av engagemang eller eftertanke.
Javisst, om det enda man vill är att ha lite uppmärksamhet för stunden så. Men vill man publicera något som folk kan hitta tillbaka till även om det har gått några år, så är Facebook värdelöst. Där finns ingen struktur och resultatet av sökningar är slumpmässigt sett från sökarens synpunkt. Det styrs väl av deras algoritmer, men eftersom man inte känner dem, så vet man inte vad man får för resultat. Här i Forum kan man trots phpBB:s rätt taskiga sökfunktion plocka fram gamla bilder som man är intresserad av.ADDE skrev:Facebook är så mycket enklare. Bara med en drag'n'click så publiceras hela album i rätt avsedd facebookgrupp utan några som helst problem.
Tyvärr är det många som inte känner till världen utanför SL.../jes skrev: Om man visar bilder i järnvägsforumen är medlemmarna som flugor på en sockerbit med olika kommentarer. I detta forum är det ganska dödfött att visa bilder om det inte handlar om Stockholm förstås.
Tyvärr är Facebook värdelöst, saker drunknar väldigt fort om man inte bor på Facebook typ,,,ADDE skrev: Facebook är så mycket enklare. Bara med en drag'n'click så publiceras hela album i rätt avsedd facebookgrupp utan några som helst problem.